Komentarze do artykułu: Czym jest Amiga?

[#391] Re: Czym jest Amiga?

@MDW, post #386

Dzisiejszy Mac nazywa się Apple Gdy nazywał się Mac był podobny do Amigi.

Jeśli Architektura nie jest wyznacznikiem to czemu MorphOS nie przechodzi na x86?

No jeśli dla Ciebie Atari to Amiga to grubo.
[#392] Re: Czym jest Amiga?

@RadziN, post #388

Możesz napisać coś o koszerności w Świecie IT bo interesujące to jest to znaczy krzem z którego jest pozyskiwany FPGA musi być jakoś specjalnie uzyskiwany czy co?

I nie piszę na czym kto Amiguje tylko składnia była nie odpowiednia. Nie Amiga tylko System Amigowy na płycie głównej która pozwala go odpalić Natywnie.

Dla mnie to możesz sobie nawet Amigować na lodówce i nazywać ją Amigą tylko nie zmienia to faktu że ona nią nie jest
[#393] Re: Czym jest Amiga?

@TechNineWonder, post #392

Jasne tyko Ty w nazwie komputera AmigaOne X5000 nie widzisz słowa amiga. Nie no...
[#394] Re: Czym jest Amiga?

@TechNineWonder, post #391

Jeśli Architektura nie jest wyznacznikiem to czemu MorphOS nie przechodzi na x86?

Gdyby to była kwestia przestawienia jednego przełącznika to na pewno dawno pożegnalibyśmy się z PowerPC. Niestety to nie taka prosta sprawa. Ze zmianą architektury w latach 90 nawet sam Microsoft sobie nie poradził. A Microsoft w ciągu 10 sekund "zużywa" tyle pieniędzy ile MOS Team w ciągu 20 lat. Poza tym MorphOS jest rozwijany po godzinach przez pasjonatów.
[#395] Re: Czym jest Amiga?

@Hexmage960, post #368

Jubi, co do LightWave 3D się zgodzę, ten program jest stworzony dla Amigi 500 i pod ten komputer i procesor jest napisany. Programy natywne, nawet wymagające, działają na Amigach szybko.

LightWave3D działa szybko? Przecież tam nawet druciany sześcian przymula podczas przesuwania/obracania niezależnie od tego jakie turbo się do Amigi wsadzi. Edycja scen czy obiektów jest tam dosyć męcząca. Przydałoby się tam wykorzystać jakąś amigową kartę graficzną. Byłoby setki razy szybciej i wygodniej (jak np. w czysto amigowym Tornado3D).
[#396] Re: Czym jest Amiga?

@MDW, post #394

Gdyby to była kwestia przestawienia jednego przełącznika to na pewno dawno pożegnalibyśmy się z PowerPC.

Apple kilka lat eksperymentował zanim udało mu się przejść z PPC na Intela . Wystarczy obejrzeć zapowiedź Jobsa nowych maków z intelami - on mówił, że od kilku lat tworzą dwa systemy jeden na PPC drugi na Intela. Tak, chciałbym aby MorphOS był na Intelu, ale przy mocy przerobowej MOSTeam, są na to marne szanse.

A nawet gdyby system udało się przepisać, co z pozostałym softem ? , trzeba by zaszyć w MorphOS-ie dwa emulatory, jeden 68k, drugi PPC , jakoś tego nie widzę :( .
[#397] Re: Czym jest Amiga?

@trOLLO, post #396

Hmmm... ciekawe, ja znam zupełnie inną historię odnośnie MacOSX na Intela. Nie męczyli się z tym i poszło nadzwyczaj łatwo. Nawet Gates się o tym wypowiadał mówiąc jakoś mniej więcej tak: "nie wierzyłem w tę przesiadkę, a Apple to po prostu zrobiło".

Przede wszystkim MacOSX to jest NextStep, a ten to był BSD, który od początku był pisany z myślą o różnych architekturach. Dlatego Apple tak łatwo przeszło potem z PowerPC na Intela. Bankrutujące w 1996/97 roku Apple szukało nowego systemu operacyjnego, bo MacOS Classic nie miał już sensu. Niewiele brakowało żeby kupili BeOS ale w końcu jednak zdecydowano się na kupno od updającego NeXTa jego system operacyjny - NextStep. W tym momencie działał on przede wszystkim na 680x0. Jobs tworzył nowy model NeXTa z PowerPC i portowali NextStep na PPC ale nie zdążyli, bo NeXT po prostu przestał się sprzedawać. Gdy Apple kupił NextStep to projekt portowania go na PPC znów ruszył i gdy to zrobili to nazwali go MacOSX. Jobs był bardzo wkurzony na Motorolę, że nie jest w stanie stworzyć PowerPC G5 nadające się do laptopów. Dlatego podjął decyzję o portowaniu MacOSX na Intela. Prace nad intelową wersją MacOSX prowadzone były w tajemnicy poza campusem Apple przez właściwie jedną osobę. O pracach trochę zapmniano i po jakimś czasie ktoś zwrócił uwagę na to, że na liście płac jest ktoś kto nie siedzi w budynku firmy i nikt nie wie co on właściwie robi. Gdy wysłano tam kogoś żeby sprawdził kto i co tam robi zamarli z wrażenia. Okazało się, że facet stworzył intelową wersję MacOSX, która z grubsza już działa. Projekt natychmiast przeniesiono do campusu Apple, objęto najwyższą tajemnicą i wrzucono w niego kupę ludzi do dopracowania.

Co ciekawe kilka miesięcy temu świat obiegła informacja, że ten dawny pracownik Apple, który właściwie sam przeportował MacOSX z PowerPC na Intela szukał pracy jako sprzedawca w jakimś AppleStore. I... nie został przyjęty. Dostał się ktoś młodszy.

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2016 16:45:22 przez MDW
[#398] Re: Czym jest Amiga?

@MDW, post #397

NeXTSTEP na 486 został zapowiedziany w 1992 roku (masz prezentację Jobsa na YouTubie), oficjalnie był dostępny na 486/Pentium od w wersji 3.1 wydanej pod koniec 1993 roku ( zdjęcie ) do końca życia tego systemu (4.x). id Software używali NeXTcube (68k) do developmentu gry DOOM, a już DOOM II i Quake powstawał również na maszynach z NeXTSTEP 486.
Oczywiście brak było kompatybilności na poziomie plików wykonywalnych dla różnych architektur.

Wydaje mi się, że ani NeXTSTEP ani OPENSTEP na PowerPC nigdy nie został zapowiedziany i dopiero wydany trzy lata po przejęciu firmy NeXT przez firmę Apple system OS X Server (jeszcze bez UI Aqua) był dostępny w wersji PowerPC.

Nie podoba mi się również pisanie o tym, że "NeXTSTEP to BSD" - tzn. to tak jak byś napisał albo "Android to Linux" albo "Amiga Workbench to TripOS". NeXTSTEP to 100% autorski system (tzn. wyróżniające go rozwiązania są całkowicie autorskie i niespotykane w konkurencyjnych systemach uniksowych i nieuniksowych z tamtego okresu - cały interfejs użytkownika / shell, HFS, ObjectiveC, PostScript, RenderMan itp.), który bazował na jądrze Mach, z kolei OPENSTEP działał nawet na jądrze Windows NT (OPENSTEP Enterprise).

Źródła:
NeXTSTEP#Release_history
OpenStep#OPENSTEP_Enterprise


Ostatnia aktualizacja: 04.12.2016 19:44:12 przez lod20
[#399] Re: Czym jest Amiga?

@lod20, post #398

O NeXTSTEP dla Intela nie wiedziałem. Czytałem tylko, że prace nad NeXTSTEP dla PowerPC nigdy nie zostały ukończone. To znaczy zostały ale już przez Apple i nazywało się to już MacOSX.
Dzięki za info! OK

Oczywiście, że stwierdzenie "NeXTSTEP to BSD" jest maksymalnym uproszczeniem. Chciałem tylko podkreślić, że podstawy tego systemu były pisane z myślą o działaniu na różnych architekturach. A skoro była już wersja dla x86 to tym bardziej Applowi potem łatwiej było zrobić MacOSX dla Intela.

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2016 22:28:01 przez MDW
[#400] Re: Czym jest Amiga?

@lod20, post #398

Ja tylko dorzucę małe 3gr. Mam maszynkę z NeXTStepem (na HP PA-RISC) i o ile same binarki nie były uniwersalne to paczki instalacyjne często już tak, bardzo często są dostępne uniwersalne instalatory Motorola/SPARC/Intel/PA-RISC. Systemowy instalator wyłuskiwał z paczki odpowiednie dla danej architektury pliki i je instalował. Było to o tyle lepsze rozwiązanie od późniejszych "Universal binaries", że po instalacji całość zajmowała mniej miejsca.

A dla apllowych maniaków - w NeXTStep jest ObjC z Interface Builderem prawie jak jak w XCode. A jak zobaczyłem piłeczkę plażową przy jakiejś prockożernej operacji to umarłem ;)

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2016 10:57:00 przez Jenot
[#401] Re: Czym jest Amiga?

@Jenot, post #400

Masz taką maszynę? No pięknie!
Widzę, że rozwiązania z MacOSX nie tylko się sugerują rozwiązaniami z NeXTStep ale są wręcz bezpośrednią kontynuacją. Tym Xcodem mnie zabiłeś. OK
[#402] Re: Czym jest Amiga?

@MDW, post #401

Tak, dokładnie to mam coś takiego:
link
Apple, z tego co pamiętam kupił NeXTa razem z Jobsem, a Jobs po prostu przeportował NeXTStepa na PPC i Intela, pozostawiając ObjectiveC i całe środowisko developerskie, zmieniając nieco wygląd. Rzuć okiem na zrzuty ekranów NeXTStepa/OpenStepa i pierwszej, developerskiej wersji OSX czyli Rhapsody (np. ikony Emaila czy CD-ROMu są identyczne). Na dodatek do dzisiaj spoooro klas Cocoa ma prefiks NS (NSString, NSCalendar, NSLocale itp.), jako pozostałość po NeXTStepie. To był naprawdę mocny system - cały ekran generowany był jako Postscript (Display Postscript), obsługiwał duże jak na tamte czasy ilości RAM, robił ogromne wrażenie estetyką i ergonomią UI. Dodatkowo "posadzony" był na Uniksie, co (dla mnie) było dodatkową zaletą. W bibliotece na UMCS stał "black box" na Motoroli z monitorem ok. 20", jak toto zobaczyłem to zbierałem szczękę z podłogi (do tego czasu miałem do czynienia praktycznie tylko z Amigą, PC i stacjami roboczymi HP).
[#403] Re: Czym jest Amiga?

@Jenot, post #402

Ciekawa i unikalna (zwłaszcza jak na polskie warunki) maszyna. Aż trudno uwierzyć, że w latach 80/90, gdy istniało tyle fajnych rozwiązań, przyjął się ten paskudny microsoftowy śmietnik w postaci prymitywnego DOSa i później koszmarnego Windowsa.

A co do przedrostków NS przed klasami Cocoa to mam z nimi styczność na codzień. :) Właściwie dopiero teraz, gdy applowi developerzy przechodzą powodli z Objective-C na Swift "NS" znika z nazw klas. Już mamy Dictionary, Array i String zamiast NSDictionary, NSArray i NSString. Przynajmniej z wierzchu tak to wygląda, hehe.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem