kategoria: CD32
[#181] Re: Akiko 32

@sanjyuubi, post #179

Tu filmik z tamtego roku. 030 z akiko, wyłączone obie pamieci cache.
[#182] Re: Akiko 32

@Kefir_Union, post #160

To mnie widać kalkulator nie działa bo ciągle daje 320x200x25=1 600 000.
Czyli mniej niż 1/4 max transferu do chip w AGA.
Problem jest z bitplanami i konwersją c2p.
[#183] Re: Akiko 32

@mikecios, post #181

Wyłączanie cache instrukcji zawsze odbija się na wydajności, tym bardziej jeśli procesor ma jakieś waitstate'y.

Masz MMU, przydałby Ci się jakiś programik, który wyłączy cache tylko dla obszaru, w którym rezyduje C2P AKIKO.
[#184] Re: Akiko 32

@Hexmage960, post #147

Napiszę jeszcze o dwóch fajnych technikach w Amidze, które mogą pomóc w obróbce grafiki Chunky - z Akiko lub bez:

1. Od procesora MC68020 wzwyż wprowadzono pola bitowe. Można wyciągnąć (extract) lub włożyć (insert) dowolne przedziały bitowe. Może to być wręcz zbawienne dla danych chunky, które są upakowane w rejestry 32-bitowe.

Przykład: jak mamy w 32-bitowym rejestrze 8 pikseli 4-bitowych, to możemy wyjąć dowolny piksel (lub piksele) jedną operacją CPU:

BFEXTU <ea>{offset:width},Dn

Gdzie offset to początek pola bitowego, a width to jego szerokość (tutaj 4). Przykładowo, jak chcemy wyciągnąć piksel 4-bitowy na offsecie 8-11 to piszemy:

BFEXTU D0{8:4},D1

Oczywiście możemy wyciągać paczki wielu pikseli. Np. dla offsetu 4-27:

BFEXTU D0{4:24},D1

Pola bitowe są dość kosztowne, ale na dłuższą metę mogą skrócić znakomicie dostęp do wybranych pikseli, bo nie trzeba robić kilku instrukcji: przesuw bitowy, skopiowanie i maska.

Można też umieszczać dowolne wartości w polach bitowych instrukcją BFINS. Przykładowo poniższa instrukcja na powrót umieści wartość w polu bitowym:

BFINS D1,{4:24}D0

2. Można traktować bitplany jako bity w liczbie i dokonywać dowolnych operacji logicznych lub arytmetycznych na tych bitach, co skutkuje szybkimi operacjami na obszarach bitmap.

Przykładowo jeżeli chcemy dodać wartość 1 do wybranych 32 pikseli można to zrobić za pomocą krótkiej pętli iterowanej po bitplanach. Dla każdego bitplanu mamy jeden odczyt i zapis.

Liczymy po prostu sumę (operacja EOR) i przeniesienie (operacja AND).

To tylko poglądowy przykład i można go rozwijać.

; Dodanie 1 do wartości 32 pikseli:
; D6: Szerokość linii w bajtach

	MOVEQ	#-1,D0	; Wejściowe przeniesienie (Carry)
	CLR.W	D3	; Przesunięcie do bitplanu
	CLR.B	D4	; Numer bitplanu
	MOVEQ	#8,D5	; Liczba bitplanów

.nastBitplan:

	MOVE.L	(A0,D3.W),D1	; Odczyt pikseli z bitplanu
	MOVE.L	D1,D2
	EOR.L	D0,D1	; Zastosowanie przeniesienia
	MOVE.L	D1,(A0,D3.W)	; Zapis
	AND.L	D2,D0	; Nowe przeniesienie
	ADDI.W	D6,D3	; Przejście do nast. bitplanu
	
	ADDQ.B	#1,D4
	CMP.B	D5,D4
	BLT.S	.nastBitplan

	RTS

;Tabelka:
;	A	Carry	A+C	Nowe Carry
;	0	0	0	0
;	0	1	1	0
;	1	0	1	0
;	1	1	0	1
;
[#185] Re: Akiko 32

@sanjyuubi, post #183

A jest w ogóle takie narzędzie ?
[#186] Re: Akiko 32

@mikecios, post #185

Ja akurat nie znam takiego programu, ale też wpisując "cpu nocache" wyłączasz obydwa rodzaje cache, a powinieneś wpisać "cpu nodatacache" i wtedy sprawdzić spadek wydajności.
[#187] Re: Akiko 32

@sanjyuubi, post #183

Np musetcachemode z mmulib. Przykład z
https://www.exxoshost.co.uk/forum/viewtopic.php?f=70&t=1875&start=20

musetcachemode ADDRESS B80000 SIZE 80000 CACHEINHIBIT
[#188] Re: Akiko 32

@sanjyuubi, post #179

Nawiązując do wcześniejszego wątku o akiko - mały cytat posta Skolman'a
c2p Gloom 1x1 256 kol.

68020/14 - 61.6 ms
68020/14+fast - 54.6 ms
68020/14+akiko - 24.2 ms
68030/50+fast - 21.7 ms
68040/25+fast - 18.6 ms
68020/14+fast+akiko - 17.6 ms


Mój konfig: Amiga CD32 SX32 Pro 030/50, 68882/50, Fast 64 MB

Poniżej macie wyniki moich wypocin:
1. Sysinfo DataCache właczone


2.DataCache właczony c2p 020



3.DataCache włączony c2p 030



4.SysInfo DataCache wyłączone



5.NoDataCache c2p Akiko


Co prawda odpalając grę z powyższymi ustawieniami, nie widzę zbytniej różnicy pomiędzy 030 z data cache a akiko bez data cache.
Tym niemniej cyferki jakie są każdy widzi i może wyciągać swoje wnioski.

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2020 23:49:34 przez mikecios
[#189] Re: Akiko 32

@mikecios, post #188

Jeśli mniejszy wynik = lepszy, to na Akiko bez datacache jest lepiej z samą konwersją, jednak brak tego cache spowalnia inne części obliczeń, sprawdź, czy polecenie kolegi z powyżej usunie problem przy włączonym datacache i AKIKO.
[#190] Re: Akiko 32

@sanjyuubi, post #189

Sprawdziłem. Faktycznie teraz nie trzeba w Gloomie wyłączać z palca datacache.
Po wybraniu c2p akiko gra odpala normalnie :>
Tak jak pisalem wcześniej, "na oko" nie widzę żadnej różnicy w dzialaniu gry.
Co wiecej , teraz timec2p akiko, pokazuje wynik o parę microsekund gorszy niż przy wczesniejszym wylaczaniu datacache'u.
[#191] Re: Akiko 32

@mikecios, post #190

Cały pakiet mmulib instalowałeś? Czy tylko samą bibliotekę?
[#192] Re: Akiko 32

@RokiS, post #191

Ano cały.
Tak więc nie wiem co o tym myśleć ;)
Czyżby oryginalne akiko faktycznie dawało radę w 020 ?
Bo taki powoli mi się wniosek nasuwa.
W takim przypadku Amigą którą najlepiej by korzystała z akiko byłaby CD32 turbo 020/33 mhz plus fast.

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2020 10:59:45 przez mikecios
[#193] Re: Akiko 32

@mikecios, post #192

Na pewno ustaliliśmy, żę AKIKO ma problem z DATA CACHE.
NIestety, ten typ CACHE, a raczej jego brak, mocno wypływa na szybkość procków od 030 w górę.

Natomiast, jeśli ktoś ma 040 i ponownie zrobi ten test, także z wyłączonym DATA, a mimo to będzie szybciej, to sądzę żę AKIKO jako takie nie spowalnia procka i nadal pomaga w konwersji.

Taką mam teorię.. i tak wiem, że te procki same mogą szybciej wykonać c2p, ale chodzi o analizę.

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2020 11:23:01 przez marianoamigo
[#194] Re: Akiko 32

@mikecios, post #192

Dużo spadła szybkość Amigi w sysinfo po instalacji tego pakietu?
[#195] Re: Akiko 32

@RokiS, post #194

A miała spaść ?
[#196] Re: Akiko 32

@marianoamigo, post #193

a tak, skucha.... 040 i AKIKO, ciekawe kto to ma
[#197] Re: Akiko 32

@mikecios, post #195

U mnie w sysinfo 4.3 z 9.66 mipsa na 9 mipsów.
Ogólnie mnie się wydawało że gloom na pełnym ekranie lepiej działa na 030 z cachem niż na 030 + akiko bez data cache
Na tym zestawie mmulib 030 + akiko + data cache nie testowałem jeszcze
[#198] Re: Akiko 32

@RokiS, post #197

Na sys info biorę poprawkę. Od 96r co rusz mi inaczej pokazuje mipsy, raz więcej raz mniej ;)
Dotatkowo jako smiechawostke mogę dodać że mam wrażenie, że po założeniu wiatraka w cd32, gdy procek nie jest obciążony a non stop chłodzony powietrzem, to jego wydajnosc obniza sie - patrząc na sysinfo wlasnie :>
Ale gdy go czyms mocniej obciaze np adp4 44khz stereo, wydajnosc wraca do normy
Taki underclocking troche ;)
[#199] Re: Akiko 32

@mikecios, post #198

Zgadzam się że sysinfo nie mam wiarygodnych testów- drobne chwilowe odchyłki ma -ale jak się test powtórzy kilka razy i też po kilku restach Amigi wynik nie wraca do "normy" to chyba różnica jest.
Po za tym gdzieś w necie były testy / wnioski że uruchomienie mmu powoduje zmniejszenie wydajności procka - przynajmniej na 030 (taki procek mnie interesuje bo taki jest na tf330 ).
[#200] Re: Akiko 32

@RokiS, post #199

Zgadza się, aktywne MMU na 030 spowalnia procesor.
[#201] Re: Akiko 32

@RokiS, post #199

MMU mam ma stałe od 2 lat i nie widzę żadnej różnicy.
W sysyinfo i w Aibb na stalym poziomie.
[#202] Re: Akiko 32

@mikecios, post #201

Musi być aktywne, w sensie używane. Podejrzewam, że te biblioteki aktywują jakieś bity i już procek dzieli zasoby.
[#203] Re: Akiko 32

@mikecios, post #201

Jemu chodzi o mmu.library ktore spowalnia a nie o same MMU. U mnie tez duzo spowalnialo dzialanie 68040 pod systemem. Dlatego mmu.library nie uzywam. W porownaniu z innymi 68040.library te od Thora jest duzo wolniejsze. Nie wiem co on tam az tak namieszal albo przedobrzyl. Ale to jest zdecydowanie do poporawy, tym bardziej, ze niby jest chyba obowiazkowe od kicku 3.1.4 wzwyz.
[#204] Re: Akiko 32

@mikecios, post #190

Ciekawe rzeczy się zaczynają dziać, czyli w kroczyliśmy w ten moment, gdzie zaczynają dominować zjawiska fizyki kwantowej :)
[#205] Re: Akiko 32

@sanjyuubi, post #204

To żadna "fizyka kwantowa" tylko widocznie to nie jest to samo, są jeszcze jakieś warunki o których nie wiemy :)
[#206] Re: Akiko 32

@BULI, post #205

Zatem kłania się teoria konkurencyjna do kwantowej, czyli Zmiennych Ukrytych. ;)
[#207] Re: Akiko 32

@swinkamor12, post #187

musetcachemode ADDRESS B80000 SIZE 80000 CACHEINHIBIT


No i masz.
Wklepałem to w shellu z ręki, sprawdziłem co miałem sprawdzić i po wyłączeniu Ami i ponownym włączeniu, oto taki kwiatek......


Jak cofnąc to zmieniłem przez musetcachemode ?
[#208] Re: Akiko 32

@teh_KaiN, post #206

Jak cofnąć. Uruchomić bez SS.
Skasować plik z sys:prefs/env-archive.
[#209] Re: Akiko 32

@swinkamor12, post #208

Albo lepiej zmienić nazwę po uruchomieniu wyświetlić i pokazać zrzut.
Zobaczymy co się gryzie.
[#210] Re: Akiko 32

@mikecios, post #207

To się trochę kupy nie trzyma, że w uruchomionym systemie mogłeś sobie skonfigurować coś przez MMU bezkolizyjnie, a podczas startu jakieś cuda na kiju nagle wyskakują i fajnie, że komunikat jest ucięty, chyba ktoś wziął słowo "doszlifować" program zbyt dosłownie.

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2020 07:59:17 przez sanjyuubi
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem