Komentowana treść: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem
[#61] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem
gratuluję postępów i trzymam kciuki za inicjatywę Natami. jeśli się ukarze, to będąc przy kasie prawdopodobnie z niej wyskoczę, pytanie tylko ile to będzie kosztować ? nie jestem hurraoptymistą, minimig nie jest drogi, ale w przypadku Natami już wiadomo, że będą dwa modele - jeden znacznie tańszy (totalny znak zapytania po co go wypuszczać...), a ten droższy ?

natami - the future ? no nie wiem, nie spotkałem w planach commodore post-a4000 maszyny w stylu natami. rozwój przez pompowanie to żaden rozwój akurat, z czego zdawano sobie sprawę 16-17 lat temu, nawet w commodore.

niektórzy naprawdę lubią dłubać w 68k, ale ilu takich dłubie do dziś ? zmienią zdanie z okazji natami ? a demoscena jak potraktuje natami, oldskulowe demo ? Rzookol dobrze pyta - kto będzie pisać programy ? środowisko amigowe, nawet wzbogacone o nowe łby (choćby szum wokół x1000), pozostanie programistycznie upośledzone.

EDIT : a no i czekam na śmigającego alien breed 3d II ;)

Ostatnia edycja: 22.06.10 21:25:01

Ostatnia edycja: 22.06.10 21:27:35
[#62] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@Andrzej Drozd, post #54

Pozwole sobie dodac malutka poprawke - NatAmi w wersji deweloperskiej MX bedzie sprzedawana z procesorem 060 (na karcie CPU), z tym, ze w NatAmi ten procesor bedzie dzialal znacznie wydajniej niz jakiekolwiek istniejace karty turbo z 060.

Jednym z powodow jest zastosowanie znacznie szybszej pamieci no-waitstate SRAM.

Podsumowujac, NatAmi z samym prockiem 060 bedzie znacznie szybsza od poprzednich Amig opartych na 68060 i chocby dlatego chce ja miec.

Za to wersja konsumencka NatAmi bedzie miala na pokladzie juz tylko 050, 070 itd. Wlasnie po to NatAmi Team robi swoj wlasny procesor 68k - zeby sie zabezpieczyc na przyszlosc i uniezaleznic od roznych producentow, ktorzy moga na przyklad sobie zbankrutowac (tak jak to bylo ze AmigaOne i MAI Logic), albo wywindowac ceny :D A NatAmi ma byc dostepna dla wszystkich, nie tylko dla tych zasobniejszych. Stad tez wszyscy w NatAmi Team pracuja nieodplatnie.

NatAmi jest projektowana z mysla o jutrze, nie tylko o dzisiaj. Dlatego tak mi sie podoba ten projekt :)

Pozdrawiam Was!
[#63] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@Banter, post #62

Jeśli NatAmi jest projektowana z myślą o jutrze to należałoby pomyśleć o nowym systemie operacyjnym. Czy są w tym temacie jakieś plany?
[#64] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@FOrest, post #63

Dawno temu Gunnar nieśmiało sugerował AROSa, jak dla mnie - czemu nie - system rozwinął się na tyle, że może być godnym następcą AmigaOS 3.x. Pytanie tylko, jak to będzie z portem na 68k...
[#65] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@FOrest, post #63

Tak, sam zreszta swietnie je przewidziales :D

Rzeczywiscie, jest to zgodne z tym, co mozna przeczytac na stronie "Q&A" NatAmi:

Q: "Jakie systemy operacyjne bedzie wspierac NatAmi?
A: Naszym celem dla wspieranych systemow operacyjnych sa wylacznie AmigaOS i AROS".

Amiga OS 3.5 i 3.9 to tak naprawde spatchowane 3.1. Z tego co wiem patchowac mozna 3.1 w nieskonczonosc, przewyzszajac funkcjonalnoscia AmigaOS 4. Tak wiec przyszlosc systemow operacyjnych dla NatAmi widze w rozwijaniu klasycznego OS 3.1 i przede wszystkim w AROS'ie.

Jesli wiec kreci Cie AROS, to wiedz, ze z mysla o nim powstaje miedzy innymi NatAmi.

Jak widac w temacie systemu operacyjnego nie ma zadnego problemu dla NatAmi. Hyperion wznowi sprzedaz 3.1 - dobrze, nie wznowi - nikt plakac nie bedzie.

Stad AROS to moim zdaniem rzeczywiscie przyszlosc, i jego ogromna sila jest wlasnie fakt open-source'owosci. Pomyslmy tylko o ile latwiej bylo by ulepszac AmigaOS gdyby byl open-source.

Zreszta AROS juz powoli obejmuje swoim zasiegiem platforme 68k w postaci AfAOS.

Warto tez zauwazyc, ze na NatAmi w wersji deweloperskiej MX, ktora posiada karte procesorowo 060 z MMU (istnieje tez wersja bez MMU) smigac tez beda wszystkie systemy operacyjne, ktore dzialaja dzis na Amidze (Linux, MacOS).

Pozdrawiam!

Ostatnia edycja: 23.06.10 00:59:53
[#66] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@Andrzej Drozd, post #54

I właśnie niby zaleta, że procesor będzie w FPGA stanowić będzie też problem. Wystarczy odpowiedzieć sobie na pytanie dlaczego twórcy natami z zapowiadanego procesora 070 zeszli na 050 - tu rodzi się niestety problem FPGA (patrz niżej - wady).
Zalety: niezależni od producenta procesorów, szybsze taktowanie, wprowadzenie własnych poprawek.
Wady: pojemność układów FPGA - w układ taki nie zmieści się cały procesor 040, nie mówiąc już o 060. Tak więc będziemy mieli szybko taktowane 050, ale bez koprocesora i bez MMU. I to już przerabialiśmy, kiedy można było do Amigi podłączyć szybkie 060EC, które można było popędzić na 100 Mhz, ale bez koprocesora spowalniało bardzo wiele aplikacji. Mam wrażenie, że wersja deweloperska z pełną 060 okaże się szybsza, niż ta dla konsumenta z szybko taktowaną 050, ale mocno okrojoną.
Tu może być słaby punkt natami, który ograniczy ją tylko do troszeczkę szybszej klasycznej Amigi.
[#67] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem
Dobra wiadomość. Jak widać news o Natami wywołuje większe emocje, niż news o nowej Amidze ("A-EON współpracuje z Varisys Ltd."), ale mnie to nie dziwi. Dla wielu osób to właśnie Natami jest pierwszą "nową Amigą" od wielu lat i krzyki niektórych osób tego nie zmienią.

Nie bardzo rozumiem też uwagi: "a co z nowym oprogramowaniem?". Otóż, rzucę tezę, że 90% osób, które kupią Natami brak nowego oprogramowania nie będzie zupełnie przeszkadzał. Obecna baza softu jest ogromna, a jeśli Natami "chwyci" to jakiś drobny soft się pojawi (zresztą już teraz coś tam powoli powstaje) - w ramach hobby - a przecież o nic innego nie chodzi. Zresztą sami chętnie zrobimy coś na Natami w przyszłości.

Tym, co może zepsuć projekt będą jednak cena i jakość emulacji starych Amig - jeśli te 2 czynniki zagrają, liczę na sukces (oczywiście w naszych realiach Amigowych).
[#68] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@recedent, post #56

oczywiscie juz portuja na to timberwolfa , i os4.2 :)
[#69] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@AS, post #66

Czyzby mala prowokacja?

AS, Twoje domysly niestety sa nie trafione. 070 zostalo przemianowane na 050 poniewaz NatAmi Team zdecydowal wypuscic wersje swojego procesora szybciej, a przejscie na superscalar zostawic wlasnie dla 070.

Poza tym 050 nie ma MMU dlatego, ze NatAmi Team swiadomie NIE CHCE MMU, a nie dlatego ze nie ma na nie miejsca. Miejsca jest full.

Patrzac na owczesny projekt 070 NatAmi Team doszedl do wniosku, ze 050 lepiej odzwierciedla poziom zaawansowania tego procesora na tle rodziny 68k. Oczywiscie, mimo to 050 bedzie i tak szybszy niz 060. Poczekaj na opublikowanie wynikow benchmarkow dla NatAmi, zamiast odpowiadac sobie blednie na wlasne pytania.

MMU spowalnia system i jest przydatne przede wszystkim programistom. Jak mi sie zawiesi system, to uwierz mi nie debuguje go tylko wale po garach reset. A na NatAmi AmigaOS startuje blyskawicznie :D

Procesor w FPGA raczej pokona liczne ograniczenia, a stwierdzenie "troszeczke szybszej klasycznej Amigi" jest chyba prowokacja. NatAmi bedzie rzedy szybsza od najszybszej Amigi! Miedzy innymi wlasnie dzieki brakowi MMU. Pomysl w szerszej perspektywie, FPGA rozwija sie bardzo dynamicznie, za dwa/trzy lata 68k w FPGA bedzie jeszcze szybszy!

Ponadto oryginalna Amiga bez FPU potrafila od zawsze skutecznie emulowac FPU. NatAmi tez to potrafi, tyle ze znacznie szybciej. Wiec ostatecznie wydajnosc emulowanego FPU w NatAmi na pewno nie bedzie gorsza niz sprzetowy koprocesor w Amidze.

Poza tym od ktorejs wersji 050 bedzie posiadac 80bitowy 68k FPU.

A "aplikacje" czyli programy, ktore uzywaja FPU mozna policzyc na palcach jednej reki. System operacyjny, gry i ogromna wiekszosc programow beda dzialac nieporownywalnie szybciej!

Pozdrawiam.



Ostatnia edycja: 23.06.10 10:11:03
[#70] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@slay, post #67

Dokładnie tak. Pisałem o tym wielokrotnie, ale niestety do malkontentów nie chce to dotrzeć.

NATAMI jest budowane na prawdziwym fundamencie siły dawnej Amigi oraz na niespełnionych, zamrożonych pragnieniach dawnych Amigowców. I to daje jej na starcie olbrzymią przewagę nad sprzętami, które oficjalnie mają więcej konotacji z marką Amigi, ale prawie nic z faktyczną legendą.

Najważniejsze, aby nikt im nie przeszkadzał i nie robił złej reklamy, że bez sensu itd., reszta ruszy sama.
[#71] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@Banter, post #69

Zgadzam się z tym, że nie ma problemu pojemności współczesnych układów FPGA w kontekście upchnięcia tam procesora klasy 68060. Zwracam tylko uwagę na fakt, że konstrukcja tego odpowiednika (zwanego 68050) nie musi odpowiadać konstrukcji prawdziwego 68040 czy 68060. Wystarczy, że będą wykonywać tę samą listę rozkazów w ten sam sposób i zachowywać się zewnętrznie ("na pinach") też w ten sam sposób. 68050 nie musi mieć np. konstrukcji superskalarnej, co upraszcza budowę, choć może zmniejszyć wydajność. Zgadzam się też, że stały postęp w technologii FPGA gwarantuje, że będzie można z czasem podnosić wydajność tych procesorów. Przykładowo układy Stratix 3 L Altery mogą pracować z zegarami w okolicach 600 MHz, co oznacza, że osiągnięcie wydajności hipotetycznego 68060 @ 300 MHz (a może nawet nieco więcej przy dobrym projekcie) jest realne, co da wydajność w okolicach 300 do 400 MIPS. Największy układ z tej serii ma pojemność ponad 300 000 przeliczeniowych bramek logicznych, co powinno wystarczyć do upchania logiki 68060. Przy okazji - osobiście bym się nie wysilał na pełną implementację 68060 tylko zrobił bardzo szybki 68020 + 68882. Ani AmigaOS3 ani AROS nie mają ochrony pamięci, więc implementowanie MMU to kwiatek do kożucha moim zdaniem.

FPGA pozwala też na próbę twórczego rozwoju architektury. Rodzina 68k ma bardzo elastyczny system dodawania koprocesorów (zewnętrznych lub wewnętrznych) i możnaby dodać np. jednostkę wektorową a'la AltiVec z PowerPC. Oczywiście miałoby ją tylko NatAmi, ale to w końcu hobby, więc można sobie zaszaleć.

Nie zgadzam się natomiast z tym, że programowa emulacja FPU będzie wydajniejsza niż oryginalny FPU np. w 68060. Proszę sięgnąć po kod chociażby programowej obsługi FPU z biblioteki standardowej któregoś z kompilatorów C i zobaczyć jak długie są to funkcje.
[#72] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@Banter, post #69

@Banter,
Ty chyba wiesz więcej na temat wydajności tej platformy od całego teamu NatAmi.

Z całym szacunkiem do projektu NatAmi nie wiesz co piszesz.
W Twoich wypowiedziach pojawia się cały czas wyraz "będzie". Jest to czas przyszły o ile mnie pamięć nie myli. A skąd wiesz co będzie w przyszłości? Może zamiast takiej czczej gadaniny poczekaj na oficjalne wyniki benchmarków robione przez ludzi którzy to KUPILI. Nie interesują mnie wyniki prezentowane przez konstruktorów bo czasami są stronnicze.

Dla jasności: ja NIE wiem (nie wiem TERAZ) jaka jest wydajność NatAmi w porównaniu do Blizzarda 1260. I nigdzie w internecie nie znalazłem takiej informacji. Być może mało wiem lub słabo szukam.

Jeżeli Ty wiesz coś czego inni nie wiedzą to prosimy o KONKRETY.
[#73] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@slay, post #67

Tym, co może zepsuć projekt będą jednak cena i jakość emulacji starych Amig - jeśli te 2 czynniki zagrają, liczę na sukces (oczywiście w naszych realiach Amigowych).


Jeśli chodzi o ten drugi czynnik to byłbym spokojny - patrząc na postępy i dbałość o wierność odwzorowania oryginalnych komponentów Amigi, jaką NatAmi Team pokazało do tej pory, nie sądzę, żeby z implementacją (nie nazywałbym tego emulacją) i kompatybilnością były jakieś problemy.

Co do ceny - cóż, już od pierwszych wypowiedzi Gunnara i reszty ekipy, wywnioskować można, że chcą dotrzeć do jak największej liczby ludzi, dlatego nie będą sztucznie zawyżać ceny... I tu mała dygresja - gdyby X1000 kosztowała o połowę mniej, daję głowę, że kupiłoby ją dwa razy więcej ludzi, wynika z tego, że firma nic by nie straciła, a więcej użytkowników AmigaOS 4 oznaczałoby jeszcze więcej klientów na potencjalne oprogramowanie. Prosta ekonomia.. może trochę zbyt uproszczona ;) Ale działa (na przykładzie powiedzmy Nintendo Wii). Wielokrotnie już to było przerabiane, a kolejne firmy biorące się za Amigę nieustannie popełniają ten sam błąd.
[#74] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@G. Kraszewski, post #71

Procesor 68k 300MHz? Brzmi ciekawie... To już chyba faktycznie nie ma co kombinować z turbo do NatAmi :)
[#75] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@stachu100, post #72

Banter,
Ty chyba wiesz więcej na temat wydajności tej platformy od całego teamu NatAmi.



Ale żeś teraz przywalił chopie, jak łysy grzywką o kant kuli. Banter JEST w NatAmi Team. ROTFL
[#76] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@Banter, post #65

Skoro NatAmi Team widzi jako przyszły system AROS-a 68k to chyba warto byłoby stworzyć Bounty na port dla tej platformy. Sugeruję rejestracje w portalu AROS-Exec i rozpoczęcie odpowiedniego wątku. Myślę, że powstanie dodatkowego systemu operacyjnego podniesie atrakcyjność NatAmi...
[#77] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@skipp, post #75

@Banter,
W takim razie bardzo przepraszam i zwracam honor.

Jednak zamiast słów "będzie" byłoby znacznie lepiej podać konkrety (screenshot, filmik, ..)
Jedno zdjęcie jest warte więcej niż tysiąc słów.
[#78] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@skipp, post #73

Prosta ekonomia.. może trochę zbyt uproszczona

Bardzo uproszczona.

Przykład 1.
Cena X1000 = 1800 euro.
Sprzedaż = 200 sztuk.
Koszty produkcji = 500 euro.
Koszt projektowania i prototypowania = 50 000 euro, 250 euro na sztukę.
Zysk na sztuce 1800 - 500 - 250 = 1050 euro.
Zysk łączny przed opodatkowaniem = 210 000 euro.

Przykład 2.
Obniżamy cenę 2 razy i sprzedajemy 2 razy więcej. Ponieważ produkujemy 2 razy więcej, jednostkowe koszty produkcji spadają o 20% (wiem, optymista ze mnie).

Cena X1000 = 900 euro.
Sprzedaż = 400 sztuk.
Koszty produkcji = 400 euro.
Koszty projektowania i prototypowania = 50 000 euro, 125 euro na sztukę.
Zysk na sztuce = 900 - 400 - 125 = 375 euro.
Zysk łączny przed opodatkowaniem = 150 000 euro.

Wynik: jesteśmy 60 000 euraczy w plecy.

Ostatnia edycja: 23.06.10 11:47:11

Ostatnia edycja: 23.06.10 11:48:03
[#79] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@G. Kraszewski, post #71

Rodzina 68k ma bardzo elastyczny system dodawania koprocesorów (zewnętrznych lub wewnętrznych) i możnaby dodać np. jednostkę wektorową a'la AltiVec z PowerPC. Oczywiście miałoby ją tylko NatAmi, ale to w końcu hobby, więc można sobie zaszaleć.


Nie szkodzi. SuperAGA to też domena tylko i wyłącznie NatAmi. 16-bitowy dźwięk także. Jednym słowem, AltiVec dla 68k - rewelacja.
[#80] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@G. Kraszewski, post #78

Wow, szybka kalkulacja :) Dzięki za uświadomienie, Krashan ^_^
[#81] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@skipp, post #79

nie, superaga nie da nic ponad karty graficzne podobnie jak 16 bitowa paula ponad karty dzwiekowe
[#82] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@skipp, post #79

Jak wyglądają parametry SuperAGA? Częstotliwość odświeżania ekranu? Rozdzielczość ekranu?
[#83] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@rzookol, post #81

nie, superaga nie da nic ponad karty graficzne podobnie jak 16 bitowa paula ponad karty dzwiekowe


To pokaż mi Amigę, która to ma (nie dodając czegoś na Zorro albo na clockport albo złącze w BlizzardPPC) ;)
[#84] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@stachu100, post #77

Ja rowniez przepraszam za pojscie na latwizne:P Staram sie przekazywac informacje, ktore szybko pozbieram, a rzeczywiscie linki by sie przydaly. Dziekuje za te sluszna uwage.

Tutaj jest link do planu rozwoju 68050 nadmieniajacy 80-bitowy 68k FPU (tez sie zdziwilem, bo Gunnar wczesniej sie zarzekal, ze to strata zasobow):

http://www.natami.net/knowledge.php?b=2¬e=21811&x=2&z=7Q_un7

A odnosnie jednostki wektorowej w NatAmi taka jest juz od dlugiego czasu planowana. Nazywa sie Robin i jest mnostwo watkow na ten temat na Forum NatAmi np te:

http://www.natami.net/knowledge.php?b=3¬e=2546&x=3&z=701EWm
http://www.natami.net/knowledge.php?b=3¬e=19987&x=0

Serdecznie pozdrawiam.

Usciski na NatAmi-malkontentow OK
[#85] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@skipp, post #83

ale czemu ma nie mieć karty graficznej- po to one są żeby z nich korzystać i po to stworzono sloty zorro + złącze video
[#86] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@rzookol, post #85

PS3 Nie posiada karty graficznej. Jest mala, cicha, ergonomiczna i ekonomiczna.

Masz cos do zarzucenia jakosci i wydajnosci grafiki w PS3? :)
[#87] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@Duracel, post #86

czyli implikujesz ze brak karty graficznej to plus ?
[#88] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@rzookol, post #87

Kolega zdaje się implikuje, że plusem jest brak POTRZEBY uzupełniania NatAmi o kartą graficzną :)
Część płyt pecetowych posiada wbudowana kartę graficzną. Gdyby było to bezsensem to nikt by ich nie kupował.
[#89] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@G. Kraszewski, post #78

Przykład 3.
Cena X1000 = 600 euro.
Sprzedaż = 800 sztuk.
Koszty produkcji = 350 euro.
Koszty projektowania i prototypowania = 50 000 euro, 62,5 euro na sztukę.
Zysk na sztuce = 600 - 350 - 62,5 = 187,5 euro.
Zysk łączny przed opodatkowaniem = 150 000 euro.

Zysk ten sam co w 2., ale za to ilu zadowolonych amigowców!
Za 600E chyba więcej osób by kupiło, w końcu tyle osób czeka na nowy sprzęt i wtedy zysk mógłby przebić nawet przykład 1.!
[#90] Re: NatAmi uzyskuje kontakt ze światem

@SirLEO, post #89

Odnośnie X1000, biorąc pod uwagę jakąś taką stałą i niewielką liczbę fanów (fanatyków), którzy kupią sprzęt po każdych pieniądzach niezależnie od jego rzeczywistej wartości to wariant droższy jest lepszy.
Niskie ryzyko i wysoki zysk jednostkowy. Im bardziej z ceną w dół, to ryzyko rośnie, a zysk jednostkowy boleśnie maleje.
X1000 będzie miała ciężką przeprawę na rynku, z jednej strony tani sprzęt z MorphOSem, a z drugiej NatAmi.
Specjalnie bym się nie zdziwił gdyby NatAmi razem ze struclami zmarginalizowało "sticker - system".
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem