[#151] Re: Amiga i Joemonster ;)

@michalmarek77, post #147

A może przedstawiłbyś wykres na to jak wyglądała sprzedaż MAków w USA i Europie, oraz jak dzieliła się sprzedaż w zakresie ryknu biznesowego a konsumenckiego :)
No i tak z ciekawości, modeli Amig było kilka, pamiętasz ile było modeli Mac-ów w latach 85-94?
Wykres fajny ale sam w sobie nic nie mówiący.


Po pierwsze to nie wykres tylko tabela. Po drugie jest ona 100 razy więcej warta niż Twoje wyssane z palca teorie. A wynika z nich, że Apple zawsze było firmą notującą wzrosty sprzedaży, a więc dużo bardziej perspektywiczną z punktu widzenia developera niż rynek Amig, który w 1992 roku skurczył się o ponad 50% w stosunku do roku poprzedniego. Czyli 2 lata przed bankructwem C=.

Liczby nie kłamią, a wspomniana powszechność piractwa to tylko dodatkowa okoliczność.


Ale możesz przedstawić swoje liczby. Tak dla odmiany od prywatnych opinii.
[#152] Re: Amiga i Joemonster ;)

@nogorg, post #151

Takie tabele kazdy moze zrobic, bez kontekstu nic nie znacza. Wystarczy looknac na c64 - sprzedaz 30 milionow, a w tabeli...😂
[#153] Re: Amiga i Joemonster ;)

@michalmarek77, post #150

Skadinad nie wiem co maja oznaczac dane na wykresie bo Amig z pewnoscia sprzedano wiecej niz 4 miliony. Czego te dane dotycza, wg czego je tak przygotowano?


Dane pochodzą ze strony http://www.retrocomputing.net/info/siti/total_share.html i zebrane są przez Jeremiego Reimera, autora znanej serii o historii Amigi w Ars Technice.

A Ty wedle czego ukształtowałeś swoje opinie? Osobistych doświadczeń?
[#154] Re: Amiga i Joemonster ;)

@michalmarek77, post #152

Takie tabele kazdy moze zrobic, bez kontekstu nic nie znacza.


Rozumiem. To zupełnie inaczej niż Twoje prywatne opinie, które znaczą bardzo wiele.
[#155] Re: Amiga i Joemonster ;)

@michalmarek77, post #150

bo Amig z pewnoscia sprzedano wiecej niz 4 miliony


Wszystkich Amig tj. od A500 do A4000. Najwięcej A500. Ile % byłoby w stanie uciągnąć podane tytuły 3D ?. To nadal przepaść w stosunku do Maka, a co dopiero PC. Konsole >1995 miały HW od razu były przygotowany do 3D. Wniosek. To nie piractwo zaważyło.

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2017 14:46:08 przez sigma2pi
[#156] Re: Amiga i Joemonster ;)

@sigma2pi, post #155

W innym wątku, zestawiając popularność komputerów C64 i Amigi podawałem liczby (za Wikipedią) 30 mln vs. 6 mln. To pokazuje, że w którą stronę nie spojrzeć to Amiga nigdy nie osiągnęła globalnie takiej popularności jaką jej się przypisuje.

Btw. nie chce mi się szukać dokładnie gdzie i kiedy to padło ale a'propos piractwa - parę lat temu któryś z byłych szefów (albo innych kluczowych pracowników) EA stwierdził, że Amiga była dla nich platformą deficytową. Za to nauczyli się na niej developmentu na takim poziomie, który umożliwił im skuteczny atak na inne platformy. Więc mimo wszystko było warto.

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2017 14:51:49 przez nogorg
[#157] Re: Amiga i Joemonster ;)

@nogorg, post #156

Dokładnie tak - Amiga wywarła kolosalny wpływ na gamedev ale jako platforma, dla producentów softu, bardzo szybko stała się deficytowa, na którą nie warto było tworzyć.
[#158] Re: Amiga i Joemonster ;)

@michalmarek77, post #157

bardzo szybko stała się deficytowa


Ach te twarde dane. Normalnie nie ma z czym polemizować.
[#159] Re: Amiga i Joemonster ;)

@nogorg, post #158

Ach te twarde dane.


Michalmarek77 od 25 lat gra w Gry, to chłopak z "branży" musi mieć racje
[#160] Re: Amiga i Joemonster ;)

@michalmarek77, post #141

Alien Breed 3D II jest najlepszym przykładem, że problemem Amigi w latach 90 tych były wyjątkowo kiepskie układy graficzne.
Nie cpu bo te były wystarczająco szybkie.

Alien Breed 3D II to całkiem fajny klon DOOMa, oczywiście koder mógłby dogadać się z jakim grafikiem żeby zrobić lepsze tekstury, czy lepsze obiekty, albo dać komuś innemu do zaprojektowania lepsze poziomy.
To wszystko ujdzie, w końcu jest to do tego edytor i można se pozmieniać.

Największy problem z Alien Breed 3D II to sposób napisania i wymagania.
68060 w 1996 to był szybki ale absurdalnie drogi sprzęt.
Za cenę amigi z 060 można było kupić trzy pc na których DOOM śmigał.
A na Amidze z 060 jest 25 fps.

DOOM napisany w C dobrze chodzi na dwadzieścia razy wolniejszym cpu niż 060.
Biedny AB3D2 wyrzeźbiony jest w całości w assemblerze i pomimo heroicznych wysiłków kodera wyciąga tylko 25 fps. Użycie assemblera powoduje że kod jest nieczytelny, nieprzenośny, nie do poprawienia, a gotowy AB3D2 ciężko zmusić do działania.

Koder stawał na rzęsach, a przez beznadziejne układy graficzne amigi, wynik jest taki sobie, o wiele gorszy niż na wielokrotnie wolniejszych i tańszych pc.

W porównaniu do 060 z AGA Amigi NG są super. Można bawić się bez problemu w 3D.

Takie przypadki jak michal marek zamiast się cieszyć że nie trzeba używać sprzętu wyprodukowanego przez commodore i można używać świetnych amig ng narzekają.

Dlaczego?

Powinni dziękować Bogu że są Amigi NG i można się na nich cieszyć fajnym jak na hobby 3D.
[#161] Re: Amiga i Joemonster ;)

@swinkamor12, post #160

Alien Breed 3D II jest najlepszym przykładem, że problemem Amigi w latach 90 tych były wyjątkowo kiepskie układy graficzne.
Nie cpu bo te były wystarczająco szybkie.


68020 jest za słaby do gier 3D w jakości Doom'a. 68030/50Mhz i 68040/25Mhz tak samo, przynajmniej na pełnym ekranie. Brakuje Mhz. Minimum to 68040/40Mhz. Zakładam brak konwersji c2p. Układy graficzne mają na to niewielki wpływ. Przy szybkim CPU to c2p nie waży w tych rozdziałkach. Amigę uwaliła w 3D powolna Motorolka 68k, a przy tym stosunkowo był to b.drogi procek i nie tak dostępny jak inne...

Porównanie na szybko; https://www.youtube.com/watch?v=J8CF_OJFBhc
Sprawdź sobie jak działa Doom na Amidze z 040/40Mhz :).

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2017 18:55:03 przez sigma2pi
[#162] Re: Amiga i Joemonster ;)

@sigma2pi, post #161

pleciesz bzdury na ACA 1232 40mhz z mmu doom attack lata jak zwariowany wyciaga srednio 15 fps potrzebne rowniez kilka latek blazewcp fblity i inne cmq030 ,
na 060 50 mhz z RTG CV64 Quake przy dobrej konfiguracji Clickboom wyciaga srednio 13-15 FPS
[#163] Re: Amiga i Joemonster ;)

@AmigaMan71, post #162

pleciesz bzdury na ACA 1232 40mhz


Nie znam takiej karty jak ACA 1232 w 1994/5 roku :)
[#164] Re: Amiga i Joemonster ;)

@sigma2pi, post #161

Faktycznie bidnie chodzi Doom na 040/25Mhz.
Na PC 486SX 25Mhz też cudów nie ma, ale jest lepiej

[#165] Re: Amiga i Joemonster ;)

@sigma2pi, post #163

blizzard 1230 50 znasz ? to samo co ACA , karta opiera sie na prawdziwym 68K
jak dalej nie znasz to do lektury
[#166] Re: Amiga i Joemonster ;)

@AmigaMan71, post #165

To jeste ten "płynny" Doom na 030/50Mhz ?



Ciekawe pojęcie płynności masz :) Przecież to klatkuje, bez muzyki i prawdopodobnie w low detail.
[#167] Re: Amiga i Joemonster ;)

@swinkamor12, post #160

DOOM napisany w C dobrze chodzi na dwadzieścia razy wolniejszym cpu niż 060.
Biedny AB3D2 wyrzeźbiony jest w całości w assemblerze i pomimo heroicznych wysiłków kodera wyciąga tylko 25 fps.


Przesada z tym 20x wolniejszym od 060, gruba przesada, chodzić chodzi, ale jak, 1fps ?. 25fps na AGA to bardzo dobry wynik. Więcej jak 25fps realnie nie potrzeba w grze tamtych czasów. Ograniczeniem w grach 3D dla AGA jest transfer danych z Fast do Chip, to jest coś około 25-35fps w rozdziałce 320x256 (320x200) 8bit. 25fps w AB3D2 to tutaj wynik bardzo dobry i nawet 100x szybszy procek niewiele zmieni, bo napotka to samo wąskie gardło. Szybki procek był zwyczajnie potrzebny do gier 3D, a 68k był do tego za wolny, a przecież Doom to nawet nie jest takie pełne 3D. C2P wykonuje się w Fast i na szybkim CPU to jest znikomy narzut w 320x200, wąskim gardłem >25fps pozostaje op. copy fast2chip.

W PC/Mac też się z tym borykano, dlatego ISA zastąpiono w 486 slotem VLB, potem PCI...
[#168] Re: Amiga i Joemonster ;)

@sigma2pi, post #167

Dobrze piszesz. AB3DII nawet pod WinUAE na superszybkiej konfiguracji chodzi w okolicach 20-25fps
[#169] Re: Amiga i Joemonster ;)

@grikas, post #166

Bo tak działało mniej więcej na 030/50Mhz. Pełny ekran już niegrywalny. Miałem Bliza IV z 030/50Mhz. Minimum to jest 040/40Mhz. To co było maksimum co można wtedy było mieć to było minimum do gier 3D ala Doom, a co tu dopiero dalej marzyć. 68k było wolne i tyle, a nie wszystko zwalać tylko na układy AGA, bo nie ma chunky, bzdura.

[#170] Re: Amiga i Joemonster ;)

@sigma2pi, post #169

hahahah dobre testery z youtube a nie stac ich zeby miec wlasne Amigi w roznych kofigach i testowac i domowym zaciszu , pieprzone dzieci neostrady i facebooka
[#171] Re: Amiga i Joemonster ;)

@AmigaMan71, post #170

Człowieczku, takie testy to robiłem jak jeszcze nie było youtube . Dooma miałem wtedy na Shapeshifter. Natywnie na Macu jakoś specjalnie lepiej nie działał z takim samym CPU, choć taki Maczek miał tryb chunky.
[#172] Re: Amiga i Joemonster ;)

@AmigaMan71, post #170

Koledze życzymy już wszystkiego dobrego w nowym, 2018 roku. Pozostałych dyskutantów zaś upraszamy o kulturalną dyskusję.
[#173] Re: Amiga i Joemonster ;)

@grikas, post #166

Na bank w low detail, tak grałem na BlizIV i dla mnie to było płynnie.
Co więcej, low detail na Ami+TV wyglądał lepiej niż low detail na pc+monitor :)
[#174] Re: Amiga i Joemonster ;)

@agrajek, post #173

Telewizor CRT ładnie rozmywa obraz. Dzięki temu efektowi również gry na konsole np. PS2 wyglądają lepiej na CRT niż na LCD.

A co do Dooma to ciekawe jakby chodził na 486DX/25Mhz. Różnica między SX a DX to obecność FPU na korzyść DX, ale ciekawi mnie jaka jest płynność Dooma na 25Mhz w DX

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2017 21:49:40 przez grikas
[#175] Re: Amiga i Joemonster ;)

@grikas, post #174

Jeśli ktoś chce sobie sprawdzić FPSy w Doom to liczy się to w taki sposób:
Uruchamiasz Dooma z lini poleceń
doom -timedemo demo3

Po ukończeniu testu pokazuje wynik w realticksach i wówczas dzieli się wartość 74690 przez otrzymany wynik.
Np. Jeśli pokazało wynik 5000 realticks to dzielisz 74690/5000=14,938 FPS
[#176] Re: Amiga i Joemonster ;)

@AmigaMan71, post #162

15 fps

Chyba w pokoju... bez drzwi i klamek
[#177] Re: Amiga i Joemonster ;)

@agrajek, post #173

Aż z ciekawości może wezmę i uruchomię na Blizzu IV to timedemo i policzę FPSy. Który port jest najszybszy i jakie dodatkowe pacze zainstalować/uruchomić coby wszyscy byli kontenci?
[#178] Re: Amiga i Joemonster ;)

@sigma2pi, post #161

Porównanie na szybko; https://www.youtube.com/watch?v=J8CF_OJFBhc
Sprawdź sobie jak działa Doom na Amidze z 040/40Mhz :).


Coś jest chyba nie tak z tym Doomem na macu :) .

040-25 a klatkuje gorzej niż na 020-14 na Amidze :) .
Na Amidze CPU 030-40 MHz pozwalał już na w miarę płynną grę , 040-25 MHz nie powodowało w zasadzie żadnych przycięć, a na 040-40 MHz to wręcz fruwało :) .
[#179] Re: Amiga i Joemonster ;)

@trOLLO, post #178

To też dziwne, co piszesz - u mnie DoomAttack na 060/80MHz dalej ma spadki z 29 do 18 w niektórych momentach. Na 040/25MHz (A3640, która demonem nie jest - wiem) miałem 9-12 fps maks. Jak wy możecie pisać, że ta gra jest grywalna na jakimkolwiek 030?? Przecież tam jest maks. 10 klatek na sekundę.
[#180] Re: Amiga i Joemonster ;)

@_arti, post #179

Dało się grać :D . Jedno jest pewne, na 040-25 nie miałem takiego klatkowania jak widać na filmiku z youtube . Nie mam dostępu do karty z 030 , jednak jak uruchomię A1200 to sprawdzę jak Doom Attack działa na 040-25 i 040-40 :)
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem