kategorie:
[#901] Re: Raytracing i Amiga

@Risc, post #900

Wiecie, że jestem fanem Blendera i Amigi, a co może być lepszego, niż połączenie obu pasji? 30 października byłem w siedzibie Blender Institute w Amsterdamie, czyli miejscu gdzie koduje się core Blendera i gdzie powstają filmy animowane w Blender Animation Studio i miałem przyjemność rozmawiać z twórcą Blendera Tonem Roosendaalem.

Pogadaliśmy o dawnych amigowych czasach, gdy Ton kodował Traces, czyli protoplastę Blendera na swojej Amidze 2000. Kilka lat temu szukałem tego programu i nie udało mi się go znaleźć. Teraz to jasne - to był soft napisany na wewnętrzne potrzeby holenderskiego studia animacji i nie był rozpowszechniany publicznie, dlatego szanse że ktoś z zewnątrz go miał były bliskie zeru. Dopiero późniejsza wersja na Silicon Graphics była prawdopodobnie sprzedawana zewnętrznie, ale też nie dam głowy. Stąd bez większego przekonania wspomniałem Tonomi, że bardzo bym się ucieszył gdyby można było odnaleźć tę prastarą, amigową wersję. Na co Ton zareagował z entuzjazmem, że przecież ma tu gdzieś na zapleczu swoją Amigę 2000, to zaraz ją odpalimy i zobaczymy co tam jest.

Pomimo poszukiwań (co tam były za cuda, nawet jakaś zabytkowa stacja robocza Silicon Graphics), Amigi nie było, zapewne ktoś ją sobie pożyczył i nie oddał. Myślałem, że to koniec, ale Ton nie dawał za wygraną i znalazł na innym komputerze stare backupy które zgrał z Amigi w okolicach 1997 roku. Bingo - znaleźliśmy nie tylko Traces ale i jego kod źródłowy plus przykłądowe sceny i benchmarki.

Po pewnych perypetiach udało mi się go uruchomić i nie da się ukryć, że jest to protoplasta Blendera. Kto zna Blendera ten poczuje się jak w domu, podstawowe skróty klawiszowe (G,R,S, obracanie widoku klawiaturą numeryczną, menu pod spacją) są identyczne, jest też 3D cursor, snapping to cursor, warstwy itd. Nawet obiekty zaznacza się prawym klawiszem myszki! Mind-blown, dla mnie jest to po prostu wczesny Blender bez względu na nazwę. Jak widać wiele rzeczy unikalnych w Blenderze jak wspomniany right-click select wywodzi się jeszcze z Amigi. Więcej detali niebawem.

Przy okazji przydał się pewien skill który odświeżam od dwóch lat, czyli znajomość Sculpt 3D z 1987. Traces czyta bezpośrenio obiekty ze Sculpt 3D więc mogłem przenieść tam swoje sceny które zrobiłem na Decrunch. Wąż z boingiem pochodzi z mojej sceny w Sculpt 3D (na dole strony).










Ton Roosendaal, autor Blendera:
1
[#902] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #901

Grubo, Panie... Zasadnicze pytanie, czy udało ci się wydrzeć Traces? Jeśli tak, to czy możesz to udostępnić?
[#903] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #901

Wiedziałem! ;d

Nie no, supcio, po zdjęciach widzę że masz ten program w posiadaniu. Jak z jego statusem prawnym? Będą źródła?
[#904] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #901

Jeśli to możliwe to chętnie zobaczyłbym ten program w działaniu na mojej A2000. Przyłączam się więc do prób o udostępnienie. Nawet jeśli mielibyśmy się zrzucić na zapas chałw
[#905] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #901

Wow! Mega! Napisz jakiś większy art o tym, plis.
[#906] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #901

O, widzę że Ton używa takiej samej klawiatury jak ja :)
[#907] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #901

Wow!
Mega sprawa. Też chciałbym zerknąć na ten kawałek soft. Ciekawe jak pójdzie na mojej A2000 030... Czekam z niecierpliwością na więcej info i bezwzględnie na ten soft!

Jestem wielkim, wiernym fanem Blendera od wersji płatnej 1.38. i jestem z tego dumny ;)
[#908] Re: Raytracing i Amiga

@retronav, post #907

no fajny kawałek softu, dobrze że nie zaginął, też byłbym zainteresowany ale raczej żeby sobie poklikać i zobaczyć jak to działa, kiedyś coś tam w podstawówce na imagine robiłem na A500 z 1MB ram, ale raczej polegało to na czytaniu Magazyny Amiga i klikaniu wedle tego co było opisane, jakieś dwie zębatki :)
już nawet nie pamiętam ile się to renderowało ale pewnie długo
[#909] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #901

Jak na 1997 to powiem, że ten program to jedna wielka bieda jesli chodzi o GUI, ale już wiadomo skąd się wzięła jakość i ergonomia gui Blendera pomysł. Jeśli by dało rade i jest zgoda autora to moze by binarke i/lub źródła na aminet w celach muzealnych?
[#910] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #901

WoW- gratuluję spotkania!

Gdyby udało się znaleźć i odpalić A2000 (kurcze, normalnie mam mokro jak o tm myślę) to dopiero była by frajda, ale i tak jestem mocno zaskoczony, że jednak Traces nie przepadł!

Świetna robota! Czekamy na więcej info


PS
To amigowy Traces jest z 1997 roku?

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2017 10:02:48 przez BULI
[#911] Re: Raytracing i Amiga

@BULI, post #910

Prace nad Traces na Amigę trwały w latach 1989-1991, potem studio przeszło na Silicon Graphics i Traces został tam przeniesiony. Podejrzewam, że ta Amiga 2000 miała jeszcze kickstart 1.3, stąd taki wygląd programu a nie inny. W tamtych czasach taki wygląd był powszechny, np. Real 3D v 1.4:



Później Amiga leżała nieużywana i po prostu w 1997 został zrobiony backup całego dysku, zapewne przed ostatecznym schowaniem jej do szafy, z tego co patrzyłem było tam sporo różnego oprogramowania typu Scala itp. To nie było moje pierwsze spotkanie z Tonem, bywam tam co roku z okazji Blender Conference tylko do tej pory nie wpadłem na to żeby zawracać mu głowę Amigą bo ma do zarządzania w tej chwili kilka firm, w tym jedną fundację non profit i studio animacji. Mam nadzieję, że ta A2000 jeszcze się odnajdzie i że ją obadam, bo ponoć ktoś ją tylko pożyczył. Co do samego programu i kodu źródłowego to opiszę i udostępnię dla wszystkich w swoim czasie.
[#912] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #911

OK
[#913] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #911

Czekam na release z niecierpliwością!
[#914] Re: Raytracing i Amiga

@teh_KaiN, post #913

To było by naprawdę super gbyby prekursor Blendera też mógł być uwolniony - tak jak Blender. No i w sumie teoretycznie coś tam z tym kodem ktoś tam mógłby zrobić szeroki uśmiech

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2017 09:31:11 przez pisklak
[#915] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #891

APDEJT!

Vampire GOLD2.7 (beta) FPU (WBMathLibs) 1h 12m 51s (4371 seconds)

Szybciej, niż 060@66, 060@75 i według słów jednego z posiadaczy - szybciej niż 060@80 z OxyPatcherem.
[#916] Re: Raytracing i Amiga

@skipp, post #915

Najs! No to chyba pora odkurzyć temat Jubimarków. To bez SAGA, czy udało im się upchnąć jedno i drugie?
[#917] Re: Raytracing i Amiga

@teh_KaiN, post #916

GOLD2.7 ma RTG+FPU (brak AGA, który będzie dopiero w GOLD3).
[#918] Re: Raytracing i Amiga

@skipp, post #915



[#919] Re: Raytracing i Amiga

@skipp, post #915

Vampire GOLD2.7 (beta) FPU (WBMathLibs) 1h 12m 51s (4371 seconds)

Aha i gwoli ścisłości - zegar Vampire był tutaj ustawiony na x10 (a więc ~71MHz).
[#920] Re: Raytracing i Amiga

@skipp, post #915

Ładnie, Vampire przegonił karty z prawdziwym 060.

[#921] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #920

Witam.

Po długich bojach udało mi się zarejestrować na forum i zalogować w końcu, mimo że pomyliłem literkę w nicku.

Mamm pytanie. Był kiedyś taki slideshow z muzyczką, i był tam obrazek w technologii raytracing. Kojarzy mi się ściana z cegieł ( czerwona ) i chyba 3 kulki szklane/przeźroczyste. Próbowałem szukać na YouTube oraz wyszukiwanie grafik na google, ale nie mogę nigdzie tego znaleźć. Czy ktoś może kojarzyć właśnie taką scenę? Być może jedna kula był spłaszczona.
[#922] Re: Raytracing i Amiga

@AmmigaCDTV, post #921

Ten obrazek znajduje się na dysku Freda Fisha nr 39 jako obiekt 3D o nazwie Glass.img. Jest dołączona specjalna przeglądarka o nazwie Display razem z kodem źródłowym.



Ostatnia aktualizacja: 28.01.2018 20:58:38 przez Hexmage960
[#923] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #920

@Jubi
BTW
Uchylisz trochę rąbka tajemnicy i powiesz (udostępnisz) coś więcej z Blenderem?
Palę się z ciekawości co Ton Ci przekazał ;)
daj znać .
TIA
[#924] Re: Raytracing i Amiga

@Hexmage960, post #922

Tak, tak, tak!!! To ten obrazek! Dzięki wielkie. I on był na jakimś dysku z innymi obrazkami i w tle leciała muzyczka ( być może było też tam jakieś zdjęcie dziewczyny ) czyli slideshow z modułem najpewniej. Teraz będzie mi łatwiej namierzyć ten dysk mając obrazek.

Kurcze, ile ja się naszukałem tego, aż w końcu nie wytrzymałem i założyłem konto tutaj :D
[#925] Re: Raytracing i Amiga

@AmmigaCDTV, post #924

Ciekawostka na temat tego obrazka
http://www.davidkinder.co.uk/dbw.html
[#926] Re: Raytracing i Amiga

@AmmigaCDTV, post #924

Dyskietka nr 4 z ze składanki 17bit.
To jest ten slideshow
[#927] Re: Raytracing i Amiga

@Norbert, post #925

Owszem, ciekawe OK
[#928] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #911

Cześć,
Czy data udostępnienia programu jest już na horyzoncie?
(pytam bo na Eab też jest kilka osób bardzo zainteresowanych)
[#929] Re: Raytracing i Amiga

@peceha, post #928

Nie zapomniałem o tym, ale przez wyjazdy mam mniej czasu. Ostatnio byłem w USA i odwiedziłem przy okazji miejsce gdzie Amiga miała swoją premierę w 1985:



Temat Traces właśnie kończę, postanowiłem trochę podrążyć pewne kwestie które mnie samego interesowały i powstał z tego wywiad z twórcą Blendera. Wywiad będzie dostępny po angielsku i jego częścią będzie program i kod źródłowy wersji amigowej Traces.
[#930] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #929

Dzięki za informację.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem