To, że 16 MHz 68030 zamontowany w Falconie w porywach osiąga 20-40% wydajności procesora 14 MHz 68EC020 zamontowanego w A1200, nie oznacza, że Falcon jest szybszy od A1200 o 40%. Bo na ten przykład, dlaczego nie 20%, skoro ta cyfra też padła? ;)
Można też napisać, że Falcon jest szybszy jakieś 5-6 razy, bo o tyle wydajniejszy jest DSP w Falconie. Ale można też napisać, że A1200 jest dwukrotnie szybsza od Falcona, skoro ma dwa razy szybszą magistralę systemową, będącą przecież kręgosłupem systemu. I która odpowiedź jest prawdziwa? Zależy od zastosowania:
- jeśli chcesz robić obliczenia z wykorzystaniem CPU - oczywiście 68030 w Falconie jest troche szybszy, oczywiście do czasu gdy w A1200 znajdzie się najtańszy FastRAM (CPU wciąż jest ten sam, a koszt rozszerzenia nie jest duży, sumarycznie A1200 plus Fast jest nadal tańsza od Falcona)
- jeśli chcesz robić obliczenia na danych strumieniowych (jakieś tam konwolucje, czy FFT), to Falcon pobije pewnie każdy seryjny komputer owego czasu, gdyż wszystko pójdzie na DSP
- jeśli chcesz robić jakieś multimedialne prezentacje - wysłać wysokiej rozdzielczości obraz na ekran, obciążyć pamięć jakimś dźwiękiem, do tego co chwilę doczytywać coś z dysku... innymi słowy intensywnie przerzucać dane magistralą systemową w obie strony, idę o zakład, że Falcon nie zrobi tego co A1200. 16 bit magistrala Falcona skutecznie zapcha się i animacja będzie ciąć, albo robić inne niefajne rzeczy. Zresztą to obserwują użytkownicy Falcona.
Co do DSP i hard disk recordingu, to A1200 można wyposażyć w kartę
Delfina DSP i wszystkie te rzeczy można robić na A1200.
Co do braku gier dla A1200, to LemonAmiga podaje listę 235 gier wymagających AGA:
http://www.lemonamiga.com/games/index.php?search=advanced&&list_hardware=AGA (oczywiście nie liczymy kilku tysięciy gier z A500 chodzących z powodzeniem na A1200). Jestem przekonany, że na Atarowskiego Króla nie powstała nawet 1/4 ilości tych gier. Może i te gry mogłyby być przeportowane, ale możliwe, że dopiero na Falcona 040, bo nie każdy lubi grać gdy dźwięk zaczyna czkać podczas co bardziej dynamicznej akcji na ekranie :D