[#211] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@swinkamor12, post #209

ECS to rok 1988. Potem kiszone przez światły maneadżment C=.

A AGA to 1990. Nie zmienia to faktu że ekstremalnie opóźnione ECS wyszło w 1990.

Myli ci się VGA z SVGA.

Myli się może tobie... jak zwykle.

Jak piszę VGA to myślę VGA, a nie SVGA. SVGA to już inna bajka i AGA do SVGA nie ma już nic do gadania.

1991 Amiga miała jeszcze grafikę całkiem ok.

Znowu się ośmieszyłeś, powtarzam po raz kolejny że VGA wyszło w 1987. Musisz się z tym pogodzić że to ECS niestety było opóźnione i to strasznie. W porównaniu z tym układem AGA wypada wyśmienicie.

... to rok 1992.

Jeden rok a taka różnica!

że wreszcie w miarę tanio można używać fajnej grafiki w Amidze

Tyle że tej "fajnej grafiki" nie obsłuży ponad 90% gier i wiele programów, a AGA wykorzysta.

Znowu zadziwiłeś wszystkich swoją niewiedzą.
[#212] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@Solo Kazuki, post #211

To czy to było VGA czy AGA, ECS jak dla mnie miało mniejszą rolę niż prędkość magistrali. Myśle, że od ECSa pod A3000 do momentu pojawienia się VLB i PCI Amiga nie miała się czego wstydzić. Oczywiście bitwa była o wyższe rozdziałki, ale po latach to co było celem czyli wzglednie działające 640x480 i 800x600 obecnie tez jest rozdziałkami retro.

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2019 10:06:53 przez michal_zukowski
[#213] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@michal_zukowski, post #212

Oczywiście bitwa była o wyższe rozdziałki, ale po latach to co było celem czyli wzglednie działające 640x480 i 800x600 obecnie tez jest rozdziałkami retro.

320x256 wymaga zegara 140 ns, 640x256 wymaga 70 ns, zaś 640x512 wymaga zegara 35 ns, a wymagane pasmo zależy od głębi barw.

Jestem zdania, że 640x256 wystarczy do wygodnej pracy na Amidze, zaś 320x256 wystarczy do gier oraz programów malarskich. Nie ma co się siłować.

PC ze swoimi PCI nigdy mnie nie pociągał.

Za to pasjonuję się konstrukcją Amigi.
[#214] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@Hexmage960, post #213

Jestem zdania, że 640x256 wystarczy do wygodnej pracy na Amidze


Zapomniałeś w tym zdaniu sprecyzować komu. Wszystkim czy tylko Tobie?
[#215] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@nogorg, post #214

Użytkownikom Amigi. Ale jest to moje zdanie.

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2019 11:35:45 przez Hexmage960
[#216] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@michal_zukowski, post #212

To czy to było VGA czy AGA, ECS jak dla mnie miało mniejszą rolę niż prędkość magistrali.


AGA miała także dwukrotnie przyspieszony zegar pamięci w stosunku do ECS w A3000. Dodatkowo jednak sporo daje brak ograniczenia palety względem rozdzielczości oraz tryby 6-8 bitowe (64-256 kolorów) i HAM-8.
[#217] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@Hexmage960, post #215

Użytkownikom Amigi. Ale jest to moje zdanie.


Aha. I ilu użytkowników Amigi znasz pracujących w tej rozdzielczości, którzy Twoje zdanie podzielają?
[#218] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@nogorg, post #217

Osobiście (w realu) nie znam żadnego. Jednak wiem, że są takie osoby. Np. Charles N. Jacob, aktywny amigowiec i autor ponad stu gier pod Workbench. Tutaj na forum jest mnóstwo użytkowników Amig, więc chyba spośród nich znajdą się tacy, co korzystają z rozdzielczości 640x256.

Zresztą oryginalne, systemowe GUI Amigi zostało zaprojektowane pod kątem tej rozdzielczości i nawet 4 kolorów - widać to już gołym okiem po rozmiarze gadżetów, belek okien itp. Konstruktorzy Amigi wszystko przemyśleli.

Nie przeszkadza to robić oprogramowanie dla 256 kolorów, tylko musi być to specjalistyczne oprogramowanie.

Nie można ot tak, sobie ustawić 256 kolorów w systemie licząc na to, że będzie wszystko śmigać. Amigowy system graficzny jest dosyć złożony, a funkcje systemowe nie grzeszą prędkością (polecam zobaczyć systemowe WritePixelArray8()).

Zauważyłem, że jeżeli jakaś funkcja działa wolno to będzie działać wolno w 1 bitplanie jak i 8 bitplanach! Polecam zobaczyć systemową przeglądarkę AmigaGuide.

Według mnie rozwiązaniem nie jest, jak pisałem, używać CPU do grafiki, tylko lepiej korzystać z Blittera oraz optymalizować po strukturze planarnej.
[#219] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@Hexmage960, post #218

Osobiście (w realu) nie znam żadnego. Jednak wiem, że są takie osoby. Np. Charles N. Jacob, aktywny amigowiec i autor ponad stu gier pod Workbench. Tutaj na forum jest mnóstwo użytkowników Amig, więc chyba spośród nich znajdą się tacy, co korzystają z rozdzielczości 640x256.


To, że ktoś korzysta z takiego trybu nie implikuje wygody. Dalej całkowicie odchodzisz od tematu.
[#220] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@nogorg, post #219

To, że ktoś korzysta z takiego trybu nie implikuje wygody.

OK. Charles N. Jacob jak sam pisze lubi te standardowe rozdzielczości i, jako autor zestawu ikon, lubi nawet staromodne ikonki z ramkami.

Masz rację co do tej implikacji.
[#221] Re: Nowe Turbo A1200/060 - WARP 1260

@Dorian3d, post #2

Klasyczna Amiga jest nie do pokonania jak Alien! co jakiś czas się odradza !
Pokonała Nowe maszyny z ppc z os 4. 1
Ale to dopiero początek !


Cieszę się klasykowym szczęściem ale... zdajesz sobie sprawę z tego, że każdy jest inny i może lubić coś innego, a pseudo-wynik jakiegoś wyimaginowanego pseudo-wyścigu może dla niego nie mieć zupełnie jakiegokolwiek znaczenia?
Jeżeli ktoś lubi łowić ryby to choćby wygrał dożywotnią dostawę świeżych ryb do domu to i tak będzie chodził moczyć kij. szeroki uśmiech A autonomiczne samochody niektórych osób nie odciągną od kierownicy.
Tak samo 100 książek opisujących kilkudziesięcioletnie bebechy AmigaOS 1/2/3, tricki OCS/ECS/AGA, 2000 gierek w AMOSie nie sprawi, że rzucę to co lubię, co mnie interesuje i zacznę mordować joystickiem kosmitów na A500.

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2019 14:06:54 przez MDW
[#222] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@Hexmage960, post #218

Póki A1230 była moim jedynym kompem, korzystałem z rozdziałki 640x256. Wprawdzie eksperymentowałem z rozdziałką NTSC 640x480 z łatką MagicTV która zmniejszała drgania interlejsu na TV. Co wraz z małą modyfikacją palety (aby biały był mniej biały), żeby jeszcze bardziej zamaskować drgania w kontrastowych poziomych liniach obok siebie, co wyglądało już całkiem spoko, ale... większa ilość pikseli do "przewalenia" przy otwieraniu czy przesuwaniu okienek wymagała aktywowania większych pokładów cierpliwości, a także zmniejszała ilość programów dających się uruchomić w tle bez degradowania parametrów rozdziałki lub kolorów na WB. Podobnie było przy przesadzaniu z używanymi na raz bitplanami. Do 16 kolorów max AGA ze 030 pracowała w zadowalającym mnie tempie. Zresztą większość programów które używałem często i długo, i tak otwierała własne ekrany, a na WB najczęściej miałem tylko Hipka lub SongPlayera, czyli głównie "słuchałem" tego ekranu niż go oglądałem. Więc nie miało sensu dawać mu dużo Chipu.

Nie podzielam twojego entuzjazmu do 4 kolorowego GUI. Moim zdaniem było żałośnie brzydkie, podobnie jak obrazki w tej nędznej palecie. Gadżety na okienkach zmieniałem na bardziej estetyczne Sysihack. Tak samo z kilkoma domyślnymi ikonkami, bo inne widywało się od święta, więc mało mnie obchodziło jak wyglądały. To wystarczało aby nie "bolały" oczy, ani nie wstydzić się odpalić kompa przy kolegach. :)


Jak tu ktoś wspominał ja też często się stykam z takimi co mylą VGA z SVGA. Głównie przez "niepamiętanie" o tym ile kolorów potrafiła wyświetlić przy 640 pikseli.

Przypomnijmy:
VGA: 320x200 w 256, lub 640x480 w zaledwie 16 kolorach z palety 262 tys. 1987.
SVGA: 640x480 w 256, lub 800x600 w 16 kolorach z palety 16 mln. 1989.

Dla porównania Amiga (drgający interlace w PAL bez Overscanu):
OCS: 320x512 w 32 (+EHB/HAM), lub 640x512 w 16 z palety 4 tys. (+ECS 1280x512w4kol)
AGA: 1280x512 w 256 (+HAM8) z palety 16 mln. Tu głównym ograniczeniem jest tolerancja na drganie i wolną pracę w tych "lepszych" trybach.

A niektórzy przesiedli się na PC tak późno, że nie pamiętają ograniczeń tych starszych kart.
Moja subiektywna ocena atrakcyjności gier 2D to: OSC<VGA<AGA=SVGA.
A w 3D ocena zależy od dopałek CPU i GPU. Tyle że gier do AGI było znacznie mniej niż do pozostałych, a GPU praktycznie nie było.

W moim pierwszym PC też nie korzystałem z max trybów, zadowalałem się 800x600 w 65 tys, bo w lepszych wszystko się robiło malutkie, wolne i drgające. Co wg mnie nie miało sensu. Szkoda oczu. :)
[#223] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@Hexmage960, post #213

320x256 wymaga zegara 140 ns, 640x256 wymaga 70 ns, zaś 640x512 wymaga zegara 35 ns

To nieprawda, ze tryb interlace (640x512) wymaga 35 ns - 35 ns wymaga tryb SuperHires (1280 w poziomie), dodany w ecs. Generalnie ten parametr dotyczy poziomej rozdzielczosci.
[#224] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@ZbyniuR, post #222

Przypomnijmy:
VGA: 320x200 w 256, lub 640x480 w zaledwie 16 kolorach z palety 262 tys. 1987.

Dokładnie. Sporo osób o tym zapomina, że VGA w wyższych rozdzielczościach wyświetla tylko 16 kolorów. AGA wyświetla do 256 oraz HAM-8 w każdej możliwej rozdzielczości.

SVGA: 640x480 w 256, lub 800x600 w 16 kolorach z palety 16 mln. 1989.

A tutaj już nie do końca. SVGA na początku rzeczywiście była tak definiowana, ale później SVGA "wchłonęła" XGA i doszły tryby 16-bit w rozdzielczościach do 640x480 oraz 8-bit w 800x600. Dodatkowo przepustowość była większa niż w AGA. Dlatego uważam że SVGA (to rozszerzone) jest lepsze niż AGA.

AGA: 1280x512 w 256 (+HAM8) z palety 16 mln.

Istnieje też tryb Super72 umożliwiający rozdzielczość 800x600 czy HighGFX umożliwiający rozdzielczości 1024x768 i 1280x720. Oczywiście także wspierają do 256 kolorów i HAM-8.

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2019 16:31:25 przez Solo Kazuki
[#225] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@Solo Kazuki, post #224

Określenie XGA oraz nazwy kolejnych generacji nigdy się nie spopularyzowały i wszystko co lepsze od VGA nazywano SVGA nawet jak już mocno przekraczały jej specyfikację. Dlatego niczego nie wchłonęła, po prostu ludzie nie nauczyli się nazw nowych rozdziałek. Tyle tego było, kto by to spamiętał?

Cytat stąd: en.wikipedia.org/wiki/Super_video_graphics_array
"On paper, the original Super VGA was to be succeeded by Super XGA, but in practice the industry soon abandoned the attempt to provide a unique name for each higher display standard, and almost all display systems made between the late 1990s and the early 2000s are classed as Super VGA."

Raczej podawano ilość VRAMu, oraz odświeżanie jakiemu karta dawała radę dla poszczególnych rozdzielczości. VRAM określał ilość tekstur jaką karta mogła obrabiać, a nie max rozdziałkę. Często słabszy monitor i tak nie pozwalał uzyskać maksymalnego odświeżania na jakie pozwalała karta. No i bardziej się liczyły dopałki 3D które obniżały rozdziałkę z jakiej korzystano w grach do sporo niższych niż te maksymalne w jakich karta dobrze wyświetlała Windę.

Ale to już inne czasy, Ama się już nie liczyła, nawet z RTG i 060. Biedaki których nie było stać na PSX grali na A500 w Żabę i Lotusa, a profesjonaliści robili na AGA telegazetę do kablówki. Na tym się kończyły praktyczne zastosowania Amigi. (nie mylić z hobby).
[#226] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@Solo Kazuki, post #224

No ale AGA w tych 256+++ kolorach nadaje się tylko do wyświetlania, bo przecież nie do jakiejkolwiek pracy. Te 800x600 czy 1024x768 owszem były ale na ile można zdefiniować ich używalność? (poza wyświetlaniem).
[#227] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@mccnex, post #226

Ja używałem 800x600 dla WB w 16 kolorach, działało bardzo dobrze.
[#228] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@Solo Kazuki, post #227

Ha! Ja też (aktualnie) używam WB w 16 kolorach i to zasuwa, co prawda w mniejszej rozdziałce (640x400), bo ogranicza ją monitor. Cokolwiek więcej nawet na procku 060 można określić jako "sluggish".
[#229] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@Solo Kazuki, post #227

A miałeś RTG, przejścówkę na VGA, jaki procek?
[#230] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@ZbyniuR, post #229

to jest mój blat na AGA na A1200 z BlizzardPPC 68040/30MHz link
[#231] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@selur, post #210

Z SZARKIEM kolega selur przegiął i niniejszym otrzymuje trzymiesięczny urlop.

Kolega swinkamor12 otrzymuje ostrzeżenie - jego wpisy (powtarzane w kółko) ocierają się o trolling i wywoływanie flejma.
[#232] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@ZbyniuR, post #229

Nie, tylko AGA i zwykłą przejściówkę VGA na monitorze multisync. Procek 040@40 i PPC@160MHz. Bez FBlit, z FBlit dało się używać nawet więcej kolorów, ale były pewne problemy z niektórymi programami i dlatego miałem 3 różne ustawienia systemu za pomocą utilka w s-s - przytrzymując prawy, lewy lub żaden przycisk przy starcie. Miałem system "skromniejszy" bez FBlit, system "pełny" z FBlit oraz start do CLI.

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2019 11:39:40 przez Solo Kazuki
[#233] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@moderator, post #231

Jeżeli Selura banują to ja też grzecznie poproszę o wakacje. Chyba, że mam coś napisać od serca nt. luźnego podejścia moderacji do offtopowania w działach do tego nieprzeznaczonych? Niektórzy się po prostu przyzywczaili, że przyjedzie moderator i ukryje post jako OT, to po co się starać?
[#234] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@Solo Kazuki, post #211

Pamięć chip jest w sprzęcie z AGA taktowana tym samym zegarem co w OCS/ECS.
AGA pobiera dane cztery razy szybciej bo po pierwsze po 32 bit zamiast 16, a po drugie korzysta z trybu
Fast Page Mode RAM (https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_random-access_memory#Page_mode_DRAM).
Zapis do chip się nie zmienił - niespodzianka! od czasów a3000, która od strony cpu jest w a3000 32 bit.
W a4000 i a1200 jest tak jak w a3000 gdzieś lekko poniżej 7 MB/s.

Choć oczywiście teoretycznie przed 1992 pc miał lepszą grafikę, to przez brak standardu prawie nikt jej nie używał.
Zmieniło to dopiero Windows 3.1 właśnie w 1992.
320x200 256 kolorów, niby było lepsze, ale brakowało jeszcze mocy cpu. Jak już weszło na poważnie 386 to było ok,
ale wcześniej przed 1992 było na to mało gier.
Dopiero właśnie w 1992 wyszły Wolf3D, Comanche, Ultima Underworld.

Tak że ECS za swoich czasów dawał jeszcze radę.

Zabytkowe rozdzielczości w jakich ECS działa, mają taki swój urok.
Te 640x256 w 4 kolorach czy 640x480 mono w użytkach, czy 320x256 8 kolorów w grach bo tyle wyrobi blitter.
No fajne to jest, ale właśnie już nie retro tylko zabytkowe.
Czy dualplayfied w 320x256 dwa razy po 8 kolorów. Czy te sprite max 16 kolory nawet na AGA.

Ja tam nikomu nie zabraniam, pisania w stylu pięćsetki, najlepiej na pięćsetce, pod pięćsetkę.
Max ECS, gry 2D i 3D bez tekstur. Jak ktoś ma czas i umie, czemu nie.
Nawet jak ktoś coś takiego zrobi, pewno będę używał na jednej ze swoich pieńsetek.

Lepsze rozdzielczości od ECS to już reszta chipsetu nie wyrabia.
Wszystko trzeba robić cpu i niczym sie w wyższych rozdziałkach a1200 nie różni od NG poza tym że bez dodatkowej grafiki jest to wolne.
Szkoda na to czasu.
Tu taki mały apel do klasykowców, zamiast kombinować jak zaszkodzić użytkownikom szybszych maszyn,
weźcie sie zorganizujcie i doróbcie jakąś tanią grafikę do klasyka, żeby to trzymało standardy minimum win 3.1 i ps1.
Klasyk z lepszą grafiką ciągle jest ok.

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2019 13:04:19 przez swinkamor12

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2019 13:05:08 przez swinkamor12
[#235] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@swinkamor12, post #234

Ja tam nikomu nie zabraniam, pisania w stylu pięćsetki, najlepiej na pięćsetce, pod pięćsetkę.

A ja nikomu nie zabraniam robić w stylu Amigi 1200.

W a4000 i a1200 jest tak jak w a3000 gdzieś lekko poniżej 7 MB/s.

Dostęp do pamięci CHIP jest współdzielony przez:
- procesor M680x0,
- Blitter,
- Copper,
- Playfield,
- Sprite,
- Audio,
- Disk.

To jest esencja filozofii konstrukcji komputera Amiga. Nawet w 1992 roku PC nie uciągnąłby systemu z wielozadaniowością, jednocześnie odgrywając muzykę i czytając z dysku!

320x200 256 kolorów, niby było lepsze, ale brakowało jeszcze mocy cpu. Jak już weszło na poważnie 386 to było ok,

No wiesz, Amiga 1200 ma procesor M68020 a komputer wydajny na 320x200 256 kolorów! Może porównuj z Amigą 4000/30 lub Amigą 1200 z turbo?

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2019 13:23:39 przez Hexmage960
[#236] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@Hexmage960, post #235

Jakbym coś miał robić na a1200 to jednak chciałbym żeby to wyglądało jak z czasów a1200.
Np gra 2D. Postacie i tło 256 kolorów. Chipset tu nic nie pomoże bo sprite mają jak w 1983 16 kolorów max (wliczając przeźroczysty). A dual playfield to jest 2x16 kolorów, trochę lepiej niż w 1983 gdzie było 2x8 kolorów. Ale to dalej wygląda tylko ciutkę lepiej niż na ECS.
[#237] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #230

Fajna czcionka na belce. :)
[#238] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@swinkamor12, post #234

Pamięć chip jest w sprzęcie z AGA taktowana tym samym zegarem co w OCS/ECS.

I znowu się ośmieszyłeś.

Udowadniasz tylko jak mało się znasz i że tak naprawdę chyba z AGA nie korzystałeś bo da się to zauważyć. Jest to jeszcze bardziej widoczne z FBlit, bo jest on znacznie szybszy na AGA niż ECS. Poza pełnym dostępem 32bit (na A3000 z ECS jest to ograniczone) zegar jest dwa razy szybszy i twoje zaklinanie rzeczywistości nic nie pomoże.

In order to increase memory bandwidth, the Chip RAM data bus was extended to 32-bit width as in the A3000 (unlike AGA, the A3000's Chip RAM is 32-bit for CPU access only) and the Alice chip (replacing OCS/ECS Agnus) was improved to be able to support full-width access for bitplane DMA. Additionally, the memory clock was doubled.
[#239] Re: Amiga klasyczna wygrywa (sentymentem?)

@swinkamor12, post #236

Jako Amstradowca zawsze mnie raziło w gierkach na C64 że ma tylko 3 kolorowe sprajty, ale nie wiedziałem że sprajty w A500 mogą mieć tylko 8 kolorów.


Ostatnia aktualizacja: 07.12.2019 22:03:20 przez ZbyniuR
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem