[#271] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@Kefir_Union, post #269

Dema nie działały ponieważ wyłączył kompatybilność z chipsetem, w szczególności emulację dostępu do pamięci chip.


Zastanawiam się skąd to wiesz, skoro na streamie nie było widać konfiguracji... Przy okazji do zakładki Chipset nawet nie wchodziłem i nie włączyłem więc tam tej opcji szeroki uśmiech
1
[#272] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@Kefir_Union, post #270

Człowieku, to po co piszesz o jakiś starszych bitach ponad 2MB chip gdy te bity (dla 2-8MB CHIP winuae) od zawsze były wykorzystywane m.in. do kontroli obszaru fast ram? I chipsetu. I ta opcja WinUAE nigdy poza ten 24 bitowy obszar fizycznej liniowej przestrzeni adresowej nie wychodziła. Więc odpisałeś coś zupełnie nie na temat. Dalej, Twoje twierdzenie, że można ustawić 060/50MHz
Oooo tutaj:
Otóż można, tylko musi być to wielokrotność zegara bazowego

Nie wmówisz mi, że to było tylko przypuszczenie... stwierdziłeś w tym zdaniu że MOŻNA ustawić i że MUSI być wielokrotność zegara bazowego. Otóż NIE MOŻNA i NIE MUSI. I nie odwracaj kota ogonem, bo ani JIT ani inne opcje pozwalające uzyskać wyższą wydajność CPU nie wymuszają w żadnym stopniu wyłączenia mem/dma compatibility (część może odhaczyć obie opcje, ale ponowne zahaczenie nie jest problemem i wcale nie jesteśmy ograniczeni do synchro procesora z zegarem chipsetu) A problemów z demami u borga było wiele (m.in. słaba wydajność czy nieustawione właśnie 060 przy demie tego wymagającym, a jedynie domyślne 020 z jego konfiguracji ... z tego co pamiętam właśnie też z toną "32bit chip ramu"). A tylko to ustawienie (dma/mem) by mogło de facto bruździć w demach mających - w domyśle - działać na procesorach o różnej prędkości. Więc przestań manipulować i odwracać uwagę od przedstawionych tutaj przez Ciebie błędnych informacji/interpretacji.

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2021 09:37:59 przez abcdef
[#273] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@abcdef, post #266

Jeśli mu nagranie z YT wystarcza to jest to najtańsza opcja.

Jeśli jest to nagranie z oryginalnego sprzętu, to to co widać jest całkowicie zgodne z pierwotnym wyglądem dema, czy tam z intencją twórców. W przypadku nawet najlepszego emulatora, to jest zawsze loteria. Natomiast jakość Youtube jest już wystarczająca, żeby dobrze odwzorować PAL, bez przesady.

Osobiście, wolę słuchać SID-a z nagrania, z C64, niż używać jakiś "PlaySID-ów".
[#274] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@abcdef, post #263

tylko 68000 może pracować identyko z oryginałem, reszta nie

Dlaczego? Bo zabrzmiało to tak, jakby to było obiektywnie niemożliwe, a nie wynikało tylko ze stopnia dopracowania emulatora.
[#275] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@Daclaw, post #273

Jest to nagranie na serwisie gdzie wszystko powyżej określonego czasu ma reklamy, a blokowanie reklam skutkuje tym, że przez moment "przytnie", a dodatkowo czasem zmieniają algorytmy kompresji i materiał wygląda co najmniej słabo. I tylko tyle. Samo oglądanie materiału wideo nie jest tu dla mnie żadnym problemem tylko niektóre technikalia za tym stojące. Wszystko ma swoje wady i zalety ;)
[#276] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@Daclaw, post #274

To wystarczy przeczytać cóż też kryje się pod udostępnionym linkiem... Ja wiem, obcy język, może być problematyczny, ale bez przesady.
[#277] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@abcdef, post #275

Wszystko ma swoje wady i zalety ;)


Dokładnie to samo chciałem napisać - Youtube to narzędzie, emulator to narzędzie i ba... nawet oryginalny sprzęt to też tylko narzędzie. Każdego trzeba wiedzieć gdzie, jak i kiedy warto użyć.

Np. tu bym nie powiedział, że efekt wygląda zgodnie z intencją autorów i jeśli zależy komuś na policzeniu kropeczek to zdecydowanie bardziej warto uruchomić to na emulgatorze, niż na Youtube. A jak nie to można ewentualnie wspomóc się produktami fermentacji/destylacji płodów rolnych w celu zniwelowania artefaktów i zwiększenia wrażeń.


A w ogóle to może dosyć już tego muzealnego pomagania? Temat już dawno ze zbiórkami kasy nie ma nic wspólnego. Niuanse emulacji są bardzo ciekawe i myślę, że dla wielu pouczające dlatego zasługują na własny temat, gdzie panowie mogą powyjaśniać sobie nieporozumienia.
1
[#278] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@abcdef, post #276

Gdy ja uczyłem się języków, Ty macałeś kury... Nie można bez ironizowania?

Czyli nie ma obiektywnych przeszkód - kwestia wiedzy i dopracowania emulatora. No i potrzeby.
[#279] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@Daclaw, post #278

Czyli nie ma obiektywnych przeszkód - kwestia wiedzy
wiedzy, która nie jest powszechnie dostępna. Więc samo to jest obiektywną przeszkodą.
Nie można bez ironizowania?

Wybacz, informację dlaczego tylko 68000 udostępniłem jeszcze wczoraj. Zbyt ostro zareagowałem na pytanie, na które już udzieliłem wcześniej odpowiedzi. Przepraszam.
1
[#280] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@abcdef, post #279

Kumam.
Luz. szeroki uśmiech
1
[#281] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@borg, post #271

Zastanawiam się skąd to wiesz, skoro na streamie nie było widać konfiguracji... Przy okazji do zakładki Chipset nawet nie wchodziłem i nie włączyłem więc tam tej opcji


Nie było widać ale w pewnym momencie jeden z widzów podpowiada "exact-cycle" po czym włączasz tą opcję, zaczyna działać i odpowiadasz "dobra rada!".

Człowieku, to po co piszesz o jakiś starszych bitach ponad 2MB chip gdy te bity (dla 2-8MB CHIP winuae) od zawsze były wykorzystywane m.in. do kontroli obszaru fast ram? I chipsetu. I ta opcja WinUAE nigdy poza ten 24 bitowy obszar fizycznej liniowej przestrzeni adresowej nie wychodziła.


Czy ty w ogóle sam rozumiesz to co piszesz? :)
Rejestry adresowe w 68K są 32-bitowe i programistę nie obchodzi w jakim obszarze pamięci znajduje się komórka pamięci do której chce się dostać ani nawet to czy przestrzeń adresowa jest 24-bit czy 16-bit. Może być nawet 8-bitowa i program też będzie działać jeśli tylko się w niej zmieści, programistę nie obchodzi ile bitów wykorzystuje szyna adresowa. To co ma znaczenie to typ pamięci a nie to gdzie (pod jakim zakresem adresów) ona jest. Bez względu na to gdzie 4MB chip w WinUAE jest, czy od $0 do $3fffff czy gdziekolwiek indziej, adresowanie tej pamięci odbywa się zawsze tak samo. Wyjątkiem są źle napisane programy, które zakładają że powyżej $1fffff jest pamięć fast. Od czasów wczesnej A500 nikt tak nie pisze. Poza tym żadne demo nie wymaga 4MB chip więc włączanie tego to tylko proszenie się o kłopoty.
[#282] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@Kefir_Union, post #281

Ja nie programuję, więc się nie znam, a mnie to ciekawi...
Do czego hipotetycznie mogłoby się przydać więcej, niż 2MB chip przy rozdzielczościach, w jakich pracuje Amiga? Zawsze mnie zastanawiała ta "bitwa o chip" i niespełnienie amigowców na tym tle.
[#283] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@Daclaw, post #282

Pamięć czip służy nie tylko do przechowywania bufora obrazu. Sprajty, grafika dla blittera oraz dźwięki też muszą się znajdować w chip. To że emulator daje 4MB to i tak niczego nie zmienia, nikt nie będzie pisać gier czy dem specjalnie pod emulator.
[#284] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@Kefir_Union, post #281

Nie było widać ale w pewnym momencie jeden z widzów podpowiada "exact-cycle" po czym włączasz tą opcję, zaczyna działać i odpowiadasz "dobra rada!".


To było zmienienie w CPU z Fastest na Amiga 500/1200/Exact Cycle.
[#285] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@borg, post #284

Czyli doszliśmy do tego że jednak opcja "exact cycle" pomogła? :)
[#286] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@Kefir_Union, post #281

Czy ty w ogóle sam rozumiesz to co piszesz? :)

Pytanie powinieneś zadać sam sobie - bo ja pytałem czy wiesz z czym się może wiązać ustawienie 4MB chip w WinUAE a ty zacząłeś snuć scenariusze, że ktoś wykorzystuje bity powyżej 2MB chip do przechowywania czegoś tam i wtedy się coś wysypie. Nikt nie wykorzystuje bitów przestrzeni adresowej amigi (czy to chipsetu, czy chip ramu, czy fast ramu) do czegokolwiek, bo samo to już byłoby proszeniem się o kłopoty. Może wykorzystać najstarsze 8 bitów rejestru adresowego do czegoś tam bo na nic znaczącego to nie wpłynie na maszynach z 24 bitową fizyczną szyną adresową. Ale to jest zupełnie niezwiązane z zadanym pytaniem. Masz gruby problem z czytaniem ze zrozumieniem.
więc włączanie tego to tylko proszenie się o kłopoty

Jakie kłopoty skoro dopiero co pisałeś, że:
Tylko programy które nie rezerwują pamięci przez system i zakładające na sztywno że pod konkretnym adresem jest chip lub fast będą miały problemy. Od wczesnych czasów A500 nikt już tak nie pisze.

A pytanie, na które zacząłeś odpisywać zupełnie nie na temat brzmiało:
Np. CHIP RAM 2-8MB (tyle można ustawić) - masz większy chip na belce i co? Żaden program się nie wykrzaczy? Czy dostęp do niego jest taki jak wybrany chipset (ECS - 16bit)
... i nie odpowiedziałeś na nie wcale. Bo raczej nie można uznać za odpowiedź na to pytanie tego:
Zwiększenie ilości chipram ponad 4MB niczego nie powinno popsuć ponieważ rejestry adresowe 68K są 32-bitowe

Po pierwsze - rozmiar rejestrów ma tu najmniejsze znaczenie, bo mogłyby być 24 bitowe i też nic by to nie zmieniło.
Nie można jednak wykluczyć że jakiś koder założył że niewykorzystywane przy 2MB bity adresu można wykorzystać do przechowania jakiejś informacji

No to piszę, że rozszerzony chip (do max 8MB w przestrzeni 24bit) nie zajmuje niczego czego nie zajmowałaby inna pamięć więc równie dobrze by się coś wywaliło na fizycznej A500 z 8MB fast... Dodatkowo sam przyznajesz, że piszesz soft pod emulacją z 4MB CHIP. Ergo - z jednej strony to proszenie się o kłopoty, bo coś tam może się wywalić, do tego nic nie wymaga większej pamięci, ale z drugiej nikt tak od dawna nie pisze, a dodatkowo jest to wygodne przy developerce więc sam tak używasz... Hmmm.
[#287] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@kempy, post #265

Najlepsza Amiga to Youtube
[#288] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@kempy, post #265

W pełni sie z tobą w tej kwestii zgadzam. :)
W dodatku YT do oglądania demek jest bardziej interaktywny niż sprzęt czy emulator, bo można pauzować, cofać przewijać i puszczać wolniej albo szybciej tak by oglądać tylko te fragmenty demek które chcemy. :)
[#289] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@nogorg, post #207

A Ty też się gniewasz na pana, który okrył infamią wasze demo uruchamiając je w sposób nieprofesjonalny?


Oczywiście! Wystosowaliśmy już grupową skargę do Anana Kofana, ma się zająć tematem jak tylko wróci z San Escobar.

No widziałem ten filmik, ale gość i tak radzi sobie lepiej niż niektórzy. Np. pan, który renderował to demko, gdzie mój moduł leci chyba w 8kHz.

Pamiętam też videocap dema Delirium/Complex, gdzie słychać było tylko 1 kanał. Tak że mnie już nic nie zdziwi ;)
1
[#290] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@abcdef, post #286

Dodatkowo sam przyznajesz, że piszesz soft pod emulacją z 4MB CHIP. Ergo - z jednej strony to proszenie się o kłopoty, bo coś tam może się wywalić, do tego nic nie wymaga większej pamięci, ale z drugiej nikt tak od dawna nie pisze, a dodatkowo jest to wygodne przy developerce więc sam tak używasz... Hmmm.

Dalej niczego nie zrozumiałeś, więc jeszcze raz, specjalnie w wersji dla opornych.

1. Włączenie 4MB chip pod emulatorem przeciętnemu użytkownikowi emulatora do niczego nie jest potrzebne.
2. Szczególnie nie ma sensu gdy uruchamiamy programy które nie wymagają więcej niż 2MB chip. Na Amidze nie ma takich.
3. Teoretycznie może to spowodować problemy przy źle napisanych programach.

Jakie są wnioski z punktów 1,2 i 3? Nie włączać tej opcji bo nie ma po co.

Po co więc te opcjonalne 4MB chip? Przydaje się przy pisaniu softu wykorzystującego pełne 2MB chip. Pisząc jakikolwiek program na Amidze musisz część pamięci chip przeznaczyć dla ekranu. Dla przykładu, AsmOne w rozdz. 1280x512 w 4 kolorach pożera 160kb chip. Gdybym chciał to robić na prawdziwej Amidze to do dyspozycji miałbym 2MB minus 160kb. Dzięki 4MB chip nie mam takich problemów, mogę zarezerwować bufor 2MB na potrzeby programu.
Jeśli wiesz co robisz oraz piszesz program bez żadnych dziwnych sztuczek np. umieszczania informacji w starszych bitach rejestrów adresowych wskazujących na chip to nic złego się nie stanie.


Ostatnia aktualizacja: 16.04.2021 16:32:35 przez Kefir_Union
1
[#291] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@Kefir_Union, post #290

Asmone albo chyba Asmpro nie dziala na ekranach RTG?

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2021 16:32:12 przez michal_zukowski
[#292] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@michal_zukowski, post #291

Można sobie włączyć jeśli ktoś ma sterowniki.

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2021 16:39:54 przez Kefir_Union
[#293] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@Kefir_Union, post #292

No to wtedy nie zżera chipu.
[#294] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@michal_zukowski, post #293

Tu nie tylko chodzi tu o ekran. Mając 4MB mogę sobie testować różne tymczasowe rozwiązania w programie wymagające więcej niż 2MB chipu np. związane z większą ilością sampli muzycznych czy grafiki. Jeśli coś dobrze działa / wygląda to zastanawiam się wtedy nad optymalizacją użycia pamięci żeby wlazło do 2MB.

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2021 16:41:40 przez Kefir_Union
2
[#295] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@mccnex, post #287

Najlepsza Amiga to Youtube


Jak ktoś ma sentyment z czasów dzieciństwa/młodości do "A500 z rozszerzeniem" to skonfiguruje sobie FS-UAE/WinUAE bez większego problemu w minutę i nawet "state of the art" obejrzy bez zakłóceń. Jeżeli jednak ktoś ma podobny sentyment do skanapkowanej A1200/A4000 to wtedy konfigurowanie UAE zajmować mu będzie tyle samo czasu, co 15-20 lat temu zajmowało lokalizowanie przyczyn zawieszania się jego "kanapki".
[wyróżniony] [#296] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@XTD, post #241

Założę się, że pierwszy lepszy aktywny scenowy twórca na tym forum - np. AceMan czy Jazzcat (że wymienię tylko dwóch na szybko) - zrobił więcej dla dla sceny i retro-komputerów, niż Borg ze swoim LOKALNYM (co warto zaznaczyć) muzeum. Ale tego się nie dostrzega, bo to "tylko zabawa".


Nie wiem od kiedy to są jakieś zawody, ale patrząc na przepustowość muzeum i oglądalność filmików Ace'a, z całym szacunkiem dla niego, nie ma nawet porównania. Z tego co mi powiedział borg, muzem średnio odwiedzało 50 osób dziennie przed pandemią. Czyli przez 3 lata, odejmujac święta i inne dni nieczynności, zaokrąglając rok do 300 dni, muzeum odwiedziło 45 tysięcy ludzi. Najpopularniejszy utwór AceMana na YT ma 31 tysięcy wyświetleń po 9 latach. Czy ty jesteś pewny, że on zrobił więcej...?

Zresztą, czy to w ogóle jakiś konkurs kto dla kogo zrobił więcej? Muzeum nie jest miejscem skierowanym do fanów retrogamingu. Celem muzeum jest trafienie do ludzi, którzy fanami tej rozrywki nie są.

P.S. Bardzo mnie cieszy, że hejt tej społeczności tak fajnie napędza zbiórkę. Muzeum zebrało już 38k. Psy szczekają, karawana jedzie dalej. ;)

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2021 18:17:11 przez Diabellus
2
[#297] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@Diabellus, post #296

O czym jest ten wątek? Bo coś nam uciekło.
Kto może niech pomoże, kodo buli d..a nie se odpuści.
1
[#298] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@Diabellus, post #296

Zgadzam się, porównanie do demosceny zupełnie nietrafione, bo ta była, jest i będzie tworem dosyć zamkniętym, natomiast do muzeum takiego jak w temacie zbiórki nieraz pewnie trafiły zupełnie przypadkowe osoby.

P.S. Bardzo mnie cieszy, że hejt tej społeczności tak fajnie napędza zbiórkę. Muzeum zebrało już 38k. Psy szczekają, karawana jedzie dalej. ;)

Wrzucając informacje o zbiórce na ppa.pl obserwowałem przyrost kwoty i faktycznie dzień po wrzuceniu posta był on spory, ale to raczej dlatego, że również tego dnia był wrzucony film na YT z prośbą o wsparcie :) Nie wiem, na ile nasza społeczność ppa.pl przyczyniła się do zbiórki ale podejrzewam, że łącznie nie była to mała kwota. Z drugiej strony, czytając niektóre komentarze nieprzychylne cieszę się, że nie mają one wpływu na zmniejszenie tej kwoty, bo byłoby nieciekawie ;)
1
[#299] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@luk, post #298

Z drugiej strony, czytając niektóre komentarze nieprzychylne cieszę się, że nie mają one wpływu na zmniejszenie tej kwoty, bo byłoby nieciekawie ;)


Masz rację dziwi to że dorośli ludzie robią "jazdy" o głupoty, obrażają się bo ktoś nie lubi ich 30letniego kompa 😀 😉
1
[#300] Re: Pomoc dla Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery - zrzutka

@Jazzcat, post #289

Oczywiście! Wystosowaliśmy już grupową skargę do Anana Kofana, ma się zająć tematem jak tylko wróci z San Escobar.


Czuj Duch! Nigdy nie wolno odpuszczać gdy krzywda się dzieje Amidze niepokalanej, a przy okazji i demoscenie przenajświętszej. Jak będę duży to też zrobię demo, a potem będę się czaił na Youtube na lamerów i pozywał za każdą zawieszkę albo krzywo wyrenderowany piksel.


Pamiętam też videocap dema Delirium/Complex, gdzie słychać było tylko 1 kanał. Tak że mnie już nic nie zdziwi ;)


Takie rzeczy pamięta się do końca życia.
1
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem