kategorie: Amiga Classic, Efika, eMac, iMac G5, Mac mini, MorphOS 1.4.x, MorphOS 2.x, MorphOS 3.x, Pegasos, Pegasos II, PowerBook, PowerMac, Programy
[#211] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@XoR, post #208

Nie wiem jak to jest w praktyce nigdy nie miałem i nie będę miał tego Maca. Mogę jedynie posługiwać się wartościami technicznymi określanymi dany standard:

Mac G5 ma pamięć DDR-2, 533MHz o teoretycznej przepustowości 4264 MB/s
AmigaOne X5000 ma pamięć DDR 3, PC3-16000 o przepustowości 16 GB/s

Mac G5 ma gniazda SATA I o teoretycznej przepustowości 179 MiB/s
AmigaOne X5000 ma SATA II o teoretycznej przepustowości 358 MiB/s

Mac G5 ma PCI-e v1 o teoretycznej przepustowości 4 GB/s
AmigaOne X5000 ma PCI-e v2 o teoretycznej przepustowości 8 GB/s
[#212] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@MUFA-amigaone-pl, post #211

Oooo to widze manipulację, a więc procek w X5000 dostał obsługę DDR3 tylko po to, żeby nie kombinować ze starszymi pamięciami. Natomiast prędkość obsługi nie uległa zmianie vs. DDR2. Dlatego prędkość pamięci w X5020 jest praktycznie taka sama jak DDR2 w X1000 czy PowerMacach G5. W X5040 podobno jest lekko szybciej.
[#213] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@XoR, post #210

Nie chciałem porównywać starych retro komputerów do dzisiejszych możliwości TV czy telefonów komórkowych nagrywających w 8K

Mufa ma podpisane kontrakty, więc może mieć interes w zatajaniu niedociągnięć. W moich oczach niestety traci na wiarygodności. Mógł przecież odpowiedzieć na początku , że to retro i nie da rady. W każdym razie nerwowo reaguje.

Odpowiedź otrzymałem. Nic nowego nie mam do dodania.
[#214] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@MUFA-amigaone-pl, post #211

X5000 ma pamięć DDR 3, PC3-16000 o przepustowości 16 GB/s

X5000 ma SATA II o teoretycznej przepustowości 358 MiB/s

X5000 ma PCI-e v2 o teoretycznej przepustowości 8 GB/s


Sata 2 to technologia z 2004 roku.

SATA revision 2.0 was released in April 2004, introducing Native Command Queuing (NCQ). It is backward compatible with SATA 1.5 Gbit/s.[16]


PCI Express 2.0 - z 2007.



DDR3 - również z 2007.

Reasumując - X5000 to retro komputer oparty o technologie z połowy ubiegłego dziesięciolecia. To tak, jakby ktoś chciał w okolicach 2000 roku sprzedawać komputery sprzed 15 lat, czyli na przykład pecety oparte o technologię 386 (1985) i nazywał je nowoczesnymi.

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2020 14:57:52 przez jubi
[#215] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@michal_zukowski, post #212

Oooo to widze manipulację


Wszystko co nie po Twojej myśli jest manipulacją, ale życie jest życiem i niestety na nowym komputerze opartym na nowych komponentach, będzie po prostu szybciej niż na retro, nawet jeśli ten ma wyżej taktowanego proca:

[#216] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@MUFA-amigaone-pl, post #211

AmigaOne X5000 ma pamięć DDR 3, PC3-16000 o przepustowości 16 GB/s


Procesory QorIQ P5040/P5021 potrafia obsluzyc pamiec DDR3 z predkoscia 1600MT/s, co daje efektywnie 12800 MB/s. Procesor QorIQ P5020 Potrafi tylko 1333MT/s co przeklada sie na 10666 MB/s. Do 16 GB/s troche jeszcze zostalo.

Oczywiscie nie zmienia to faktu, ze DDR3 jest lepsze niz DDR2 :)

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2020 15:29:01 przez mschulz
[#217] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@jubi, post #214

Procki pecetów przez 12 ostatnich lat przyspieszyły jakieś 4 razy per core. Nie licząc kart graficznych rozwój pecetów stanął w miejscu dlatego szybkie G5 czy procek z X5000 nie jest aż taką tragedią. Tragedią jest brak obsługi dodatkowych rdzeni.

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2020 15:28:22 przez michal_zukowski
[#218] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@MUFA-amigaone-pl, post #215

Przecież Daytona zrobił wersje akcelerowaną pod AmigaOS4 i zwykłą blitującą pod MorphOSa. Ja się dziwię, że te wyniki na MorphOSie nie są jeszcze gorsze, może po prostu akceleracja w OS4 średnio działa.

To ja mógłbym zrobić porównanie Odyssey z Jit na Morphosa do Odyssey bez jita na OS4. Tez byłby szybszy, ale przeciez to niczego nie dowodzi.

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2020 15:33:57 przez michal_zukowski
[#219] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@michal_zukowski, post #218

Nie do końca tak jest. Po prostu w trybie Fullscreen gra Tower57 (przynajmniej na MorphOSie) trzyma się odświeżania ekranu. Jak jest 60 Hz to będzie w granicach 60 FPS. Co już przecież koledze Mufie udowodniliśmy w innym wątku - również zamieszczając filmy z rozgrywki w okienku, gdzie FPS było 90-130 (i to na starym PowerMacu z DDR 1 i grafiką na AGP).
[#220] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@michal_zukowski, post #218

Datona niczego specjalnie pod katem AOS4 nie optymalizowal, nie liczac SPE dla Tabora.
[#221] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@MUFA-amigaone-pl, post #220

A z ciekawości - pod OS4 w fullscreen Tower57 robi więcej FPS niż pixel clock? I nie widać tzw. "tearingu"?
[#222] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@recedent, post #219

To sa jak sadze wyniki z gry w okienku, jak sugeruje zrzut ekranowy na slajdzie. Oczywiscie dla pewnosci trzeba by spytac Trevora.

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2020 15:46:03 przez MUFA-amigaone-pl
[#223] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@MUFA-amigaone-pl, post #222

W takim razie to nie jest porównanie komputerów tylko kart graficznych. 60 FPS w okienku na G5 to może wyciąga Radeon 9200, raczej wątpię że 9600 byłby tak słaby, ale kto wie. A jakich kart graficznych użyto w przypadku OS4? Tej samej generacji może?

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2020 15:50:45 przez recedent
[#224] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@MUFA-amigaone-pl, post #220

Optymalizował wyświetlanie grafiki, on ma ten swój system który korzysta z kompozycji i innych bajerów. W MorphOSie natomiast blituje bezpośrednio.
[#225] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@michal_zukowski, post #224

Jeśli optymalizował (a w wątku na MorphZone pisze, że nie optymalizował) to czemu wyniki X5000 są takie słabe dla tak nowoczesnych kart graficznych? Przecież dogania je PowerMac z Radeonem X1950 na AGP - to jest technologia sprzed dekady z okładem.
[#226] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@michal_zukowski, post #217

P5040 to procesor podobny wydajnościowo do tego z Raspberry Pi 4 tudzież 4 rdzeniowego Atoma.

Czy to tragedia czy nie zależy jak się na to patrzy. Dzisiaj w smartfonach są dużo szybsze procesory ale i na takich urządzeniach da się spokojnie poklikać w necie, obejrzeć film, czy pograć w jakąś gierkę, itp. o ile się ograniczy wymagania takich które mają jakiś sens przy tej klasie urządzeń czyli żadnego YT 4K, Crysisa itp. katurlanie

Sprzedaż AmigaOne X1000 zaczęto w 2012 roku. Komputer ten ma 2 rdzenie i o ile potrafię zrozumieć że na premierę łatki do systemu nie było to już dekady czasu czekania na obsługę bądź co bądź połowy wydajności procesora zrozumieć nie potrafię
[#227] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@recedent, post #225

Jeśli optymalizował (a w wątku na MorphZone pisze, że nie optymalizował) to czemu wyniki X5000 są takie słabe dla tak nowoczesnych kart graficznych? Przecież dogania je PowerMac z Radeonem X1950 na AGP - to jest technologia sprzed dekady z okładem.


Ponieważ nie optymalizował, a wersja o optymalizacji pojawiła się na MZ ze strony osób nie mogących pogodzić się z przykrymi faktami, to jest pytanie bezzasadne. Natomiast sprawdziłem sobie przed chwilą na FS i ja mam w okolicach 75fps, co by się zgadzało bo mam monitor o takim odświeżaniu. W trybie okienkowym jest miażdżąco szybciej, oczywiście nie powiem ile bo NDA.
[#228] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@MUFA-amigaone-pl, post #227

Nie powiesz, ale na grafice którą zamieściłeś stoi, że X5000/040 robi około 140 FPS w okienku. Pewnie z jakimś Polarisem na - jak sam twierdzisz - PCIe 2.0.

Przykry fakt jest taki, że Trevor (może niechcący) zamieścił stronniczy benchmark na którego podstawie wyciągnąłeś sobie wniosek, że PowerMac G5 ma wydajność Tabora. Otóż jest inaczej - Tabor z grafiką na PCIe i specjalnie optymalizowaną pod swój procesor wersją gry osiąga ten sam wynik co stary PowerMac G5 z Radeonem 9600 (?). Natomiast ten sam PowerMac G5 jeśli włożymy do niego grafikę znacznie wolniejszą niż ta wciśnięta do Tabora osiąga ten sam rezultat co X5000/040 z Polarisem.

Stopa nie boli? Przeszło na wylot?
[#229] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@snifferman, post #213

Radeon 560xt nie obsługuje natywnie vp09 więc trzeba by napisać dekoder używając shaderów. W sterownikach do Windowsa był taki hybrydowy dekoder ale od którejś wersji sterowników usunęli. Dopiero Navi (i Turing w przypadku Nvidii) obsługują vp09 natywnie.

Do tego przeglądarka internetowa musi wspierać dekodowanie sprzętowe. Nie wiem jaki tutaj jest status.

Nawet przy obsłudze wszystkich rdzeni i nawet jeśli mówimy o P5040 to nie ma wystarczającej mocy obliczeniowej aby dekodować vp09 czy h265 w software a już na pewno na jednym rdzeniu.

Na tym komputerze bardziej bym widział aby zrobić dekodowanie 1080p do 30fps przez GPU i w okienku przeglądarki i jakby to osiągnięto (nie wiem czy działa, zakładam że nie...) to by było już dobrze. Można by jak ludzie oglądać te YT na jednym monitorze i klikać na drugim OK
[#230] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@XoR, post #229

W MorphOSie i OS4 nie ma rozszerzania ekranów. Oba system obsługują wiele monitorów jak się ma wiele kart graficznych a MorphOS obsługuje dodatkowo dualheada na jednej karcie (ale to 2 ekrany a nie jeden duży).
[#231] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@recedent, post #228

Nie wiem jakich kart uzywal Trevor. Mnie nic nie boli, X5000 jest sprzetem nowoczesniejszym wiec wygrywa. To was cos boli, dlatego na MZ pojawialy sie teorie ze Dickinson specjalnie kazal Danielowi zoptymalizowac gre tak by AOne robila co chce z waszymi maszynami, za co rzekomo mial w nagrode pojechac na wycieczke o USA. Litosci, to tylko gra ... nie pierwsza nie ostatnia w ktorej nowa Amiga zloi wam dupsko.
[#232] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@MUFA-amigaone-pl, post #231

To was cos boli, dlatego na MZ pojawialy sie teorie ze Dickinson specjalnie kazal Danielowi zoptymalizowac gre tak by AOne robila co chce z waszymi maszynami


Oj, LOL.

Masz, żebyś nie szukał zbyt daleko. Film nagrywany z mojego komputera jak jeszcze miałem Radeona X850XT (nagrywany komórką, ale FPS oscylują między 81 a 130):



Może nagrać jeszcze raz, tym razem grabberem - żeby było wyraźniej? Tylko lojalnie uprzedzam, że teraz mam w komputerze Sapphire Radeona X1950GT.
[#233] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@recedent, post #232

Wyraznej mozesz ngarc jak chcesz. Tylko aby film cokolwiek mowil widzowi to jeszcze przydaloby sie pokazac ze mowimy o grze w trybie FullHD 32Bit, nie 16Bit no i nie w jakichs niskich rozdzialkach. Bo Twoj nic w tej kwestii nie mowi.
[#234] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@michal_zukowski, post #230

Ragemem z OS4 odpalony na MorphOSie G5 PCie

Ram Disk:> os4emu @0:RageMem
OS4Emu by Ilkka Lehtoranta. All rights reserved.
Release 1.10. Launcher tool 1.8.
RAGEMEM v0.37 - compiled 11/06/2010
CPU: Unknown 0.0 @ 2300 Mhz
Caches Sizes: L1: 64 KB - L2: 1024 KB - L3: none
Cache Line: 0
---> CPU <---
MAX MIPS: 4587
---> L1 <---
READ32: 11273 MB/Sec
READ64: 15585 MB/Sec
WRITE32: 4248 MB/Sec
WRITE64: 8331 MB/Sec
---> L2 <---
READ32: 10737 MB/Sec
READ64: 14612 MB/Sec
WRITE32: 4162 MB/Sec
WRITE64: 8174 MB/Sec
---> RAM <---
READ32: 2821 MB/Sec
READ64: 2987 MB/Sec
WRITE32: 1438 MB/Sec
WRITE64: 1538 MB/Sec
WRITE: 353 MB/Sec (Tricky)
---> VIDEO BUS <---
READ: 14 MB/Sec
WRITE: 1916 MB/Sec


Jak dla mnie prędkość Ramu w Powermakach bije prędkość z X5000.



Ostatnia aktualizacja: 01.07.2020 17:45:31 przez michal_zukowski
[#235] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@MUFA-amigaone-pl, post #233

Tower57 nie ma opcji "32 bit". Ma 24 albo 16. W 16 bitach widoczny jest dithering, więc na filmie z pewnością to zobaczysz.

Trevor odpalał grę w okienku, ale to okienko u niego z pewnością nie ma rozdzielczości 1920x1080, chyba że Workbench odpalił w 4K:

[#236] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@michal_zukowski, post #234

Tu masz wyniki kolegi "Roland" z forum Hyperionu:

RAGEMEM v0.37 - compiled 11/06/2010
---------------------------------------------------
CPU: Freescale P50XX (E5500 core) 1.2 @ 1995 Mhz
Caches Sizes: L1: 32 KB - L2: 512 KB - L3: none
Cache Line: 64
.
..
Crucial 1x4GB 1600 MHz CL11 (U-Boot System info: CL9)
---> RAM <---
READ32: 732 MB/Sec
READ64: 1381 MB/Sec
WRITE32: 901 MB/Sec
WRITE64: 899 MB/Sec
WRITE: 2331 MB/Sec (Tricky)

...
Kingston 1x4GB HyperX Fury 1866 MHz CL 10 (U-boot System info: CL8)
---> RAM <---
READ32: 727 MB/Sec
READ64: 1394 MB/Sec
WRITE32: 941 MB/Sec
WRITE64: 940 MB/Sec
WRITE: 2320 MB/Sec (Tricky)

...
Kingston 2x4GB HyperX Fury 1866 MHz CL 10 (U-boot System info: CL8)
---> RAM <---
READ32: 695 MB/Sec
READ64: 1311 MB/Sec
WRITE32: 1521 MB/Sec
WRITE64: 1517 MB/Sec
WRITE: 2321 MB/Sec (Tricky)
[#237] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@recedent, post #236

No to odczyt na X5000 jest tragiczny. Zapis natomiast jest taki sam. Czyli DDR2 bije na głowe DDR3 w X5000. Ciekawe czy Mufa ma jakieś wytłumaczenie.... i ciekawe czy w X5040 jest tak samo.
[#238] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@recedent, post #235

Co do akceleracji to chodziło o akceleracje skalowania. Za readme:

uae=X
if X is not 0 (default) then the game will switch to a special rendering mode
suited for running inside WinUAE. Essentially it won't use Compositing in
fullscreen mode then but software-stretching, which will *massively* boost
fps on WinUAE. Don't use this for any other setup!

A więc na OS4 skalowanie jest za darmo bo używa komposingu. Na MorphOsie nie jest za darmo i zżera proca!!! Dlatego albo porównujmy okienka/ekrany bez skalowania, albo porównanie nie ma sensu. Pisalem do Daytony na MZ zeby chociaż dodal overlaya, ale chyba nie dodal bo w changelogu nic nie ma.
[#239] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@MUFA-amigaone-pl, post #215

Jaka piękna gra na zdjęciu. Na tym się k... skupcie WSZYSCY, a nie na MB, GB itd.

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2020 17:56:50 przez KM_Ender
[#240] Re: Procesor PPC, szybkość, wady, zalety, różnice do x86, ARM

@recedent, post #235

Tower57 nie ma opcji "32 bit". Ma 24 albo 16. W 16 bitach widoczny jest dithering, więc na filmie z pewnością to zobaczysz.

Trevor odpalał grę w okienku, ale to okienko u niego z pewnością nie ma rozdzielczości 1920x1080, chyba że Workbench odpalił w 4K:



Mogę wybrać w Tower 57 (Radeon R9 280X) zarówno w oknie jak i pełen ekran tryby:

Screen Mode: 640x480 RGB16PC
Screen Mode: 640x480 ARGB32
->..
800x600
1024x768
1680x1050
->...
Screen Mode: 1920x1080 RGB16PC
Screen Mode: 1920x1080 ARGB32


Ostatnia aktualizacja: 01.07.2020 18:08:06 przez Amig_OS
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem