Wątek zamknięty
[#121] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@Solo Kazuki, post #114

Odnoszę wrażenie, że C= permanentnie mijało się z targetem. Zrobili CDTV, ale mało kto używał tego zgodnie z przeznaczeniem, raczej jako A500 z cedekiem. Zrobili A1200 jako "komputer w klawiaturze", to się wszyscy rzucili piłować obudowy albo pakować do wież. Zrobili CD32, ale mało kto używał tego zgodnie z przeznaczeniem, raczej jako zamiennik A1200 albo jako czytnik CD do tejże. I tak dalej. Kompletny brak rozpoznania potrzeb swoich klientów.
[#122] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@Solo Kazuki, post #116

W dobrze działającej firmie...


O to to! Dobrze działająca firma prowadzona przez zarząd, to niemalże oksymoron.

Jednym z przykładów genialnego zarządzania jest wprowadzenie np. A570 pod koniec produkcji A500 i przejściu na A600, zrobili przystawkę, której nie da rady podłączyć do nowego komputera.
[#123] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@sanjyuubi, post #120

były przecież Agnusy, które adresowały tylko 512k pamięci CHIP. Agnus ECS był też w wersji 1MB, taki mam w A500, a przynajmniej whichamiga tak twierdzi.

Agnus "ECS" to sobie mógł być, pisząc o ECS miałem na myśli (jak i poprzedzający mnie koledzy) cały chipset. Czyli w tym przypadku by mieć ECS to trzeba było mieć jeszcze Denise HR, a ten komponent fabrycznie występował w zestawieniu z Agnusem 8372B (AB - bo B było we wczesnych wersjach dodrukowane => 2MB - Amiga 3000) albo 8375 (też 2MB - A500+ oraz A600) z wyjątkiem 8375 serii 318069-16 (który też miał 1MB, ale nie występował ani w A500+, ani w A600 i co najciekawsze był pinowo kompatybilny z 8371/8372, inne 8375 nie były!). Innymi słowy każda maszyna która fabrycznie wychodziła jako ECS miała możliwość adresowania 2MB CHIP. Pozostałe miały co najwyżej 1MB "ECS" Agnusa, który nigdy nie trafił do żadnej fabrycznej ECS maszyny. Jeśli to miał być Twój koronny argument to taki fajny, nie za mocny ...
A które to gry wymagają więcej niż 2MB CHIP

A wskaż może fragment gdzie pisałem o "więcej niż 2MB CHIP"? Nie? Bo nie ma? Aha...
[#124] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@Daclaw, post #121

CDTV była sprzedawana jako sprzęt multimedialny audio, do tego droższy niż konkurencyjne odtwarzacze CD.

Nie czepiałbym się A1200, w końcu ludzie chcieli mieć w niej cd-romy, a piłowanie było tańsze niż zakup jakichś przystawek na PCMCIA, być może, gdyby z boku było jakieś złącze na dysk, to by tego nie robili, a wstawianie do obudów po PC to była taka moda prawdopodobnie na którą miał wpływ rozwój PC, no i znów łatwo podłączyć dysk i CD-ROM, A1200 stała się takim lekkim polem moderskim (mediatory i inne), co nie uważam za nic złego. Po prostu ta Amiga miała duży potencjał, prawdopodobnie niezamierzony przez C=.
Takie moje osobiste zdanie.

CD32 dosięgł ten sam ból nieudolnej realizacji wizjonerstwa, np. moduł FMV powinien być zamontowany tam od początku, jak i pamięć FAST, a że była to tylko A1200 tylko na inne "dyskietki", toteż niewiele się zmieniło.
[#125] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@abcdef, post #119

Wybacz, ale pokaż mi ten hejt.

Odpowiedz jest skierowana do trollogryzonia który się uwziął na AGA. Ja pokazuje tylko że skoro według niego AGA jest zła, to ECS jest w takim przypadku jeszcze gorsze.
[#126] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@abcdef, post #123

A wskaż może fragment gdzie pisałem o "więcej niż 2MB CHIP"? Nie? Bo nie ma? Aha...


Pomyliło mi się, chodziło o więcej niż 1MB lub 2MB. Perfekcyjna zdolność dedukcji.


Agnus "ECS" to sobie mógł być, pisząc o ECS miałem na myśli (jak i poprzedzający mnie koledzy) cały chipset


Napisałeś, że ECS dawał 2MB, kiedy było to wyłącznie cechą Agnusa, a teraz piszesz, że chodziło Ci o cały chipset, wkładam Denise ECS do mojej A500 i mam cały chipset ECS, a dalej tylko 1MB CHIP, to jak to jest? I co ten chipset dawał takiego rewelacyjnego, że zostawiał OCS w tyle? A może był tak złożony jak procesor Cell, że programiści mieli problem z ujarzmieniem jego wydajności i w końcu pozostali przy łatwiejszym OCS?



Ostatnia aktualizacja: 01.02.2020 17:20:48 przez sanjyuubi
[#127] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@sanjyuubi, post #126

Jak dla mnie, to dęte jest w ogóle traktowanie ECS-u jako odrębnej generacji chipsetu. Zaczynałem z Amigą, gdy OCS i ECS funkcjonowały równolegle, często jako miks (A500 rev 8a, czy jak jej tam) i różnic funkcjonalnych nie było żadnych. Bo żeby ktoś podłączał A500+ do monitora VGA, żeby korzystać z 4-kolorowego trybu Productivity? No może jeden się taki trafił w skali kraju...

Amiga, na moje, miała tylko dwie generacje chipsetu. Na upartego można powiedzieć, że były tylko dwa - trzy modele tego komuptera. Reszta to mutacje i kręcenie się w kółko.

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2020 17:43:15 przez Daclaw
[#128] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@sanjyuubi, post #126

Enhanced ChipSet występował fabrycznie TYLKO I WYŁĄCZNIE w 2MB wersji agnusa. Chipset to CHIP SET, nie CHIP. To o co chodziło łatwo wywnioskować z dyskusji w którą się nagle wtrąciłeś nie śledząc i wyciągasz niewłaściwe wnioski.

I co ten chipset dawał takiego rewelacyjnego, że zostawiał OCS w tyle

Co dawał pisałem, komu i na co odpowiadając wiadomo - wystarczy zerknąć na jaki magiczny numerek komentarza. Co jeszcze przy tej okazji wyraziłem również jest jasne, bo o tym zdążyłem również napisać. Czy te 2MB były komuś do czegoś niezbędne? Albo się w jakikolwiek uzasadniony sposób sprzedawało? Hmm, zobaczmy, zapytajmy może DCE czy zarabiali na minimegi chip, hmm... Czy były gry wymagające >1MB CHIP na ECS? Były. Czy były gry, które w jakikolwiek sposób miały coś lepszego na ECS z >1MB CHIP? Tak. Czyli większa pamięć coś tam dawała (szczególnie gdy odpalało się gry z systemu, a nie dyskietki). Czemu więc tak niewiele gier do działania wymagało >1MB? Hmm, może dlatego, że większość amigowych sprzętów do grania w ówczesnym czasie miała w porywach 1? :P A żaden nie miał >2MB CHIP? Nawet AGAtki.
[#129] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@abcdef, post #128

Agnusa 2MB możesz sobie włożyć do Amigi OCS i będziesz miał 2MB CHIP bez chipSetu

A żaden nie miał >2MB CHIP?

Zastanawiam się, czy ktoś Ci to czyta, bo sam nie umiesz, czy mnie trollujesz.

A ludzie kupowali minimegi chip, bo ludzie chcieli mieć jeden chip ECS, czy po prostu więcej pamięci? Istnienie Agnusa ECS w wersji 1MB świadczy o tym, że zwiększona ilość pamięci CHIP, nie jest częścią specyfikacji ECS, a jedynie upgrade'm wynikającym z postępu.

Hmm, może dlatego, że większość amigowych sprzętów do grania w ówczesnym czasie miała w porywach 1

Dodatkowe funkcje ECS były dostępne dopiero powyżej 1MB CHIP?

Czy były gry, które w jakikolwiek sposób miały coś lepszego na ECS z >1MB CHIP? Tak. Czyli większa pamięć coś tam dawała (szczególnie gdy odpalało się gry z systemu, a nie dyskietki).


Jak dołożę 1MB pamięci FAST, to też będzie ECS(?), bo wydaje mi się, że mylisz wymóg większej pamięci CHIP od całkowitej pamięci w Amidze ogółem, a skoro z dodatkowej pamięci CHIP można korzystać, nie posiadając chipsetu ECS, to jakim cudem jest to argument przeciwko OCS?

Może podałbyś jakiś miażdżący przykład takiej gry, która wymaga chipsetu ECS (nie 2MB CHIP)?

Jeżeli dla ciebie ECS, to tylko 2MB CHIP, to twierdzenie, że OCS jest przestarzały jest chyba jakimś przejawem ignorancji, ponieważ w momencie debiutu Amigi, taka ilość pamięci CHIP jeszcze nie chodziła nikomu po głowie.
[#130] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@sanjyuubi, post #129

to twierdzenie, że OCS jest przestarzały jest chyba jakimś przejawem ignorancji

Yhym, wróćmy do źródła ...
Raczej OCS było pomyłką ;) Było ok w A1000, ale wyżej już mógł być ECS, a później w A3000 AGA, a jeszcze wyżej AAA.

Jeśli nie rozumiesz - nie moja wina. Może sobie weź folię bombelkową i postrzelaj to ci żyłka na karku się zmniejszy.

Agnusa 2MB możesz sobie włożyć do Amigi OCS i będziesz miał 2MB CHIP bez chipSetu
Tak, tylko musisz go zdobyć (skąd?) i włożyć. FABRYCZNE Amigi ECS były zawsze wyposażone w 2MB Agnusa i zawsze wyposażone w SuperDenise (Denise HR na schematach). ECS zadebiutowało w 1990r z Amigą 3000 i jedyne amigi ECS jakie wyszły oprócz 3000 to Amiga 500+ oraz Amiga 600. Pozostałe modele miały swoisty misz-masz, ale to NIE był ECS, a mix OCS+ECS. Ale żaden fabrycznie nie miał 2MB Agnusa (z wyjątkiem A500 rev8, bazujących na wypatroszonych A500+). A teraz powoli powtarzaj aż się utrwali ... CHIP SET FA BRY CZNIE ...
a skoro z dodatkowej pamięci CHIP można korzystać, nie posiadając chipsetu ECS, to jakim cudem jest to argument przeciwko OCS
Przede wszystkim nie ma żadnego wywyższania ECS, a umniejszania OCS. Tylko, że rozszerzenie A500+ czy A600 do 2MB CHIP RAM nie wymaga ode mnie rozbierania sprzętu i wyciągania PLCC, ani zdobywania nowego, lepszego układu specjalizowanego czy lutowania jakiś sygnałów dodatkowych. Wkładam dedykowane rozwiązanie do standardowego slotu rozszerzeń i działa na dzień dobry. Dlatego FABRYCZNIE daje możliwość rozszerzenia do 2MB czego nie daje A500 Rev 6 z "ECS" Agnusem 6372, a tym bardziej A500 Rev 5 z 6370 (której nawet w taki sposób przerobić się nie da, jeśli już grzebać to trzeba znacznie bardziej).
Teraz to do czego zmierzałem pisząc o tym co kiedy powinno być - po premierze A500 gdy już przestały powstawać dziwne porty rodem z C64 i programiści potrafili wykorzystać w miarę dobrze możliwości nowego sprzętu dość szybko okazało się, że jednak 512kB na wszystko to trochę mało, jeszcze dokładając do tego wolniejszy dostęp CPU do pamięci. I tak Commodore zaczęło opracowywać chipset Ranger (już po premierze A1000 czyli w domyśle dla następcy - A2000), który w domyśle miał adresować 2MB CHIP (poza innymi rzeczami). Ostatecznie Rangera porzucono i zrobiono face-lifting OCS dając 2MB i parę pierdół i chrzcząc to jako ECS. I nie byłby to problem gdyby się pojawiło tak jak miał Ranger wyjść, czyli jakieś 2 lata wcześniej. I tak samo AGA - gdyby chociaż miała tą mityczną możliwość adresowania do 8MB. I wreszcie gdy AAA miało wyjść i miałoby te 16MB w dual config. Wtedy rzeczywiście losy Commodore i całego amigowego gejmingu by się mogły potoczyć inaczej. A tak...developer w 1992 - bogata baza potencjalnych klientów jeśli miała 1MB to w 512KB CHIP+512KB SLOW, jak ktoś miał 1MB (fabrycznie czy dzięki lutownicy) to już było coś, żeby robić coś ambitniejszego była AGA, która z jednej strony nie była aż tak znów dużo szybsza, a z drugiej nie oferowała większej przestrzeni niż ECS. Pamiętaj, że OCS funkcjonalnie (bo początkowo niektóre chipy były inne) już był od Amigi 1000! Czyli rok 1985. ECS weszło w 1990, a AGA w 1992.

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2020 20:28:40 przez abcdef
[#131] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@abcdef, post #130

Raczej OCS było pomyłką ;) Było ok w A1000, ale wyżej już mógł być ECS


Może najpierw sam się określisz o czym dokładnie mówisz. Pytanie brzmi, co dla ciebie odróżnia ECS od OCS, bo w kontekście zwiększonego zakresu adresowanej pamięci CHIP nijak pasuje tutaj słowo Enhanced (wtedy należałoby nazwać Agnusa 1MB ECS, bo jego wcześniejsza wersja adresowała tylko 512k) i nie potrzeba do tego chipsetu.

ECS to nowe tryby graficzne Hi-res i możliwość kopiowania większych bloków blitterem jednym poleceniem, coś tam ze sprite'ami jeszcze było, ale mało ważne, to są cechy "enhanced" chipsetu i jak widać, żadna to rewolucja, ledwo to bardziej funkcjonalne i tak samo powolne jak OCS, więc jakim cudem OCS jest pomyłką w świetle tej funkcjonalności? Możliwość adresowania 2MB chip w OCS nie zrobiła by z niego "enhanced", ale zapewne wtedy byś już nie miał zastrzeżeń. Natomiast jeśli powstało już OCS, to potem powinna powstać już AGA, zamiast ECS, które prócz zwiększonej ilości obsługi pamięci CHIP w Agnusie, nic nie zmieniło (z wyjątkiem jakichś osobliwych rozwiązań w A3000 jak możliwość wyświetlenia obrazu o bardzo słabych parametrach na VGA), wystarczyłby Agnus 2MB. ECS wygląda jak na szybko sklecony chipset po przebudzeniu się z ręką w nocniku przy projektowaniu A3000.

... CHIP SET FA BRY CZNIE ...

To, co? Jak włożę Agnus ECS i Denise ECS do A500, a nie będzie to fabryczny montaż, to nie będę miał Amigi ECS? Laminat też się liczy jako upgrade do ECS?



Ostatnia aktualizacja: 01.02.2020 22:58:20 przez sanjyuubi
[#132] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@sanjyuubi, post #131

Może najpierw sam się określisz o czym dokładnie mówisz

Jak zrozumiesz znaczenie emotikonki ;) to będziesz wiedział. Jeśli pierwsza folia nie pomogła, śmiało weź drugą i wyluzuj. Jak do tej pory nie zrozumiałeś mimo szczypty historii to jeszcze raz, za rączkę:
1985 - premiera A1000 z OCS, co prawda 256KB RAM i kick ładowany z dyskietki, ale funkcjonalność ta sama. Co prawda pierwsze egzemplarze miały Daphne zamiast Denise, ale funkcjonalność ta sama. Agnus 512KB CHIP RAM max.
Po premierze A1000 projekt chipsetu Ranger, w planach do 2MB CHIP RAM, więcej fajnych trybów, ale bez rewolucji. Planowany na 87/88. Skasowany
87 - premiera A2000 i A500 - na OCS, a jakże. Z Agnusem 512KB.
88 - projekt A500rev6 (z 1MB agnusem), kiedy zaś konkretne egzemplarze wyszły nie mam pojęcia, mógłbym zobaczyć na spodzie swoich
90 - A3000 - pełny ECS z 2MB agnus
91 - A500+ - fabrycznie 1MB Chip z rozszerzeniem do 2MB Chip, full ECS
92 - A600 - fabrycznie 1MB Chip z rozszerzeniem do 2MB, full ECS; A1200 z AGA

Innymi słowy - żeby rozwój miał ręce i nogi A1000 to OCS, A500 i 2000 to ECS (fabryczne 1MB chip, rozszerzalne do 2MB), A3000 i wcześniej wydane A1200 to AGA (z 2MB chip rozszerzalne do 8), a A4000 i CD32 to AAA z 8/16MB Chip. To konkretnie miałem na myśli.
więc jakim cudem OCS jest pomyłką w świetle tej funkcjonalności

Bo uznali, że stworzyli ósmy cud świata i nie muszą z nim nic przez pół dekady robić, a jak już coś zrobili to za późno i za mało. Poza tym nie bez powodu Settlersy wydane w 1993r na amigę wymagały 1MB CHIP by leciała cała muzyczka z efektami dźwiękowymi i do tego fast by mieć większe plansze. Jak się używa niektórych gier z whdload to nawet 1MB chip bywa czasem problemem. Czyli ten 1MB nie jest wcale optymalny i powszechnie wystarczający.
Możliwość adresowania 2MB chip w OCS nie zrobiła by z niego "enhanced", ale zapewne wtedy byś już nie miał zastrzeżeń

Oczywiście, że bym nie miał, bo ECS to tylko OCS+ i wbrew pozorom najważniejsza zmiana dotyczyła właśnie obsługiwanej pamięci, a nie nowych trybów graficznych z których prawie nikt nie korzystał. Nigdzie nie twierdziłem, że ECS to coś zupełnie innego, nowa jakość, etc. Natomiast te cechy, które pojawiły się z A3000 powinny być z 2 lata wcześniej. To samo z AGA.
[#133] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@abcdef, post #132

Innymi słowy - żeby rozwój miał ręce i nogi A1000 to OCS, A500 i 2000 to ECS (fabryczne 1MB chip, rozszerzalne do 2MB), A3000 i wcześniej wydane A1200 to AGA (z 2MB chip rozszerzalne do 8), a A4000 i CD32 to AAA z 8/16MB Chip. To konkretnie miałem na myśli.

Całkowicie, może nawet z premedytacją, pomijasz fakt, że dla wszystkich Amig mających w nazwie "pełne tysiące" (plus A1500) była w standardzie obsługa RTG. AAA gdyby powstała nie była by kompatybilna w pełni z układami specjalizowanymi i była by swego rodzaju dublowaniem RTG.

Natomiast te cechy, które pojawiły się z A3000 powinny być z 2 lata wcześniej. To samo z AGA.

I dochodzimy do tego, co już wcześniej pisałem. AGA mogła być już użyta w A3000 (są nawet prototypy z AGA) w 1990. Niestety decyzją pana Ali M. premiera została przesunięta na 1992. To była jedna z wielu (niestety) decyzji. które doprowadziły do upadku.

Należy też wspomnieć że większość platform które istniały w tamtym czasie zostały wyparte niedługo po upadku Commodore przez wszędobylskie klony "pecetów". W tej swoistej "wymianie" poza komputerami Apple nie ostał się żaden sprzęt komputerowy 16-32 bit. Nawet potężne X68000 nie wytrzymało, także Atari, uważane za konkurenta C=, upadło ze swoim Falconem. Więc wydanie AAA na tle tego co wspomniałem (brak kompatybilności, dublowanie RTG), wypieranie innych platform przez PC, a także złe zarządzanie nie tylko mogło nie przedłużyć działalności, ale wręcz ją skrócić.
[#134] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@Solo Kazuki, post #133

Bez przesady, Zorro II i slot Video to jeszcze nie RTG, poza tym w standardzie tego RTG nie było, wszystko płatne osobno.
Dalej
AAA gdyby powstała nie była by kompatybilna w pełni z układami specjalizowanymi i była by swego rodzaju dublowaniem RTG
Oczywiście, że AAA to nadal były układy specjalizowane, tylko po części zgodne z OCS/ECS, a cała reszta to był dość duży upgrade. Twórcom jednak zależało żeby odejść od "close to metal" czyli rzeźbienia po rejestrach i dać narzędzia systemowe. Dzięki temu właśnie następna radykalna zmiana na poziomie sprzętu nie powinna mieć większych negatywnych efektów. To Hombre było czymś zupełnie innym, nawet w planach to była po prostu karta mogąca współpracować z różnymi systemami (i CPU, i OS).
Należy też wspomnieć że większość platform które istniały w tamtym czasie zostały wyparte niedługo po upadku Commodore przez wszędobylskie klony "pecetów"

Oczywiście, że tak, bo na PC się rozwijały szeroko stosowane standardy, które co najwyżej z opóźnieniem były adaptowane w jakiejś formie na Amigę, Maca itp. Nie dość że było z opóźnieniem to jeszcze kosztowało więcej. Ludzie wybrali ekonomię zamiast sentymentu i nie ma co ich za ten wybór winić. Apple przecież też się ledwo odbiło od dna gdy zabrakło decyzyjnym jasnej i klarownej wizji. Po ostatecznym już odejściu Jobsa ten burdel prędzej czy później się posypie, bo wizja jest koślawa, a do tego znów wychodzi niczym nie uzasadniona pazerność.
[#135] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@abcdef, post #132

Historia nie mu tu nic do rzeczy, tylko Twoje źródłowe stwierdzenie niejasno sugerujące, że Twoim zdaniem ECS było tym właściwym cudem świata, emotikonka w niczym tu nie pomaga/wyjaśnia, ponieważ stawiając nawet w żarcie dwie nazwy chipsetu, domyślnie traktujesz takie zestawienie jako porównanie cech i funkcjonalności danego chipsetu. U ciebie następuje takie zestawienie, po czym jedyną cechą do jakiej się odnosisz jest ilość pamięci CHIP i że są gry, które wymagają chipsetu, a tobie dalej chodzi tylko o 2MB pamięci CHIP, do którego obsługi wystarczyło dodać tylko jedno wyjście adresowe (które powinno być tam od samego początku). Mało kto będzie kojarzył ECS z samym CHIPem, prędzej już przy użyciu słowa AGNUS ECS lub 2MB, bo kiedy zestawiasz np. OCS i AGA, to nie myślisz o pamięci CHIP, tylko o ilości kolorów i szybkości, kiedy zestawiasz ECS i OCS to ludzie myślą, "a co to za różnica?", a czasem kojarzą z A600 i problemami z uruchomieniem gier z A500.

Najlepiej, gdyby ECS nie byłoby w ogóle, tylko od razu AGA, a 2MB od początku w OCS, lub po A1000 jak preferujesz.

The Settlers nie wymaga 2MB CHIP, w konfiguracji 1MB CHIP + 1MB FAST, też wszystko się załaduje na 100% + max. rozmiar mapy to 5.

Whdload też zadowala się w większości pamięcią fast, wyjątkiem są gry, które wymagają więcej niż 1MB CHIP, jak Trolls, choć wersja dyskietkowa wymaga tylko 1MB.

Bo uznali, że stworzyli ósmy cud świata i nie muszą z nim nic przez pół dekady robić, a jak już coś zrobili to za późno i za mało.
bo ECS to tylko OCS+


A więc ECS jest taką samą pomyłką jak OCS, wprowadzenie 2MB CHIP nie ratuje tego chipsetu od krytyki, po 5 latach można by się spodziewać więcej niż tryby graficzne z których typowy użytkownik nie skorzysta i ilości pamięci CHIP, która mogła by być już w możliwa do zainstalowania w A500 (pokłony do raka toczącego firmy jakim są zarządy odcinające kuponiki i traktującego firmy jak krowy dojne, tak jak z samochodem, jak korzysta kilka osób, to nikt nie będzie o niego dbał).

Ostatnia aktualizacja: 02.02.2020 18:04:12 przez sanjyuubi
[#136] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@sanjyuubi, post #135

Za SuperHires laced był szacunek ludzi ulicy. 1440 coś x 760 coś brzmiało na "dużo" i więcej, niż 1024x768. A że 4 kolory, PAL i przeplot? Można było to jakoś omówić naokoło. Tak się miażdżyło pecetowców!
[#137] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@sanjyuubi, post #135

tylko Twoje źródłowe stwierdzenie niejasno sugerujące, że Twoim zdaniem ECS było tym właściwym cudem świata
Ciekawe niby gdzie. Wyraźnie napisałem, że na ECS nie warto było czekać 5 lat, ale po 2 wydane od razu w pełnej formie (na A2000, A500) byłoby czymś w miarę ok i zasadniczo właśnie przez obsługiwaną większą pamięć oraz większą pamięć w standardzie wyznaczyłoby inny trend dla gier i aplikacji dla małych amig.
The Settlers nie wymaga 2MB CHIP,

A pisałem, że wymaga? Baa, napisałem wyraźnie ile i czego wymaga do określonych rzeczy.
wyjątkiem są gry, które wymagają więcej niż 1MB CHIP, jak Trolls, choć wersja dyskietkowa wymaga tylko 1MB

Czyli w całej rozwiązłości wypowiedzi napisałeś ostatecznie to samo o czym pisałem ja.
do którego obsługi wystarczyło dodać tylko jedno wyjście adresowe (które powinno być tam od samego początku)

Powinno, ale go nie było, bo ktoś odcinał kupony.
tylko o ilości kolorów i szybkości

Ilość kolorów była ta sama, szybkość była ta sama (może z wyjątkiem A3000 gdzie Agnus przemiatał CHIPRAM jako 2x16bit czyli "prawie" 32bit), ECS wprowadzał tylko parę trybów graficznych (tylko w połączeniu ECS Denise i Agnus) oraz m.in. przełączalny PAL/NTSC, ale również sprajty poza krawędziami ekranu oraz to co wspominałeś - operacje blittera na większych obszarach. Poprawiony był też bug blittera i pewnie jakieś inne pierdoły, które ostatecznie powodowały że nieliczne produkcje pisane konkretnie pod te OCS z wykorzystaniem tych glitchy nie chciały poprawnie działać na ECS. EHB jest na zwykłym Denise także, nie było go tylko na wczesnych układach z A1000.
a czasem kojarzą z A600 i problemami z uruchomieniem gier z A500
Nie wszystkie problemy były zw. ze sprzętem, niektóre były związane z kickstartem, który z samym ECS jest dość luźno związany.
[#138] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@abcdef, post #137

Koledzy sanjyuubi i abcdef, odnoszę wrażenie graniczące z pewnością, że macie bardzo podobne poglądy i właściwie nie wiadomo jaka jest istota waszego sporu.
Ale w sumie fajna dyskusja, proszę o jeszcze. Fajnie się czyta w niedzielny wieczór OK
[#139] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@wali7, post #138

Dyskusja tego typu jest bardzo potrzebna. Jak już powstanie wehikuł czasu to będziemy wiedzieć co poprawić w konstrukcji Amigi. Także też proszę o jeszcze, bo kiedyś może się przydać.

[#140] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@sanjyuubi, post #135

ECS dawał radę.
Jak chodzi o użytki, to do 1992 co prawda można było włożyć do pc lepszą grafikę niż ECS ale nie było standardu, więc prawie nie było softu na to.
Zmienił to dopiero Windows 3.1 który pracował w 24 bit kolor.
Jak chodzi o gry to pc wystarczająco szybkie do 3D były tak do 1992 wciąż zbyt drogie.
OCS/ECS prawie do końca były ok.
[#141] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@tboniasty, post #111

Złożoność sytuacji C= na początku lat 90 tych ani ile ludzi mnie ignoruje, nie obchodzi mnie w ogóle.
Amiga to tylko hobby.
Po prostu mi się nie chce nic robić na sprzęt z grafiką wolniejszą niż 386.
Choć oczywiście nic nie mam przeciw sprzętom od C= z lepszą grafiką od wbudowanej.
[#142] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@swinkamor12, post #141

Nie widzę 386 w ani jednej grze 2D w której by dorównał Ami...
[#143] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@swinkamor12, post #141

W czasach, gdy traktowałem Amigę jako komputer użytkowy, z przekonaniem bym Ci przytaknął. Też sobie nie wyobrażałem niczego poniżej 040 i RTG. Ale jakie to wszystko ma w sumie znaczenie, gdy chodzi o hobby?
[#144] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@WojtekX, post #142

Prince of Persia wygląda tak samo. I, co zabawne, świetnie działa pod PC-Taskiem.
[#145] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@swinkamor12, post #140

Oj świnkamor, tak kochasz to swoje PC, a nawet jego historii nie znasz. VGA powstało jako standard już w 1987, a wcześniej były standardy CGA, EGA i MDA. Plus półoficjalny Hercules. VGA nie powalał paletą, ale generalnie potrafił wygenerować grafikę lepszą niż ECS (o ile pamięci wystarczyło). Na pewno jednak VGA nie obsługiwał 24 bitów.
W 1993 olbrzymia większość moich znajomych amigowców zmieniła swoje Amigi na PC. I prawie bez wyjątku były to 386DX 40 MHz. Czy to się nadawało do 3d? Wolfenstein i Doom chodziły.... ale jak tylko pojawił się port Dooma na Ami, to na mojej A1200 z 68030 50 MHz chodził zupełnie przyzwoicie. Pewnie bym grał... gdybym lubił gry 3d. No i miał czas na to.

Ostatnia aktualizacja: 02.02.2020 23:27:42 przez wali7
[#146] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@wali7, post #145

na 386DX40 wcale Doom nie chodził lepiej niż na A1200 z 030@30MHz

a zaryzykowałbym stwierdzenie że nawet A1200 z 030@50MHz mimo konwersji c2p i wolnych AGA wyrabia się jakby płynniej


Ostatnia aktualizacja: 03.02.2020 00:00:29 przez UJP
[#147] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@UJP, post #146

Owszem, ale wszyscy moi znajomi amigowcy w latach 90 mieli A500 z 8 MHz 68000. Ja byłem jedynym z czymś lepszym.
[#148] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@abcdef, post #137

To proste, jeśli mówisz, że C= uważało OCS za cud świata, a ty mówisz, że powinno być ECS zaraz po A1000, to znaczy, że to właśnie ECS jest tym cudem. Podstawową niespójnością w twojej dyskusji jest to, że piszesz o ECS, podkreślasz montaż fabryczny, jak i elementy składowe, które go tworzą, jednak na końcu przyznajesz, że chodzi tak naprawdę nie o chipset, tylko o 2MB chip, które można mieć po załadowaniu samego Agnusa 2MB, o czym z resztą wiesz, bo przytoczyłeś przykład produktu DCE, w dodatku piszesz w jednym zdaniu o grach wykorzystujących więcej niż 1MB (no ok, chociaż tak naprawdę to zazwyczaj jest 1MB chip + inna pamięć) i w tym samym zdaniu piszesz, że są gry wykorzystujące chipset, czyli jak rozumiem wielokrotnie powtarzany przez ciebie, montowany fabrycznie zestaw AGNUS + Denise, a więc biorąc pod uwagę, że cały czas chodzi o 2MB chip, masło maślane.

A pisałem, że wymaga? Baa, napisałem wyraźnie ile i czego wymaga do określonych rzeczy.

Tematem dyskusji jest chipset ECS, jeśli The Settlers pojawia się w tej dyskusji, a można to uruchomić na OCS przy 1MB CHIP + FAST z wszystkimi bajerami, to w jaki sposób przytoczenie tego przykładu cokolwiek potwierdza. Potwierdza, że 1MB pamięci to za mało, ale nie potwierdza potrzeby posiadania chipsetu ECS, ani nawet Agnusa ECS.

Ilość kolorów była ta sama, szybkość była ta sama

Pisałem o AGA, nie czytasz.
[#149] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@wali7, post #147

Ja tam od 1993 miałem 030 ( najpierw M-tec 28MHz, potem Blizzarda 50MHz którego mam do dziś ), ale większym problemem niż sama prędkość był fakt że nie było wtedy Dooma na Amigę, porty pokazały się po uwolnieniu kodu gry dopiero w 1998, a ja akurat dokładnie w marcu 1998 odpuściłem sobie totalnie Amigę.
Dooma przeszedłem na 386DX 40MHz z Tridentem 8900 512KB w zaprzyjaźnionym sklepie komputerowym, ale pamiętam że grałem na ekranie jakieś 3/4 wielkości, bo na pełnym nie było płynnie.
[#150] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@UJP, post #146

Faktycznie, słabo napisana ta wersja PC. Różnica miedzy PC, a Amigą jest jednak taka, że takie 386 lub lepsze to miał każdy PC-towiec, a turbo w A1200 mało kto, taki stan zapewne był źródłem stwierdzenia, że na Amidze Doom nie będzie chodził, a my cały czas udowadniamy, że... nie będzie chodził na gołej A1200.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem