Wątek zamknięty
[#331] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@karolb, post #329

Scyzoryk był taki fajny i miał tyle zaawansowanych funkcji ale 90% użytkownikow scyzoryka tylko nim kroiła :)
Ludzie chcieli grać w większości a nie cieszyć się że maja bitplany :)
[#332] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@JIL, post #331

Ludzie chcieli grać w większości a nie cieszyć się że maja bitplany


To dzięki bitplanom mieli płynny scrolling, więc wychodzi na to że jednak się z nich cieszyli.

Powiem jeszcze raz - Amiga powstała jako komputer a nie jako konsola, co Amigowca obchodzi okrojona wersja DOOMa na SNESa.
[#333] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@karolb, post #332

To dzięki bitplanom mieli płynny scrolling, więc wychodzi na to że jednak się z nich cieszyli.
Możesz rozwinąć zdanie?
Bardzo mnie ciekawi jak organizacja pamięci video w bitplany sprawia że jest płynny scrolling...
[#334] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@XoR, post #333

Myślałem że jest to powiązane ściśle z chipsetem Amigi, który dzięki temu trybowi pozwala na szybki scrolling ekranu. Mogę się mylić, czytałem na ten temat w książce Doligalskiego podczas prób z ASMOne, ale po porażkach zrezygnowałem i zostałem przy Amosie.

Pamiętam coś o różnicach pomiędzy ECS/OCS a AGA, że na AGA scrolling poziomy w trybie Lores mógł się odbywać nawet o mniejszą część niż wielkość piksela, jeśli coś pomyliłem to przepraszam.
[#335] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@XoR, post #333

Efekty typu dualplayfield zdecydowanie łatwiej zrobić na bitplanach, każdy bitplan może być niezależnie modyfikowany i scrollowany... trudno to zrobić na chunky (da się w ogóle?).
Bitplany się nie sprawdzają w grach 3d.... szkoda że nie zrobili w AGA chociażby jednego trybu chunky. To by ułatwiło tworzenie gier 3d. Amigi oczywiście nie uratowałoby, gdyż Commodore zatopił się sam fatalnym marketingiem i wiecznymi oszczędnościami na R&D.
[#336] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@wali7, post #335

Bitplany pozwalają na ciekawe operacje na obrazie (2d) i zasadniczo nieco oszczędzają pamięć, ale ogółem przy mocnym procesorze i większym RAM nie ma to większego znaczenia. Problem w tym, że turbo i tak ma dostęp do chipramu w zasadzie taki sam jak wersja podstawowa co jest pewnym hamulcem. Rozwiązanie będące de facto siłą amigi w końcowce 80 i początku 90 ostatecznie stało się największą przeszkodą. Ale i to się udało niejako ominąć dzięki NIE korzystaniu z chipsetu (RTG @ Zorro II/III/PCI).
[#337] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@wali7, post #335

I tą cechę Amigi wykorzystano w programach typu SCALA.
Owo scrolowanie pozwalało na nakładanie obrazu na sygnał TV.
Chyba nie muszę rozwijać tematu, że wiele efektów było niemożliwe do wykonania na pececie.
Dlatego długo Amiga była wykorzystywana w kablówkach i stacjach telewizyjnych.
[#338] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@WojtekX, post #337

Mysle ze jedynym powodem dla ktorego Amiga sprawdzila sie w TV to to ze wyjscie video miala
w 99.9% zgodne z systemem PAL. I nic wiecej.

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2020 17:40:59 przez Phibrizzo
[#339] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@Phibrizzo, post #338

Do PC były karty z 100% wyjściem PAL, a jednak się pecety nie nadawały.
Amigowy OS otwierał kilka ekranów, radził sobie z wielozadaniowością.
Bardzo splaszczyles to swoją wypowiedzią.
[#340] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@Phibrizzo, post #338

Ważniejsze jest wejście synchronizacji - funkcjonalność wykorzystana we wszystkich genlock'ach. A kolor zakodowany jest w 100% PAL, ale i tak jakość nie jest studyjna - lepiej używać komponentowego sygnału (YPbPr prosto utworzony z RGB).
[#341] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@abcdef, post #336

ale ogółem przy mocnym procesorze i większym RAM nie ma to większego znaczenia


Chyba że jest po pecet z czasów 386, to wtedy się okazuje że jednak mocniejszy CPU i RAM nie wystarczy, musi być odpowiednio dobra karta graficzna :P
[#342] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@Phibrizzo, post #338

Na karcie Trident 8900 po prostych zabiegach (a byłem tylko przeciętnym uczniem w technikum) robiłem sygnał RGB 15khz i grałem na TV, więc to chyba nie był rocket science i nie o to chodziło.
[#343] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@infboras, post #342

[#344] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@karolb, post #332

To dzięki bitplanom mieli płynny scrolling, więc wychodzi na to że jednak się z nich cieszyli.

Albo powtarzali mantrę, bo na bezrybiu każdy argument był dobry.
Podejrzewam, że 1/4 nie wiedziała za bardzo o co cho, a dla 1/2 miało to trzeciorzędne znaczenie. Tak jak i słynny multitasking, o którym każdy beczał, ale na 1xFDD i 1MB przydawał się on jak kwiatek do kożucha.
[#345] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@KM_Ender, post #343

Autor to jakiś fpsowy słabeusz skoro dla niego Breathless był za trudny.
[#346] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@Daclaw, post #344

Czy ja wiem, archimedes z tego co pamiętam nie miał blittera i nadrabiał siłą RISCowego CPU. Z bardzo dobrym skutkiem.
[#347] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@Daclaw, post #344

Tak jak i słynny multitasking, o którym każdy beczał, ale na 1xFDD i 1MB przydawał się on jak kwiatek do kożucha.


Na szczęście nie każda Amiga to była "A500 + 0.5 pod klapką".

Dodaj dysk twardy, ram, szybszy procek i zaczniesz doceniać ten słynny multitasking. AmigaOS był fajny pod tym względem.
[#348] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@Daclaw, post #344

Jaką mantrę.
Kiedy miałem CD32 ProModule, 8mb ram, nawet FPU 68882 50 mhz.
To żaden ówczesny PC nie robił tego co to.
Pokazywałem kolegom Scalę i inne żeczy i byli w szoku.
Z perspektywy czasu to nic takiego dziś. Ale wtedy było dobrze.
[#349] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@michal_zukowski, post #345

Przegląd "taki se", bo widać w które gry autor grał dłużej i z reguły te recenzje są rzeczowe (np AB3D) ok, racja
Jednak ogólnie jest słabo, bo miało być od A do Z, a poza wspomnianymi recenzjami gier dobrze znanych autorowi, pozostałe są wymienione właściwie tylko z tytuły i to wcale niewszystkie i jest niestety sporo nieprawdy i niewiedzy w tym artku
[#350] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@BULI, post #349

Raczej nie, wśród wielu recenzji jest coś w stylu "uruchomiłem, ale takie badziewie, że szkoda słów" ... Niemniej wady wielu tytułów są dziś zdecydowanie bardziej jaskrawe niż wtedy. Przede wszystkim dlatego, że mamy "reference point" w postaci nowszych, lepszych tytułów. Poprzeczka się przesuwa coraz wyżej i tym bardziej to co delikatnie raziło wtedy teraz staje się "gamebreaking" ;)
[#351] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@abcdef, post #350

Jakby to kogoś interesowało to dooma właśnie odpał ono na teście ciążowym
https://www.cdaction.pl/news-61935/doom-uruchomiony-na-tescie-ciazowym-wideo.html
[#352] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@Bociek78, post #351

Heh, na smart band odpaliłbyś to czemu nie na teście ciążowym w monochrome, niskiej rozdzielczości, a jednak zapewne z jakimś 16/32bit MCU ;)
[#353] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@Bociek78, post #351

A na Amidze 500 wciąz nie ma :P
[#354] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@Bociek78, post #351

No wlasnie podobno nie,
Ze to nawet nie jest gra tylko video z gry,
a z testu ciazowego jest tylko obudowa.
[#355] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@mateusz_s, post #354

Ale rozumiem że to będzie chłopak ? bo nie wiem wkoncu jaki wynik
[#356] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@HOŁDYS, post #355

Będzie Diablo
[#357] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@Bociek78, post #351

Jakby to kogoś interesowało to dooma właśnie odpał ono na teście ciążowym
https://www.cdaction.pl/news-61935/doom-uruchomiony-na-tescie-ciazowym-wideo.html


He, he- dobre OK
[#358] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@BULI, post #357

Bezdennie głupie.
[#359] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@mateusz_s, post #354

Też mnie irytuje ta plotka, zatem rozwiejmy wątpliwości:
link 1
link 2

The existing CPU can't be reprogrammed and the existing LCD can only show 4 things, so I had to replace both to make any changes.
And the current version doesn't even fit into the shell!
(although I'm certain it will when complete)


tl;dr: nie, nikt nie grał w dooma na teście ciążowym.
[#360] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@Bociek78, post #351

Fake news
They had to replace the test's original CPU and display, so it's really only a shell.


czerwona kartka
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem