[#121] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #118

Dobrym przykładem jak robić gry/porty na PC był Superfrog.
Gra używa Mode X 320x240 2 60Hz i działała idealnie na 386SX, nawet bez włączonego Turbo.
Muzyka to żadne Adliby tylko mody wprost z Amigi. Trochę gorzej brzmi niż na Pauli ale wystarczająco dobrze.
Twórcy portu poprawili ekrany gry aby miały płynne gradienty ale już assetów w samej grze nie ruszali więc nie spartolili grafiki pomysł

Porty na Megadrive czy SNESa to zupełnie inna klasa ponieważ nie były to niszowe spiracone platformy jak PC czy Amiga tylko istny mainstream.
[#122] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@XoR, post #121

Jeszcze Turrican II pc, chyba AB Tower Assault, być może
Soccer Kid, był też Jim Power pc korzystały z mode x,
ale ogromna większość gier na pc chodziła w standaro-
wym trybie 13h.
[#123] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@snifferman, post #105

386DX vs 386SX różnił się szerokością szyny danych 32 vs 16bit i nie miał FPU żaden. 486SX vs 486DX to różnica brak FPU lub FPU.
1
[#124] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@XoR, post #121

Porty na Megadrive czy SNESa to zupełnie inna klasa ponieważ nie były to niszowe spiracone platformy jak PC czy Amiga tylko istny mainstream.


A w dodatku to są sprzęty zaprojektowane do gier 2D z sprzętową obsługą kafli i dużej ilości sprite'ów. Procesor nie ma zbyt wiele do roboty w takiej grze jak Aladdin.
[#125] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@san_u, post #124

Megadrive to fajny sprzęt.
Za to dźwięk w Megadrive jest iście koszmarny. Nigdy nie mogłem go zdzierżyć, irytująco brzmi.

https://soundcloud.com/e8root/earthworm-jim-level-5-megadrivegenesis-opm?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Ale nic czego nie można by było poprawić robiąc sobie bazarową wersję megadrajwa
https://soundcloud.com/e8root/earthworm-jim-level-5-megadrivegenesis-opm-fm-overdrive?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Jeszcze jeden przykład https://soundcloud.com/e8root/dainsenpuu-megadrivegenesis-ym2612?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing
I moja podróba: https://soundcloud.com/e8root/dainsenpuu-megadrivegenesis-opm-fm-overdrive?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

A tu Turrican https://soundcloud.com/e8root/mega-turrican-sega-16-bit-with-fixed-opn-sound?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Jak nikt ESSa nie zrobił do Megadrive'a to sam sobie zrobiłem, i to takiego na sterydach bo ESS to tak delikatnie unika Yamahowego zawodzenia a ten OPM to cały tak gra to trzeba było go całego przeorać
[#126] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@flops, post #123

386DX vs 386SX różnił się szerokością szyny danych 32 vs 16bit i nie miał FPU żaden. 486SX vs 486DX to różnica brak FPU lub FPU.

Czyli żeby mieć FPU przy jakimkolwiek 386 to trzeba go było dołożyć osobno (tak samo jak w przypadku 68030)?

Dygresja
Pamiętam, że na AmigaShow 97 dokupiłem do mojego Blizzarda 1230 IV 50MHz koprocesor matematyczny. Nie był bardzo drogi ale trochę żałowałem tego zakupu. Właściwie nie bardzo mi się przydał. Odpaliłem demo Papadeo w wersji dla FPU i kilka operacji w ImageFX działało (znacznie) szybciej. Pewnie jeszcze coś tam korzystało co używało bibliotek matematycznych. Ale jakoś wtedy tego nie odczułem. Czyli dla mnie był to zakup zupełnie bez sensu. Tym bardziej, że zaraz zmieniłem turbo na Apollo 1240 40MHz, które miało pełne 040 z wbudowanym FPU, a w niedługo później (1999) BlizzardaPPC z 060 50MHz więc koproc przy Motorolce też był.

Ostatnia aktualizacja: 28.07.2022 16:56:50 przez MDW
[#127] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@MDW, post #126

Czyli żeby mieć FPU przy jakimkolwiek 386 to trzeba go było dołożyć osobno (tak samo jak w przypadku 68030)?


Do 386 był FPU 80387 .

68882 przyspieszał rendery 3D jeśli program miał wersję dla FPU. Tutaj nasz kolega z forum zrobił trochę testów jak zamontował sobie FPU na ACA1233
1
[#128] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@MDW, post #126

Fun fact - w dobie 386 najszybszym FPU nie był wcale i387 ;) Był to FPU Cyrix. Fun fact 2 - 486DX zjadał go na śniadanie (a ten z pentiuma zjadał 486)
1
[#129] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@snifferman, post #127

68882 przyspieszał rendery 3D jeśli program miał wersję dla FPU.

Taaaak. Jeżeli ktoś renderował to FPU faktycznie bardzo się przydawało. Zwłaszcza wtedy gdy przy nawet prostym renderingu niektórzy zdążyli osiwieć.

Jakoś mi umknął ten tekst. Chętnie poczytam jaka jest faktycznie wydajność tego FPU. Dzięki. OK

Ostatnia aktualizacja: 28.07.2022 18:20:11 przez MDW
[#130] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@abcdef, post #128

w dobie 386 najszybszym FPU nie był wcale i387 ;) Był to FPU Cyrix. Fun fact 2 - 486DX zjadał go na śniadanie (a ten z pentiuma zjadał 486)

Wygląda na to, że w czasach procesorów „z trójką” (386, 68030) świat odkrył potencjał FPU i w kolejnych generacjach dopiero mocno to rozwinął.
1
[#131] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mikecios, post #27

Samo st było wybrakowane sprzętowo w porównaniu do A500, pomijając oczywiście midi to raz.
A dwa, jeśli uważasz ze pisanie komuś "że h..a ma pojęcie" jest ok to już lepiej nic też nie pisz.
Trzy - pokaż mi który uzytkownik Amigi miał kompleksy na tle ST ?

A ten Wolf3d?


a tu proszę, niewiele brakuje:
[#132] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #131

​Atari ST ma niewątpliwie mniejsze możliwości, ale dużo zależy też od umiejętności i chęci programisty. Powstało trochę gier które ciężko odróżnić ( oczywiście bez włączonego dźwięku ) wersję na Amigę od tej na ST, np:

A STE w niektórych przypadkach ma nawet przewagę nad A500 ! np. dzięki temu że cała pamięć RAM ( 4MB ) jest dostępna nie tylko dla CPU ( można ją traktować jak CHIP w Amidze ) dużo łatwiej jest zrobić takiego MetalSlug-a

Na A500+ 2MB CHIP nawet z 4MB FAST nie wydaje mi się żeby tak to chodziło ?





Ostatnia aktualizacja: 31.07.2022 12:18:42 przez UJP
[#133] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #131

ST ma w Demonie ładniejsze kolory, szybsze wczytywanie i mniej śpiącą muzykę. W Amie brakuje niektórych dźwięków, np piorunów. I czemu Ama ma węższy ekran, czyżby nie dawała rady ze scrolem? :)

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2022 12:21:15 przez ZbyniuR
[#134] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@ZbyniuR, post #133

niższa rozdzielczość na Amidze miała pewnie na celu zmieszczenie się zawsze w ramce, Amigowa wersja jest idealnie płynna.
na ST i tak nie było szans na te 25Hz , na moje oko w zależności od tego co się dzieje na ekranie to FPS spadają poniżej 10 na ST i to przy obcieciu obiektów na pierwszym planie ( jak trawa)

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2022 12:27:43 przez UJP
1
[#135] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #131

Serio, trochę to męczące powtarzać któryś raz to samo.
Ja mówię no ST a Ty mi wklejasz wolfa z STe.
Proszę doczytajcie o różnicach pomiedzy ST a STe bo to dwie różne maszyny.
[#136] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mikecios, post #135

Cpu ten sam, co w zwykłym st. Być może w wersji wolfa ste wykorzystali
w jakiś sposób blittera, nie wiem.
Są filmiki wolfa na zwykłego st.
Na pewno, wg mojej skromnej oceny, w ogólnym rozrachunku
Atari St wypada lepiej niż 286 i wszystkie 8 bitowce.

Na obrazkach gry wyglądały podobnie, także myślę, że wiele osób
kupowało St, nie będąc świadomymi różnic i braków St w stosunku
do Amigi. Cenowo St był tylko nieznacznie tańszy od A500.
[#137] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@UJP, post #132

Scroll w Xenonie na Amidze 500 jest słabo napisany, dlatego niczym się nie różni od wersji na ST. Możliwe, że to port z ST. Ale dlaczego jako przykład podajesz Stardusta skoro różnice są widoczne na pierwszy rzut oka i ucha zarówno w FPSie, liczbie kolorów jak udźwiękowieniu. Ta gra jest bardzo dobrze zrobiona, ale jak na możliwości STe. Ale nie, nie wygląda ani nie brzmi tak jak na A500.

To demo też już tutaj było wrzucane i wymagania do jego uruchomienia przekraczają to co rozumiemy przez stockową konfigurację.

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2022 13:38:34 przez nogorg
1
[#138] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mikecios, post #135

Z tym Wolfem nie bardzo wiadomo o co chodzi, bo jak miałby on miałby dowodzić rzekomych kompleksów amigowców w latach dziewięćdziesiątych skoro go wtedy nie było. Znowu tu mamy podróżowanie w czasie w pogoni za własnymi urojeniami.
1
[#139] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@nogorg, post #137

To demo też już tutaj było wrzucane i wymagania do jego uruchomienia przekraczają to co rozumiemy przez stockową konfigurację.
Co masz na myśli? Bo jak czytam:
Needs a normal STe with harddrive (recomended: Ultrasatan or ComoSEX with SD card) and 4 MB memory.
...to nie widzę tu nic nadzwyczajnego.
[#140] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@nogorg, post #138

Nic dodać nic ująć.
Akurat tak się składa że nie jestem i nigdy nie byłem ślepym i głuchym fanatykiem konkretnego komputera/komputerów, i jak coś jest słabsze to kilkoma perełkami nie udowodnisz że jest lepsze.
Tak - Amiga 500 była droższa nod ST (ponownie nie mylić z STe) i na nasze szczęście wyszła później niż ST. Sprzętowo miała to czego brakowało w ST. Koniec kropka.
1
[#141] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@AmiClassic, post #139

To jest wg Ciebie stockowa konfiguracja STe?
1
[#142] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@AmiClassic, post #139

A ja widzę.
STe to nie ST.
I gdybym miał możliwość to pewnie zamiast ST które mam, kupilbym wlasnie STe. Swoją drogą po wyjsciu STe dedykowanych pod STe gier było co kot napłakał. Większość producentów klepała gry na stock ST bo było ich na rynku zwyczajnie wiecej.

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2022 13:46:46 przez mikecios
[#143] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mikecios, post #142

Ja też widzę STe, tylko co to ma do rzeczy? Rozmawiamy o konkretnym demie na STe i jestem ciekaw jaki konfig Amigi by to pociągnął? Stock'owy? Czy Amiga z HDD i Fastem to już jakiś 'megawypas'?

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2022 13:51:07 przez AmiClassic
[#144] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@AmiClassic, post #143

Nie no, żaden wypas. Tak długo kisiliśmy się z DF0 albo DF1, bo lubiliśmy pstrykanie stacji, zmienianie dyskietek i jak nam się długo gry wczytują. Dopiero w 2015 roku to demo na Atari STe nam uświadomiło w jakim błędzie byliśmy na początku lat dziewięćdziesiątych. Przecież wystarczyło tylko dokupić dyski twarde i trochę pamięci. Ominęły nas takie fajne sample w 25 kHz i 8 bitach o rozmiarze 8 MB i kolorowe animacje.

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2022 14:08:11 przez nogorg
[#145] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@nogorg, post #144

A czy to nie było tak, że w Atari St łatwiej było rozszerzyć
pamięć, bo były simmy na płycie?
I chyba nawet hdd było łatwiej, bo podłączało
się do portu z tyłu komputera.
[#146] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #145

Tak było, ale które z przytaczanych tutaj przykładów gier robiły z tego użytek, żeby wyglądać prawie jak na A500? Nie bez powodu - żadne. Miałem wówczas niewielu kolegów atarowców, bo ST/e to nie był zbyt popularny sprzęt, ale nie przypominam sobie by któryś chwalił się rozbudowaną konfiguracją.
[#147] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #145

Gdzieś kiedyś wyczytałem, że łatwiej robiło się grę na ST/STE niż na układy Amigi, dlatego najpierw pokazywały się gry na Atari, a później na Amigę. Chodzi tu o czas gdy kompy konkurowały ze sobą.

Mnie zastanawia porównanie samych blitterów z Amigi (500-4000) z tymi z Atari (ST, STE MegaST, MegaSTE, Falcon), który z nich był najlepszy i dlaczego. No, ale to tylko programiści mogą wiedzieć i przydałby się do porównania jakiś wspólny dla wszystkich kompów projekt/gra.
[#148] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@KM_Ender, post #147

To szybko pojdzie bo ST nie miało fabrycznie blittera.
A tu mały artek wyjaśniający co nieco.
A tu parę słów z Atarowskiego forum.

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2022 14:34:41 przez mikecios
[#149] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mikecios, post #148

No i trzeba docenić i pochwalić platformę St, że pomimo
tak dużych ograniczeń sprzetowych - wszystko na cpu
się opierało - programiści potrafili robić prawdziwe
perełki na ten sprzęt.
[#150] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #149

Ich programistów jak najbardziej doceniam.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem