[#241] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@AmiClassic, post #234

... ale cię boli, że MorphOS miał wiele rzeczy dużo wcześniej niż AmigaOS 3.2. Szkoda więcej na ten temat pisać.

Ostatnia aktualizacja: 03.08.2022 20:39:34 przez KM_Ender
[#242] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@michal_zukowski, post #239

Ja również uważam, że na potrzeby amigi jest wystarczający. Brakuje dokładnie takiego samego gołego, prostego systemu tyle, że natywnego ppc. Działa na nim 3d? Działa i to chyba najlepsze z możliwych dla classic.
3rd party obsluguje usb, mostki pci, sieciowki i 3d. Chyba, że się uprzesz do obsługi jakichś generic drukarek, skanerów czy innych. Nie uważam za "potrzeby amigi" napierdzielanie megaherców do zastępczych płyt neoamigowych, które trzeba kręcić nie wiem ile, żeby pociągnęły jakieś protezy nowoczesnych systemów 3d, protezy nowoczesnych przeglądarek czy czegokolwiek, co na amidze nie jest już potrzebne w ogóle :)
I bez urazy, na najnowszym systemie mos czy os4, uprawiasz dokładnie takie same retro jak na amidze 4000. I jest to fajne.
[#243] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@michal_zukowski, post #239

Od 20 lat w Amidze mamy USB, mostki PCI, sieciówki, 3D

To jeszcze zależy co kto uważa za Amigę i jej system, a raczej obecnie systemy. Jeśli chodzi o MorphOS to ja już widziałem port gry 3D Doom3. Uznaję go za ciekawostkę i mówienie tutaj o pełnej obsłudze 3D to dużo za dużo. A ta gra to żadna nowość.

"Amigi" pod OS4.x kosztują zbyt wiele jak na ich możliwości. Premiery są opóźniane i w jej chwili podzespoły mają już 10 lat i są co najwyżej ciekawostką.

MorphOS działa na retro MACach i raczej należy do kategori retro.

Mogę to uznać za co najwyżej pokazanie co by było gdyby wszystko rozegrało się inaczej w czasie.

OS3.2 w chwili premiery miał być retro i dla sprzętów retro. Tutaj nikt nie chce oszukiwać samego siebie. Miał uprościć używanie Amigi dla tych co wrócili po latach, albo dla tych co nie chce im się "grzebać". Miał się sprzedać i zarobić kase. Dlatego wyszedł 3.1.4 a później 3.2 i update 3.2.1. Jest targetowany na użytkowników słabych Amig, aby można było sprzedać jak najwięcej (tak jak kiedyś gry na Amigę).

Ten system nie jest wystarczający na potrzeby Amigi.

Mi starcza 3.1 do zabawy. 3.9 też używałem i może nawet znowu postawie jako "naczelnego".
PPC i mediatory i inne protezy jakoś mnie nie zainteresowały.

Kompy Apple z PPC zgarneła mi śmieciarka jak firma niedaleko mojej wystawiła je na ulicę(albo entuzjasta MorphOS sobie wzioł). Sprzątneli mi okazję z przed nosa i się nie pobawiłem. Było przynajmniej 8sztuk.

A OS4.X na swoich nowych komputerach przestarzałych w chwili premiery? Eeee. Za drogo Niech się entuzjaści bawią, tylko niech na siłę nie usprawiedliwiają wydatku na forum. Żona tak tego nie czyta a przytakną ci, co też się szarpneli na super kompa

A co do Amig 68k? Fajnie jest się pobawić i powspominać stare czasy na prawdziwym egzemplarzu z dzieciństwa. Dokupić turbo albo nawet sobie samemu je polutować. Wrzucić sobie kartę SD64GB z całym softem i pomyśleć jak taki sprzęt robi furorę... w wyobrażonych czasach 30 lat temu
[#244] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@KM_Ender, post #241

MorphOS miał wiele rzeczy dużo wcześniej niż AmigaOS 3.2


Normalnie w ramkę i na ścianę. Oczy bolą od tego całego zdania.
Aos 3.2 nie ma nic. I taki miał być. Myśłę, że każdy zainteresowany ma na amidze prócz partycji z os 3.9 partycję z gołym os 3.1 To teraz ma aktualniejszą wersję 3.2 Po to ona powstała.
[#245] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@abcdef, post #236

Tylko jak to zwykle w amiświatku gdzieś po drodze coś się wypier...ło i cały misterny plan poszedł w ... no.

Jakby nie patrzeć pod względem tanich wydajnych procesorów cały czas jest pod górkę
[#246] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@snifferman, post #243

Uznaję go za ciekawostkę i mówienie tutaj o pełnej obsłudze 3D to dużo za dużo.


Naprawdę ktoś tutaj mówił o pełnej obsłudze 3D? Czy to jakaś projekcja?

MorphOS działa na retro MACach i raczej należy do kategori retro.


Już mówiłem, że to na czym działa nie ma znaczenia. Windowsa10 też da się uruchomić na CoreDuo więc według twojej definicji jest systemem retro? To czy system jest retro czy nie decyduje obsługa technologii i standardów.

A co do Amig 68k? Fajnie jest się pobawić i powspominać stare czasy na prawdziwym egzemplarzu z dzieciństwa. Dokupić turbo albo nawet sobie samemu je polutować. Wrzucić sobie kartę SD64GB z całym softem i pomyśleć jak taki sprzęt robi furorę... w wyobrażonych czasach 30 lat temu


Ja mam tę samą amigę co miałem 25 lat temu, z dyskietkami, które mam od 30 lat. Ja nic nie musze wspominać.

Ostatnia aktualizacja: 03.08.2022 23:46:28 przez michal_zukowski
[#247] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@snifferman, post #243

Amig 68k
taki sprzęt robi furorę... w wyobrażonych czasach 30 lat temu

W sumie chodzi bardziej o oprogramowanie niż sprzęt. Można mieć
A3000 Tower, czyli szczytowe osiągnięcie w dziedzinie Amigi,
ale bez oprogramowania to tylko trochę złomu.
[#248] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #247

Szczytowe osiągnięcie, hmm.
Ciekawe co by było takim szczytowym osiągnięciem w sofcie do Amigi?
[#249] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@pawelini, post #244

Wyrwałeś z kontekstu. Chodziło mi o głupi atak na MorphOSa zwolennika Amigi 68k. Z resztą zgadzam się, 3.2 miał być dla starych Amig, poprawić największe niedogodności z poprzednich epokowych wersji. Wersję 3.2 chyba trzeba porównywać z wersją na Amigi z PPC z epoki, czyli MorphOS 1.xx.

Tak to całe nasze NG niezależnie od barw to już retro i dlatego NG nie oznacza (next generation, new generation), a najwyżej Nostalgic Generation. Ja jako fan NG postuluję o uaktualnienie skrótu NG na R_NG . Retro_NostalgicGeneration
[#250] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@KM_Ender, post #249

Lepiej RNG w rytmie RNB Ewy Sonnet xd
Zaraz tu snajper się zleci jak wyniucha xd
[#251] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@ZbyniuR, post #248

Szczytowe to chodzi o wysokość towerki. Żadna inna amiga nie była taka duża.
[#252] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@michal_zukowski, post #251

Relatywnie w stosunku do konkurencji.
A3000 vs pc 286 vga/Atari st w 1990.
A4000 vs pc 486 svga/Atari Falcon w
1992.

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2022 13:17:04 przez mmarcin2741
[#253] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #252

Konkurencją dla Amigi 3000 było Atari TT, a Atari TT miało 256 kolorów.
[#254] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@michal_zukowski, post #253

Już lepiej Sharp x68000, ten miał tysiące kolorów.
[#255] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #254

Sharp x68000 nie był dostępny na rynku europejsko-amerykanskim więc nie mógł być konkurencją
[#256] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@michal_zukowski, post #255

Pc 286 był najpowazniejszą konkurencją dla A3000 ze wszystkich
dostepnych maszyn.
[#257] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #256

W jakiej dziedzinie?
[#258] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #256

W twojej miejscowości? W Polsce czy na świecie?
Bo np. w samej firmie Commodore był model z 89r Commodore PC 50-II z VGA i 386DX.

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2022 14:09:55 przez michal_zukowski
[#259] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #256

A nie za słaby? 286 był jeszcze 16bit, 386SX już miał 32bitowe rejestry i chyba też adresowanie, ale nadal 16bitową szynę i można go było wsadzić w płytę do 286. Więc to jemu bliżej do A3000. A TTka miała 32bitową szynę tak jak 386DX.

A w którym roku powstały do Sharpa x68k okienka w innym języku niż japoński? Kiedyś czytałem że Japończycy mieszkający w USA zrobili taką fanowską angielską wersję, ale dopiero u schyłku jego popularności.
[#260] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@ZbyniuR, post #259

mmarcin2741 troluje bez elementarnej wiedzy. Aż przykro się to nieraz czyta.

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2022 14:11:27 przez michal_zukowski
[#261] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@michal_zukowski, post #260

[#262] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #261

Amiga 3000 kupowana do gier? Hahhahahahah, jasne, a 286 kupowane do multimediów i Scali
[#263] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@karolb, post #262

Każdy ma swoje zdanie. moje jest takie, że A3000 zostawiała całą
konkurencję daleko w tyle. A4000 dwa lata później już nie.

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2022 15:00:51 przez mmarcin2741
[#264] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #263

Zostawiala Atari TT daleko w tyle?
1
[#265] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@michal_zukowski, post #246

Naprawdę ktoś tutaj mówił o pełnej obsłudze 3D? Czy to jakaś projekcja?

No napisałeś, że na Amidze macie 3D od 20 lat. Jak miałoby chodzić o niepełną obsługę, to przecież były gry 3D już na C64.

Już mówiłem, że to na czym działa nie ma znaczenia. Windowsa10 też da się uruchomić na CoreDuo

Ale win10 da się uruchomić na najnowszym sprzęcie a MorphOS został w tyle. Nie chodzi na czym da się uruchomić, tylko na czym się nie da. Nie zaprzeczam, że MOS jest fajnym systemem do retro MACów. Do najnowszych MACów już się nie nadaje, bo na nich nie działa.

Ja mam tę samą amigę co miałem 25 lat temu, z dyskietkami, które mam od 30 lat. Ja nic nie musze wspominać.

No ale Ciebie to i tak nie dotyczy, bo przecież dla Ciebie liczy się system a nie hardware.
Bardziej też chodzi mi o dzisiejsze możliwości taniej rozbudowy (64GB czy nawet 4GB nieosiągalne w 94 dla amatora) i dostęp do całego softu.
Fajnie, że masz swój egzemplarz z przeszłości.
1
[#266] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@michal_zukowski, post #264

Zostawiala Atari TT daleko w tyle?

Atari tt miał obciętą szynę systemową, nie posiadał
blittera, ukłąd dźwiękowy z ste, nie posiadał
aceleracji grafiki, sprzetowych sprite'ów.

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2022 15:48:54 przez mmarcin2741
[#267] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #266

Ale brednie, TT nie mial obcietej szyny systemowej, obcieta mial Falcon. Blitter przy 030 nic nie daje inaczej by na amidze nie bylo fblita, sprzetowe spritesy w maszynie profesjonalnej nijak sie nie przydaja.
2
[#268] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #261

Żeby nie zakłamywać historii i prawdy... .

4
[#269] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@djpiotrs, post #268

Nie wiem jak na świecie, ale u nas mało, który posiadacz 286 miał grafikę VGA i praktycznie żaden nie posiadał karty dźwiękowej.
[#270] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@buldogkekon, post #269

W ogóle mało kto posiadał 286 :) A większość z posiadaczy na tym nie grała (bo nie było w co i nie było jak). Komutery "gamingowe" to były C64, Atarynki i później Amigi. Dopiero 386 z VGA właśnie jako tako coś tam mogło pokazać, dopiero przy 486 i przy kartach VLB to co PC pokazywał potrafiło być przekonujące i dopiero Pentium z PCI rozwiał wszelkie wątpliwości.
1
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem