[#151] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@mschulz, post #138

>Albo MOS-Team pojdzie w x64 i wymieni ten 4-5 konfiguracji na ktorych bedzie dzialal w 100%, albo skonczy tak samo jak AROS

A co to nie da się tworzyć uniwersalnie ? Tak żeby działało na większości kompów z x64....

>wymieni karte graficzna na nowszy model albo wymieni plyte glowna i sie system zesra - cos nie zadziala,

A czy nie da się automatycznie przeładować flaki systemowe, potrzebne do obsługi konkretej płyty głównej i grafiki przed uruchomieniem systemu ?
[#152] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@Krashan, post #150

Skoro mowa o makach obsługiwanych przez MorphOS-a, to nie ma znaczenia ile jest procesorów i ile rdzeni, oraz ile GB pamięci można włożyć. Ważne jest z czego może skorzystać MorphOS – jeden rdzeń i 2 GB RAM.


W kontekście MorphOSa - zgoda. Z tym, że cały czas dyskutowaliśmy z XoRem na temat tej jego wypowiedzi:

w tym czasie (początek lat 2000) ludzie mieli szybsze komputery X86(_64) od najszybszych supportowanych obecnie przez MorphOS maków G5.


Otóż szybszych nie mieli. Nawet jeśli uznamy ograniczenia MorphOSa (2 GB RAM i 2,7 GHz to byłby w roku 2000 kosmos).
[#153] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@XoR, post #149

Problem z płytkami na ARM jest głównie taki, że MorphOS to system desktopowy, a one się w większości nie nadają na desktop. Brak PCIE, M.2 i SATA jak dla mnie wyklucza takie RPI na przykład.
[#154] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@Jacek Piszczek, post #153

Po co Ci sata jeśli masz USB3.0?
[#155] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@recedent, post #152

Otóż szybszych nie mieli. Nawet jeśli uznamy ograniczenia MorphOSa (2 GB RAM i 2,7 GHz to byłby w roku 2000 kosmos).


Pierwsze Pentium 4 z taktowaniem powyżej 2,7Ghz pojawiły się w 2002 roku.

Rok 2000 to AMD-K6 i Pentium 3 (1,13Ghz wierząc wiki).

2,7Ghz i 2GB ram:
2000- Kosmos
2002- Nowość
2019- Retro
[#156] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@abcdef, post #154

W sumie niepotrzebne, fakt. Wystarczyły by 2x M.2 NVME i normalny slot PCIE.
[#157] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@Jacek Piszczek, post #156

Dla chcącego nic trudnego - http://mloduchowski.com/en/blog/raspberry-pi-4-b-pci-express/ szeroki uśmiech

Albo bez lutowania - https://www.morele.net/kieszen-i-tec-m-2-usb-3-0-mysafem2-1126179/

Ostatnia aktualizacja: 13.07.2019 21:03:35 przez radekcz
[#158] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@radekcz, post #157

Tylko że to nie jest to samo.

Dodatkowo z tego co wiem to nie wystartujesz na RPI4 z USB 3.0 instalując system na takim dysku USB 3.0. Na system musi być karta microSD.

Dodatkowo ta obudowa nie wspiera dysków Nvme.

Dodatkowo ja bawiłem się emulatorem Amigi klasycznej na RPI3 i jest to tragedia. Więc w takim razie Morphos lepiej by nie działał. RPI jest dobre do oglądania filmów i ewentualnie w wydaniu RPI4 będzie dobry aby z niego zrobić Serwer NAS. Zapewne taki soft się na niego pojawi i to wszystko.

Trzeba dla morphosa poszukać innego rozwiązania, ale nie RPI 3 czy 4 bo to jest porażka. Mam RPI 3 i leży w pudle.

Mam też terminal dell wyse dx0q z procesorem AMD GX-415GA SOC i do celów użytkowych lepsze to jest niż ten nieszczęsny RPI 3. Za ten terminal używany dałem 300 zł.

Ostatnia aktualizacja: 14.07.2019 22:49:46 przez gilban
[#159] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@gilban, post #158

Jaki emulator uzywales
[#160] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@gilban, post #158

RPi3 ma Cortex A53 1.4GHz czyli procesor bez Oout-of-Order execution i mimo podobnego zegara jest dużo mniej wydajny. Nie wspomnę o ilości pamięci. Testy mówią same za siebie: https://medium.com/@ghalfacree/benchmarking-the-raspberry-pi-4-73e5afbcd54b albo tutaj lepsze https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=raspberry-pi4-benchmarks&num=2

Fajny ten terminal aczkolwiek wydajnościowo AMD Jaguar 1.5GHz jest raczej gorszy od Cortex A72 1.5GHz, nie wspominając o tym że Pi4 można ustawić na 2GHz od strzała a tego samego już na terminalach się pewnie nie da zrobić. Oczywiście soft typowy dla X86 nie pójdzie na ARMie czyli wszelkie Windowsy czy nawet WinUAE odpadają na RPi4. Czy to wada? Raczej nie. Ja tam lubię X86 ale co za dużo to niezdrowo cafe
[#161] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@Pico121, post #159

Kilka różnych. Najbardziej mi przypadł do gustu taki z francuskiej strony pobierany. Ale nie mogę już jej znaleźć. Sama emulacja podstawowej Amigi działała jeszcze OK, jednak RPI 3 grzał się jak mocna lutownica.

Dlatego następnym urządzeniem do emulacji klasycznej Amigi jakie kupię to będzie MIST. To urządzenie do tego jest wręcz stworzone.
[#162] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@Jacek Piszczek, post #153

Dlaczego się nie nadają?
Masz wszelką łączność jaka jest potrzebna zapewnioną oraz obsługę dwóch monitorów, nawet można podłączyć 4K 60Hz oraz 1080p 60Hz. Można też wrzucić system i zrobić boot USB. Jest podstawowa akceleracja 3d oraz co najważniejsze dekoder H264/H265. Większość dodatkowych urządzeń jakie kiedyś były na wielkich kartach rozszerzeń dzisiaj robi się na USB

Jak dla mnie to niczego nie brakuje i spokojnie można używać taki komputerek jako desktop a zarazem serwer, filtr reklam (pi-hole) itp.
Właśnie z niego piszę bo szybciej jest włączyć monitor niż odpalać kompa, nawet w sytuacji gdy gra się na PC i w między czasie chce coś sprawdzić w internecie (np. gdzie jest sekret na YT) to wygodniej jest mieć drugi komputer podłączony do monitora. Można w tym celu użyć laptop/tablet a można mieć też Pi4 który jest wydajniejszy od niejednego laptopa.
[#163] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@gilban, post #161

MIST to re-implementacja w FPGA a nie emulacja
[#164] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@radekcz, post #157

Ciekawa opcja aczkolwiek jeśli komuś zależy na małym komputerku jednopłytkowym z PCI-E to są takie dostępne bez potrzeby lutowania czegokolwiek. PRzelotki z M.2 na PCI-E też można dostać.

Dysk SSD w kieszeni na USB3 to w sumie oczywistość. Tylko dzisiaj to chyba lepiej zwykły SATA używać. W końcu taki entuzjasta komputerów to pewnie ma już nadmiar starych dysków SSD z dość małą pojemnością które podłączone do komputera się średnio do czegokolwiek nadają, chyba że się je zlepi jakimś RAIDem w jeden większy. Ja mam już jeden 120GB a niedługo zwolnią mi się jeszcze dwa 120GB których nawet nie będzie jak podłączyć bo mi się porty SATA kończą. Nic tylko robić z nich szybkie duże pendrive'y
[#165] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@XoR, post #164

RPI3 czy RPI4 do oglądania filmów - mp4 czy mkv są idealne i nic się nie grzeje. Ale jak wyżej wspomniałem do Emulacji Amigi już nie. Oczywiście do RPI4 potrzebny jest dobry radiator. Np. taki:

Mi na początku RPI3 też się podobał - fajny tani, niby dużo może. Ale mi szybko przeszło. Co do oglądania filmów doszedłem do tego że jednak Xiaomi Mi Box S 4K jest zdecydowanie lepszy.

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2019 10:06:37 przez gilban
[#166] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@XoR, post #164

Xorze wybacz że pytam, ale czy używasz aktywnie RPi?

Wypisujesz mnóstwo marketingowych zalet tego sprzętu, ale czy używasz, chociaż kilka razy w tygodniu?

Mam Pi B+, Pi2, Pi Zero W oraz Pi3B, grzebię jakieś projekty, jestem szczerze zadowolony z komputerków ale nie do codziennej zabawy, po prostu więcej czekania niż radochy.
Nie ma porównania z MorphOSem na MiniMacu, i to mimo większej bazy oprogramowania.
[#167] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@XoR, post #163

Baju baju, to jest typowa emulacja bo nie działa w 99% tak samo i nie wydaje mi się, żeby było zgodne bramkowo z oryginalnymi układami.
Reimplementacja jest wtedy jak masz prawie wszystko zreimplementowane, chodzą te same urządzenia peryferyjne i ewentualnie można zbudować układ w FPGA i włożyć do oryginalnego komputera.

Reimplementacją są ULA na Spectrumy, Mos 7801 da C+4, jakies wersje 6502 i inne. Mist to emulator i takim pozostanie.

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2019 11:55:22 przez michal_zukowski
[#168] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@michal_zukowski, post #167

Rozumiem, że RPi 4 może być za słaba, a co powiesz na to: https://www.nvidia.com/pl-pl/autonomous-machines/embedded-systems/jetson-nano/ ?

Wiem, że problemem mogą być sterowniki do kart NVidia ale... mocą może skutecznie konkurować z RPi 4 (choć nie z G4, bo tu cały czas problem w obsłudze wielu wątków i rdzeni daje o sobie znać). Obecnie rozwiązań opartych na ARM jest sporo i na 100% można byłoby wybrać coś znośnego do użytku - nazwijmy to - podstawowego.

W moim odczuciu:

Zalety przejścia na RPi to:
- duża społeczność ludzi, którzy często są entuzjastami programowania i elektroniki i niedomagania systemu często stanowią dla nich wyzwanie, a nie problem (tacy ludzie, jak mi się wydaje, tworzyli pierwsze Amigi), pozyskanie nawet promila tej społeczności na potrzeby systemów amigowych uważałbym za duży sukces,
- szeroko dostępny sprzęt i osprzęt (w tym wyświetlacze LCD umożliwiające tworzenie mini laptopów czy szeroko pojętych sprzętów przenośnych - nie tak dawno widziałem rozwiązanie gdzie RPi 3+ była schowana w obudowę klawiatury (dolna część wyglądała na drukowaną), oprócz płytki klawiaturka kryła mały LCD (na oko 7 cali), całość pracowała na akumulatorze, troszkę sobie z właścicielem rozmawiałem - śmiał się, że padł mu jego laptop, nie chciał wydawać na tymczasowego, więc z dostępnych w domu części, przy pomocy kumpla z drukarką 3D, stworzył takie cudo, całość pracowała na zmodyfikowanym Debianie i z lekką przeglądarką. Wyglądało to kosmicznie.
- rozsądne ceny,
- niezła wydajność na wielu rdzeniach i wątkach (choć słabsza niż na G4),
- długi cykl produkcyjny poszczególnych modeli, umożliwiający spokojne dopracowanie sterowników,

Wady:
- na 99% konieczność przepisania jądra systemu w sposób zakłócający wsteczną kompatybilność programową (w celu wykorzystania faktycznych możliwości tych procesorów wymagana byłaby obsługa SMT oraz 64 bit, a wdrożenie tych samych funkcji na obecnym sprzęcie i tak spowodowałoby skokowy wzrost wydajności znacznie większy niż przejście na ARM),
- problemy z obsługą starszego oprogramowania wymusiły by (najprawdopodobniej) do wprowadzenia opcji emulacji pracy w 32 i 16 bitach, co przy wydajności ARM mogłoby znacząco obniżyć komfort pracy z oprogramowaniem,
- konieczność pisania sterowników od zera (co przy ograniczonych zasobach ludzkich i czasowych ciągnęło by się w nieskończoność),

Powyższe zestawienie pokazuje, że z jednej strony możliwość popularyzacji MorphOSa czy AOS 4.1 wymaga zmiany platformy na bardziej popularną (a taką bez wątpienia jest RPi). Z drugiej strony takie przejście nie gwarantuje napływu do środowiska nowych programistów, przy jednoczesnym, bardzo zasobochłonnym przepisywaniu kodu nie tylko systemu ale i podstawowych aplikacji w taki sposób aby działały natywnie, bo RPi raczej kiepsko będzie dawać sobie radę z emulacją.

Na tą chwilę z zainteresowaniem przyglądam się 2 projektom: portowaniu Ikaros Desktop na 64 bity oraz przepisywaniu AROSa na ARMa, przy czym z jednej strony z chęcią zobaczył bym MorphOS lub AOS 4.1 przepisane na RPi 4 ale... obawiam się o wydajność takiego rozwiązania. W zeszłym tygodniu odpaliłem emulację A4000 z e603 (w ramach pakietu AF) i zainstalowałem AOS 4.1 w wersji dla klasyków. Cóż demon prędkości to to zdecydowanie nie jest. Jeżeli docelowo tak by pracowały by systemy na RPi4 to chyba faktycznie jeszcze nie pora na tą platformę, a może lepiej skupić się na wdrożeniu 3 rzeczy:
1) obsłudze wielu rdzeni,
2) 64 bit,
3) portowi jednej z przeglądarek (wiem, że w Morph OS jest pod tym lepiej ale nadal wieeele brakuje do tego co znamy z codziennego funkcjonowania w świecie x86),

Ponieważ moce i możliwości zespołów programistów w świecie okołoamigowym są ograniczone to chyba poszedłbym w takie rozwiązanie, że najpierw wdrożyć powyższe rozwiązania do OSów, a dopiero później zmiana platformy.

W przeciwieństwie do AOS 4.1 sytuacja sprzętowa MorphOS'a nie jest jeszcze tak tragiczna, bo na ebay'u nadal można dostać mini mac'a G4 w rozsądnej cenie (+/- 700 zł za sprzęt w dobrym stanie z pełnym wyposażeniem). Wdrożenie powyższych rozwiązań przedłużyłoby "życie" tych maszynek o 4 - 5 lat, a patrząc na to co dzieje się na rynku procesorów ARM, w tym czasie faktycznie mogą się one stać baaardzo ciekawą alternatywą (o ile system będzie korzystał z wielu rdzeni oraz architektury 64 bitowej).
[#169] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@Slepaq, post #168

Ale po co ci Jetson Nano? Rdzeń ARMowy i tak będzie wolniejszy (to A57 czyli < A72) niż RPi4 a nie o grafikę chodzi. Jeśli coś by miało być szybsze w emulacji amigi to prędzej Odroid N2 czy cokolwiek na RK3399.
[#170] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@abcdef, post #169

Ale po co ci Jetson Nano? Rdzeń ARMowy i tak będzie wolniejszy (to A57 czyli < A72) niż RPi4 a nie o grafikę chodzi. Jeśli coś by miało być szybsze w emulacji amigi to prędzej Odroid N2 czy cokolwiek na RK3399.


Na przyklad taki Pinebook Pro. Ale to juz niestety nie jest cena w okolicach 30-50 dolarow, tylko 200... https://www.pine64.org/pinebook-pro/
[#171] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@mschulz, post #170

Eee... nie jest tak źle same płytki na tym układzie też można znaleźć :D
https://botland.com.pl/pl/807-minikomputery-sbc?uc-mikrokontroler-*=rk3399

Nie zmienia to jednak faktu, że w przypadku wdrożenia obsługi wielu rdzeni w G4 obecny sprzęt nadal będzie szybszy od możliwości oferowanych przez platformy na ARM (przynajmniej na tą chwilę).

Zgoda - przejście z PPC jest tak naprawdę koniecznością, bo ta architektura jest martwa jeżeli chodzi o zastosowania konsumenckie - a to z kolei determinuje wysokie ceny zakupu.
[#172] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@Slepaq, post #171

w przypadku wdrożenia obsługi wielu rdzeni w G4


Chyba chodzi Ci o G5? Bo G4 to zasadniczo jednordzeniowe procesory są. Co prawda nieliczne PowerMaki G4 są wyposażone w dwa fizyczne procesory (najszybszy to dual 1,42 GHz PowerPC 7455), ale czy skok wydajnościowy byłby aż tak kosmiczny to nie jestem pewien.
[#173] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@gilban, post #165


Też chcę ten kooler do mojego Pi ślina
Nie wiesz gdzie taki idzie dostać?

Na szczęście do normalnej pracy Pi 4 na 2GHz nie potrzeba aż takiego ekstremalnego chłodzenia. Ja mam wiatraczek z Radeona 9550 położony na krążku magnezu i użyta ponad 10 letnia pasta Arctic Silver 5 która dokonała transmutacji z pasty do ciała pół stałego Maksymalną temperaturę jaką zanotowałem podczas ostatnich upałów to 55 stopnie podczas 100% obciążenia (CPU + GPU) czyli jakby nie patrzeć sprzęt łatwy do schłodzenia :)
[#174] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@Slepaq, post #171

Nie byłby szybszy od tego co arm oferuje bo Multi Core procek z odroida xu4 przebija w benchmarkach g5 dual i quada chyba też
[#175] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@Pico121, post #174

@recedent - tak to jest jak się pisze na szybko, wychodzą głupoty - dziękuję za sprostowanie :)

@Pico121 - benchmark oczywiście pokazuje potencjał testowanego podmiotu, niestety, w przypadku elektroniki użytkowej często okazuje się, że kuleje optymalizacja i rzeczywisty potencjał podzespołu jest wykorzystywany w dużo mniejszym stopniu. Co do platformy Odroid - w przeciwieństwie do zaproponowanej platformy z rk3399 nie posiada tak dobrze opracowanej dokumentacji: http://www.rock-chips.com/a/en/products/RK33_Series/2018/0130/874.html

Exynos jest platformą zamkniętą - Samsung udostępnia dokumentację dla oficjalnych kooperantów. Dostęp dla koderów sterowników dla tak niszowego systemu jak MorphOS może być utrudniony. W tym miejscu RK3399 oferuje po prostu lepsze wsparcie. Szukałem takiej dokumentacji (ogólnodostępnej) dla Samsunga - nie znalazłem, choć nie twierdzę, że jej nie ma, po prostu pobieżne przeszukanie sieci nie dało wyników.

Zmieniając platformę warto - na początek - poszukać rozwiązań, które ułatwią pracę koderom, a dokumentacja (w moim odczuciu) ma tu kluczowe znaczenie.

Ostatecznie decyzję i tak podejmie MorphOS Team.

Nie jestem koderem, nie wiem jakie przed nimi stoją wyzwania i problemy przy przesiadce na ARM. Na pewno "światełkiem w tunelu" jest kompilacja jądra AROSa na x64 (wg ostatnich doniesień sukcesem zakończyły się próby uruchomienia AspireOS skompilowanego dla architektury 64 bitów. Dla malkontentów - tak, wiem, że to nie MorphOS ale doświadczenie uczy, że rozwiązania stosowane w jednym post amigowym systemie dość często migrują na inne, więc kto wie co czeka nas w najbliższej przyszłości? Może miła niespodzianka?

Na koniec - osobiście jestem gorącym orędownikiem przejścia na architekturę ARM (a w szczególności na RPi), bo sądzę, że istnieje duża szansa na zainteresowanie środowiska RPi nowym, ultra lekkim systemem (a takim bez wątpienia jest MorphOS). Żeby nie być gołosłownym - wg znalezionych w necie informacji środowisko RPi to ok. 20 mln ludzi, z czego ok. 30% (ok. 6,5 mln) to aktywni elektronicy i programiści. Pozyskanie tylko 1 promila tych użytkowników dało by dla środowiska zastrzyk 6 500 aktywnych, entuzjastycznie nastawionych programistów, nawet 1/10 tej liczby, w obecnej sytuacji środowiska to już potężny zastrzyk nowych pomysłów i rozwiązań, a przede wszystkim dodatkowych rąk do kodowania i projektowania nowych układów. Wg mnie warto się nad tym zastanowić. Co więcej, przejście na ARM to olbrzymia szansa na pojawienie się tableta z MOS, a jak sami wiecie w dzisiejszych czasach urządzenia mobilne to klucz do sukcesu. Taki tablecik w połączeniu ze stacją dokującą (vide Nintendo Switch) mógłby naprawdę okazać się dość przyjemną odskocznią... Ot, tu już nieco się zagalopowałem w pomysłach jednak, możliwości technologiczne by były...
[#176] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@Pico121, post #174

No właśnie chyba kolega za bardzo sugeruje się wydajnością biednego Cortexa A53 w porównywaniu do G4 aby zdać sobie sprawę z przepaści wydajnościowej jaka dzieli nowoczesne ARMy i stare PowerPC

Właśnie testuję swoje Pi4@2GHz z jednym rdzeniem i bez żadnej akceleracji 3d (całkowicie wyłączony sterownik vc4-fkms-v3d) i... o dziwo komputerek działa dość używalnie. Strony ładują się wolniej ale działają w sumie normalnie, skrolowanie płynne. Nawet fejsbuka można normalnie używać a mam jeszcze 10 innych otwartych zakładek. Włączyłem klip ściągnięty z YT w 1080p h264 i działa płynnie bez sprzętowego dekodera i akceleracji Z tym filmem w tle można dalej stronki oglądać ale już skrolowanie zwolniło i film lekko przycina podczas przeglądania ale w sumie bez tragedii.

...zresztą, kij z klipem z YT, włączyłem one and only killa.sampla.x264.mkv i co? Ano odtwarzany jest idealnie płynnie Sam w sumie nie mogę w to uwierzyć, aż wyciągnę z szafy starego lapka z Core2Duo 2GHz aby sprawdzić jak to tam działa bo z tego co pamiętam to miałem z nim problemy na PC... choć to pewnie kwestia optymalizacji dekoderów bardziej niż procka.

PowerPC G4 lepszy od taniego ARMa w 2019? Przecież G4 to jest komputer "retro" i nie ma szans z RPi4 w jakiejkolwiek konkurencji, od procesora przez connectivity do innych bardziej ephemeralnych aspektów jak ogólna "zaje...ość"
[#177] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@XoR, post #176

Przyznaję, że nowej Malinki w akcji nie widziałem. Z drugiej strony - pod względem wydajności - bardzo wiele będzie zależało od optymalizacji sterowników (nawet tych 2D), nooo chyba, że takie cuda na sterowniku VESA Jak tak, to w przyszłym miesiącu wyciągam skarbonkę i dokonuję zakupu

Cóż, po raz kolejny przekonuję się, że w trakcie dyskusji na forum można dowiedzieć się ciekawych rzeczy. Jak widać rozwój elektroniki mobilnej swoje zrobił, w końcu smartfon z rozdzielczością 1080p dzisiaj nie robi szczególnego wrażenia, a flagowce częstokroć oferują znacznie wyższe parametry wyświetlacza.
[#178] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@Skotos, post #166

Niedawno kupiłem też Core i9 i... klikam więcej na RPi4
Jak wstanę rano to przed pracą jak mi się nie chce natychmiast do niej iść to nie odpalam już peceta ze stanu wstrzymania jak wcześniej tylko włączam monitor i sobie klikam co potrzeba na Pi. Przeglądanie internetu jest tak minimalnie wolniejsze że nie ma to już praktycznie znaczenia. Wieczorem więcej używam PC bo jak go już włączę to jest włączony ale planuję go używać podczas gier. Normalnie to ciężko nawet głupi film w tle włączyć bo się okienka przesuwają, nie mówiąc że po co zamulać kompa takimi rzeczami. Muszę zrobić trochę porządek bo na razie mam komputery rozbebeszone.

Włączenie Pi4 do pulpitu od podłączenia to czas porównywalny z PC. Przeglądarka startuje momentalnie. Przeglądanie stron działa dobrze nawet na jednym rdzeniu jak się okazuje a na 4 to w ogóle jest super. Przyjemnie się tego używa.

BTW. Gdyby nie program MacType który pozwala w Windowsie używać renderera czcionek Freetype2 to bym jeszcze więcej używał Pi a tak to tylko zadziwiająco dużo
[#179] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@XoR, post #178

Swoją drogą - z tego co widzę po spec. Malinki to standardowo jest 1,5Ghz, piszesz, że masz 2GHz. Podkręcałeś ją? Co do systemu to używasz Raspbiana?
[#180] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@Slepaq, post #177

Na Pi nie ma VESA, to nie grzyb

Nie wiem czy jest jakaś podstawowa akceleracja 2d typu kopiowanie obszarów pamięci ale raczej chyba jest. Czy jest skalowanie to w sumie nie wiem. Filmy 1080p miały łatwo na ekranie 1920x1200, 720p już gorzej ale z 4 rdzeniami zarówno 720p jak i 480p działa ładnie z v-syncem na pełnym ekranie więc nie ma nawet potrzeby bawić się w zabugowany sterownik 3d i można prawie całą pamięć dać dla procesora :)
Ja w każdym bądź razie preferuję narazie bez kompozycji bo dodaje input laga a jedyne co daje to większe możliwości odtwarzania filmów w przeglądarce z tym że nie idealnie bo nie ma poprawnego v-synca a bez tego sterownika też można spokojnie coś obejrzeć np. 720p w normalnym widoku ma akurat 720p rozdzielczość i działa w sumie znośnie

Mam też wrażenie że przy oryginalnym firmware to wszystko działało wyraźnie gorzej (pomijając maks oc na 1750MHz ) więc możliwe że będzie działać jeszcze lepiej :)

Rozwój techniki jest trochę niedorzeczny w sumie. No nic tylko się cieszyć
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem