[#241] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@XoR, post #236

Robisz system z ograniczoną listą wspieranych konfiguracji. Zajmuje to X czasu. Po czym użytkownicy mogą używać i można rozwijać soft.

Albo możesz spędzić X+Y czasu by ogarnąć odpalenie na każdym PC jaki tylko potencjalny użytkownik może mieć. Użytkowników nie masz bo rozwijałeś wsparcie dla sprzętu zamiast rozwijać soft.

Alternatywnych systemów operacyjnych na x86-64 jest pierdyliard jak nie dwa pierdyliardy. Wiele z nich koncentruje się bardziej na wsparciu oprogramowania niż tego na czym działa (karta graficzna w trybie VESA na przykład). Do tego popularne jest bazowanie na *BSD jeśli chodzi o warstwę sterowników do sprzętu po to by nie musieć ich pisać.
[#242] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@XoR, post #239

Problem w tym, że appsy nieprzeportowane gdyby ktoś chciał uruchomić to pod emulacją, a ta będzie na arm działać tragicznie wolno nawet na Cortex-A72 (na mocnych x86 działa wolno, a co dopiero na kilkukrotnie wolniejszych ARM). Przeportowane będą działać i tak gorzej niż na mocnych PowerPC. Dopiero nowe appsy korzystające z multicore byłyby szybsze. Po co komuś platforma początkowo wolniejsza niż to co już miał?
[#243] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@hrw, post #241

W ogóle wchodzenie w tak grząski grunta jak x86 to samobójstwo.
Starych komputerów o dobrej wydajności jest co prawda dużo ale używać ich specjalnie nikt nie chce a już tym bardziej robić z nich ich "Amigę".

Trzeba przyjrzeć się też kto miałby takiego systemu używać. Ludzie nie chcą trzymać kilku komputerów stacjonarnych w domu bo jednego nie chcą trzymać albo już nie mogą. Cokolwiek co ma prawo być używane musi być małe i fajne. Coś a'la Apple Mac Mini G4 to jest absolutne maksimum... wyjący wielki Power Mac G5 to już na pewno nie a typowy PC to wiadomo jak wygląda... nie wygląda

System to aby przeglądarka działała z wszystkimi technologiami.
Dzisiaj jest to bardziej prawdziwe niż kiedykolwiek.
[#244] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@abcdef, post #242

Problemem jest nie wydajność tylko integracja z systemem i po to jest Big Endian który rozwiązuje też częściowo problem wydajności.

Pytania "po co" są nie na miejscu w hobbystycznym projekcie.
No chyba że taka platforma kosztuje 2000 euro to wtedy warto już zadać takie pytanie
[#245] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@sanjyuubi, post #234

Czy to znaczy, że nie opłaca się kupić kolejnego sprzętu, ale szybszego niż to na czym obecnie działa MOS lub od jakiejkolwiek najpotężniejszej maliny, tylko dlatego, że byłby to x86, a gdyby to był ARM, to już tak?


Nie chodzi o x86/ARM - tylko o cenę (za 400 zł będę miał Pi 4 4 GB z obudową Flirc i pewnie jeszcze jakimiś akcesoriami) i rozmiary ustrojstwa.
[#246] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@recedent, post #1

"Co będzie, to będzie. Wydacie system na AMD64, kupi się sprzęt AMD64, będzie pod ARM, kupi się coś z ARMem." Łi noł hu łi ar. Cytat z waldiamiga. Ja osobiście optuję za kosmiczną konfiguracją AMD64



Ostatnia aktualizacja: 01.05.2020 00:41:39 przez fazior
[#247] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@XoR, post #236

To może od razu lepiej przejść na AROSa?


Przecież na Arosa każdy może sobie przejść w każdej chwili od zarania dziejów, nie widać by MOS'owcy porzucali swoją platformę, ale z pewnością używaliby go dalej, gdyby ukazał się na x86
[#248] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@hrw, post #241

Na PC też istnieje obszar o ograniczonej liczbie konfiguracji należący do Apple.

Alternatywnych systemów operacyjnych na x86-64 jest pierdyliard jak nie dwa pierdyliardy.


MOS jest dla MOSowców, widocznie twórców tego systemu nie interesuje podbój świata, (zapewne wśród użytkowników PI byłaby jakaś szansa o ile MOS by wspierał wszelkie akceleracje graficzne, by móc pozamiatać po Linuksie) a mają sobie odmawiać szybkiej platformy tylko dlatego, że są już tam inne systemy operacyjne? Dla użytkownika MOS nie ma to najmniejszego znaczenia, bałbyś się wyjść z żoną do parku rozrywki, bo chodzą tam inne kobiety?

MOS potrzebuje sprzętu, dzięki któremu mógłby stać się dla użytkownika (głównie użytkownika MOS'a) głównym systemem operacyjnym, na którym może sobie popracować jak na alternatywnym systemie operacyjnym i nie być ograniczonym limitami PI.



Ostatnia aktualizacja: 01.05.2020 11:02:30 przez sanjyuubi
[#249] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@sanjyuubi, post #248

Chyba jednak za ambitne plany... Nie do ogarnięcia przez mosteam sterowniki do wszystkich popularnych i mocnych sprzętów. SoC już prędzej, dlatego była mowa o Pi.
[#250] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@abcdef, post #249

Przejście na x86 to taki sam błąd jak wybranie kiedyś ppc jako następcy klasycznych Motoroli procesorów
Kto pamięta wojny o qnx a i jądro Linuxa ? Może byśmy byli w innej rzeczywistości gdyby nie było fanatyzmu o trwania przy swoim
Arm się rozwija, to miejsce gdzie byłaby nisza dla fanów mosa jak i ciekawskich innego systemu niż Linux, android.
Jest możliwość pozyskania grupy użytkowników o wiele większej niż dotychczas
[#251] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@GraBoski, post #250

Czy fani MOSa potrzebują niszy, żeby egzystować?

PPC się nie przyjęło, bo było drogie i rozczarowywało, potrzebowałeś oprogramowania stworzonego specjalnie na PPC. Teraz nie ma takiego problemu, wystarczy skompilować pod inny procesor z pewnym narzutem przygotowania kody pod nową platformę.

Co mają wojny linuksowe do MOSa?

Może i ARM się rozwija, ale i tak jest daleko w tyle i długo tam pozostanie jeśli chodzi o procesory tabletowe (low power) montowane do PI, do których często nie ma dokumentacji (brak akceleracji graficznej lub na kulejącym poziomie, sterowniki istniejące tylko dla androida). Nie wiem jak jest z Tegrą, są sterowniki na Linuksa z pełnym OGL?

Wydaje mi się, że jedynym argumentem przeciwko x86 będący podstawą wszelkich argumentów przeciwników tej architektury jest to, że przez nikogo nie zauważony MOS, pozostanie dalej niezauważony. Jeśli MOS miałby przyciągnąć nowych użytkowników, musiałby się czymś wyróżniać od Linuksa lub przynajmniej dawać te same możliwości, inaczej pozostanie zakurzony w kącie i dalej tylko starzy użytkownicy MOS'a będą go używać, albo i nie jeśli mają swoje MAC'i o podobnej używalności.

W moim osobistym odczuciu karta SD nie jest zbyt ciekawym medium dla systemu operacyjnego.



Ostatnia aktualizacja: 01.05.2020 12:21:37 przez sanjyuubi
[#252] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@sanjyuubi, post #251

A kto ci broni postawić na ssd sata3@usb3? ;) To raz. Dwa - jeśli chodzi o sterowniki to tak, jest kiepsko, ale też zależy na jakim SoCu się człowiek skupi. Trzy - rdzenie może nie są najszybsze, ale są szybsze niż G4, a obok tego mają peryferia, np. dekoder h265 w 4k, albo hub usb3, a czasem i linie pcie. To nie jest tak, że zupełnie NIC nie oferują względem PPC w starych makach. Nie jest też tak, że MOSTeam ewentualnie mógłby ogarnąć szeroko x86 - kłamstwem byłoby twierdzenie, że można by odpalić i używać większości możliwości APU na A320 jak również na B350, czy nowszego Ryzena na X570 ... nie, bo nie. Bo nikt nie ogarnie sterowników do chipsetu, do peryferiów i wreszcie samego układu zintegrowanego w APU na poczekaniu dla milionów różnych konfiguracji. To co najwyżej może być to jakikolwiek ryzen na takiej a takiej płycie, a na reszcie może się odpali, ale czy stabilnie i czy z wszystkimi najważniejszymi ficzerami (audio, lan, storage) - to inna bajka.
[#253] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@abcdef, post #252

Można, oczywiście, jednak nie jest to zbyt profesjonalne, kiedy system pracuje z dysku podłączonym do USB, ktoś może sobie przez przypadek odłączyć nie ten przewód od USB.Jakiś klon PI miał USB-SATA na PCB, to już byłoby lepsze, choć wolałbym natywny interfejs.

Widziałem PI oparte na procesorach Intela (pewnie wszystkie na Atomie), na HDMI stick'u z Atomem, który w porywach dochodzi do 1.6GHz i 2GB miałem lepsze odczucia niż z Orange PI, emulatory i przeglądarka działały zadowalająco sprawnie jak na ten sprzęt. Zastanawiam się czy PI4 jest szybsze od takiego HDMI sticka z Atomem 4x2.0GHz i kartą graficzna intela.

Pytanie zasadnicze brzmi, czy MOSteam jest w ogóle zainteresowany zrobieniem wielkiego kroku w przód, a nawet jeśli tak, to w jakim konkretnie kierunku (nie wierzę, że nie było ani jednej dyskusji pomiędzy członkami MOSteamu'u na temat sprzętu) i czy mają na to wystarczające zasoby. To tylko moje zdanie, jednak teoretycznie MOS na ARM miałby realne szanse się pojawić, gdybyśmy płacili developerom za ich pracę, a nie licencje.

Ostatnia aktualizacja: 01.05.2020 13:38:33 przez sanjyuubi
[#254] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@sanjyuubi, post #253

Z tego co wiem mowa była o Ryzen na B450 dlatego pociągnąłem temat w tym kierunku - w każdym razie na takiej platformie pokazywali bootującego się MOSa na twitterze.
Jakiś klon PI miał USB-SATA na PCB, to już byłoby lepsze, choć wolałbym natywny interfejs
bez większego znaczenia, mutowanie usb3 do sata3 jest bajecznie proste, dlatego konwertery są bajecznie tanie. A przepustowości nie braknie. Jeśli zrobisz w fajnym boksie to co niby miałoby się odpiąć? Jeśli mowa byłaby o np. RK3399 to masz jeszcze pcie2.0 2x iirc co wystarczy do nvme (i jest wykorzystywane też w ten sposób na nanopc t4). Są też ryzeny embedded jeśli ktoś koniecznie chce mieć mocne x86, a energooszczędne, z dobrą grafiką i w zgrabnym formacie. Tylko tak jak 20 lat temu trzeba się na coś zdecydować.
[#255] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@abcdef, post #254

Jeśli ARM to nie musi być RPi, są inne płytki z tym procesorem i jakims układem graficznym (np. Nvidia Jetson Nano). Nawet laptopa można kupić, choć robiony jest seriami, a nie non stop. Podobnie rzecz ma się z AMD/Intel x86, też można kupić małe komputerki lub płytki SoC lub wybrać jedną płytę od jednego producenta. Ja mogę jedynie prosić o jakieś głosowanie jesli Team jest tym zaintersowany. Wpłaćmy przez PyaPala do 10euro, tym samym mamy prawo głosu, jesteśmy realnie zaintersowani tym co dalej, kasę wezmą chłopaki za dotychczasową pracę lub w ramach zachęty, lub na zakup sprzętu (nieważne), a my będziemy mogli zagłosować za sprzętem, który nas interesuje. Oni budują listę, a my z niej i tylko niej wskazujemy 3 sprzęty i wiedzą na co jest największe ssanie w środowisku. Później przedstawiają wyniki i swoją decyzję. To tyle w kwestii pobożnych życzeń. Te 10 eurasów od głowy to na tyle mało, że każdy zaintersowany jest w stanie wpłacić i na tyle dużo (chyba) żeby im się chciało coś takiego zrobić. I mam gdzieś czy inni tak robią czy nie. To jest mój pomysł, nie twierdzę, że najlepszy na świecie, może zwyczajnie głupi.
[#256] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@KM_Ender, post #255

Nie rozumiem podejścia że system i deweloperzy chcą być w niszy - x86 bez szans na nowych stałych użytkowników. arm daje jednak możliwości rozwoju i pozyskania nowych użytkowników.
I na Arm nie będziemy taka nisza
[#257] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@GraBoski, post #256

Deweloperzy także używają MorphOSa więc skoro wiadomo jak działa na szybkich PowerPC G5, a Army nie dają przyrostu prędkości o rząd wielkości to wiadomo że x64 jest jedyną sensowną drogą. Szczególnie, że port już działa, był pokazywany, został na niego poświęcony czas i nikt nie będzie orał wielomiesięcznych (-letnich) prac i olewał x64 bo użytkownikom coś się wydaje.
Już się kilkudziesięciu osobom w Polsce wydawało, że Tabor aka A1222 będzie wybawieniem OS4 i próbowano sugerować MorphOS Teamowi, że warto zrobi port. Jak to się skończylo to wszyscy wiemy. Bigfoot prawdopodobnie pisze tak, że MorphOS NG jest portowalny, więc nikt nie wyklucza portu na Arma, ale taki port ma jedynie sens po wypuszczeniu wersje na X64.
[#258] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@michal_zukowski, post #257

Puście MOS jako os najlepiej na LGPL.
Wystarczą same okienka i gui.
Niech se używa kto chce i na czym chce.
[#259] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@michal_zukowski, post #257

Oczywiście bez sterowników to nie bedzie działać szybciej niż na ppc.
Więc albo to bedą amigowe gui i grafika na podstawie unixa i wtedy są jakieś szanse choć male albo to bedzie taki crap jak aros.
Nie jest jeszcze zapóźno, psie Sabo MOS teamie zawrócie z tej drogi.
[#260] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@michal_zukowski, post #257

Wydanie na ARM wcale nie jest głupim pomysłem.

1. ARM jest tani.
2. ARM można wybrać jakiś konkretny model do wspierania, to może być Raspberry PI 4, ale równie dobrze coś mocniejszego.
3. ARM jest wolniejsze niż X64 i PPC. Ale tylko teoretycznie wolniejsze od PPC, spróbuj odtwarzania filmów na PPC i na tablecie takim normalnym (nie porównujmy z jakimiś badziewiami, ale np. z tabletem za 500-600 zł.).
4. ARM się mocno rozwija. PPC jest teraz nie jest łatwo kupić. Poza tym nie każdy chce kaloryfer w postaci G5. Mi np. podoba się Mac Mini G4, a ten np. z odtwarzaniem filmów ma kolosalne problemy.
5. Platforma Raspberry ma mnóstwo młodych użytkowników, a sprzęt jest tani, przy dobrej cenie MorphOS kupi wiele osób z ciekawości, tym bardziej, że jest to jednak ciekawostka z uwagi na brak softu (przeglądarka, edytor, arkusz kalkulacyjny to podstawa).
6. Raspberry jest tanie i nowe, większość z osób które myśli o ng może to kupić, chociażby do amatorskiej zabawy. Trzeba też brać aspekt taki, że większość używa już PC i chcemy raczej coś innego, bo PC to raczej nie lubimy....
7. Oprogramowanie, bez kilku aplikacji podstawowych czy to będzie system na Rasberry czy platformę AMD64, system pozostanie ciekawostką, bez oprogramowanie natywnego wiele się tu nie poradzi. Podstawa to przeglądarka, może youtube, chociażby po to, żeby postawić do telewizora np. Raspberry tu się by bardziej nadawał, łatwo przenieść.
8. Raspberry może trudniej programować, ale masz jeden sprzęt, za rok, dwa może kolejny, to wielki plus, natomiast porywanie się na platformę AMD64, cóż....ma to szansę, ale pod warunkiem jak się postawi na jakieś konkretne modele, może nawet na dedykowany sprzęt (tak jak było z Arosem pod Acerem). W innym wypadku będzie tak jak z Arosem dzisiaj, niekompatybilny sprzęt, coś nie działa, coś się zawiesza itd., to bardzo zraża. By the way, tylko czy ktoś będzie chciał wydać parę tys, na sprzęt dedykowany, żeby się trochę pobawić? (bo nie będzie podstawowego oprogramowania?).
9. Brak oprogramowania powoduje rozterkę. System jest fajny, tylko co ja na tym systemie będę robił, żebym wydał kupę kasy na sprzęt i na licencję? Bo jakby licencja była za 50zł to bierę w ciemno jako wsparcie amigowców, a tak to się zastanawiam, czy mi potrzebna.
10. Podsumowując, oczywiście team zrobi co uważa, ale jak chcecie to sprzedać w większej ilości na PC to pracy jest ogrom nie tylko ze sterownikami, ale dodatkowo trzeba zrobić oprogramowanie bo bez tego ani rusz. Dla samego sentymentu ciężko będzie sprzedać.
[#261] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@piotr723, post #260

To ja parę argumentów przeciw (choć chętnie widziałbym wersję ARM co widać po pozostałych komentarzach)
1. Brak realnego przyspieszenia nawet na multicore Cortex A72 względem dual core G5 z wyjątkiem aplikacji wielowątkowych o ile ta wielowątkowość byłaby wprowadzona w systemie, praktycznie nic z oryginalnego systemu by nie zyskało
2. Konieczność opracowania sterowników dla nowego sprzętu pod system (IGP, dekoder, usb hub, wifi ...)
3. Przepisanie wszystkiego od nowa na kolejną architekturę

Wbrew pozorom zespół wybrał ciekawie platformę do zaprezentowania. Zen od AMD. APU Zen albo Zen+GPU AMD mają tą zaletę, że w jakiejś formie sterownik będzie łatwiej opracować (dzięki temu przecież radeony w amigach się zadomowiły). Dodatkowo jest bezkompromisowa wydajność rzeczywiście ponad to co oferuje PPC. Wreszcie jeśli chcemy coś małego zgrabnego to APU Zen (renoir) w laptopie i mamy zarówno wydajność, jak i mobilność. I nic tylko motylka na klapę przykleić.
[#262] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@piotr723, post #260

1. ARM jest tani.


To jeszcze zależy który ARM. Low-endowe modele faktycznie są korzystne cenowo. Ale low-endowe x86 też do drogich nie należy...

2. ARM można wybrać jakiś konkretny model do wspierania, to może być Raspberry PI 4, ale równie dobrze coś mocniejszego.


Wiesz, że to samo mogę napisać o komputerach z AMD64?

3. ARM jest wolniejsze niż X64 i PPC. Ale tylko teoretycznie wolniejsze od PPC, spróbuj odtwarzania filmów na PPC i na tablecie takim normalnym (nie porównujmy z jakimiś badziewiami, ale np. z tabletem za 500-600 zł.).


Jeśli mowa o odtwarzaniu filmów to jeśli robisz to czystym CPU to cudów nie będzie. Z kolei układ sprzętowy dekodujący filmy też trzeba oprogramować, więc...

4. ARM się mocno rozwija.


x64 również się mocno rozwija.

PPC jest teraz nie jest łatwo kupić.


Dlatego mowa o zmianie architektury na inną.

Poza tym nie każdy chce kaloryfer w postaci G5. Mi np. podoba się Mac Mini G4, a ten np. z odtwarzaniem filmów ma kolosalne problemy.


W takim razie jakimś kompromisem dla Ciebie będzie iMac G5.

5. Platforma Raspberry ma mnóstwo młodych użytkowników, a sprzęt jest tani, przy dobrej cenie MorphOS kupi wiele osób z ciekawości, tym bardziej, że jest to jednak ciekawostka z uwagi na brak softu (przeglądarka, edytor, arkusz kalkulacyjny to podstawa).


Ile osób z tego środowiska skusiło się na darmowego AROSa? Nie musi być dokładnie, zaokrąglając do dziesiątek tysięcy proszę.

Trzeba też brać aspekt taki, że większość używa już PC i chcemy raczej coś innego, bo PC to raczej nie lubimy...


To tylko narzędzie. Jakoś zdecydowanej większości amigowców zupełnie nie przeszkadza WinUAE chociaż działa na (ojoj) PC i to pod (aj waj) MS Windows.

porywanie się na platformę AMD64, cóż....ma to szansę, ale pod warunkiem jak się postawi na jakieś konkretne modele, może nawet na dedykowany sprzęt (tak jak było z Arosem pod Acerem).


I taki właśnie jest plan. Raczej jeden desktop + jeden laptop na raz.

By the way, tylko czy ktoś będzie chciał wydać parę tys, na sprzęt dedykowany, żeby się trochę pobawić? (bo nie będzie podstawowego oprogramowania?).


W razie czego na tym sprzęcie możesz postawić też (ojoj) Linuksa albo (aj waj) Windows, więc tak źle nie będzie.

Brak oprogramowania powoduje rozterkę. System jest fajny, tylko co ja na tym systemie będę robił, żebym wydał kupę kasy na sprzęt i na licencję? Bo jakby licencja była za 50zł to bierę w ciemno jako wsparcie amigowców, a tak to się zastanawiam, czy mi potrzebna.


Było już kilka obniżek cen licencji w historii MorphOSa (zaczynaliśmy od 150 EUR), więc nie łam się. A na razie - używaj ile wlezie wersji demo. Jest za darmola, a - skoro nic poważnego na systemie nie robisz - to 30 minut na sesję nie powinno Ci przeszkadzać.

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2020 08:04:18 przez recedent
[#263] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@recedent, post #262

@recedent, Ja dla MorphOS’a low-endowego x86 nie kupię na pewno - bo to pewnie będzie minimum 1500-2000 zł. I nic poza MorphOS’em raczej na nim nie odpalę, bo do innych rzeczy wykorzystam mojego wypasionego PC.

Prawdę mówiąc - nie jestem na 100% pewien, czy chciałbym MorphOS’a instalować jako pełnoprawny system na moim głównym komputerze nawet jeśli okaże się kompatybilny. AROS kiedyś po cudzych partycjach pisał, jeśli się nie mylę.

Raspberry Pi 4 to, z drugiej strony.... powiedzmy 400 zł za wypasiony zestaw z kartą SDHC, obudową i wentylatorkiem. Trochę inny pułap cenowy.
[#264] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@Cedrat, post #263

A ja myślę, że jeśli ARM to trochę inny przedział cenowy niż Rpi. I pójście w kierunku sprzętu pod telewizor (komputer z przeglądarką internetową, fotoramka + podstawowe filtry jak na telefonach, kino domowe, konsola dla gier z Androida i indy oraz retro - pixel, dev-kit dla twórców "indyków").

1 lub 2. Tylko coś takiego ma sens. Kupujemy raz, bo na kolejną zmianę architektury i zmianę sprzętu czasu nam w życiu nie wystarczy.


W innym przypadku AMD64. Chyba, że Rpi 5,6 ciut "urośnie". Mi na komputerze wiekości pudełka zapałek nie zależy. Aż tak mały nie musi być, to mam na myśli. Wielkość MM z G4 PPC/ ITX jest ok.

Kupić raz i jako hobby sprzęt dojechać aż do naszych emerytur. szeroki uśmiech


Ostatnia aktualizacja: 26.05.2020 10:50:31 przez KM_Ender
[#265] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@KM_Ender, post #264

A ja myślę, że jeśli ARM to trochę inny przedział cenowy niż Rpi.


Moze RockChip? RK3399 jest calkiem niezly (2 rdzenie A72, 4 rdzenie A57), a producent zapowiada juz nowa i mocniejsza serie na przyszlosc? Co prawda ARM Holdings milczy na temat Mali GPU, ale sa juz otwartozrodlowe sterowniki ktore sa nareszcie wydajne. Dosc obszerny manual do RK3399 krazy po sieci i latwo go znalezc.

RK3399 siedzi na przyklad w produktach firmy Pine64 - w laptopie Pinebook Pro jak i w SBC w stylu RockPro64.
[#266] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@mschulz, post #265

Pi4 ma 4x Cortex A72, ale to nadal sub 2GHz produkty i w porównaniu do najtańszych celeronów i atomów jednak ustępują. Zarówno intel jak i amd APU mają taki plus, że jest otwartoźródłowy sterownik (u intela TYLKO taki). Co za tym idzie dopasowanie do innego systemu jest choć trochę prostsze niż bez źródeł czy dokumentacji. W przypadku Mali czy PowerVR niestety lekko nie ma. Otwarty sterownik Mali to Lima (dla 400/450) i Panfrost (dla wyższych) ale czy aktualnie oba są tak zarąbiste? Wątpię. VPU to z kolei Cedrus dla produktów Allwinner, mimo wszystko ograniczony. Chyba łatwiej backportować libva z linux dla intela i amd. Zdecydowanie łatwiej dostaniesz też coś na intelu/amd z nvme i sodimm zamiast emmc i pamięciami wlutowanymi w płytę. Tak, zdecydowanie drożej, ale coś za coś.
[#267] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@mschulz, post #265

OK
[#268] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@Cedrat, post #263

MorphOS od ponad dziesięciu lat działa na makach często razem z OSX, nie było zgłoszen psucia partycji.
[#269] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@Cedrat, post #263

Ja dla MorphOS’a low-endowego x86 nie kupię na pewno - bo to pewnie będzie minimum 1500-2000 zł. I nic poza MorphOS’em raczej na nim nie odpalę, bo do innych rzeczy wykorzystam mojego wypasionego PC.
Dlatego dobrze by było, gdyby MorphOS-a można było wygodnie uruchomić na maszynie wirtualnej, na tymże wypasionym PC.
[#270] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@mschulz, post #265

4x A53 niestety a nie A57 ;(

RockPro64 fajną zabawką - mam na biurku.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem