[#361] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@abcdef, post #359

Wcześniej by pozamiatali (alianz AIM) prockami PowerPC 615, czyli 603e i x86 w jednym cepie, słyszałem tezę że Intel się przestraszył i wymógł na MS brak wsparcia.
[#362] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@X-Type^HVR, post #360

Tak się na pozór wydaje dopóki sobie człowiek nie zda sprawy, że IDENTYCZNY problem dotykał makówek i nie okazał się wcale takim wielkim problemem. W przypadku użytkowników biurowych potrzebny jest dobry office, przeglądarka, skype i niewiele więcej. W przypadku użytkowników domowych potrzebna jest przeglądarka, muzyczka, wideo i gry. I ewentualnie mały office. Nie ma żadnej super duper ważnej bazy oprogramowania, którą rzesze potrzebują i która silnie trzyma je przy x86. Ale musi być silny pakiet w/w na start. Bezkosztowo tego się zrobić nie da.
[#363] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@abcdef, post #362

Trochę racja... teraz Apple dopiero ogłosi przejście na Arm, da czas deweloperom i dopiero wprowadzi Army na rynek. To takie logiczne i normalne, że aż nie wypada tutaj tego mówić
[#364] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@X-Type^HVR, post #358

Niby są, ale komputerów takich pełnoprawnych, jeszcze nikt nie zaryzykował robić. Jabczanie są pierwsi. Kiedyś ponoć Dell się przymierzał i to wszystko.
[#365] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@KM_Ender, post #364

Są serwery Amazona z ARM (Graviton) ... Pełnoprawne komputery. OLPC też były na ARM. W idei piękna akcja, ale ostatecznie... ehhh.
[#366] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@abcdef, post #365

Nowy MOS będzie na ARMa, w końcu karty WARP mają po coś tego ARMa wsadzonego

A tak bardziej serio to może żenienie 68k z ARMem ma sens, taki klasyk i NG w jednym by był. O ile będzie ten MOS na ARMie...

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2020 09:04:17 przez pisklak
[#367] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@pisklak, post #366

Jak będzie MOS na ARM to raczej Aarch64 czyli ARMv8+, a STM32H7 z Warpa to ARMv7-E. Dodatkowo na tę chwilę STM32H7 z Warpa nie wykonuje zewnętrznego kodu, tylko należy go traktować jak Gayle czy CIA ...

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2020 09:12:24 przez abcdef
[#368] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@abcdef, post #367

Apple to Apple gdzie tam MOS team do Apple.
Jedyna szansa żeby za 15 czy 20 lat ktoś jeszcze o MOS pamiętał,
to puścić co się jeszcze nadaje czyli grafikę i gui na open source.
Niech se każdy używa na sprzęcie jakim chce, jak chce.
[#369] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@swinkamor12, post #368

Przeglądnij jak wygląda "open source" ile dobrych rzeczy niknie jak ci co się tym zajmują rzucają to na OS i idą swoją drogą. NIC się nie zmieni. Amigowy światek czeka na gotowce, praktycznie nikt nie zajmuje się developerką. Bzdury człowieku takie wypisujesz, że głowa mała.
[#370] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@abcdef, post #369

chyba masz jakiś problem z os
[#371] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@swinkamor12, post #370

Nie, nie mam żadnego problemu z open source, używam wielu takich programów - ale one zawsze były OS i zawsze miały bogatą rzeszę developerów. W każdym przypadku jakiegokolwiek projektu (amigowego też, ale nie tylko) jeśli jest 5 kolesi klepiących kod i 300 "followersów" z dwiema lewymi rękami to uwolnienie kodu nie spowoduje, że będzie 305 developerów, tylko nadal 5. Co najwyżej 2 się pokłóci, zrobi forka i będzie projekt #1 z 3 devsami i 200 followersami i projekt #2 z 2 devsami i 100 followersami, które oba ostatecznie upadną ze względu na zbyt małe zasoby ludzkie. Jak to dotyka wielu, wielu projektów. Np. MPC-HC, NWShader, Coocox, Ares
[#372] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@abcdef, post #371

Masz racje, 6 lat temu wypuscili pełna zrodla Raystorma (taki modeler 3d w mui). Jak na razie nikt nie zrobił nowej wersji. Tak wlasnie działa amiopensource. Zrodla poseidona także są dostępne w arosie, nikt nie zrobił wersji dla OS4. Moja wersja RDesktopa (z udostępnianiem dysków amigowych) jest takze dostepna w postaci zrodel na stronie MorphOS Teamu. Oczywiscie portu brak. Open source nie działa.
[#373] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@michal_zukowski, post #372

Moja wersja RDesktopa (z udostępnianiem dysków amigowych) jest takze dostepna w postaci zrodel na stronie MorphOS Teamu. Oczywiscie portu brak. Open source nie działa.
Ależ oczywiście, że działa. Gdyby RDesktop nie był open source, nie mógłbyś zrobić wersji dla MorphOS-a.
[#374] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@Krashan, post #373

Kto jak kto, ale powinieneś chyba rozumieć że chodziło mi o opensource w środowisku amigowym, o pracę nad amigowymi źródłami przez grupy opensourcowych amigowców. Od 10 lat jakoś nie widzę chętnych ku temu.
[#375] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@michal_zukowski, post #374

Wszystko kostnieje.
Ludzie mają coraz mniej ochoty na pracę.
A często zostają tylko userami. Jak ja.
Niestety praca, brak czasu, chęci i sił.
Ale młodsi powinni jakieś sobie cele stawiać.
No szkoda że to tak wygląda.
[#376] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@swinkamor12, post #368

I co - Aros jest open source i nie nadaje się do użytku. Raz to zainstalowałem i szybko zrezygnowałem. Nie wiem jak teraz ale kiedyś dało się tylko używać z jakimś Acerem. Na Raspberry Pi 3B którego mam tego systemu nie ma.

Dodatkowo są różne odnogi jak jeszcze icaros desktop. I brakuje do tego systemu masa sterowników, bo nie ma komu napisać. Zrobili wersję pod vmware i się na tym skończyło.

A mi taki wynalazek nie jest potrzebny.

Mos jaki jest, taki jest ale z tego wszystkiego jest najlepszy.
[#377] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@abcdef, post #371

Za pół roku będziemy świętować dwudziestolecie Mac Os X 10.0
Od prawie dwudziestu lat ludzie używają tylko win i unix w różnych odmianach.
Nie będzie nowych ludzi jak nie będzie przejścia na unixa.
Stąd pomysł puścić co jeszcze ma jakąś wartość z MOS czyli gui i grafikę na open source.
I nich każdy używa na czym chce i jak chce.
Baza z unixa na górze amigowe gui i są jakieś szanse.
[#378] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@swinkamor12, post #377

Ogólnie nie wydaje mi się, żeby trzeba koniecznie dawać ludziom zamiennik... Jak ktoś pracuje na co dzień na macOS, czy innym OS, to nie porzuci tego dla MorphOSa (czy innego NG) - nie ma szans. Jednak... jeżeli będzie mógł uruchomić to "w tle", na spotkaniu ze znajomymi Amigowcami , czy po prostu pobawić się w swoje hobby na rozsądnej maszynie (tanie Raspberry, lub jakieś łatwo dostępne laptopy), to czemu nie? Przy okazji zobaczy zalety systemu? Zrobi coś nie odrywając się od MOSa (np. sprawdzi maile, hehe), to chyba będzie ok?:)
[#379] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@swinkamor12, post #377

Deadwood takie coś zrobił z Arosa. Nie rozumiem czemu uczepiłeś się MorphOSa, skoro Aros spełnia wszystkie twoje oczekiwania co do możliwości rozwoju.
[#380] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@michal_zukowski, post #379

Deadwood takie coś zrobił z Arosa. Nie rozumiem czemu uczepiłeś się MorphOSa, skoro Aros spełnia wszystkie twoje oczekiwania co do możliwości rozwoju.


przeciez swinka morska juz od dawna po arosie jezdzi jak po lysej kobyle. Do MOS-a sie przyczepil dopiero od momentu, w ktorym port na x86_64 stal sie czyms namacalnym i niemalze pewnym.
[#381] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@mschulz, post #380

Tzn. rozumiem podejście takie, że MorphOS Team na najwięcej produktywnych programistów i najbardziej rozbudowany system (żeby nie wdawać sie w to który jest bardziej zaawansowany), więc jesli miałby powstać system marzeń świnki to chciałby żeby robił to MorphOS Team (chociaż technicznie Arix i pochodne mają już większość rzeczy zrobione). Rozumiem też, że własne marzenia najlepiej wykonywać cudzymi rękami, najlepiej za darmo.

Jakby dał jakąś kwotę, np. 4000-5000euro miesięcznie dla programisty (myśle, że to niewygórowana kwota) x powiedzmy 10 programistów to rozmowa by była rozsądniejsza bo widać by było, że człowiek faktycznie chce zainwestować a nie tylko trolluje.

Oczywiście teamy developerskie/sprzętowe też wybierają idiotyczny kierunki rozwoju (jak np. z Taborem), ale w ogolności systemów operacyjnych nie piszą idioci, a przy MorphOSie (i pewnie Os4) dodatkowo ludzie z teamu starają się korzystać normalnie z systemu wiec jak widać, że strony zaczynają zamulać nawet na G5 to znak, że za pare lat domowe korzystanie z MorphOSa stanie się nierealne (z Os4 pewnie szybciej). Aros widze idzie w wirtualizacje bo jako sterów do sprzętów się praktycznie nic nie pojawia. To też jaka droga.

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2020 16:51:56 przez michal_zukowski
[#382] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@michal_zukowski, post #381

aros i pochodne się nie nadają.
Po ćwierć wieku nadal nie ma najważniejszego kawałka czyli gui.
Ich zune dalej nie jest kompatybilne nawet z ostatnim klasycznym mui 3.8 z 1997.
Bez sensu bo to w zasadzie prawie wszystko co trzeba na x86 przenieść.

Płacenie?
Za darmo macie wypisane dlaczego aros jest do niczego i co trzeba zrobić z MOS żeby to od razu nie było gorsze niekompatybilne retro jak aros.
Cały czas mam nadzieję że MOS na x86 to będzie coś na poziomie, co będzie można pokazać ludziom którzy używają win/lnx/osx bez obaw że się będą śmiać.

PS

Tabor?
Jak się nic nie zmieni, to będzie to bardziej ciekawy projekt niż MOS na x86.
Przynajmniej osobny sprzęt nie pc.
[#383] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@michal_zukowski, post #381

Pytania do kolegów z MOSTeamu:
1) Mnie interesuje jedna rzecz czy po przejściu na x86/ARM (lub co tam sobie wybiorą) uda się przenieść MUI, czy będzie coś innego, co stanie się nowym standardem na x86?
2) Czy już wiadomo czy będzie pełne przejście na 64-bity, czy może tylko 32-bity i amigowe ograniczenia z RAM? Jeżeli możesz uchylić rabka tajemnicy to fajnie, jeśli na ten moment nie, też zrozumiem.
3) Czy przy okazji przejścia na nową architekturę, będzie lepsze wsparcie Pythona lub LUA, które mogłyby być dla nowego MorphOSa odpowiednikami ARexxa?
[#384] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@KM_Ender, post #383

ad. 2 - Z tego co wiem to MorphOS NG ma działać w 64 bitach (czyli AMD64 i PPC64). Bez sensu byłoby zostawianie 32- (czy raczej: 31) bitowego adresowania pamięci.
[#385] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@KM_Ender, post #383

Z morphosowej wersji Lua już w tej chwili można wydawać aplikacjom polecenia do portów ARexxa i odbierać wyniki. Więc jest odpowiednikiem.
[#386] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@recedent, post #384

A czy już została obrana konkretna platforma (Konkretny sprzęt X86), żebym wiedział na co trzeba zbierać pieniądze, lub np którą płytę główną kupić? Bo dziś jest w sprzedaży a za 2 lata może już nie być?
[#387] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@gilban, post #386

Myślę, że nie ma sensu kupować nic "na zapas". Prezentacja na Amiga34 w Neuss była robiona na następującym sprzęcie:

procesor: AMD Ryzen 5 3600
płyta główna: MSI B450M Mortar Titanium

ale w tzw. "międzyczasie" wiele może się jeszcze zmienić. Myślę, że Team dołoży wszelkich starań, żeby obsługiwany sprzęt był dostępny w dniu premiery.

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2020 14:35:03 przez recedent
[#388] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@recedent, post #387

Ja mam płytę MSI B450 Gaming Plus MAX + Ryzen 5 3600 + Radeon RX570, więc pewnie będzie dobrze.
[#389] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@gilban, post #388

Bigfoot już kilka razy zmieniał płytę główną, a karta, którą masz nie ma wsparcia, więc wątpię, by było „dobrze”. Lepiej się nastawić na sprzęt dedykowany.
[#390] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@Jacek Piszczek, post #389

Lepiej się nastawić na sprzęt dedykowany.
Odpaliłbym pewnie z ciekawości, ale... Pal już licho kasę, jaką by trzeba wyłożyć na ten sprzęt dedykowany. Pewnie nie będzie to gamingowy potwór, bo co by pod MorphOS-em miało go wykorzystać. Czyli jakiś budżetowy sprzęt za 1500 zeta. Tylko na diabła mieć dwa pudła w domu i gdzie to postawić. Niechby chociaż była opcja odpalenia w maszynie wirtualnej...
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem