[#481] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@Hexmage960, post #478

A mam pytanie - jaki jest najnowszy GCC dla Amiga OS4?


Według planów, w najbliższych miesiącach powinien to być GCC 10.
[#482] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@MUFA-amigaone-pl, post #481

ze wsparciem dla spe?
[#483] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@stefkos, post #455

Wiec mowisz ze po przejsciu na x64 nie bedzie juz zadnego "czarnego PR'u" w strone MorphOSa ze strony uzytkownikow/programistow os4? Jak tak to nie moge sie doczekac:)


Myślę że im dalej od siebie tym mniejsza szansa na konfilkt. Jak się popatrzy na spory AOS 4 vs. AROS, to chyba ich nie było, a nawet jeśli jakieś się zdarzały, to na pewno był to promil tego co działo się na linii AOS4 - MOS. Tak się zastanawiam czy sam kiedykolwiek zakomenciłem pod newsem na temat AROSa, tudzież na forum w dziale AROS i nawet jeśli kiedyś taki fakt miał miejsce to ja tego nie pamiętam. Więc w sprawie wpływu MOSa na pecetach na poprawienie relacji jestem dobrej myśli.
[#484] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@michal_zukowski, post #482

ze wsparciem dla spe?


Takich szczegółów nie znam.
[#485] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@abcdef, post #475

Apple nie utrudnia instalacji macOS na składakach, tylko nie jest to wspierane - nie będą strzelać sobie w stopę Jeżeli chodzi o soft itp, to Apple ma dużo własnych rozwiązań i m.in. dlatego niektórzy wybierają Apple, a nie m$. Różnica jest nie tylko w tym, co napisałeś - jest w macOS, zaprojektowanej płycie (jednak), dodatkach w stylu touchID itp. Apple nie ma jednych rzeczy, m$ nie ma innych. Dlatego to dwie różne firmy (i platformy)...

Jedynym "światełkiem w tunelu" widzę, że byłaby wirtualizacja... heh sam nie wiem - ok, teraz też można odpalić MOSa pod Qemu... Da się nawet używać - tak, jak AmigaOS na uae...

Ok, zobaczymy co MOS team zrobi i tyle. Trzymam kciuki za mądre decyzje - to naprawdę fajny OS :)

Ostatnia aktualizacja: 15.06.2020 23:26:32 przez X-Type^HVR
[#486] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@X-Type^HVR, post #485

Nowe laptopy Apple w PL są bardzo drogie - kosztują kilka tysięcy złotych - często 5 czy 6 tys. Więc z myślą o MorphOS kupiło by je w PL może z 5 osób.

Dodatkowo są to jednorazówki z jednoroczną gwarancją. Czyli przylutowany jest na stałe dysk oraz pamięć. Jak coś padnie po gwarancji, ewentualnie rękojmi jak kupisz jako konsument, która wynosi 2 lata to kosz. Części do nich nie ma.

To ma być tani komputer jeżeli ma zostać spopularyzowany. Fakt - najlepiej by było gdyby MorphOS NG obsługiwał AMD APU w procesorach i tanią płytę z chipsetem A320. Bo wtedy i łatwiej z laptopami będzie. Bo to jest to samo praktycznie co w komputerach stacjonarnych.
[#487] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@X-Type^HVR, post #485

Bez przesady, to że Apple sobie robi customowe np. kontrolery podświetlenia czy cokolwiek to jest ich sprawa a ma się to do samej architektury nijak. To peryferia. Mogą zaszyć w OS sprawdzanie tych peryferiów i w sumie tyle. Reszty nie zmienią bo nie ma jak. Procesor intela zawiera kontroler pcie, zawiera kontroler pamięci i magistralę DMI (będącą nota bene zmodyfikowanym PCIE) do komunikacji z mostkiem południowym. I jest tak i w makówkach, i w pecetach. W zasadzie 99% całej architektury obecnie mieści się w tych 2 układach - mostek południowy i procesor. Reszta to tylko peryferia. Apple może sobie te 2 układy ustroić jak choinkę na święta, a i tak wiadomo że tam świerk czy jodła pod spodem. Pod tym względem nawet Xbox i PS4+ są blisko PC (co akurat w xboxie nie dziwi, bo też od tego zaczynał) choć na PS4 (i nadchodzącym 5) nie da się zbootować windowsa ani nawet linuksa (ale ostatecznie linuksa da się odpalić :) choć naokoło )

I nie, Apple utrudnia bo nie zezwala ;) Kategorycznie zabronione. Tak jest w licencji :D
[#488] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@gilban, post #486

Eee tam drogie od razu - pC też znajdziesz drogie (5-6, ale i 10-12 itd). Chodziło mi o to, że niektórzy mogliby sobie odpalić MOSa na już posiadanym sprzęcie (Apple) i tyle, a nie nowego pieca, czy laptopa pod MOSa...

Z tą jednorazowością Apple, to chyba grubo przesadzasz Rozumiem, że wyrzucasz komputery Apple po 2-3 latach? Dziwne - ja używam po kilka lat, sprzedaję i kupuję nowy - nie stać mnie na wyrzucanie. Jeżeli coś mi się psuje (ostatnio to Amiga 600 mi padła :( ), to naprawiam - na gwarancji (w sumie przez tyle lat mało co się psuje) lub AppleCare lub.... zaraz... nawet nie pamiętam, kiedy ostatnio zepsuł mi się komp... heh Chyba pomyliłeś marki, albo miałeś pecha.... jak ja z klasykami (Amiga) :(

MOS chyba nie ma być systemem popularnym i dla wszystkich - to hobby (system) dla dosyć wąskiej grupy odbiorców i tyle. Coś, na co ludzie wydadzą więcej tylko wtedy, kiedy będzie chociaż trochę unikalne, wyjątkowe... Co w pC (średnia półka) jest wyjątkowego? Stare ppc chociaż trochę były wyjątkowe...

Tak sobie myślę, że chyba trzeba zdefiniować, do czego ma być ten MorphOS NG: do pracy/rozrywki/biura/domu (tu: zastąpić obecny "komputer osobisty"), czy do hobby/rozrywki? (jako dodatkowa platforma NG, ale jednak retro ...
[#489] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@abcdef, post #487

Hehe peryferia powiadasz? Trochę racja: to tak jak ze Skodą i Volkswagenem? "Głupi" Ci ludzie, że przepłacają za VV, a mogą kupić Skodę z takim samym silnikiem Jednak są ludzie, którzy kupują jedno, czy drugie - argumenty, że i ci i ci mają silnik (nawet podobny/identyczny) do jednych, czy drugich nie trafiają... To dobrze, dobrze że mamy wybór.

Do rzeczy: nie raz wychodziło, że składając np. Della o podobnych możliwościach, parametrach i podzespołach co Mac Pro, czy inny, różnica w cenie już nie jest taka duża pomiędzy składakiem, a Mac. Jest oczywiście, ale nie aż tyle... No może poza tym, że (wg Twoich słów "kategorycznie zabronione") nie ma macOS na pC/składaki... i o to też chodzi :)

ps. nie mam nic do Skody i VV

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2020 00:33:11 przez X-Type^HVR
[#490] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@abcdef, post #475

To prawda że Intelowe maki są zwykłymi pecetami na Intelu ale to dalej oznacza że trzeba tego Intela obsłużyć. I o ile na PC dużo można załatwić obsługą typowych dla PC interfejsów których obsługa/emulacja jest w UEFI większości płyt to z makówkami nie jestem taki pewny czy da się tak łatwo wykpić.

Gdyby Intel był docelową platformą dla MOSa to ewentualne różnice w architekturze nie były by pewnie takim problemem ale jeśli faktycznie będzie to platforma AMD to na sensowne działanie na komputerach Apple bym nie liczył.
[#491] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@X-Type^HVR, post #488

Już pisałem o tym wcześniej, PC jako platforma ma ten problem że każdy ma już pieca i zaczną się narzekania że nowy nie jest im potrzebny skoro obecny by się dobrze nadał.

Z RPi4 nie ma takiego problemu bo to jest jeden konkretny komputer i co najważniejsze nie jest grzybem i z nim nikt go porównywać nie będzie. Z czasem jak wyjdzie kolejna wersja to będzie naturalnym następcą.
[#492] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@XoR, post #491

Ale na rpi też masz konkurenta w postaci choćby raspbiana, retropie i paru innych distro. Jak komuś się sentyment załączy to sobie odpali amibiana. Praktycznie nikt nie będzie tego używał z MOSem inaczej niż obejrzeć, pokiwać głową z uznaniem i schować do szafy. A konfiguracja kolejnych wersji SoC jest zdecydowanie bardziej "różna od siebie" niż kolejnych wersji Zena ...
[#493] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@MUFA-amigaone-pl, post #481

Powinnismy rozmawiac co jest "tu i teraz". Inaczej mozna napisac:
"Wedlug planow MorphOS bedzie obslugiwal karty nvidia w temacie 2D i 3D."
[#494] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@stefkos, post #493

Ja nie jestem specjalistą w tych sprawach. Tu i teraz, to mogę co najwyżej napisać że nowe bety Odyssey są kompilowane w GCC 8, a te stare z 2013 były w GCC 4. Akurat całkiem niedawno słyszałem od gościa, który za to odpowieada deklaracje na temat GCC 10 z podaniem bardzo konkretnego miesiąca w ktorym to zrobi, a że nie była to data typu "kiedyś tam" czy "za amigowe dwa tygodnie", a raczej perspektywa bardzo nieodległa, to sobie na taką uwagę pozwoliłem.
[#495] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@X-Type^HVR, post #488

Ja sprzętu od Apple., szczególnie teraz, gdy jego jakość jest poniżej jakiejkolwiek krytyki (kiedyś chociaż o jakość dbano, teraz nawet to nie jest wyznacznikiem), dodatkowo jednorazówka, to raczej bym nie kupował. Jeśli chodzi o droższy sprzęt, jakby był na intelu i g-force, to pewnie bym się skusił, była by maszyna pod mosa i do zabawy, ale jak ma być na amd i radeonie, to z dużym p-stwem byłoby tylko dla mosa i raczej nie brałbym laptopa takiego. Więc jeśli tylko pod mosa mam kupować jakiś sprzęt, wiem, że jego zakup nie wesprze mosteamu, to raczej drogiego bym nie kupował. Sorry, ale takie są moje widoki na dziś. Jutro może się to zmienić, ale dziś jeśli kupić mam sprzęt drogi, to ma być dobry i bardziej uniwersalny, albo sprzęt ma być tani, jeśli do takiej zabawy i nie wspiera osób związanych z rozwojem systemu.

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2020 08:46:43 przez KaczusNG
[#496] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@KaczusNG, post #495

Hehe, w cenie GTX1050Ti masz RX 570 który jest zdecydowanie wydajniejszy (nawet od 1650!) ;) Nie wiem zatem o co chodzi z tą awersją do amd i radeona. Ryzen 3 3300X robi z intela 9400F co chce i jak chce. Aaaa rozumiem, akceptowalne byłoby RTX2080 i Core i7 10900, bo przecież na takim RX 570 i Ryzenie 1200AF pograć się nie da bo jest 100FPS zamiast 180 :)
[#497] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@abcdef, post #496

Przecież przed chwilą członek Teamu potwierdził przypuszczenia o Gallium mówiąc że według planów będzie to NVidia. Ciekawe czy będą to najnowsze chipy, bo jak by miała być zrzynka z AROSa to:

Supported graphics cards (gfx)
Nvidia 2D and 3D 2005-2011. Nouveau supports 2D from TNT through to fermi gtx5xx and 3D acceleration 5xxx to gtx4xx. It's worth noting however that support isn't guaranteed. Nor will potential power of a card reflect its performance under AROS.
Intel 2D and 3D 2006-2009. 2D for many old netbooks and motherboards. 3D for many early netbooks and motherboards
AMD/ATI 2D only. External monitor support only (ie little laptop internal support) for Radeon 7000 through to x600. Experimental 2D version for up to HD3xxx
VESA 2D fallback modes for all graphic cards (GPUs) and with screen dragging. Matrox implementation of VESA, based on testing of g200, g400, g450 and g550 typically results in slow performance.
[#498] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@MUFA-amigaone-pl, post #497

bo jak by miała być zrzynka z AROSa to


Brzydkie slowo "zrzynka" biorac pod uwage to, ze team MOS-a bardzo skrzetnie pilnowal warunkow licencji przy korzystaniu ze zrodel AROS-a. Ponadto podsystem graficzny w systemie AROS rozni sie dosc mocno, wiec bezposrednie skorzystanie ze zrodel moze byc skrajnie utrudnione.

PS. AROS-owy podsystem jest na etapie aktualizacji do najnowszych wersji Mesa i DRI. W przyszlosci nie powinno byc problemu z najnowszymi radeonami czy tez z obsluga tego samego co oferuje sterownik Gallium dla nvidii.

PPS. Byloby milo gdybys na przyszlosc staral sie uzywac mniej slownicta ociekajacego negatywnymi emocjami. Rozumiem, ze miedzy pewnymi uzytkownikami MOS-a i OS4 jest dosc silne spiecie, ale naprawde warto sie postarac spuscic z tonu :)

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2020 09:36:57 przez mschulz
[#499] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@mschulz, post #498

Ciekawe czy tym razem wejdzie do akcji również Stefkos i powie że powinniśmy pisać o tym co jest tu i teraz.
[#500] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@MUFA-amigaone-pl, post #499

Ciekawe czy tym razem wejdzie do akcji również Stefkos i powie że powinniśmy pisać o tym co jest tu i teraz.


Tu i teraz jest to co kazdy widzi. Nie pisalem tego bo sam zacytowales :)

znowu PS. Na ryzenach AROS dziala. Ma jedynie problem przy wiecej niz 16 rdzeniach CPU. Nad problemem pracujemy, jest najprawdopodobniej spowodowany innym formatem w tabelach ACPI przy takiej ilosci logicznych procesorow.
[#501] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@MUFA-amigaone-pl, post #497

Ja tylko napisalem to co Ty: "moze cos kiedys, a moze nie". Ja nie napisalem nic o Galium, nawet ta nvidie zmyslilem na szybko by Ci pokazac Twoj tok myslenia.

Dostales pytanie:
"A mam pytanie - jaki jest najnowszy GCC dla Amiga OS4?"
Tak wiec jaki jest a nie jaki moze byc. Mogles po prostu napisac ze teraz jest X i w planach jest Y.

Michal pisze swobodnie co moze byc, nie odpowiada na pytanie.

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2020 09:51:31 przez stefkos
[#502] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@mschulz, post #498

PPS. Byloby milo gdybys na przyszlosc staral sie uzywac mniej slownicta ociekajacego negatywnymi emocjami. Rozumiem, ze miedzy pewnymi uzytkownikami MOS-a i OS4 jest dosc silne spiecie, ale naprawde warto sie postarac spuscic z tonu :)


Pewnie byłoby łatwiej to osiągnąć gdyby postronni komentatorzy równą miarą krytykowali wybryki jednych i drugich, a nie wytykali często wydumane winy jednych, kompletnie odpuszczając ciężkie grzechy innychpomysł
[#503] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@MUFA-amigaone-pl, post #497

Zacznijmy od tego, że nie śledzę wszelkich możliwych źródeł więc nie wiem o jaką wypowiedź chodzi. Nawet jeśli - jak pisałem wcześniej na konkretną platformę developerską się trzeba zdecydować, a nie rzucać na wszystko co się da. Więc jest to spójne z tym co pisałem. Wreszcie na zakończenie zarówno intel, jak i amd, jak i nvidia mają sterowniki współpracujące z gallium. Ale samo gallium to jest nic, bo potrzebny jest sterownik gadający ze sprzętem i kernelem i to właśnie jest problem MOSa.
[#504] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@stefkos, post #493

Czyli będzie Jetson od Nvidii szeroki uśmiech

Ewentualnie link

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2020 11:36:42 przez KM_Ender
[#505] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@mschulz, post #500

Na ryzenach AROS dziala. Ma jedynie problem przy wiecej niz 16 rdzeniach CPU. Nad problemem pracujemy, jest najprawdopodobniej spowodowany innym formatem w tabelach ACPI przy takiej ilosci logicznych procesorow.


Tak z ciekawości spytam czy AROS posiada inteligentny mechanizm, który podobnie jak w Windowsie czy Linuksie w sposób automatyczny rozdziela taski między poszczególne CPU, czy też po prostu ta wielordzeniowość polega na tym że dany program możemy sobie ręcznie odpalić np. na czwartym rdzeniu zamiast na pierwszym?
[#506] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@KM_Ender, post #504

Znowu te Army
[#507] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@MUFA-amigaone-pl, post #505

Tak z ciekawości spytam czy AROS posiada inteligentny mechanizm, który podobnie jak w Windowsie czy Linuksie w sposób automatyczny rozdziela taski między poszczególne CPU, czy też po prostu ta wielordzeniowość polega na tym że dany program możemy sobie ręcznie odpalić np. na czwartym rdzeniu zamiast na pierwszym?


W momencie tworzenia taska mozna mu podac maske (CPU Affinity) ktora definiuje na ktorych procesorach moze byc uruchomiony. Ze wzgledu na kompatybilnosc domyslna maska ma ustawiony tylko jeden bit - procesor na ktorym wystartowal system (tak zwany BSP). Taski na kazdy CPU sa obslugiwane przez scheduler. Jezeli task zadeklarowal w masce wiecej niz jeden procesor bedzie w razie czego miedzy CPU przerzucany. Przerwania sa obslugiwane tylko przez BSP.
[#508] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@mschulz, post #507

Ok, czyli jak rozumiem nie jesteście jeszcze na finalnym etapie, choć kilka ważnych kroków w temacie wielordzeniowego systemu macie już za sobą.
[#509] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@MUFA-amigaone-pl, post #508

Ok, czyli jak rozumiem nie jesteście jeszcze na finalnym etapie, choć kilka ważnych kroków w temacie wielordzeniowego systemu macie już za sobą.


Tak. Komunikacje niskopoziomowa miedzy procesorami mamy gotowa i jest w niej miejsce na rozwoj. W finalnym momencie zmienimy standardowa maske na -1, zeby od momentu startu systemu taski byly rozdzielane na wszystkie rdzenie.

A tak to wyglada na zywo:

Tutaj jeden z taskow (SMP Master) ma maske Affinity ustawiona na wiecej niz jeden CPU i scheduler go miedzy procesorami przerzuca.

A tutaj path tracer pracujacy na 4 rdzeniach jednoczesnie (z gory przepraszam za jakosc):


I na koniec kilka testow pod rzad z rozna iloscia rownolegle pracujacych zadan, zeby bylo widac roznice w wydajnosci:


W tym ostatnim przypadku z gory taka uwaga - fraktale typu Buddhabrot licza sie o wiele dluzej niz klasyczne, dodatkowo ekstremalnie obciazaja pamiec. W ich przypadku obraz nie pokazuje ilosci krokow potrzebnej do ucieczki z danego punktu, tylko wlasnie sciezke ucieczki - kazdy pojedynczy punkt na ekranie moze skutkowac krzywa rysowana po ekranie (dodawanie z saturacja) ktora sklada sie z tysiecy punktow.

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2020 12:43:40 przez mschulz
[#510] Re: MorphOS na ARM - czemu nie?

@mschulz, post #509

No fajnie, po filmach widzę że masz czterordzeniowy sprzęt, co się dobrze składa. Macie takiego packera? Na Aros Archives widzę tylko to z 2010 roku. No nic chociaż program został stworzony w czasach gdy Twój system był tylko jednordzeniowy, zakładam że i tak wykryje 4 CPU.

Jak byś się kiedyś nudził i miał czas, to mógłbyś sprobować spakować jakieś archiwum z większą ilością plików np. (rozpakowany wcześniej) Wesnoth i podać czas dla 1 CPU i 4 CPU.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem