[#271] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@lukzer, post #267

Skoro jesteśmy w wątku martyrologii, defetyzmu i ogólnego bólu istnienia, to "020 z fastem" pozwala bez RTG:

- wygodne pisanie w językach wysokiego poziomu nie pilnując się z optymalizacjami, ale wtedy Cię pocisną że powinno działać na 7MHz.

- dorzucenie do gry rozbudowanej sztucznej inteligencji, rozbudowanej mechaniki gry (a nie "idziesz w prawo i wciskasz fire"), obsługi gry przez sieć lub innych złożonych niegraficznych obliczeń - patrz OpenFire, którym prawie nikt się nie interesuje.

- zrobienie gry 3D, podejrzewam że w małym okienku. Ten kierunek jest dość wtórny rozgrywkowo i mało dla mnie atrakcyjny - nie poszalejesz z efektami bo z każdym bajerem będzie coraz bardziej klatkować.

Ale to już Ci chyba mniej-więcej odpisałem wcześniej. ;)

@Hexmage to czemu "cziterzy" z democeny AGA wszystko robią procesorem i przerzucają to z FASTu do CHIPu po c2p? ;) Nie no, wydurniam się. Na AGA faktycznie można robić bardziej kolorowe gierki i w ogóle, ale nie piszę na A1200 bo jestem za biedny na ten sprzęt. ;) Miałem się nie wydurniać. Do trzech razy sztuka, teraz poważnie. AGA jest jakimś rozwiązaniem, pozwala na więcej, ale w pewnym momencie procesor i tak jest w stanie zrobić więcej niż chipset i wtedy znowu pojawia się pytanie przejścia na RTG. Ja nie przejdę, bo taplanie się w czipsetowym błotku to część zabawy.

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2018 19:48:55 przez teh_KaiN
[#272] Re: Zapowiedzi nowych gier

@teh_KaiN, post #262

Za dawnych czasów na a1200 nie bawiłem się w konwersje obrazków tylko wprost robiłem odczyt/zapis do . bmp.
Opis w bajtku listopad 1992, od tamtej pory .bmp prawie się nie zmienił. Bardzo prosty, przyjemny format.
Na amigę jest sporo softu który czyta/zapisuje .bmp nawet PP.
[#273] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@teh_KaiN, post #271

@Hexmage to czemu "cziterzy" z democeny AGA wszystko robią procesorem i przerzucają to z FASTu do CHIPu po c2p? ;) Nie no, wydurniam się. Na AGA faktycznie można robić bardziej kolorowe gierki i w ogóle, ale nie piszę na A1200 bo jestem za biedny na ten sprzęt. ;) Miałem się nie wydurniać. Do trzech razy sztuka, teraz poważnie. AGA jest jakimś rozwiązaniem, pozwala na więcej, ale w pewnym momencie procesor i tak jest w stanie zrobić więcej niż chipset i wtedy znowu pojawia się pytanie przejścia na RTG. Ja nie przejdę, bo taplanie się w czipsetowym błotku to część zabawy.

Moim zdaniem taki już zwyczaj scenowy z robienia C2P i procesorem 060. Nie wiem skąd on się wziął. To ma korzenie mniej więcej po 1994 roku, bo wcześniej robiono pod Chipset OCS.

Rzeczywiście nie spotkałem się z jakimikolwiek demami na 020 + AGA.

Ale mimo to uważam, że najlepiej jest opanować konfiguracje, w jakich były sprzedawane Amigi, czyli Amiga 1200 + HDD + karta z FAST oraz Amiga CD32 w standardowym wyposażeniu.

Jest jeszcze mnóstwo do odkrycia na tym sprzęcie oraz wypracowania i opanowania technik.

Nie każdego stać na 060 + 64MB FAST.

To tyle ogólnie.

@Świnkamor12

A kolega powinien pisać zawsze merytorycznie jak ten post. Po co obrażać i zrażać ludzi?

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2018 19:59:04 przez Hexmage960
[#274] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@Hexmage960, post #270

Roberta czasami boli głowa.
Zrób coś Robert w 24 bit czy nawet 16 bit na p96 a potem to samo na AGA na HAM8.
Najlepiej w 640x480 czy 800x600. To może Ci wreszcie przejdzie z tą AGA.
[#275] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@teh_KaiN, post #264

Te podziały trzeba zasypać. Trzeba się zebrać i dorobić tanią kartę graficzną do klasyka.
[#276] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@teh_KaiN, post #271

W ogóle się nie zastanawiaj, tylko ustal sobie minimum na te 020 + 4MB Fast, kto nie posiada, ten sobie kupi albo odpali na WinUAE. A jak nie to niech sobie najwyżej ponarzeka na PPA.... co to, mamy rok 1995, że w każdym domu 500-tka z 1MB RAM?

A "prosiaczkiem morskim" i jego wynurzeniami się nie przejmuj, widać totalną kompromitację jaką zaliczył w innym wątku uznał za sukces i dalej dzielnie podąża na ścieżce kariery forumowego klowna.
[#277] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@swinkamor12, post #275

"Tania karta graficzna do klasyka"

1. Umpal - 2 szt.

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2018 20:16:24 przez Umpal
[#278] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@Umpal, post #277

1. Umpal - 2 szt.
2. mccnex - 100 szt. niezależnie od ceny.
[#279] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@swinkamor12, post #274

Pan mnie tak samo przekona jak ja Pana.

Edytor ikon pod Amiga OS4.1 to był 24-bit właśnie z użyciem graphics.library oraz Picasso96.

AGA jednak jest fajniejsza, lżejsza i lepiej oprogramowana. I niedoceniona.

Rysowanie w 320x256 w HAM8 w Deluxe Paint V jest szybkie i fajne. Tak samo Photogenics w 640x256 w HAM8 zasuwa! To już przedstawiałem w odpowiednim wątku.

Co z tego, że masz 2GHz procesor, kartę FullHD, jak nie ma programów, które mógłbyś na niej uruchomić. Oprócz Superfroga pod E-UAE.

--
A pan dalej o tej karcie graficznej. Pisze pan 30 raz to samo jota w jotę. Od tego ta karta się nie urodzi.

Tak, że ja piszę dalej dla Amigi AGA (choć "Magazyn" wymaga OCS), bo mam ją w domu i używam.

Robi się bałagan w tym wątku. My tu piszemy nie o hardware, tylko o software.

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2018 20:41:10 przez Hexmage960
[#280] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@Umpal, post #277

"Tania karta graficzna do klasyka"

1. Umpal - 2 szt.
2. stachu100 - 2 szt. (jak tania, to tak do 100 zł max!!!)
[#281] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@mccnex, post #278

1. Umpal - 2 szt.
2. mccnex - 100 szt. niezależnie od ceny.
3. selur 1000 szt. - cena musi byc do 50zl !
[#282] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@teh_KaiN, post #271

"020 z fastem" pozwala bez RTG:
- dorzucenie do gry rozbudowanej sztucznej inteligencji, rozbudowanej mechaniki gry (a nie "idziesz w prawo i wciskasz fire"), obsługi gry przez sieć lub innych złożonych niegraficznych obliczeń

Wreszcie ktoś to napisał OK. Czy zwolennicy 1MB naprawdę nie widzą różnicy w możliwości wykonania gry, która ogranicza się tylko do "idziesz w prawo i wciskasz fire" z grą o bardziej zaawansowanej mechanice? Ci, którzy próbowali zaprogramować coś więcej niż skrolowany ekran znają odpowiedź - przy 7MHz brakuje mocy na takie rzeczy. To nie ma nic wspólnego z nieumiejętnym programowaniem. To są czyste prawa fizyki - procesor ma swój przemiał i najdoskonalsza optymalizacja nic w tej kwestii nie zmieni. Sensowna zabawa zaczyna się od 3 mipsów, tj. 68000 25MHz lub 68020+Fast, a najlepiej 68000 50MHz i 020 28MHz (5 mips). Różnica całuje po oczach.

Aktualizacja, bo już się biją o miejsce w kolejce!:
1. Umpal - 2 szt.
2. mccnex - 100 szt. niezależnie od ceny.
3. stachu100 - 2 szt. (jak tania, to tak do 100 zł max!!!)
4. selur 1000 szt. - cena musi byc do 50zl !


Ostatnia aktualizacja: 05.11.2018 20:26:53 przez Umpal
[#283] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@teh_KaiN, post #271

... wygodne pisanie w językach wysokiego poziomu nie pilnując się z optymalizacjami, ale wtedy Cię pocisną że powinno działać na 7MHz

Muszę się przyznać, że większości tych co mieli A500 z max 1MB CHIP (w tym moja osoba) pozostał z czasów staro-zamierzchłych taki uraz psychiczny uniemożliwiający dostrzeżenie, że jednak Amiga może mieć większe zasoby niż wtedy (nie było mnie stać na nic innego), na szczęście jest to uleczalne - przynajmniej w moim przypadku, ale są też osobniki, które nie będą w stanie pokonać emocjonalnie tej bariery przez następne x-lat.

Coś mniej pozytywnego obserwujemy od lat w przypadku x86, gdzie króluje całkowity brak optymalizacji i zlewanie doskonalenia silników, tylko "ratowanie się" nowszym i mocniejszym sprzętem.

Zawsze doceniałem i doceniam tych co mają chęć tworzenia gier na Amigę za to co robią, mimo licznych trudności OK
[#284] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@mccnex, post #276

W ogóle się nie zastanawiaj, tylko ustal sobie minimum na te 020 + 4MB Fast, kto nie posiada, ten sobie kupi albo odpali na WinUAE.

Ja ze swojej strony wyrażam pełne poparcie dla takiej konfiguracji. 020 + FAST. Sam piszę gry pod to, choć "Magazyn" działa też na OCS, ale wymaga systemu 3.0, który dostarczony jest dopiero z Amigami z AGA (wcześniejsze modele mogą mieć tzw. przełącznik kickstartów, który miałem swego czasu w Amidze CDTV).

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2018 20:35:47 przez Hexmage960
[#285] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@lukzer, post #263

Po pierwsze sytuacja z lat 90ych nie ma nic wspólnego z obecną.

Po drugie biedni Amigowcy byli biedni i więcej kasy wydawali na żarcie niż na zabawę, nie winię ich, każdy na ich miejscu by tak robił. Ale gdyby bogaci Amigowcy wydawali więcej kasy na soft zamiast na sprzęt, to środowisko by przetrwało dłużej. Sprzęt bez softu to (wydzielina z tyłu), więc inwestowanie w niego zamiast w soft to była droga donikąd. Ale jak się słucha tych dumnych posiadaczy mocnych kart, to można by pomyśleć że oni wierzyli w to, że im więcej Amigowców rozbuduje Amigi, tym więcej firm będzie dla nich pisać soft. Tymczasem firmy softwarowe myślały sobie tak, na sprzęt wydają a na soft żałują, to po co dla nich pisać? szeroki uśmiech

A wracając do współczesności. Ci co grają na emulcu, raczej nie wydadzą kasy na soft, bo mają go w bród za darmo. A ci co mają słabą Amigę żeby kupić grę na lepszą Amę musieliby wpierw wydać parę razy więcej niż za samą grę. A na to trzeba zarobić i skonsultować z rodziną. No ale jak osoba pisząca jest optymistą, to niech pisze tylko na te mocne.


Ostatnia aktualizacja: 05.11.2018 20:44:05 przez ZbyniuR
[#286] Re: Zapowiedzi nowych gier

@swinkamor12, post #272

mój format to jest prawie bezpośredni zrzuć zawartości systemowej struktury bitmap do pliku. Zapis do bmp do celów debugowania mam, o ile mówimy o tym pecetowym bmp które żyje do dzisiaj. Ale to nie jest tak fajne, bo to chunky, więc wolno się z takiego czegoś czyta. Czuję jednak że masz inny format na myśli, za młody jestem by takie rzeczy znać. Masz może gdzieś skan? Jak nie to poszukam w necie, ale będzie mi bardzo miło jak chociaż raz coś z amigowego kodu dostanę "na tacy".

No dobra, na rozgrzewkę może być, ale to tylko format bitmap, które wczytuje się tylko na początku gry. Na pewno znalazłeś coś jeszcze, co totalnie deklasuje mój engine. Nie bądź sknerą, podziel się spostrzeżeniami. ;)

Co do karty gfx to nawet rozkminialiśmy z mschulz ostatnio, ale budżet 50zł trochę słabo wykonalny jest.

@mccnex: z tym 020 i 4MB to najpierw ja się będę musiał zaopatrzyć bo siedzę na golasach. :D Już idzie pocztą, więc przygotujcie się w przyszłości na zalew krapów pisanych na kolanie wymagających 020 HE HE HE...
[#287] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Umpal, post #215

Chłopaki od Worthy, pomimo tego, że sprzedaż osiągnęła ok. 500 szt. (wnioskując z kilku wiadomości z forum)


Mógłbyś podać źródło?
Znalazłem tylko takie info:

So far we're at:

digital = 130
physical = 87
total = 217
[#288] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@Adinfo, post #283

Jak gry w stylu a500 to tylko na a500. Miło wspominam czasy a500. a500 to było to.
a500 ma duszę. Żadnych fastów, jeśli chodzi o gry pod chipset.
Jedyne dopuszczalne rozszerzenia to dodatkowe 0.5 MB pod klapkę.
Gotek tylko jako zewnętrzna stacja dysków.
Zaawansowani użytkownicy wtedy używali pc stacji dysków jako zewnętrznych.
Do tego było jakieś ustrojstwo które przekonywało amigę że ta zewnętrzna stacja to wewnętrzna.
[#289] Re: Zapowiedzi nowych gier

@teh_KaiN, post #286

Właśnie pc bmp, stare dobre bmp używane do dzisiaj.
c2p i p2c jest w ROM 3.1.

Jak 50 PLN to za mało to może być 100. Tyle to chyba jeden raz wydadzą.
[#290] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@Umpal, post #282

Jakoś nie widać żeby ktokolwiek rozdzieral szaty za 1MB.
Większość 500ek jest po rozbudowie albo na nie czeka.
Sam jestem posiadaczem karty od lukzera i sobie chwaleszeroki uśmiech
Na amige jest tyle gier ze życia nie starczy żeby w to zagrać.
Szanując czas nowych twórców każdy rozumie ze należy sobie darować optymalizację.
Optymalizacja ma sens na zawodach ale tam jest szacun na dzielni a nie kasa.
[#291] Re: Zapowiedzi nowych gier

@forge, post #287

Machnąłem się o 100 szt. Tutaj jest info o osiągnięciu 400 (zakładam, że parę-, może naście więcej do tej pory jeszcze sprzedali).
[#292] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@Hexmage960, post #273


Rzeczywiście nie spotkałem się z jakimikolwiek demami na 020 + AGA.

Wow..... Nexus 7 Andromedy az sie wyrywa.
[#293] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@Axi0maT, post #292

No więc ja rozedrę szaty. Gdyż ponieważ jestem zwolennikiem produkcji na A500 z 1MB Chip (W zasadzie 512+512 ale doświadczenia pokazują że to jednak jest trudne trochę). Chociaz posiadam 2MB i ACA. Dlaczego? Bo nadal mnie zadziwia jak można było mając tak niewielkie zasoby systemu wygenerować tak fajne rzeczy. Więcej pamięci, szybsze procesory, przerabiałem to już przesiadając się na PC. Ale Amiga w ujęciu klasycznym to właśnie taka z 1MB. I w tym co np klepiemy z KaiNem to chciałbym żeby się udało jak najbliżej tej konfiguracji być. Ale ponieważ każda potwora znajdzie swojego amatora to i tym od dopalaczy życzę aby znalazł się ktoś kto w pełni wykorzysta możliwości rozbudowanej Amigi. Ba! Pewnie sam w coś takiego też zagram jeśli sprzęt pozwoli.
[#294] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@softiron, post #293

No tak, ale jak programista ma X godzin wolnego do amiprogramowania i gra w wersji A1200 z fastem wymaga powiedzmy 0.7*X godzin to plus minus jest ją w stanie zrobic jak sie nie znudzi. Jak zacznie tracic czas na optymalizowanie dla A500 to z X godzin zrobi się 2X i skonczy się na tym, że albo będzie ciąć ficzery albo oleje programowanie. Jestem zwolnnikiem robienia silnika gry wysokopoziomo - jak juz dziala na jakiejkolwiek amidze to potem mozna sie zastanawiac nad optymalizacjami. Oczywiście mówię tu o rozwiązaniu zdroworozsądkowym czyli programujemy wysokopoziomowe ale bierzemy pod uwagę żeby to potem dało się przerobić na niski poziom.
[#295] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@michal_zukowski, post #294

Przyszła mi do głowy pewna myśl. Otóż panuje przekonanie że przy lepszym procku można zrezygnować z chipsetu całkowicie. Ale przecież nikt nas nie zmusza do korzystania z koprocesorów graficznych. Przecież Copper ustawia rejestry sprzętowe w synchronizacji z wiązką obrazu. Procesor też potrafi ustawiać rejestry sprzętowe.

Ale Copper zapewnia dodatkowe wsparcie dla procesora, który nie musi przecież wykonywać strasznie często powtarzających się operacji ustawiania rejestrów! Obrazuje to całą filozofię Amigi, gdzie zwalnia się CPU ze wszystkich obowiązków dot. grafiki, dźwięku itp. Procesor ma tylko liczyć, do tego przecież przeznaczona jest jednostka arytmetyczno-logiczna.

Tak samo Blitter - nikt nas nie zmusza do korzystania z niego. Ale tutaj podobnie, jak w przypadku Coppera - Blitter odciąża procesor od zadania rysowania grafiki i manipulacji na bitplanach.

Zatem dobrze jest korzystać z tych dobrodziejstw Amigi, dedykowanych koprocesorów graficznych. Postępujemy wtedy mądrze, bo zgodnie z jej filozofią.

Z drugiej strony nie zawsze wszystkie operacje Blittera i Coppera mogą nam wystarczyć. Wówczas można zaprzęgnąć CPU do pomocy, ale najlepiej w ograniczonym zakresie. Ale nie wyobrażam sobie, czego Blitter w połączeniu z Copperem nie mógłby osiągnąć na polu obsługi grafiki komputerowej.

Amiga została stworzona do płaskiej, dwuwymiarowej grafiki oraz do grafiki wektorowej więc warto robić programy i gry zgodnie z tą koncepcją. Przecież scrolling jest obsługiwany błyskawicznie tak jak przeskoki do dowolnego miejsca w pamięci graficznej Amigi.

Trójwymiarowe rzeczy jak mapowanie tekstur można robić, wówczas przeznaczałoby się CPU do pracy na pikselach, ale uważam, że nie jest to właściwe zastosowanie Amigi. Procesor powinien tylko liczyć, tzn. obsługiwać logikę programu.

Jeśli chodzi o dynamiczne wklejanie tekstur, w przypadku niektórych gatunków gier, to Amiga CD32 to umożliwia dzięki sprzętowej akceleracji takiej grafiki.
[#296] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@Hexmage960, post #295

Wiadomo, że blitter+cooper może dużo zrobić. Problem w tym, że powyżej 030 procek to zrobi szybciej, programista namęczy się mniej, poświęci na to mniej czasu. Jesli na coś poswięcasz mniej czasu to ten czas masz dla siebie albo na wieksze rozwinięcie/dopracowanie gry.
[#297] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@Hexmage960, post #295

Generalnie chyba nikt nie neguje zalet chipset'ów. Jeśli tylko ktoś potrafi z tego korzystać to super, gry będą lepsze, szybsze. Chodzi tylko o czas potrzebny na zakodowanie gry z wykorzystaniem w pełni OCS/ECS/AGA w porównaniu do używania procka do niektórych operacji. Wynikło z dyskusji, że gra korzystająca z chipset'u będzie powstawać bardzo długo i cena takiej gry powinna być wysoka, żeby cokolwiek się zwróciło.

Dlatego padł pomysł, żeby robić gry pod 020/030, żeby czas powstania gry wypadł jeszcze w tym dziesięcioleciu. Najlepiej, jakby gry powstawały na procek 020, wymagały 8MB FAST RAM oraz po wykryciu AGA prezentowałyby lepszą grafikę i korzystały z chipset'u w pełni. Tylko kto napisze taką grę jak tutaj wszyscy zarabiają po 10k i w górę i czas poświęcony na taką grę się nigdy nie zwróci programiście/grafikowi/muzykowi. Chociaż obstawiam, że muzykowi to wszystko jedno bo i tak prawie nikt nie ma karty muzycznej do Amigi i nikt się nie kwapi by zrobić tanią kartę muzyczną do 50zł :D, więc te 4 kanały będą już do końca życia Amigi, i w sumie dobrze bo źle to nie brzmi.

1. Umpal - 2 szt.
2. mccnex - 100 szt. niezależnie od ceny.
3. stachu100 - 2 szt. (jak tania, to tak do 100 zł max!!!)
4. selur 1000 szt. - cena musi byc do 50zl !
5. AmmigaCDTV - 2 sztuki do 100zł.
[#298] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@Hexmage960, post #295

Jeśli chodzi o dynamiczne wklejanie tekstur, w przypadku niektórych gatunków gier, to Amiga CD32 to umożliwia dzięki sprzętowej akceleracji takiej grafiki.

Co masz na mysli? O ile pamietam, to cd32 nie ma zadnego specjalnego chipu do "wklejania" tekstur, AKIKO sluzy tylko do w miare szybkiej konwersji c2p..
[#299] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@AmmigaCDTV, post #297

chipset nie ma zalet.

Ja tam wiecie będę kombinował z podłączeniem rpi do mojej a500 jako karty graficznej.
Albo przez złącze drukarki - w Amidze dwukierunkowe.
Albo przez złącze RGB - wtedy tylko wyjście z amigi do rpi.
Chyba że przez złącze stacji dysków - jest fajny projekt rpi jako stacja dysków do amigi.
Może da się prosto przerobić.



Ostatnia aktualizacja: 06.11.2018 19:15:21 przez swinkamor12
[#300] Re: Czy opłaca się tworzyć gry?

@swinkamor12, post #299

.

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2018 19:37:59 przez selur
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem