[#31] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@trOLLO, post #30

On co chwile pisze coś, co po czasie okazuje się nieprawdą.
Było tak z emulacją m68k, prędkością na hxc, o chęci podlaczenia karcie graficznej pod port flopa nie wspomnę.

Oczywiście nie przyzna się do błędu, tylko będzie powtarzał posty a potem zmieni temat.
[#32] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@swinkamor12, post #29

Dodam od siebie ze amigowe kości OCS/ECS/AGA do dziś są po prostu REWELACYJNE !!!
Zostały zaprojektowane głównie do 2D i w tym zadaniu nie ma żadnej innej karty graficznej do PC z tamtych lat która by podołała zadaniom jakie bez problemu robiła Amiga.
Do dziś zachwycony jestem grami z płynnym scrolem czy to w pionie czy poziomie. Takie gry jak Overkill to majstersztyk. ... Dodatkowo paleta kolorów brana z 4096/262 000 sprawiała że gry wyglądały i do dziś wyglądają ładnie.
To że na tym dało się zaprogramować jaką kolwiek grę 3D tylko świadczy pozytywnie o tej karcie.

Dodam że chętnie bym zobaczył w Amidze NG kartę grafiki opartą o te same zasady, czyli bitplany.
Aby była to karta która wyciąga max rozdziałki i max paletę kolorów.
Ciekawie by wyglądały gry 2D wg. tych wytycznych. Np. 1920x1080 w True color. I wszystko po amigowe mu. .......OK
[#33] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@trOLLO, post #30

blitter to nie GPU. W zasadzie termin GPU (graphics processing unit) pojawił się dopiero w okolicy premiery GeForce256 i tylko dlatego, że w środku była sprzętowa jednostka T&L (później jej nie było, bo tą rolę przejęły shadery). Wcześniej w zasadzie nie używało się tego terminu, a co najwyżej graphics controller, graphics accelerator i inne w tym stylu. Sam blitter to tylko kawałek układanki, oczywiste jest że komponent, który był co najwyżej kilkukrotnie wydajniejszy od 68000 7MHz dostanie bęcki w bezpośrednim porównaniu z 80386 25MHz i więcej. A porównanie jest zasadne, bo blitter robi operacje logiczne oraz przesuwa bloki pamięci. Procesor robi to samo (i więcej).
[#34] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@WojtekX, post #32

na klasycznych kartach VGA też się dało płynnie scrollować, ale programowanie tego to był koszmar.
http://www.osdever.net/FreeVGA/vga/vgafx.htm#smooth
wyłączając scandoubling można było uzyskać 320x400/256 (PoC: ekran startowy Windows95)
Paleta kolorów też była nielicha, bo 262 tys. ale z tego co pamiętam nikt nie bawił się wtedy rastrami żeby tyle barw naraz wycisnąć. Programowanie przerwań było gorsze niż na C64.

To nie był zły sprzęt, tylko zbyt surowy, bez wsparcia BIOSu, czy systemu operacyjnego mało komu sie chciało babrać w tych rejestrach. A i z kompatybilnością było różnie z uwagi na mnogość różnego rodzaju garażowych produktów.

Dodatkową złą opinię robiły najtańsze (co nie znaczy, że tanie) modele, których wydajność wołała o pomstę do nieba. Ostatnio znalazłem ciekawy benchmark starych kart VGA:
https://www.vogons.org/download/file.php?id=27297&mode=view
jak pamiętam, to CL kosztowały gruby hajs, coś jak NVIDIA 20X0 dzisiaj :)

Do czego zmierzam. Kartom VGA i wczesnym SVGA niedużo brakowało, aby w dziedzinie gier być lepszym od Amigi. To historia zmarnowanych potencjałów, wojen standardów i rozwiązań technicznych. Dlatego oprogramowanie, które musiało działać w takim bałaganie musiało bardzo konserwatywnie używać wszelkich nowinek. W praktyce ograniczały się do akceleracji kursora myszki :) pomimo, iż sprzęt pozwalał na dużo więcej. Amigowe układy były natomiast przewidywalne. Deweloper nie musiał się martwić o to, że wypuszcza grę na sprzęt, który po roku zostanie zmieciony z rynku przez jakiś kompletnie inny i niekompatybilny. I paradoksalnie ten powolny i ewolucyjny rozwój Amigi z czasem nie nadążał w wyścigu z brutalną siłą rewolucyjnego rozwoju PC.
[#35] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@trOLLO, post #30

Zwykle rysuje się za pomocą gpu a nie cpu. Ale jak cpu jest dużo szybszy to czemu go nie użyć?
[#36] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@WojtekX, post #32

Bitplany miały sens tylko jak kolorów było mniej niż 256. Używali je wszyscy pc/mac/atari/amiga a potem przestali.
Niektóre rozwiązania z początku lat 80tych nie miały sensu nawet parę lat później.
Jay Miner w wywiadach wielokrotnie wspominał że parę lat później układy Amigi zrobiłby zupełnie inaczej.
Ja też uważam, że na swój czas były fajne, ale trzeba je zmienić na coś lepszego.
[#37] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@swinkamor12, post #35

386SX nadaje się do rysowania linii bo to robi szybko.
No i na tym koniec. Boinga ktory skacze po szachownicy już nie narysuje.
Dlatego Blitter Amigi 500 jest lepszy.
A 386SX bez fpu to koszmar tamtych czasów.
Prawdziwa zabawa w PC za zaczella się od 486DX. ...
[#38] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@WojtekX, post #37

A 8-bitowe Atari boinga narysuje
[#39] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@Jacques, post #38

Tylko dlatego, że to taka mała Amiga jest ;)
ps. Pierwsze GPU w "sprzęcie domowym" to prawdopodobnie w Nintendo 64 było...
[#40] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@tbxx, post #39

N64 nie mieści się nawet w pierwszej 5ce z dopalaczem 3D, że o 2D nie wspomnę. Tak że nie wiem z której choinki się urwałeś.
[#41] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@Jacques, post #38

Ale to jest boink a nie boing. ...
[#42] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@WojtekX, post #41

Jak dla mnie to tutaj jest "Oink... oink...oink", choć nie wiem do końca jakie odgłosy wydają świnki morskie.
[#43] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@WojtekX, post #37

Narysuje bez problemu. Popatrz co ludzie robią na vbxe do małego atari.
Tryb 320x200 256 kolorów chunky pixel to jednak jest to.
Układy graficzne Amigi były fajne i miały swój czas, ale od jakiegoś ćwierć wieku trzeba to było zmienić na coś lepszego.
[#44] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@swinkamor12, post #43

Układy Amigi były i są tak dobre że konstrukcja nie przewidywała wymiany.
Zobacz jak długo układy Amigi są na topie. Do dziś. Amiga ciągle jest w cenie a twój 386SX w większości na recykling trafił i słusznie. .. Bo tam jest i było miejsce dla 386SX z CirusLogic na ISAOK
[#45] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@WojtekX, post #44

Trochę przesadziłeś z tym "na topie". W mojej opinii co innego decyduje o zainteresowaniu komputerem niż to, że "są doskonałe", bo nie są. Nie przewidywano "wymiany układów" i to był ogromny błąd. Oczywiście umożliwiono, ale w ograniczonym zakresie. A2000, 3000, 4000 umożliwiały rozbudowę, ale tego szczególnie nie wykorzystano. Otwarta architektura zjadła Amigę może nie na śniadanie, ale już na podwieczorek z pewnością tak.
[#46] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@misiek2, post #45

Misiek jakbyś wyczuł mój sarkazm to byś tego komentarza nie pisał.
Oczywiście że amigowe OCS/ECS/AGA nie są idealne. Ale powstało mnóstwo świetnych gier na to.
Ja zachwycałem się skrolkwanymi platformowkami. Oraz shotterami kosmicznymi.
Największym błędem konstrukcji był brak portu do grafiki w A1200.
Dodam że brakowało mi w Amidze normalnych rozdzielczości. Powinno być to w standardzie chociaż do 800 600. ..
[#47] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@WojtekX, post #46

386 vs 68030

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2018 17:59:41 przez mikecios
[#48] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@WojtekX, post #46

Zaspany byłem Śpioch rano

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2018 18:23:31 przez misiek2
[#49] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@WojtekX, post #46

Gry były super za czasów a500. Ale to się skończyło, a jak piszesz normalnych rozdzielczości bardzo brakowało.
[#50] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@abcdef, post #33

blitter to nie GPU

Tak wiem to był tylko taki skrót myślowy. Wiesz, porównanie procesora do układu graficznego lub jego części to taka mała porażka ;) .

Ogólnie, to miałem dostęp do 386 dx w czasach gdy miałem A1200 z fast i nie pamiętam aby to 386 było szybsze :) , no ale niektórzy wiedzą lepiej ;)
[#51] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@abcdef, post #33

Blitter to jeden z dwóch koprocesorów graficznych. Tak samo jak FPU wspomaga CPU w liczeniu na liczbach zmiennoprzecinkowych, tak Blitter wspomaga grafikę na Amidze.

Jest to koprocesor dedykowany grafice.

Największe pazurki pokazuje we współpracy z drugim koprocesorem graficznym, Copperem.
[#52] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@trOLLO, post #50

Wiesz, nieporównanie procesora do układu graficznego lub jego części to taka mała porażka ;) .
Jak pisałem 386 SX ma prędkość gdzieś między a500 a a1200, za to grafikę szybszą niż najszybsza a4000.
[#53] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@swinkamor12, post #52

Jak pisałem 386 SX ma prędkość gdzieś między a500 a a1200, za to grafikę szybszą niż najszybsza a4000.


Z pewnością, a zwłaszcza w animacji, hehe. Już to widzę jak 386SX pcha 25 klatek na sekundę w 640x480.
[#54] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@ede, post #53

a4000 tylko AGA nawet z 060 w 640x480 256 kolorów nie interlace 25 klatek nie przepcha.

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2018 23:28:48 przez swinkamor12
[#55] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@ede, post #53

Ech kolego nie ma sensu odpowiadać na te brednie które wypisuje tamten pan.
Myśli ze pozjadał wszystkie rozumy, a każda kolejna teoria to coraz większy stek bzdur.
Za czasów 386 która karta byłą szybsza od Amigi????
Popularne modele z tego okresu tj:
Karty Hercules
Oak Technology OTI037
Cirrus Logic CL-GD5420
Oak Technology OTI077
Trident TVGA8900
Diamond Stealth 1MB
S3 801, 924 itp
Tseng Labs ET4000/w32
WDC 90C31
ATI Mach32, Mach64
itp itd
Nie licząc tego ze te karty nie miały akceleracji 3D żadnej, a układy min Cirrus Logic czy s3Virge wykorzystane potem były kartach RTG do Amigi, wiec jakim cudem grafa mogła być szybsza od najszybszej A4000? Przecież te grafy były słabsze od AGA.
Obliczaniem grafiki 3D zajmował się procesor, a 386SX jest na pułapie 68030, więc w każdej Amidze z 040 czy nawet 68030 taktowany na 50MHz łoił dupę pecetowi z 386...

486SX o taktowaniu 25MHz był w stanie rywalizować z 68030 50MHz i nieznacznie wygrywać,wersja DX z copro też była troszkę szybsza niż 68030 50MHz + 68882
Dopiero mocne 486 i Pentium miały więcej mocy od Amigi klasycznej i MC68060
Świnia z morza głupoty błagam skończ waść pierdzielić bzdury.
Zaśmiecasz tylko forum swoimi "teoriami spiskowymi"

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2018 00:21:57 przez FeRu
[#56] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@swinkamor12, post #52

Jak pisałem 386 SX ma prędkość gdzieś między a500 a a1200, za to grafikę szybszą niż najszybsza a4000.

386sx ma szybszą grafikę . Chcesz chyba napisać, że komputer wyposażony w 386sx MOŻE posiadać kartę graficzną ISA, która MOŻE w określonych warunkach być szybsza od AGA . Aczkolwiek w tym przypadku nie byłbym tego taki pewny.
Pamiętam swoją A1200 z 030 - 50 MHz vs 486 dx kuzyna i aż tak różowo nie było. Często moja Amiga masakrowała wręcz tego 486 .
Owszem, druga połowa lat 90-tych to okres w którym AGA była raczej przeszkodą niż pomocą, ale nie nazwałbym tych kości wolniejszymi od "386sx" .
[#57] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@trOLLO, post #56

Koniec koncow gdyby nie Agata, zostalibysmy Ecs'em to by dopiero była kicha.
[#58] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@swinkamor12, post #54

tak tak puszczanie flick-ów w paru fps-ach i w paru kolorach na monitorku 14" z 386SX na prawdę urywa dupę







Ostatnia aktualizacja: 19.11.2018 01:25:18 przez ede
[#59] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@ede, post #58

Oto 386SX w całej odsłonie . Tak miażdży Amigę. .....
link

C:\

I teraz szaleć niech rysuje te linie...... szybciej niż AGA.....
[#60] Re: NG vs emulacja, czyli od wyższości bytu nad mytem (ewentualnie mytu nad bytem)

@FeRu, post #55

Hercules do 386? Coś ci się z głową porobiło. Herculesy pakowało się do XTeków.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem