[#211] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@recedent, post #210

BPPC to była świetna karta ale nie dlatego że miała PPC ale dlatego, że miała możliwość podpięcie BVision. Przy 40/25 z BVision na całej masie graficznego softu np TVpaint można było dosyć komfortowo pracować. PPC praktycznie bezużyteczne do jakiś Multimediów ale ogólnie więcej problemów niż korzyści.
[#212] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@cossack, post #211

Nie zgadzam się. Pewnie dlatego, że nie oczekiwałem "ponownego przyjścia w chwale" i kupowałem PPC całkowicie świadomie. Za pomocą PPC możliwe było z normalną wydajnością: encodowanie mp3, encodowanie, konwertowanie i odtwarzanie materiałów video, przeglądanie i konwertowanie zdjęć. Czyli wszystko to, do czego sensownie nie nadawało się 68k (do reszty 060 starczała).

Dzięki temu Amiga mogła być moim jedynym i na poważnie używanym komputerem do 2008 roku. Bez PPC pewnie bym sobie odpuścił parę lat wcześniej.

A ponieważ dzisiaj nikt już na poważnie nie używa klasycznej Amigi do w.wym. roboty (głównie ze względu na zwiększenie wymagań jakościowych i rozdzielczościowych), bo każdy i tak ma do tego "peceta" obok, można działać "68k only". Ale nie zawsze tak było.
[#213] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@UJP, post #198

Pierwszy raz słyszę że A1200 sprzedano więcej niż 500tys.
[#214] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@ZbyniuR, post #213

700 tyś utkwiło mi w pamięci z jakiegoś wykładu porównującego platformy z tamtych lat.
Wikipedia podaje "niecały milion"
" Worldwide sales of the A1200 would have been less than 1 million units"

i powołują się na sprawozdania Commodore z których wynika że w latach 1992-3 sprzedali 800 tyś Amig, a przecież zostało sporo nie sprzedanych, no i potem wznowiona produkcja przez Escom, może być bliżej tego miliona niż 500tyś

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2020 17:00:24 przez UJP
[#215] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@UJP, post #214

500 tysi to też jest mniej niż milion. To zdanie brzmi tak jakby nie wiedzieli ile, wiedzą tylko że nawet nie milion, a dopiero wtedy byłaby to znacząca wartość.

Niemiecka wiki podaje że w 1ym roku mieli zamówienie na 200 tysi, ale wyprodukowali tylko 100 bo tylko tyle kości AGA mieli. A Escom sprzedał 20 tysi.

W linku który podałeś pierwsza tabelka podaje że w latach 92-93 razem 545 tysi ale wszystkich Amig, potem jeszcze 92 tysie i koniec. Dziwne że w tej tabelce jest że ST w sumie 2 mln jakby tylko jeden model podano.
A na samym dole tej stronki że C64 w roku 1991 poszło 800 tysi, a nieoficjalnie 1 mln. Czyżby znowu ci się A1200 z C64 pomylił?

Ech nasza pamięć to zawodna rzecz, zwłaszcza gdy działa efekt Mandeli. ;)

Dziwna jest ta tabelka na górze tej stronki. Z prawej strony podano procentowy udział w rynku sześciu typów komputerów. Sumuje np rok 1992 i wychodzi 104,5%. :D Europejskie kompy już wtedy dogorywały z wyjątkiem PC, ale Japończyki inne niż PC ciągle się sprzedawały, i gdzie to jest?
[#216] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@Daclaw, post #212

Źle napisałem, jak korzystałem z PPC to głównie z jakiś multimediów czyli to co wymieniłeś. Programy to były jakieś ciekawostki nic tak naprawdę konkretnego do pracy.
[#217] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@ZbyniuR, post #215



Myślałem, że Amiga trochę bardziej na rynku zaistniała, jak na tak mały udział w tym torcie to zwojowała naprawdę sporo.

Bezlitosne są te wykresy ja bym obstawiał przynajmniej na 30% na przełomie dekad.
[#218] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@cossack, post #217

Dobrze ci dzwoni ale nie w tym kościele.

Ankieta w Bajtek 3-93 - PC 31%, C= 30%, Ama 21%, ZX 19%, XE 10%, ST 6%, CPC 3%.

Ankieta w Secret Service 1-94 - Amiga 36%, PC 31%, C64 21%, XE 12%.
[#219] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@ZbyniuR, post #218

Tylko że ankieta w gazecie o komputerach domowych/grach nijak ma się do ogólnej rzeczywistości (wskazówka: komputery biurowe).
[#220] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@mmarcin2741, post #195

Nie, 3dmax nie zrobi wszystkiego za grafika. Ale, może dużo pomóc.
No i grafik może być tylko grafikiem, a nie musi się znać na hardware amigi.
Co bardzo ułatwia sprawę, bo takich o wiele łatwiej znaleźć.
[#221] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@UJP, post #196

Oczywiście jak już wreszcie ceny 060 do Amigi spadły z bardzo bez sensu do tylko bez sensu, to Amiga była już komputerem tylko dla hobbystów.
Reszta świata używała grafiki z sprzętowym 3D i c/c++ a nie assemblera.
amiga z ppc plus permedia to było hobby tak jak 060 ale o wiele mniej absurdalne.
Jak ktoś mocno postarał to zrobił grafikę jak na ówczesnym pc.
060 plus AGA jak chodzi o grafikę to był duży krok wstecz i wstyd przed ludźmi.
[#222] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@swinkamor12, post #221

W którym roku ta 060+AGA to był wstyd?

Moja AGA ze 030-42MHz w okolicach 97-99 robiła wrażenie na posiadaczach 486-100MHz. Nie aż takie jak PSX, i nie sprzedawali PeCetów po tych prezentacjach, ale nikt się nie śmiał, nie wstydziłem się. :)
[#223] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@ZbyniuR, post #222

W tych latach już był PENTIUM. W 1996 roku zestaw Pentium 75 z monitorem ARX chyba 14 cali bez CD-ROm, bez dźwiękówki kosztował chyba około 3 tys. zł w sklepie MAPASOFT w Krakowie.
[#224] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@Hubez, post #223

To że już były w sklepach nie znaczy, że już stanowiły znaczącą część tego co ludzie mieli w domach.
[#225] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@ZbyniuR, post #222

Moja AGA ze 030-42MHz w okolicach 97-99 robiła wrażenie na posiadaczach 486-100MHz.


A tak z ciekawości tylko, co dokładnie robiło wrażenie? Wtedy już królowało Pentium, ale nawet w porównaniu z 486DX4/100 i grafiką SVGA VLB (nie mówiąc o PCI) to mnie zastanawia

Może po prostu wrażenie robiło coś, co normalnie nie zrobiłoby żadnego wrażenia, a było to bardziej zdziwienie, bo ci PC-towcy kojarzyli Amigę tylko z A500 i Workbenchem 1.3?

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2020 09:03:41 przez Jacques
[#226] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@Jacques, post #225

Starannie dobierając repertuar demek i gier, tak, żeby wszystko było dynamiczne i skrzyło się kolorami, można było zrobić wrażenie Amigą, tym bardziej, gdy "ofiara" pokazu nie była obeznana ze sceną. Wybajerzony system robił wrażenie i emulatory, nawet Norton na PC-Tasku (i byle nic więcej...).

Tyle, że to była manipulacja, niczym starannie dobrane filmiki demonstracyjne, pokazywane na telewizorach w sklepach. Odpalenie czegokolwiek, dającego bezpośrednie porównywanie, natychmiast by pokazało, jak bardzo król jest nagi. Choćby Quake.
[#227] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@Daclaw, post #226

No na 030-42MHz to król był nagi już przy Doomie (gdzie tam Quake!) w porównaniu z DX4/100, bo mowa tylko o low-res i odrobinę zmniejszonym ekranie by chodziło dość płynnie.
Odpalam czasem DoomAttack na Blizzardzie 030/50 i jest nieźle na full-screen, ale w low-res, a to jednak szybsza karta.

A mowa o grze z 1993 roku i rzekomym robieniu wrażenia w 1997-1999

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2020 10:31:28 przez Jacques
[#228] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@Daclaw, post #226

Tyle, że to była manipulacja, niczym starannie dobrane filmiki demonstracyjne, pokazywane na telewizorach w sklepach.


Coś jak pokazy i opisy Vampire V4SA
[#229] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@Jacques, post #227

Jedyne co robiło wrażenie, to to, jak ładnie potrafił dobrze skonfigurowany WB wyglądać, jak ekspresowo się wczytywał i że nie trzeba było co miesiąc lub dwa reinstalować systemu. Na PC Windows 98SE w okolicy 2001r wczytywał mi się około 2minuty. Na Amidze, od włączenia w jakieś 10-15 sek. A gry na PC w 1998r rządziły. Bracia mieli P166MMX i kartę SVGA na PCI, Quake, Quake II, Need for speed II, Carmageddon, Half Life, Diablo, FallOut/FallOut 2, to robiło wrażenie. Nasze gry, były już parę lat do tyłu :/
[#230] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@flops, post #229

do dziś .... ciary ...
:D
:)

https://www.youtube.com/watch?v=X9UTnUcyED0&feature=youtu.be&list=RDX9UTnUcyED0&t=2
[#231] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@tboniasty, post #228


Tyle, że to była manipulacja, niczym starannie dobrane filmiki demonstracyjne, pokazywane na telewizorach w sklepach.

Coś jak pokazy i opisy Vampire V4SA


Bzdura szeroki uśmiech

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2020 15:28:46 przez David
[#232] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@flops, post #229

Co robiło wrażenie ns ludziach to pasja, że ktoś wciąż na tym kodował, że ludzie jeszcze na to demka oglądali, albo że ktoś wydał wtedy 650 ziko na kartę do „kąputera”, który nie jest produkowany od lat. Wtedy też jest największy exodus z amigi na pc.
O grach nawet szkoda wspominać. Byliśmy jak użytkownicy c64 byli dla nas jeszcze kilka lat temu, kiedy ze współczuciem patrzylismy jak się zachwycają grą Giana Sisters lub Commando...
[#233] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@Ralpheeck, post #232

No nie do końca. Taki Ruff'n'tumble robił wrażenie.
Nawet dzisiaj robi w swojej klasie.
[#234] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@Daclaw, post #233

No nie do końca, przynajmniej jeśli nadal mowa o końcu lat '90
Kilka lat wcześniej niż ten 97-99 już wyszły Donkey Kong Country, Toy Story czy Metal Slug i na Pentium dobrze działały na emulatorach SNES czy MAME.
Ruff był świetny u nas, ale poza Amigą chyba aż tak się nie wyróżniał.
[#235] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@David, post #231

Bzdury powiadasz? No to dyskutuj z faktami, bo V4SA przechodzi obecnie masowe testy kompatybilności. Sprawdzono już prawie 300 pozycji softu i statystyka pokazuje, że ledwo 57% z tego działa dobrze, 23% glitchuje, a 20% to crash. Wake up Neo i kup prawdziwą Amigę, a nie jakieś meble

I żeby nie było, że jestem jakimś hejterem Vampire - miałem V2, z którego przez rok czasu byłem zadowolony. W okresie wcześniejszym mógłbym napisać artykuł na temat niedoróbek hard/softwarowych i samego podejścia AT do swoich niedoróbek. Życzę szczerze wszystkim posiadaczom V4SA by doczekali dopracowania core do aktualnego poziomu V2. W tej chwili polecam czekać z ew. zakupem.

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2020 17:14:24 przez tboniasty
[#236] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@tboniasty, post #235

Serio są takie słabe statystyki? Możesz coś zalinkować?
Szczerze, jestem rozczarowany. Wzburzony i zmieszany.
[#237] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@Ralpheeck, post #236

Proszszsz: link. Pewnie link przestanie niedługo być aktywny
Nasz forumowy Kolega odwala tu kawał dobrej roboty robiąc testy, które powinny przejść raczej przez grupę betatesterów AT.

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2020 17:24:47 przez tboniasty
[#238] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@Jacques, post #227

Tak jak napisał Daclaw, boot w naście sekund, ładne GUI, modółki + wyselekcjonowane obrazki, setki MP3 na płytkach, kilka lepszych demek, kilka animek w HAM8. W tamtych czasach ciągle nie każdy PC miał kartę dźwiękową, więc nawet kilkuletnie gierki ot choćby byle Lotus dźwiękowo robił wrażenie. Ich kompy kosztowały 2 razy tyle co moja Amisia, a dobrze wiedzieli że PC w jej cenie nie potrafiłby żadnej z prezentowanych im rzeczy. Pamiętali A500 i zdumiewało ich że włożenie CD nie pauzowało kompa tak jak w PC i nawet wskaźnik myszki się przy tym nie ciął. Poważnie, jarali się czymś takim. Jeśli spytali to pokazałem jakieś doomówki z Amigi, oczywiście z parametrami na których to nie muliło, ale nie te z PC.

Jako Pleystejszynowca nie przestaje mnie zdumiewać że hasło "gry 3D" z tamtych czasów ludzie kojarzą z takimi nudziarstwami jak wybryki od id Software. A dla mnie to Gran Turismo, AceCombat czy Crash Bandicoot. Colin McRae na 486 nie miał połowy tych drzew które miałem na PSX i wyłączone słońce oraz uszkodzenia auta, bo inaczej się cięło! Piraty do PC miały wycięte animki więc Tomb Raider albo NFS3/4 na PSX także robiły na nich wrażenie. A jak ich odwiedzałem po takiej prezentacji to się zastanawiali co by mi pokazać żebym nie pomyślał że mają złoma.

Nie miałem i nie znałem wtedy żadnej z tych gier o których była mowa we wątku o najładniejszych grach na A500. Ale włączałem MP3 na Amie i przełączałem obraz w TV na PSX by pokazać MotoRacer i nikt się nie śmiał bo na PC tak nie mogli. To naprawdę nie były złe czasy dla takiej konfiguracji. Dopiero Pentiumy i szaleństwo z DiviX-ami sprawiało że nie miałem czym zrobić wrażenia na PeCetowcach.
[#239] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@ZbyniuR, post #238

Tą lepszą grafikę i lepsze gry miałeś na PS a nie na Amidze.
A i karty dźwiękowe do pc jeszcze gdzieś około 1996 były drogie. Ale to dźwięk a nie grafika.
ID ci się nie podoba. Dla wszystkich innych DOOM i Quake był przełomowe, są i pozostaną kultowe.
[#240] Re: Nie Otake Retro walczyłem!

@swinkamor12, post #239

Skoro używasz tak wielkich słów jak "wszystkich" to rozumiem że obracałeś się w gronie dla których Doom był ważny, ale wg poniższej listy na PC w latach 90ych ukazało się aż 11 gier które sprzedały się lepiej niż Doom, no nie mogę nawet Theme Park był lepszy. :D
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_PC_games
A wg tej listy na PSX było ponad 30 gier które się sprzedały lepiej niż Doom na PC, w tym dwie części Gran Turismo i trzy części Crasha Bandicoota, o których wspomniałem wcześniej.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_PlayStation_video_games
A gdy już przetrawisz te liczby to ci powiem czym był Doom dla tych co nie chodzili do waszego Doomowego kościoła (skoro to kult)... Otóż Doom był benchmarkiem, włączało się go na 5 min żeby zobaczyć jak szybko na czymś chodzi. I tyle. :)
1
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem