[#1] 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?
Do jakich procków intela/harris/amd/ibm można porównać 68000 7,14mhz i 68EC020 14mhz?
Zakładamy gołe amigi tj 500 bez fastramu i 1200 bez fastramu.
Co było ich wydajnościowym odpowiednikiem po stronie grzyba?
[#2] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@ligant, post #1

286 i 386sx/16. Aby jednak cpu 68020 dobił do maksimum wydajności,
to musi być trochę fast ramu.
Wynika to z zaawansowanej architektury graficzno - muzycznej Amigi,
podczas gdy pc 286 i 386 to proste maszyny liczące.

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2022 09:21:56 przez mmarcin2741
[#3] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #2

Po prostu ówczesne pecety dysponowały praktycznie zawsze układami peryferyjnymi (karta graficzna) z własną pamięcią, stąd nawet intensywne wykorzystanie tejże przez układ graficzny nie wywłaszczało CPU z dostępu do szyny. Inna sprawa, że takie wczesne karty VGA to właściwie wyłącznie proste framebuffery (karty nie miały nawet blittera), stąd układ graficzny nie musiał zbyt często grzebać w Video RAMie, za wyjątkiem pobierania danych do wyświetlenia na ekranie.
W Amidze układy graficzne o wiele intensywniej wykorzystują dostęp do pamięci, przy obecności wyłącznie pamięci chip, CPU zaczyna dusić się z niedoboru danych. Tak się nie dzieje wyłącznie w przypadku gołej A500, gdzie wydajność chip RAM wystarcza na pokrycie potrzeb chipsetu i CPU, zaś przeplecenie ich cyklów dostępu minimalizuje częstość wystąpienia konfliktów. Natomiast założenie w Ami dowolnego procesora szybszego niż 68000 7,14 MHz bez fast RAMu skutkuje znaczącym obniżaniem jego osiągów.
Dlatego właściwie każda Ami przy testowaniu CPU powinna mieć trochę fast RAMu, bez niego realna prędkość CPU asymptotycznie zmierza do pewnego (niewysokiego) poziomu, bo mierząc w Amidze bez fast RAMu prędkość CPU, mierzymy tak naprawdę przepustowość magistrali danych między chip RAMem a CPU w realnych warunkach pracy komputera (która w Amidze nie zależy bardzo od szybkości CPU).
Co do szybkości CPU, to chyba są właśnie takie jak napisałeś.
2
[#4] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@ligant, post #1

8088 < 8086 < 68000 < 80286 < 68020
Tak to się przedstawia ogólnie. 8086 był trochę mniej wydajny od 68000 na zegar. PC miał 4.77MHz ale bywały komputry które miały 2x wyższy zegar. 80286 już bardziej jest podobny do 68020 na zegar w 16-bit i był to pierwszy procesor który Intel zaprojektował specjalnie dla PC widząc potencjał platformy.

68020 należałoby bardziej już porównywać z 386SX/DX ponieważ był 32-bit. Same 386 miało wydajność 16-bit porównywalną z 286.

68000 był niezłym procesorem ale potrzebował dużej ilości cykli na zegar aby coś zrobić. Nie widać tego na Amidze w grach bo tutaj większość roboty procesora to instruowanie chipsetu jak ma rysować gry i obsługa ich logiki. Wystarczy jednak porównać Amigę do Atari ST aby zobaczyć że tam u rolników tak różowo już nie było.

Wczesne PC z 8088/8086 i kartami Hercules/CGA/EGA do gier były tragiczne. Mając jednak 286 i kartę VGA miało się jednak lepszą platformę od Atari ST. No jak jeszcze jakiś Adlib był aby mieć jakąś fajną muzyczkę to już kosmos. VGA było co prawda buforem ramki ale i tak się nadawało do gier znacznie lepiej od np. układu graficznego Atari ST ponieważ można było robić płynne scrolle w grach sztuczkami z konfiguracją generatora obrazu. Proste przesuwanie ramki obrazu gdyby Atari ST to potrafiło znacznie by pomogło temu komputerowi w uzyskaniu płynnych gier. Widać to zresztą po komputerach MSX gdzie jak dodali taką funckję to gry nagle zaczęły mieć płynne przewijanie i to pomimo prostego procesora Z80.

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2022 12:11:59 przez XoR

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2022 12:12:23 przez XoR
[#5] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@XoR, post #4

Z duetu Atari St oraz pc 286 wybrałbym bez wahania Atari St.
Programiści dokonywali na nim cudów, np. Wings of Death,
Chaos Engine itd.
Dochodzi świetna demoscena, możliwość podłączenia do
dużego telewizora i cena samego komputera o wiele niższa
niż tego 286.
[#6] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@XoR, post #4

Tak śmiało podajesz to lepsze a to słabsze, a ani razy zegara nie podałeś.
1
[#7] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@ZbyniuR, post #6

A tu tak na marginesie ciekawe porównanie procków, nie wg ich mocy ale wg ich stopnia skomplikowania mierzonego ilością użytych w nich tranzystorów w tys.:

8008________3.5____________________6502__________3.5
8080________4.5____________________6800__________4.1
_Z80________8.5____________________65C02_________11
8086________29_____________________65C816________22
_186________55_____________________68k___________68
_286_______134_____________________020__________190
_386_______275_____________________030__________273
_486_____1,180_____________________040________1,200
Pentium__3,100_____________________060________2,500

dane ze strony: https://en.wikipedia.org/wiki/Transistor_count
2
[#8] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #5

I dodatkowo krwawienia z uszu można było dostać w gratisie.
No chyba ze mowisz o ste a nie o st, bo to drugie to do gier się nie nadawało.

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2022 15:43:23 przez mikecios
[#9] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mikecios, post #8

I tak było lepiej niż na pc speakerze.
[#10] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #9

zaraza zaraz nikt nie wspomnie ze scrolling i dzwiek lecial przez CPU na PC .. stad plynne i dynamiczne full kolorowe platformowki chodzili z miodnym dzwiekiem bez przeszkod w 50 FPS na Amidze 1000.. a na PC coz ..zabka scrolu..zwalnianie dzwieku i kilka kolorow na krzyz CGA/EGA

Amiga miala zapas mocy na kolejne 10 lat - pierwsza gra ktora w pelnii wykozystala wszystkie uklady specjalistyczne to Shadow Of the Beast - dzwiek tytulowy do dzis robi gesia skorke u wielu :)

Panowie suche dane CPU to nie wszystko



Ostatnia aktualizacja: 24.07.2022 17:06:31 przez HOŁDYS
1
[#11] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@HOŁDYS, post #10

St też biednie, nawet blittera nie ma.
[#12] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mikecios, post #11

Masakra , powielane tematy tysiace razy. Amiga miała swoje 5 minut w latach 1987 - 1995 i tyle ... . 1996 + każdy rok to dominacja Pc i konsol. W prędkości , grafice i muzyce.
2
[#13] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@djpiotrs, post #12

no oczywiście , tylko małe sprostowanie. 5 minut amigi to 1987-1993
[#14] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mikecios, post #8

widziałeś kiedyś ST ? widać że h.ja wiesz
[#15] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@Greczkin, post #14

Warto wspomnieć, że np. dla Bitmap Brothers albo Thalionu
to Atari St był podstawową platformą, na którą pisali gry.
[#16] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@Greczkin, post #14

Wyobraz sobie buraku ze mam nawet.
[#17] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mikecios, post #16

Wyobraź sobie, że Atari St ma dobry dźwięk i da rade pograć.
Jakkolwiek Atari St oceniam bardzo krytycznie, to w swoim
czasie, tzn. 1985-1989 był nie do pobicia, jeśli chodzi o stosunek
cena/możliwości.
[#18] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #17

Chyba ciągle mylimy st z ste.
1
[#19] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mikecios, post #18

No właśnie. Atari się zreflektowało i wypuścili poprawionego Ste. Kilka gier
na niego wyszło i jakby nie patrzeć prezentują poziom Amigi.
Gdyby od razu wypuścili Ste, to by historia mogła potoczyć się inaczej.
Nie wspomnę nawet, że konsole miałyby utrudnione życie na rynku.

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2022 19:09:00 przez mmarcin2741
[#20] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #19

Atari wypuściło takie szybkie, tanie ST, bo im Commodore podpierniczyło Amigę ;) To ogółem jest wyczyn zrobić taki sprzęt "na szybko"...

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2022 19:09:40 przez abcdef
[#21] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@abcdef, post #20

To wszyscy wiedzą. Chodzi o to, że St nie był taki słaby, jak go malują szeroki uśmiech

Porównajmy. Na przykład Shadow Warriors z ok. 1990.

Wersja na peceta


Wersja na Atari St


Ostatnia aktualizacja: 24.07.2022 19:30:27 przez mmarcin2741
[#22] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mikecios, post #11

ST a potem TT w całym czasie swej produkcji aż do '93 oferowały więcej mocy i RAMu niż jakikolwiek inny producent na rynku w podobnej cenie. Nie od początku ale puszczałki SIDów i MODow były dostępne i grały tak dobrze że fani C= przecierali oczy ze zdumienia. Łatek na system nie brakowało. I ogarnięty Atarowiec który umiał z nich korzystać nie miał sie czego wstydzić przy Amigowcu. A polskie znaczki, w tym i te wektorowe oraz sterowniki do WYSIWYG na laserówkach ogarnęli o DE-KA-DĘ wcześniej niż zrobili to Amigowcy. Z ankiet wynika że zwykle mieli więcej RAMu oraz częściej i taniej podłączali sobie twardziele a nawet CD niż robili to posiadacze A500. A na Amigowca zadzierającego nosa że może sobie StateOFArt puścić, a oni nie, to reagowali śmiechem. Bo brak paru gierek czy demek bynajmniej nie sprawiał że STkowcy chodzili smutniejsi. :)

Może posiadasz ST, ale do ogarniętego Atarowca to ci daleko, bo gadasz takie rzeczy jakbyś był zakompleksionym Amigowcem który potrzebuje słabszego kolegi pod ręką żeby się poczuć lepiej. A na dowód swej wyższości wołasz - zobacz dałem mu bęcka. Tylko że jego to nie bolało, a gdyby był równie źle wychowany to by ci oddał. Tylko że mu cie szkoda. :)
2
[#23] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mikecios, post #11

St też biednie, nawet blittera nie ma.


Pink, znany amigowy koder z grupy Abyss podlinkował kiedyś poniższe demo i napisał tak:
... It makes you believe that no one needs a blitter, or bitplane pointers or a copper when you have a 68000.

Dodał, że gdyby wyłączyć dźwięk, demo wyglądałoby jak amigowe szeroki uśmiech

Ja jednak mimo iż fanem ST nie jestem, to uwielbiam dźwięki Yamahy YM2149 OK
Jeden z moich ulubionych autorów i ulubionych jego utworów:


Warto przesłuchać archiwum SNDH, bo jest tam naprawdę sporo świetnych utworów.
2
[#24] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@AmiClassic, post #23

Fajna ta muzyczka. We wolnej chwili zajrzę co ma jeszcze na kanale. :)
1
[#25] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@ZbyniuR, post #24

To jakiś kanał o tematyce różnej, ale utworów !Cube'a można sporo znaleźć na YT.
[#26] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mmarcin2741, post #21

No Atari St to coś pomiędzy MSX2, a Amigą 500.
Co do STE to dość powiedzieć, że Pinball Dreams powstał tylko na Atari Falcon :)

ps. mam chyba wszystkie atarki (ST, STFM, STE, Mega STE, MEGA4, TT, Falcon) i muszę powiedzieć że miejscami mieli naprawdę dobre pomysły (jak Simmy w STE, grafa 256 kolorów wcześniej niż Amiga (TT)) natomiast po 90tym roku to naprawdę ciężko porównywać cokolwiek Atari vs Amiga.

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2022 23:38:57 przez michal_zukowski
[#27] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@ZbyniuR, post #22

Fajnie ze od st o którym mówiłem pędzisz dalej w kierunku mocniejszych ataryn. Samo st było wybrakowane sprzętowo w porównaniu do A500, pomijając oczywiście midi to raz.
A dwa, jeśli uważasz ze pisanie komuś "że h..a ma pojęcie" jest ok to już lepiej nic też nie pisz.
Trzy - pokaż mi który uzytkownik Amigi miał kompleksy na tle ST ?

Aaa i jeszcze jedno. Jak Ciebie zadowala jakość puszczanych modow na ST to mnie jest Ciebie szkoda a nie na odwrót.

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2022 23:49:56 przez mikecios
4
[#28] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@ligant, post #1

Skąd ta "mania porównania"?

Jak czytam te wątki o prockach nasuwają mi się kolejne tematy:
68060 100MHz vs Pentium 90
PPC vs Pentium 2 (3?)

A może porównanie koprocków:
387 vs 68881 (68882)

Albo jeszcze dalej:
FAT16 vs OFS
[#29] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@tukinem, post #28

Chyba wynikła z braku laku.
[#30] Re: 68000 i 68EC020 a ich odpowiedniki z pc?

@mikecios, post #29

Wymagania Mortal Kombat 2 na PC:
Intel 386, 4MB RAM, VGA

Wymagania Mortal Kombat 2 na Amigę:
A500, OCS/ECS

Więc:
OCS=VGA,
68000 7MHz=386
1
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem