Wątek zamknięty
[#151] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #150

Wszystko się wyjaśniło, dzięki.
[#152] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #150

Idź, Robert i się kłóć z Jeremym Reimerem z ArsTechnica, OK?

Jay Miner, the designer of the Amiga’s chipset, had nearly completed an updated version of the chips codenamed “Ranger” that increased speed, resolution, and color support. Bizarrely, Commodore never shipped these advances, instead opting for a much less powerful spec bump on the Amiga 500 and 2000 (the Enhanced Chip Set, or ECS). But the company did start work on a huge revamp of the Amiga chipset in 1988 called the Advanced Amiga Architecture, or AAA.

AAA was a bold step forward for the Amiga, but it did not fare well in the hands of Ali’s cost-cutting. By the time Commodore folded in 1994, there was only a single engineer working on it, and it was still not ready for release. In the meantime, a stopgap solution called Advanced Graphics Architecture (AGA) had to be rushed into production, and like most things rushed into production, it was also late.
[#153] Re: Zapowiedzi nowych gier

@recedent, post #152

In the meantime, a stopgap solution called Advanced Graphics Architecture (AGA) had to be rushed into production, and like most things rushed into production, it was also late.

Czytałem o tym. Kłócić się nie zamierzam. Chciałbym jeszcze ustalić, co w chipsecie AGA było złe? Jakie parametry miał złe jak na tamte lata? A może jeszcze z drugiej strony dopytam co było w nim dobrego?

Jakie parametry mogły być lepsze?

Następnie spójrzmy na ile było to realne.

Na pewno prace nad chipsetem Amigi i Amiga OS były w takim stadium, na jakie pozwalały finanse i normalne tempo rozwoju sprzętu i oprogramowania. Nie wyobrażam sobie, by firma Commodore przy wątłych finansach decydowała się na tworzenie zupełnie nowej platformy - zamiast rozwijać istniejącą - czyli chipset ECS i AGA.

Z dzisiejszej perspektywy, gdzie po Escomie nie opracowano lepszych Amig aż po AmigaOne, które jednak jest zupełnie inną konstrukcją, widać wyraźnie, na ile stać było kolejnych właścicieli.
[#154] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #153

A może jeszcze z drugiej strony dopytam co było w nim dobrego?

Moim skromnym zdaniem siłą AGA były:
- sprzętowe wspomaganie grafiki,
- sprzętowy scrolling i obsługa
sprite'ów,
- zainmplementowanie układu copper,
- zaimplementowanie blittera,
- pełna kompatybilność z poprzednimi
chipsetami OCS/ECS
- paleta 16.7mln kolorów,
- 262000 kolorów jednocześnie,

- i najważniejsze: Świetne programy graficzne.

Karty svga nie miały niczego z powyższej listy, poza kolorami.
Dlatego takie plusy.

Ostatnia aktualizacja: 24.12.2020 23:01:57 przez mmarcin2741
[#155] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #153

Chipset AGA miał dokładnie wszystko po minimalu. Był powolny, rozdzielczości miał niskie, częstotliwości odświeżania też. Dedykowane drivery miały dziwne ustawienia i trzeba było dłubać MonEdami, a i tak wyżej d... się nie podskoczyło, pojawiały się natomiast problemy, np. z kursorem na skraju ekranu.

Tryby "VGA" jeszcze dwukrotnie wolniejsze, do tego absolutnie karygodny brak możliwości wyświetlenia podstawowego obrazu w trybach 31 kHz.

Poza słynnym płynnym scrollingiem i łatwością współpracy ze sprzętem video, nie widzę żadnej przewagi nad konkurencją na rok 1992/93. Zresztą, te możliwości to nic nowego, miał je już OCS.

A więc, wychodzi na to, że chpset AGA miał tylko jedną zaletę - był.
[#156] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Daclaw, post #155

absolutnie karygodny brak możliwości wyświetlenia podstawowego obrazu w trybach 31 kHz

Pytanie, ilu użytkowników małych Amig zdecydowałoby
się na zakup drogiego monitora svga do...no właśnie
do czego, bo chyba nie do gier.

Ostatnia aktualizacja: 24.12.2020 23:43:48 przez mmarcin2741
[#157] Re: Zapowiedzi nowych gier

@mmarcin2741, post #156

Ja miałem na początku posiadania Amigi 1200 tylko monitor VGA, bo innego po prostu nie miałem.

Amiga 1200 na szczęście posiadała tryby VGA oraz możliwość promowania programów systemowych.

Później pożyczałem od brata telewizor by pograć sobie od święta w jakieś gry w PAL.

Dzisiaj posiadam monitor MultiSync i bardzo sobie cenię.

Monitor VGA miał stabilny obraz, mało promieniowania i większą przekątną.
[#158] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Daclaw, post #155

W porównaniu z OCS/ECS mial szybszy blitter i 2mb chip ram. Jak się okazało było to za mało w porównaniu z PC. Za mało chip ram, brak fastu, za wolna 020. Zdecydowali księgowi i wbili nóż w plecy firmy.

# Robert
Minimum to 020 z koprocem, fast, 4mb chip ram. Wtedy może wyższe rozdzialki bylyby używane, a nie tylko na papierze.
[#159] Re: Zapowiedzi nowych gier

@KM_Ender, post #158

Po co koprocesor?
[#160] Re: Zapowiedzi nowych gier

@XoR, post #159

Gdyby był to może i pojawiło by się oprogramowanie. Na PC miałeś czy nie? A to główny rywal. Na płycie było uszykowane miejsce. Gdyby później pojawiło się Akiko jako rozszerzenie możliwości AGA, to może szanse by wzrosły. Kto to wie.
[#161] Re: Zapowiedzi nowych gier

@mmarcin2741, post #156

W A4000 była ta sama sytuacja, na dodatek nie było nawet modulatora, żeby nie można było zbyt łatwo pomóc sobie telewizorem...
[#162] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Daclaw, post #161

Do telewizora 21 cali przez euro podłączyć
i żaden 14 calowy monitorek vga nie ma
szans.
[#163] Re: Zapowiedzi nowych gier

@mmarcin2741, post #162

Tak, i od interlace oczy wypadną .

Nie każdy tylko grał w gry...
[#164] Re: Zapowiedzi nowych gier

@karolb, post #163

Cały ten wątek znajduje się w dziale forum
pod tytułem Strefa Gier.
Odnoszę wrażenie, że zbaczamy z tematu.
[#165] Re: Zapowiedzi nowych gier

@mmarcin2741, post #164

No tak, ale jak też sam zauważyłeś przy zaletach kości AGA:

- i najważniejsze: Świetne programy graficzne.
[#166] Re: Zapowiedzi nowych gier

@mmarcin2741, post #154

Jak to takie dobre było to po co powstało Picasso II? Które - swoją drogą - było wyposażone w bitblitter. ET4000/W32 Tseng Labs też miało blitter i obsługę sprzętowego kursora (mały sprajt)
I jeszcze ATI, że zacytuję info z artykułu na techspocie
The Mach series launched with the Mach8 in May of that year (1991). It sold as either a chip or board that allowed, via a programming interface (AI), the offloading of limited 2D drawing operations such as line-draw, color-fill and bitmap combination (Bit BLIT)
[#167] Re: Zapowiedzi nowych gier

@KM_Ender, post #158

AGA nie posiada szybszego blittera.
[#168] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Kefir_Union, post #167

Ktos tu jakiś czas temu twierdził, że ma, a że ma większe pojęcie o tych sprawach niż ja, to uznałem, że ma szybszy.
[#169] Re: Zapowiedzi nowych gier

@mmarcin2741, post #164

Odnoszę wrażenie, że z braku argumentów chciałbyś ucieszyć dyskusję pod pretekstem formalnym.

Ale nie, nie zbaczamy. Mogę sobie wyobrazić, że człek zajęty bardzo ważną pracą na swojej A4000 z monitorem VGA, mógł mieć czasem potrzebę odstresowania się przy jakiejś grze. Ale żeby mieć do wyboru pozycji więcej, niż 5 musiał przytachać do Amigi telewizor. Podobnie, jak w sytuacji, gdy system przy starcie nie doszedł do "devs/monitors" przed wyświetleniem jakiegoś komunikatu. Tak samo było w przypadku kart graficznych, aż do czasu BV/CV PPC. Nikt mi nie powie, że to normalne. Albo jest ten support dla VGA, albo nie zawracać głowy.

Oczywiście, były scandoublery, monitory multisync, przełączniki monitorów. Ale to dodatkowe ograniczenia, rzeźba i koszty.

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2020 12:04:46 przez Daclaw
[#170] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Daclaw, post #169

Popraw mnie jeśli źle myślę, ale czy A4000 to był sprzęt dla gracza?
[#171] Re: Zapowiedzi nowych gier

@abcdef, post #170

Tak. Po dziś dzień, dla graczy są najpotężniejsze maszyny dostępne na sklepie. A4000 dokładnie spotkała się z premierą Dooma i podobnych, mając pod dostatkiem mocy, aby je pociągnąć. Gdybyśmy zechcieli załapać tę logikę, zamiast łykać brednie o wspaniałości A500 i cudownej lekkości jej systemu, mielibyśmy szansę na co najmniej parę lat jeszcze w mainstreamie. A może w ogóle inaczej by się to wszystko potoczyło.

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2020 12:57:03 przez Daclaw
[#172] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Daclaw, post #171

Bardziej niż to czym się stało interesuje mnie to czym były jak wychodziły. Zatem zapytam raz jeszcze - czy to była amiga dla amigowego gracza gdy trafiła na rynek. Proste tak lub nie wystarczy. Bo to czym się po latach stała nie ma większego znaczenia, zresztą stała się taką a nie inną ze względu na właśnie mostki pci czy dopałki.
[#173] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Daclaw, post #171

Jasne :) Kazdy Amigowiec szedl do sklepu po A4000 i kupowal ja dla gier za olbrzymie pieniadze w porownaniu z bardzo popularna A500 do gier :) Ja po sprzedazy A500 kupilem A1200 i po sprzedazy A1200 byl juz czas na 486 dx4/100 w latach 90... A nie na bardzo droga A4000 do gier.

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2020 14:24:28 przez Siege77
[#174] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Siege77, post #173

w calej Polsce Amig 4000, wtedy to moze bylo ze 100 o ile w ogole bylo...
[#175] Re: Zapowiedzi nowych gier

@karolb, post #163

Nie każdy tylko grał w gry...

Gry nie, grafika komputerowa nie. Bardzo mnie
interesuje, co takiego robiłeś na komputerze
w tym 92/93 roku i dlaczego miałoby to być
ważniejsze niż gry czy grafika dla innych
użytkowników.
[#176] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Siege77, post #173

A500 do gier to była w 1987, maszyną dotrzymującą kroku konkurencji w I połowie lat 90-tych była A4000 właśnie.

P.S. Nie wiem, jak to się ma do inflacji, ale licząc na gołe kwoty, współczesny topowy gamingowy laptop kosztuje tyle samo, co A4000 w czasach świetności. Albo inaczej - też są to ceny robiące wrażenie. I nikt nie narzeka.
[#177] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Daclaw, post #176

"...I połowie lat 90-tych była A4000 właśnie"

panie TEORETYK

no ale co z tego, ze technicznie BYLA, skoro nawet na zachodzie ludzi nie bylo stac na to cudo ?




Byles kiedys na ksiezycu ? Jeszcze Nie byles?!
no a przeciez czlowiek byl juz na ksiezycu 50 lat temu !!!! pomysł
[#178] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Daclaw, post #176

Dziwny jesteś.
Mierzysz dzisiejszą miarą tamte czasy.
Ogólnie to wtedy na słowo komputer większość ludzi odpowiadało, a po co ci to.
Z tego jeść nie będziesz mówił mój teść.
Amiga 500 w Polandi stykała spokojnie do 1993 roku.
Bom na kompy zaczął się od 1994 roku.
A A4000 nigdy nie była do gier a w Polsce było tego może 10 szt.

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2020 18:42:15 przez WojtekX
[#179] Re: Zapowiedzi nowych gier

@selur, post #177

A jak miały stanieć, skoro ich nie kupowano? W świecie PC też ceny były kosmiczne, ale tam nie było, że boli - cały rynek, całą mocą wymuszał ciągle zakupy i apdejty, więc ceny systematycznie spadały. A amigowcy siedzieli obok, na swoich "lekkich" A500 i darli łacha.
[#180] Re: Zapowiedzi nowych gier

@selur, post #177

Nie była popularna, bo firma przyzwyczaiła, że ma linię do domu i dla profesjonalistów. Problem polega na tym, że 1200 szybko odpadła z rywalizacji z PC, bo on pozwalał na obie rzeczy. Przypomnij sobie czasy Młodego Technika, był tam konkurs nagroda to A4000 lub PC 486, hyly traktowane równorzędnie. Amig 4000 było malo na rynku, bo firma bardziej niż na nią postawiła na zabawkową A1200, która próbowały utrzymać firmy trzecie przez dodatki typu turbo, fast aty. A4000 pozwalala na rozbudowę w stylu PC tylko w domach królowały A500 i TV i na kupno Amigi kojarzonej z zabawką, takie trochę lepsze C64 nikt nie chciał wydać kasy. Niestety inne Amigi z uwagi na możliwość rozbudowy np. A2000, A3000, A4000 traktowane jako nie do domu nie brano pod uwagę. O ironio w przypadku PC tego problemu kupujący nie mieli.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem