Wątek zamknięty
[#241] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@ingenic, post #240

HD powinien być w standardzie i koniec. Podobnie jak gęsta stacja, szybsza 020 i fast ram. I koniec, takie jest moje zdanie.
[#242] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@twardy, post #241

No jasne, że HDD powinien być montowany jako standard. Ja dodałbym jeszcze 16bit dźwięk.
[#243] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Daclaw, post #181

AGA wydawana była z systemem 3.0 i przyznam, że w tym systemie nie zaktualizowano przesuwania okienek, przez co wygląda ono brzydko (szczególnie okna wypełnione grafiką).

Na szczęście jest na to bardzo prosta recepta - wystarczy odwołania starszej funkcji ScrollRaster() zastąpić nowszą funkcją ScrollRasterBF() i ustawić BackFill na LAYERS_NOBACKFILL, żeby niepotrzebnie nie wypełniał obszaru kolorem tła.

Wtedy przesuwanie okienek typu Simple Refresh wygląda bardzo ładnie nawet w Hires i 256 kolorach!

Łatka jest prosta w implementacji, niestety powoduje problemy z niektórymi programami, które wymagają ScrollRaster() z wypełnieniem kolorem tła.

Reasumując wsparcie dla AGA w OS3.0 nie jest jakieś optymalne. Co więcej jestem zdania, że Blitter daje radę w rysowaniu, został wszak zaprojektowany do dużych prędkości (patrz: Copper i synchronizacja obrazu).

Co do Chunky to dobre algorytmy wymagają jakichś 12 taktów MC68020+ na piksel 8bpp. Jak ktoś potrzebuje np. do mapowania kolorów pikseli lub transformacji to może korzystać.

Jednakże grafika Planarna na Blitterze jest efektywniejsza, bo są oszczędności czasowe i pamięciowe. No i koprocesor pracuje niezależnie.

Warto sprawdzić to w praktyce.

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2020 17:04:58 przez Hexmage960
[#244] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #243

Robert chodzi o to, że ciągle ktoś musiał ratować sytuację A1200, bo C= spie...
[#245] Re: Zapowiedzi nowych gier

@mmarcin2741, post #232

Z Kasparowem grał IBM Deep Blue...
link

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2020 17:44:27 przez BuLa
[#246] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@ingenic, post #240

Cena po części wynikała z zastosowania dysku 2,5". To jeden z tych pomysłów C=, których nigdy nie zrozumiem. Przecież wystarczyło trochę inaczej sprofilować obudowę, żeby weszło elegancko i bez rzeźby 3,5"...

Tak czy inaczej i wbrew pozorom, nawet 20MB HDD to ogromny skok jakości pracy na gołej A1200. Starczy na podstawowy system i kilka programów z tamtych czasów.
[#247] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Daclaw, post #246

elegancko i bez rzeźby 3,5"

Mogło chodzić o to, żeby uprościć zasilanie
takiego dysku.
Budowa A1200/A600 kojarzy mi się
z latopami, port PCMCIA to też
rozwiązanie z notebooka.
Dysk twardy powinien być.

Cpu 020 Commodore dostawał prawie
za darmo. Nie wiem, dlaczego nie
użyto szybszego zegara. Może jakieś
problemy konstrukcyjne?

Jedyny problem to chyba ten fast ram.
1mb mało, a więcej pewnie drogo.

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2020 18:39:31 przez mmarcin2741
[#248] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@mmarcin2741, post #247

IMHO lepiej ten 1MB fastu na pokładzie niż wcale
[#249] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@deez, post #248

Skoro już (produkując A1200) oszczędzamy pamięć i tniemy koszty to nie lepszym wydajnościowo rozwiązaniem było by 1 MB CHIP + 1 MB FAST?
[#250] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@recedent, post #249

Pójdę krok dalej: dwa gniazda simm na płycie, jeden pod chip, drugie pod fast. Do tego AGA ogarniająca do 4 MB chipu.
[#251] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@recedent, post #249

Projektanci musieli dojść do wniosku że pojawi się problem 'minimalnego standardu' znany z innych komputerów i gry będą robione do końca życia tego sprzętu pod 1MB chip. Moim zdaniem powinni do 2MB chip dorzucić 256kb fast na krytyczne szybkościowo procedury i jakiś bufor.
[#252] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Kefir_Union, post #251

No też fakty, mielibyśmy wtedy AGA z 1 MB chip jako standard czyli porażka. Dla mnie już wtedy 4 MB to minimum, żeby sensownie działać. Przecież wystarczyło otworzyć w WB kilka okienek, dać jakiś backdrop, ustawic 32 kolory i polowa ramu znikała. Jako, że od początku miałem w Amidze hadeka, 2 MB ramu wymagały ekwilibrystyki żeby cokolwiek odpalić, Slam Tilt resetował Ami, żeby wyczyścić RAM, installer UFO tworzył specjalną dyskietkę startową żeby oszczędzić RAM i grę odpalić z HDD itp.
[#253] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@recedent, post #249

Na pewno lepszym, szczególnie dla cpu, który dostałby skrzydeł (no dobra, jednego skrzydła) 🙂.
[#254] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@recedent, post #249

2MB chipu to i tak mało. Jak na rozdzielczości i liczbę kolorów z 1992.
Oprócz zmian w chipsecie żeby były chunky pixels i ochrona pierwszej strony pamięci.
a1200 potrzebowała też gniazd simm na fast na płycie.


Ostatnia aktualizacja: 28.12.2020 09:48:39 przez swinkamor12
[#255] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@twardy, post #252

Kwestia ramu juz byla poruszana - na poczatku lat 90 1 MB kosztowal majatek nie mowiac o 4.
Tutaj dobry ruch zrobila firma konkurencyjna Atari .. ktora tez dawala jako standard 1 MB w STE ..ale w wymiennnych simach 256 kb x sim30.
Kazdy według własnej kieszeni mógł modyfikować ilość pamieci w swoim komputerze.
Kosci byly kosztowne ..sloty juz nie tak bardzo.
Po co nam miejsce na FPU PLLC ktorego nikt z nas sam nie wlutuje
Brawo ty ...
[#256] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@ingenic, post #242

No jasne, że HDD powinien być montowany jako standard. Ja dodałbym jeszcze 16bit dźwięk.


Kiedyś w jakimś wątku objaśniałem dlaczego 16-bitowy dźwięk amigowym grom potrzebny był jak nieboszczykowi szczepionka skoro istniejący 8-bitowy nie był wykorzystywany do końca. Grom potrzebna była większa polifonia i więcej miejsca na sample (na dysku i w pamięci chip, którą postulujecie powiększać, bo ciągle jej brakuje).

Nie wiem na ile to technicznie możliwe, ale w sumie czemu nie - najlepiej byłoby wcisnąć do Amigi 1200 drugą Paulę - pierwsza załatwiałaby kompatybilność nowego komputera ze starymi grami, a druga rozwiązywałaby stary dylemat 'MUSIC OR SFX'. I w drugą stronę, te nowe gry które by 'chciały' miałyby szanse pozostać kompatybilne ze starym sprzętem pozostawiając możliwość korzystania jedynie z 4 kanałów.
[#257] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@HOŁDYS, post #255

Jako ciekawostkę, można dodać, że Atari Falcon został wyceniony na:

- Atari Falcon 1MB, bez hdd 499 funtów lub 1400 marek,
- Atari Falcon 4MB, hdd 65mb 950 funtów lub 2300 marek.

Źródło: Świat Atari, nr 1(2)/1993

Powyższe kwoty należy podwoić, aby otrzymać
dzisiejszą wartość.

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2020 13:19:27 przez mmarcin2741
[#258] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@nogorg, post #256

Kiedyś w jakimś wątku objaśniałem dlaczego 16-bitowy dźwięk amigowym grom potrzebny był jak nieboszczykowi szczepionka

***** gry. Chodzi o to, że 16-bit dźwięk był (i w sumie, nadal w większości przypadków jest) standardem, co mogło Amidze dać miejsce w jakiś poważnych zastosowaniach. Miała to miejsce dzięki PAL-owskiej grafice, ale technika video całkowicie się zmieniła. A tak byłby drugi filar.
[#259] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Daclaw, post #258

Dokładnie, tak jak Atari Falcon który dzięki dobremu układowi dźwiękowemu i DSP na wiele lat zagościł w studiach nagrań.
[#260] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Daclaw, post #258

***** gry.


W wątku o grach...


Dokładnie, tak jak Atari Falcon który dzięki dobremu układowi dźwiękowemu i DSP na wiele lat zagościł w studiach nagrań.


Jakieś przykłady?
[#261] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@HOŁDYS, post #255

Ja pamiętam, gdy kupiłem pierwszą A1200 w latach 90-siątych używaną to później dokupiłem kartę do pamięci FAST Elsatu.

Tak to wyglądało:



I pamiętam że nie było to jakoś bardzo drogie. Do niej dokupiłem kość 8 MB FAST używaną i później koprocesor.
[#262] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@gilban, post #261

Magazyn Amiga maj 1994.
Karta Elsatu E1204 cena 2 990 000 starych złotych, sama bez pamięci.
Na początku rozszerzenia pamięci do a1200 kosztowały absurdalnie dużo.
Potem jak już zarobili ceny spadły.
Co się dziwić, zewnętrzna firma musi wyłożyć kasę, opracować kartę i musi się to zwrócić.
Nic dziwnego że z początku prawie nikt nie kupował fastu do a1200.
Oszczędności c= bardzo drogo kosztowały.
A można było od razu dodać gniazdo na simmy na płycie.
[#263] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@gilban, post #261

No jak kupiles a 2003 to moze i nie bylo drogie ..na przykladzie cen zestawow PC z 1 MB i 4 MB RAM ..

1993
i80386SX 25 MHz
Pamiec: 1 MB RAM
Dyski: FDD 5,25" 1,2 MB, HDD 40 MB
Monitor: 14" kolor SVGA
OS: MS-DOS 3.3
Cena: 12 mln zL

1993
Procesor: i80386DX 40 MHz
Pamiec: 4 MB RAM
Dyski: FDD 5,25" 1,2 MB i 3,5" 1.44 MB, HDD 80 MB
Monitor: 14" kolor SVGA
OS: MS-DOS 6.0
Cena: 25 mln zl

Amiga500 kosztowala 8 mln zl

Dla przypomnienia 386SX to wykastrowana na zewnatrz 16 bitowa wersja





Ostatnia aktualizacja: 28.12.2020 16:15:01 przez HOŁDYS
[#264] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@HOŁDYS, post #263

Karta Elsatu E1204 cena 2 990 000 starych złotych, sama bez pamięci.

To już lepiej było trochę dopłacić i kupić taką
kartę z 4MB na pokładzie.
Test karty Elbox1200/4MB Amiga Magazyn 9/94, Cena: 490zł
Amiga500 kosztowala 8 mln zl

Widziałem na półce A500 były po 5mln. Po upadku
Commodore po prostu zabrakło maszyn na
rynku i ceny poszybowały.
Był popyt, ale nie było komputerów.

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2020 16:33:40 przez mmarcin2741
[#265] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@HOŁDYS, post #263

Amiga 500 wyświetlała obraz w powietrzu ? Doliczaj cenę monitora/telewizora do A500.
[#266] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@ingenic, post #265

Ale po co ? To tak jakby doliczyc sobie do Ps5 4 tys na TV ...to juz wychodzi 7 tysi za konsole.
Kazdy juz mial w polowie lat 80 jakiegos neptuna/rubina
I wlasnie przez takie rozwiazanie komputery domowe byly o wiele tansze.
[#267] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@HOŁDYS, post #266

No ale i tak magia dedykowanego monitora wygrała.
Pamiętam w sklepach zestawy PC na których lecisly jakieś demo symulatora lotniczego i inne.
Zwis kopary był taki że w główce już rodziła się myśl o takim zestawie.
Wiec Amiga z TV wyglądała blado.
[#268] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@HOŁDYS, post #266

PS5 to era telewizorów 4K, więc tak ! Należałoby doliczyć odpowiednią kwotę do właściwego typu ekranu.
Przez takie rozwiązania to był wieczny raban i drama, bo jak stara chciała oglądać "Dynastię", to dziecioki tłuc w Lotusa. Poza tym utwierdzało się przekonanie, że komputer podłączany do telewizora to zabawka do gier. PC z dedykowane ekranem VGA/SVGA to już sprzęt uznawany za "profesjonalny". Zresztą dziś nowe PC również sprzedaje się monitorami :)
[#269] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@ingenic, post #268

E tam. Ja nie mam dedykowanego monitora do pc.
Podłączyłem pc do niespełna 10 letniego telewizora
Sharp przez hdmi i działa. Jestem bardzo
zadowolony. Dźwięk też idzie z telewizora.

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2020 17:00:53 przez mmarcin2741
[#270] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@ingenic, post #265

Mozna chyba zalozyc ze kazdy mial raczej 1 czy 2 telewizory w domu.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem