Wątek zamknięty
[#841] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Kefir_Union, post #839

Czy ja wiem... C128 to nie taki znów potworek, oczywiście - jak z A1200 - wiele rzeczy można było zrobić lepiej. Ostatecznie C128 i A1200 są dość podobne. Głównym atutem C128 jest tryb zgodności z C64 i korzystanie z bogatej biblioteki oprogramowania (głównie gier), a do tego jest też tryb szybszy, nowszy basic, szybsza stacja etc. etc. A1200 też - nowszy chipset, kompatybilność wsteczna, jakieś tam nowe możliwości. I co z tego? C128 dostało w d... m.in. przez brak rozsądnego upgrade podsystemu wideo. Możliwości VIC-IIE były w sumie jednakowe jak VIC-II z commodore 64, a VDC znów nie miał sprite co zawężało jego realne zastosowanie. Zrobiliby mix obu to by ten wózek jeszcze 8 bitowce pociągnął. Ale co ja się oszukuję, przecież C64 jeszcze klepali do porzygu...
[#842] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@abcdef, post #841

Nie pociągnąłby, bo po co. Kolejny 8-bitowiec w roku 1985, kiedy na dobre wchodziło przystępne cenowo Atari ST, a za dwa lata A500, nie miał racji bytu. Pokonało go 16 bitów, jak Sama Coupe czy Amstrada 6128Plus. Albo jak PC Amigę, gdy sprzęt nie nadążał za rynkiem.
[#843] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Jacques, post #842

Ej, ale na Wiki piszą, że C128 sprzedało się około 5,7 mln sztuk. A A500 niby 6 mln. To chyba takiej tragedii nie było.
[#844] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?
No bo przecież VIC był prawie taki sam, a ewentualne różnice to jedyne na co pozwalały to na obsługę dodatkowych klawiszy (sic!) albo nieoficjalne tryby interlaced. Amiga nie była tu przeszkodą, bo w 1985 prawie nikt nie kupował A1000 a już z pewnością nie do gier, a w 1987 C64 miało się mimo wszystko nadal dobrze, C128 z lepszymi możliwościami niż Commodore dało poradziłoby sobie jeszcze lepiej. Ostatecznie równie dobrze Commodore mogłoby wejść w 16bit wersję 6502 (która i tak trafiła jako SuperCPU) a Amigę rzeczywiście sprzedać jako małą, zgrabną konsolę. No, ale to takie gdybanie... Tak mi się wydaje, że po udanym C64 zabrakło innowacji i po to kupili Amigę (i żeby Tramielowi na złość zrobić), a jak i te zasoby się wyczerpały to później mieliśmy to co mieliśmy, zastój i mikroupdate ...
[#845] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?
A o tym że GEOS też to nie słyszałem.

Komunikuje się ze stacją znacznie szybciej, niż basicowy standard, a więc korzysta.
Tak czy inaczej, niezależnie od tego, ile procesorów miałby finalnie C128 i o ile byłby przez to tańszy, niewiele by to zmieniło. Było po prostu za późno, tak samo, jak w przypadku A1200, nawet z hipotetycznym złączem na SIMMa na płycie.

P. S. To kolejny produkt C=, którego 99% użytkowników używało "niezgodnie z przeznaczeniem", tak samo jak CDTV (jako A500), A1200 (jako bazę do znacznej rozbudowy), CD32 (jako A1200, albo napęd CD do niej). Ci to mieli pomyślunek i wyczucie potrzeb rynku...
[#846] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Daclaw, post #845

Podstawowym założeniem konstruktorów Amigi 1200 było
opracowanie komputera opartego na sprawdzonym już
modelu 500, lecz o znaczenie lepszych parametrach
technicznych i użytkowych. Wprowadzono kilka istotnych
zmian, które spowodowały poprawę walorów sprzętu.
[#847] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@mmarcin2741, post #846

Tylko że to się nie udało i ten komputer (A1200) nie ma żadnych istotnie lepszych parametrów o czym świadczy jakość softu. W większości to są te same gry co na A500 tyle że mają więcej kolorów.
[#848] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Kefir_Union, post #847

Można powiedzieć, że a1200 pozostała w cieniu
a500 a sprzedaż Amig z aga została stłumiona
przez samo istnienie tańszych i starszych kon-
strukcji.
[#849] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@mmarcin2741, post #848

Skoro poszła wieść że część starego pirackiego softu na tych nowszych Amigach nie chodzi, a stare z drugiej ręki znacznie tańsze, to nie było sensu przepłacać za nowe.
[#850] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@mmarcin2741, post #848

Nie nie można tak powiedzieć, bo wtedy taki Playstation 4 pozostał w cieniu Playstation 3, a sprzedaż Playstation 4 zostałaby stłumiona przez samo istnienie tańszych i starszych konsol Playstation
[#851] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Kefir_Union, post #847

A czy dzisiejszy rynek gier wideo nie wygląda podobnie? Nie ma spektakularnych skoków jakościowych, po prostu systematycznie pojawiają się gry, które mają nieco więcej polygonów, większe tekstury, większe rozdzielczości, więcej klatek itd.
[#852] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@kempy, post #851

Czyli rynek jeszcze wtedy nie był gotowy na A1200?
[#853] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@kempy, post #851

Podobnie, tylko Ty piszesz o rzeczach które popychają technologię do przodu względem aktualnych standardów, a A1200 próbowała do tej normy doganiać.
[#854] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@kempy, post #851

Od lat używam określenia na to "przeżuwanie przeżutego". Zasadniczo zmienia się opakowanie, produkt jest ten sam. Z niewielkimi wariacjami.
[#855] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@mccnex, post #854

no cóż, na ps4 pro gram obecnie w wiekszosci w gry które były na Ami, albo starych konsolach w poprzednich wcieleniach tj. Elite:Dangerous, XCom 2, Civilisation VI, seria Final Fantasy ... oczywiście nie tylko, ale znajomość mechaniki tych pierwowzorów pomaga mi szybko ogarnąć nowe odsłony.
[#856] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@twardy, post #855

XboxOne ma RetroArch i to na legalu. I można grać w pierwowzory i nie trzeba się wzorować



Czyli najlepsza Amiga to jednak nie PeCet

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2021 20:25:42 przez tWINpIX
[#857] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@kempy, post #851

Nie wygląda podobnie. Dzisiejsze gry działają na silnikach które się skalują na szybszych kartach graficznych, masz więcej fps, możesz odpalić większą rozdzielczość a czasem nawet zmienić sposób renderowania. A1200 nie dawała takiej możliwości. Poza wyjątkami jak Frontier, odpalenie gier z A500 nie dawało przyrostu jakości bo to były gry oparte na bitmapach i miały kod wycyklowany tak żeby działał na stałe w ramce / dwóch.
[#858] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@tWINpIX, post #856

A jaka tam architektura jest zastosowana ;) ?
[#859] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Kefir_Union, post #857

Zakladam, ze oszczedzalo sie nieco czasu na rozpakowywaniu danych. AI w turowkach dzialalo szybciej. Niektore tytuly wykrywaly wiecej niz 1mb chipu i z tego korzystaly (Walker). Poprawial sie wiec nieznacznie ogolny komfort obslugi mimo ze gejmplej mogl byc taki sam jak na a500/600.
[#860] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@kempy, post #859

Zgoda ale nikt nie kupował A1200 z tego powodu.
[#861] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Kefir_Union, post #860

Zgoda ale nikt nie kupował A1200 z tego powodu.

ja kupiłem A1200 bo wiedziałem, że Cywilizacja oraz Railroad tycoon będą działać lepiej :) . Do tego doszło jeszcze Millenium 2.2, F/A-18 Interceptor .

Wtedy też były gry, które korzystały z dobrodziejstw szybszego CPU i większej ilości RAM :D
[#862] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@trOLLO, post #861

i Settlersy
[#863] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@abcdef, post #858

Ale podobno nie liczy się to co "pod maską" Tylko grawerowane logo. Po za tym Iphone nie jest Archimedesem. A Macbook Air nie jest smartfonem tylko laptopem

Tak że nie wiem czy pytanie o architekturę przy emulacji ma rację bytu...Śpioch
[#864] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Kefir_Union, post #860

Ja kupiłem A1200 w 1994 z powodu:
- większej ilości chip ram
- kontrolera twardego dysku
- szybszego procesora
- większej ilości kolorów na ekranie
To czy były na to lepsze gry, nie miało żadnego znaczenia. Kojarzę jedną grę, która na pewno wymagała AGA i w którą grywałem (i nadal grywam) od czasu do czasu: Banshee. A najbardziej w przypadku grania na A1200 cieszyło mnie, że szybciej wykonuje tury w Civ.
[#865] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@tWINpIX, post #863

Ehh... odpalam na PC retroarcha dokładnie takiego samego i mam zdecydowanie lepsze rezultaty ;) A gdybym odpalił na jakimś laptopie z carrizo byłyby pewnie podobne. A przepraszam, jednak też byłyby lepsze, bo carrizo ma mocniejsze rdzenie niż jaguar. Ja piłem konkretnie do kolegi zdania "jednak najlepsza amiga to nie pecet" ;)
[#866] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@tWINpIX, post #856

...i na tej "najlepszej Amidze" gra i demko z A500? No, mooc, nie ma co...

P. S. Setki razy była mowa, że programy typu SysInfo nie nadają się do testowania emulatorów i, ogólnie, konfiguracji nowszych, niż one same (DOSowe odpowiedniki pod PC-Taskiem to dopiero dziwowisko) - a ci dalej swoje...
[#867] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@tWINpIX, post #856

Czy ktoś pamięta jak UAE działało w 1995 roku? Czy było chociaż słabe gry 2d uruchamiać?
[#868] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@wnuczus, post #867

Ja zacząłem używać emulatora Fellow (DOS) i WinUAE w okolicach roku 1998 na Pentium 200MMX. Fellow był trochę szybszy, ale WinUAE wydawało mi się już wtedy bardziej kompatybilne. Generalnie na tej konfiguracji po ustawieniu rozdzielczości w PC na 320x240 (fullscreen) i dźwięku mono, dawało się korzystać przyjemnie z emulacji A500 do gierek, choć kosztem tych 16 obciętych linii w pionie.
[#869] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@wnuczus, post #867

ja pamiętam jak średnio działało MacUAE w 1997 na Maku z PowerPC 601@90 mhz - dynamiczne gry nie za bardzo były grywalne bez frameskip, ale logiczne, ekonomiczne oraz strategie to i owszem. Rekomendowany był procek 603/604/G3. Na pececie pewnie była to bardziej zaawansowana wersja emulatora.

Reasumując, o ile łatwa i przyjemna była emulacja Macintosha z tym samym procesorem 68k na Ami, to w drugą stronę wymagało to o wiele większych zasobów mocy (pewnie z uwagi na chipset),

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2021 10:42:51 przez charliefrown
[#870] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@wali7, post #864


Ja kupiłem A1200 w 1994 z powodu:
- większej ilości chip ram
- kontrolera twardego dysku
- szybszego procesora
- większej ilości kolorów na ekranie
To czy były na to lepsze gry, nie miało żadnego znaczenia. Kojarzę jedną grę, która na pewno wymagała AGA i w którą grywałem (i nadal grywam) od czasu do czasu: Banshee. A najbardziej w przypadku grania na A1200 cieszyło mnie, że szybciej wykonuje tury w Civ.


Dokładnie takie same miałem motywacje, licząc że nawet jak zdechnie Commodore to jakaś inna firma pociągnie rozwój tej platformy. Nie udało się szkoda ale dzięki temu przez kilka lat korzystałem z moim zdaniem najlepszego systemu na świecie :). Oczywiście te czasy minęły i trzeba to odbierać w kontekście tego okresu, dla mnie jednak już nigdy raczej nic nie przebije przyjemności korzystania z komputera jaką wtedy miałem. Co do gier to PSX, A1200 nie traktowałem jako sprzętu do gier choć czasem w coś zagrałem, zazwyczaj jakieś strategie.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem