Wątek zamknięty
[#991] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@HOŁDYS, post #990

To nie wina Commodore tylko producentow gier.
Marudzili ze gry pojawiaja sie juz na 11 dyskietkach..ze to skandal...cdromu nikt nie chcial w pelni wykozystac w 1994.
Dopiero pare lat pozniej kilka gidnych uwagi tytulow wyszlo na nosniku CD.


Ale dlaczego? Bo widocznie zbyt mało CDTV / CD32 się sprzedało w porównaniu ze zwykłymi Amigami, żeby opłacało się robić fajerwerki. A to, że baza użytkowników była mała, nie było winą producentów gier, prawda?
[#992] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@HOŁDYS, post #990

Jeśli chodzi o płyty z interaktywnymi prezentacjami i grami to trochę ich było. Pamiętam encyklopedię oraz programy edukacyjne itp.

HOL wskazuje na mniej niż 110 pozycji (kilka pozycji niewydanych):
http://hol.abime.net/hol_search.php?N_ref_hardware=7

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2021 20:19:49 przez Hexmage960
[#993] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Hexmage960, post #992

Tak wszyscy to wiemy ale chodzi o to ze te tytuly niczym sie nie roznily od wersji dyskietkowej ...3 mb zajete na plycie to troche slabo wygladalo.
[#994] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@marianoamigo, post #987

Pościągałem fotki z wersji DOS w gifach, konwersja do 32 kolorów nie powoduje degradacji grafiki. A gra jest zaprojektowana na CD-ROM 1x, więc na CD32 można by zmniejszyć kompresję.
[#995] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Hexmage960, post #988

Bajtek 5/1992 ... dziękuję za uwagę.
[#996] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Jacques, post #991

Ale dlaczego? Bo widocznie zbyt mało CDTV / CD32 się sprzedało w porównaniu ze zwykłymi Amigami, żeby opłacało się robić fajerwerki. A to, że baza użytkowników była mała, nie było winą producentów gier, prawda?

Absolutnie sie nie zgadzam...sprzet to jedno ...byly maszyny japonskie zajebiste jak na tamte czasy ale nikt nawet ich dzis nie zna ...Amiga 500 dopiero zaczela sie bardzo dobrze sprzedawac jak wyszedl defender of the crow a potem shadow of the beast
Ludzie kupuja do tej pory dana marke dlatego ze ma swietna baze gier ..zobacz gdzie mozna kupic teraz PS5? Nigdzie jej nie ma ..nie ma tez jeszcze exow ..ale wiedza ludzie ze sony daje tanie konsole i wysmienite gry wylacznie na platforme Sony.

I tu jest wlasnie dobry przyklad dlaczego sie z toba nie zgodzilem.
[#997] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@HOŁDYS, post #996

Commodore nie miało raczej zmysłu biznesowego by przygotować developerów na premierę konsoli. Teraz jest tak... jest pół roku do premiery, studia klepią tytuły na platformach developerskich by było przynajmniej kilka tytułów startowych które w jakimś tam stopniu pokazują możliwości platformy. Co pokazało commodore sami wiecie. Można sobie założyć, że komuś maszynka się spodoba i sama popularność zainteresuje producentów gier i aplikacji, ale to strasznie naiwne myślenie. Ostatecznie maszynka zainteresowania szerszego nie zdobyła u konsumentów, co za tym idzie developerom też nie specjalnie zależało. A czy CD to zły nośnik i czy nic nie daje ponad dyskietki? No to zerknijmy co ma Dune II @ DOS vs Dune II na dyskietkach dla Amigi ... hmm? Ktoś? Coś?
[#998] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@abcdef, post #997

W dodatku kiedy wyszła CDTV rewolucja "multimedialna" dopiero raczkowała, jak się rozkręciła na dobre, sprzęt był za słaby. CD32 też nie była killer-machine, którą chciałby mieć każdy.
[#999] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@abcdef, post #997

@HOŁDYS, Abcdef

Commodore było w pewnym stopniu przygotowane przed premierą CD32. Z tego co wiem, w momencie premiery kilka pozycji było już dostępnych.

Ponadto Commodore wydawało różne promocje typu "Desktop Dynamite". Załączali software z komputerami - np. Diggers dla CD32.
[#1000] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Hexmage960, post #999

W pewnym stopniu? No dobra, startowe tytuły SNES, w Japonii podczas premiery były dostępne tylko 2 - F-Zero oraz Super Mario World. I wierz mi nawet gdyby było tylko Super Mario World to i tak miażdżyło wszystko co pokazało Commodore dla CDTV i CD32. Commodore szło na łatwiznę licząc, że użytkowników przekona bogata baza oprogramowania amigowego, a developerów bebechy amigowe w połączeniu z medium CD. Tak się nie stało. Nikt nie zapłacił za "killer feature", nikt takiego nie dostał więc motywacji do zakupu nie było żadnej.
[#1001] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Hexmage960, post #999

Diggers CD32 to chyba gra, która miała stanowić ostrzeżenie przed zakupem, a nie zachętę

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2021 20:54:41 przez Jacques
[#1002] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Jacques, post #1001

I wierz mi nawet gdyby było tylko Super Mario World to i tak miażdżyło wszystko co pokazało Commodore dla CDTV i CD32.

To gruba przesada. Zauważ też, że CD32 nie miało dostępu do Amigowej bazy oprogramowania - działały tylko tytuły specjalnie dla niej wydane - edycje CD.

Myślę, że Chaos Engine, Body Blows Galactic, czy Worms zachęcały do zakupu. Nie wierzę, że żaden tytuł Was nie przekona.
[#1003] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Hexmage960, post #1002

Zauważ też, że CD32 nie miało dostępu do Amigowej bazy oprogramowania

Z tym "problemem" uporano się w 5 minut.
[#1004] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Daclaw, post #1003

Tylko Psygnosis probowalo cos zadzialac na cd32 wypuscili rewelacyjnego Flinka ktory nie byl w wersji dyskietkowej AGA i jednego prawdziwego Exclusive CD32 wykozystujacy nowa kosc Akkiko Microcosm (z tego co wiem Gunship 2000 cd32 tez kozysta z niego ) i to tyle
Superstardust czy Alien Bread oprocz intra niczym sie nie roznil od wersji A1200

Nie jaka Cammy zrobila test Akkiko

Has anyone ever tried running benchmark tests to compare the performance? I HAVE!

I have here an A1200 with an 8MB/FPU card, an A1200 with 32MB/030/FPU, and a CD32 with SX32 and 8MB/FPU. I ran the Doom benchmark test using DoomAttack, which seems to be the best DOOM port for lower-end machines. It needs more than 2MB RAM so I can't test it on an unexpanded CD32.

To run the test yourself, use this command line: DoomAttack -forcedemo -timedemo demo3

Here are the results I got:

A1200 030/50Mhz 32Mb (Optimised 020 C2P) - 8481 realtics (8.8 fps)
Amiga CD32 68020/14Mhz 8Mb (Optimised 020 C2P) - 18971 realtics (3.9 fps)
Amiga CD32 68020/14Mhz 8Mb (Optimised Akiko C2P) - 12872 realtics (5.8 fps)

So there you go, Akiko DOES work.

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2021 23:13:23 przez HOŁDYS
[#1005] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@HOŁDYS, post #1004

Microcosm raczej nie korzysta z Akiko, to tylko filmiki odtwarzane w tle i nałożona na to prosta strzelanka.
https://scena.ppa.pl/forum/amiga/26469/cd32-akiko/11#m659534
[#1006] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Jacques, post #1005

A to nie wiedzialem w MA pisali ze to jedyna gra ..
Co do partactwa Commodore i cd32 ..ktore bylo za slabe zeby rywalizowac z konkurencja jak Jaguar ..opracowali zaraz po wydaniu CD32 karte turbo wlasnej konstrukcji CD32 Game System .....ktora nie dzialala z cd32 :) prawdopodobnie przez to akiko i cache 030
[#1007] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@HOŁDYS, post #1004

Akiko oczywiście działa, tyle że nie wystarczy do płynnego działania gier 3D. Problemem jest nie tylko konwersja ale sama złożoność renderowanej sceny. Gdyby zastąpić funkcję konwersji c2p zwykłym kopiowaniem (tak jakby było chunky pixels) to na cd32 dalej będzie może z 10fps w Doomie.
W gołej A1200 chunky pixels i tak praktycznie nic nie zmienia.
[#1008] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@HOŁDYS, post #1004

Co jasno pokazuje, ze bieda procek jak 030 dawał więcej niż to całe akiko.
[#1009] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@HOŁDYS, post #990

Jaguar tez nie byl rozpieszczany exclusivami ...wyszedl wolfestein zool cannon fodder worms pinball fantasies czy syndicate ... toz to tez juz indyki w 1995 r


Ależ proszę bardzo, lista gier exclusive na Jaguara: https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Atari_Jaguar-only_games
[#1010] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Kefir_Union, post #1007

Dokładnie, słaby procek był największym problemem A1200.

A poniżej w filmiku, 386 DX40 z wypasioną karta na VLB (transfer max. 20 MB/s). Jak widać, niewiele to pomogło.
Amiga z 030 z odpowiednim zegarem ma podobne wyniki, a czasami nawet lepsze. Czas skończyć z tym bzdurami, jakoby tryb chunky miał coś zmienić.

[#1011] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@marianoamigo, post #1010

Nie wiem co wykonał autor filmu z Doomem, że chodzi płynnie, ale potwornie wolno (może tryb benchmark), bo typowym zachowaniem jest działanie w normalnym tempie, ale z gubieniem klatek.
W każdym razie na Blizzardzie 1230-IV (50 MHz) DoomAttack działa nie gorzej niż na 386DX/40.

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2021 10:39:09 przez Jacques
[#1012] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@HOŁDYS, post #990

Ale trzeba uczciwie przyznać, że Jaguar miał swoje platform-sellery: choćby Tempest 2000 czy Alien vs Predator, który uchodził za hit, w tamtym czasie obecność Wolfensteina i Dooma też przyciągała uwagę, podobnie jak digitalizowane bijatyki Ultra Vortek czy Kasumi Ninja. Popularnych hitów, które sam wymieniłeś tez nie brakowało, taki Rayman na Jaguara był bodaj najlepszą, najbardziej kolorową wersją. Ogólnie była to o wiele lepsza konsolowa zachęta niż to, co było na CD32, tylko Atari musiało sobie strzelić w stopę brakiem CD w standardzie. Zawsze coś

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2021 10:56:33 przez Jacques
[#1013] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Phibrizzo, post #979

Do tej Amigi byla dolaczona plyta "Welcone Disk". Przecierz to dawalo takie mozliwosci prezentacji jakich sie wtedy nikomu nie snilo.
A co na niej bylo? 50MB jakiego bida-stuffu typu obrazki w IFF i dzwieki 8SVX. Animacje glownie na rotacji palety.


To był jeden z filarów jedynego w swoim rodzaju stylu C=.

Pamiętam dyskietki demonstracyjne, dołączone do stacji C1541-II... Może to i był jakiś tutorial do czegoś, może i była w tym materiale jakaś myśl przewodnia, nie wykluczam. Tym nie mniej, jako 12-latek, lubiłem sobie te dyskietki przeglądać jako swego rodzaju dziwowisko.
[#1014] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Daclaw, post #1013

Ziomal dokupił sobie trochę później, niż czasy CDTV, napęd do A500.
Miał spoko encyklopedię, nie gorszą niż te multimedialne na PC. Było na niej mnóstwo filmików CDXL i sampli, robiło to pozytywne wrażenie. Mnóstwo zdjęć w najlepszym trybie A500 320x512, HAM6. Całość w pełni systemowa, pod WB.
Dodatkowo jakąś angielską grę przygodową, zrobioną na bazie digitalizowanych filmików.

Naprawdę, nawet A500, z napędem CD była o wiele bogatszą platformą. Czemu commodore porzuciło te medium - nie wiem.
[#1015] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@marianoamigo, post #1014

Była Hutchinson (Multimedia) Encyclopedia na PC (Win 3.1 wzwyż) i na CDTV/CD32, choć wygląda to zupełnie inaczej, wersja PC miała "multimedia" w nazwie:

CDTV/CD32:


PC:


Pewnie na PC to sporo nowsze wydawnictwo, ale tam potencjał był o wiele większy, choćby stabilne rozdzielczości SVGA.
[#1016] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@marianoamigo, post #1014

Było na niej mnóstwo filmików CDXL i sampli, robiło to pozytywne wrażenie.

To jest prawda, robiło wrażenie czegoś mega-nowoczesnego. Poza tym te płyty były bardzo starannie wydawane, dopieszczone, estetyczne. Zupełnie jak wydania muzyki klasycznej na (nowym wówczas) CD-audio w latach 80-tych.
Całkowicie zniszczyły to wrażenie składanki rozmaitych "gif-ów", które pojawiły się wraz z upowszechnieniem napędów CD w PC. Mam wrażenie, że w świecie PC tego pierwotnego etapu solidności i estetyki nie było.
[#1017] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Jacques, post #1011

W każdym razie na Blizzardzie 1230-IV (50 MHz) DoomAttack działa nie gorzej niż na 386DX/40.


Dla 030 najlepszy był ADoom, chyba że miałeś dołożony FPU (tak jak w stopce) to wtedy DoomAttack.
[#1018] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@karolb, post #1017

Porównywałem jedno i drugie i DoomAttack wypadał lepiej.
Tak, mam cały czas FPU, wiem, że było parę procedur C2P w pakiecie, ostatecznie użyłem najszybszej, dedykowanej 030, ale nie pamiętam już czy była to wersja FPU czy nie, jeśli była 030+FPU to pewnie taką ustawiłem.
Sam Doom jako taki z FPU nie korzystał na PC, pewnie i u nas nie, co najwyżej C2P?

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2021 11:55:57 przez Jacques
[#1019] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@michal_zukowski, post #1008

Akiko to jest proteza, bardzo prosta proteza. Co więcej Akiko może operować jedynie na chip ramie, w momencie wykonywania operacji wywłaszcza inne układy, co dodatkowo obniża efektywność
O wiele więcej by dało, gdyby w AGA zaimplementować proste tryby chunky. Powiedzmy dwa: 320x200 i 640x400 w 8 bitach (o ile pasmo pamięci w tym drugim przypadku by pozwoliło). Proste tryby - po prostu układ ciągnie bajt po bajcie z chip ramu, bierze kolor z rejestrów palety i wyrzuca na video. To dałoby bardzo dużo, nie byłoby konieczności czekania (szczególnie gdy komputer nie ma fast ramu) na zakończenie operacji przez Akiko.
Oczywiście jest to jedynie akademicka dywagacja, bo Commodore nie zdecydowało się na dodanie takiej funkcji do AGA.

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2021 11:54:54 przez wali7
[#1020] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@wali7, post #1019

Co więcej Akiko może operować jedynie na chip ramie, w momencie wykonywania operacji wywłaszcza inne układy, co dodatkowo obniża efektywność

Akiko to jest rejestr sprzętowy. Nie pracuje na CHIP ramie, procesor umieszcza w tym rejestrze dane graficzne w formacie Chunky, a następnie odczytuje z tego rejestru dane w formacie Planar.

Dane pochodzą od procesora i nie muszą znajdować się w pamięci CHIP.

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2021 12:13:06 przez Hexmage960
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem