Wątek zamknięty
[#1051] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@marianoamigo, post #1050

Jak rozumiem, 030/50 robi to kompletnie systemowo, bez sensownej procedury c2p?

Tak.
[#1052] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Hexmage960, post #1051

OK, czyli nieogranięci programiści np. z Lcasarts mieli by pożytek... gitaraOK
Czyli na początku życia konsoli, zanim były sensowne procedury c2p miało to rację bytu.

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2021 19:07:07 przez marianoamigo
[#1053] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Hexmage960, post #1048

Pytanie zasadnicze, czy 020 jest w stanie cokolwiek pociągnąć w znośnej płynności, a jeśli nie i potrzeba szybszego procesora, z cache, to czemu taka konstrukcja nie wyszła i czemu akiko z tym bruździ.
[#1054] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Hexmage960, post #1048

Moim zdaniem porównanie mało sensowne. Tak w ogóle to nawet nie wiadomo co robi ta systemowa procedura w 'software mode', ile tam jest narzutu systemu.

Jeśli masz czas to porównaj niesystemowe procedury c2p dla akiko i drugą zoptymalizowaną dla 020. Z buforem w Fast i z buforem w Chip.
[#1055] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@abcdef, post #1053

No, ja właśnie nie bardzo rozumiem, jak 28MHz i nawet tryb chunky miały się przydać do 3D przy 020 na pokładzie? No bo na kompie małe okienko albo piksele 3x3 można było jeszcze zaakceptować, bo komp to komp i nie tylko do gier służy. Ale na konsoli? Tam gra, jak już jest, to ma bez łaski chodzić i wyglądać. A do tego Amiga, na dobrą sprawę, 040 potrzebuje...
[#1056] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Daclaw, post #1055

020 28MHz, 256kb fast i chunky pixels daje radę w Wolfach3D, może nawet w Doomie bez podłogi/sufitu. W 1993/94r to całkiem przyzwoite osiągi.
[#1057] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Hexmage960, post #1048

1. Amiga 1200 bez Akiko na 68030/50MHz + FAST oraz
2. Amiga CD32 z Akiko na 68020/14MHz.

To mialbym mala prosbe. Odpal jeszcze na pierwszej konfiguracji z latka BlazeWCP.
[#1058] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Kefir_Union, post #1056

@Kefir_Union

Ja tylko przypomnę, że na gołej A1200 działa przyzwoicie Gloom Classic (nie korzysta z c2p) oraz uwaga: Alien Breed 3D II - wersja 2MB. (w pikselach 2x2 i braku sufitu i podłogi).

Na golasa jest też Fears.

@Phibrizzo

Dobrze, odpalę BlazeWCP i porównam. Chciałem, żeby porównanie było miarodajne, dlatego użyłem systemowej funkcji.

EDIT: Już sprawdziłem. Dla 030 + FAST wychodzi ~25445, czyli 0,035 sekundy. Jest to półtora ramki.

Jest to szybsze niż WriteChunkyPixels() na CD32, ale warto sprawdzić też na A1200/020 jak również zoptymalizowane dla CD32.

@MarianoAmigo, Abcdef

No ja myślę, że jakieś kolorowe platformówki z mnóstwem elementów by się dało. Przygodówki ala LucasArts oczywiście też.

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2021 22:40:34 przez Hexmage960
[#1059] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Hexmage960, post #1058

Mnóstwo elementów by musiał blitować procek. Pytanie czy faktycznie by dał rade. Zawsze myślalem, że Bliter mozna olać od 030@40mhz.
[#1060] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Hexmage960, post #1058

Obraz w małym okienku i pikselach 2x2 jak na 8-bitowym Atari, to nie jest coś co można poważnie traktować.
Gloom korzysta z c2p, można nawet podmieniać na swoją procedurę, gdzieś była wersja dla akiko. Moje poczucie przyzwoitości dla płynności tej gry zaczyna się dopiero od turbo 030.
[#1061] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Hexmage960, post #1058

Fears - dobra gra, z jakiegoś powodu niedoceniona.
[#1062] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Kefir_Union, post #1060

Obraz w małym okienku i pikselach 2x2 jak na 8-bitowym Atari, to nie jest coś co można poważnie traktować.

Nie takie małe to okienko w Alien Breed 3D II - wersji 2MB. Odpalę to Ci powiem, bo nie pamiętam czy 1/2 czy 1/4 ekranu. Mam oryginał tej gry nawet z kartą kodów.

Gloom korzysta z c2p, można nawet podmieniać na swoją procedurę, gdzieś była wersja dla akiko. Moje poczucie przyzwoitości dla płynności tej gry zaczyna się dopiero od turbo 030.

Wersja Gloom Deluxe zgoda - korzysta z c2p i można podmieniać i dopiero na 030 działa dobrze w dużym oknie.

Ale jest też wersja Gloom Classic (wydana przed Deluxe) która korzystała ze swojej techniki rysowania bez c2p.

Kiedyś grałam również w demo Glooma właśnie Classic i ładnie to działało.

Gloom Deluxe ma tryb Classic włączany w programie konfiguracyjnym.

Ale spoko, rozumiem, że dopiero od 28MHz można zrobić jakiegoś przyzwoitego Wolfa 3D. Sam nie znam się dobrze na takich silnikach.
[#1063] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@marianoamigo, post #1026


1. Procek - z racji braku układów 3D, co najmniej 020-28
2. Napęd CD, może być 1x
3. Twardy dysk - brak.
4. Pamięć fast - 256 Kb


1. Procek w podstawce, wymienialny.
2. Podstawka na koprocek (miejsce do wlutowania jest).
3. Miejsce na dysk 3.5 cala, razem z odpowiednim złączem.
4. Podstawki pod SIMM-y - sam decydujesz czy +256kB czy 4MB
5. Stacja HD
6. Szereg peryferiów pod PCMCIA by Commodore do kupienia od razu, w momencie premiery: CD-ROM, karta Ethernet etc.; kto chce, ten rozbudowuje.
7. Wbudowany port MIDI, na zachętę dla muzyków (interfejs MIDI kosztował kilkadziesiąt dzisiejszych PLN, więc zrobienie gniazdka nie podrożyło by Amigi o niewiadomo ile, dogadanie się ze Steinbergiem żeby przeportowali Cubuase (skoro chodziło na STeciaku...).
8. Jak by dali chociaż ze dwa kanały w 16bit/44.1kHz na wejściu/wyjściu to już w ogóle byłoby super - masz wtedy maszynkę do multimediów, genlocków, TV, kompaktowe rozwiązanie do midi/hd recordingu, all in one - no ale wiadomo, tu cena pewnie byłaby "konkretna".

Ten cały Akiko to nonsens, jak patrzę na jego "osiągi" to nie wiem czy płakać czy się śmiać. Rozumiem to jako taką amigową ciekawostkę dla historyków i sentymentalistów, bo "użytkowo" to fajans.
[#1064] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@mccnex, post #1063

Dokładnie. Dobra koncepcja. Cofnijmy się w czasie i piszmy listy do C=...
[#1065] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@mccnex, post #1063

1. Procek - z racji braku układów 3D, co najmniej 020-28
2. Napęd CD, może być 1x
3. Twardy dysk - brak.
4. Pamięć fast - 256 Kb


5. Wbudowany wiatraczek do chłodzenia tego wszystkiego.
6. Wbudowany zasilacz.
[#1066] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@mccnex, post #1063

Napęd CD, może być 1x

1x jest ok, ważne, żeby maks 4x.
Szybsze to zmora. Powstały chyba po to, żeby robić hałas i telepać wszystkim. ;)
[#1067] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@twardy, post #1064

Po co pisać listy skoro dzisiaj wszystkie te dodatki każdy już posiada?
[#1068] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@marianoamigo, post #1050

Z tego co czytałem, w przypadku 030 problemem jest cache procesora, który trzeba wyłączać, aby współpracować z Akiko. Ale i tak jest szybciej niż na 020.
[#1069] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@WyciorX, post #1047

A jesteś pewien, że dostęp do rejestrów układów nie blokuje dostępu do chip ramu? Bo do fast ramu wiadomo że nie, ale biorąc pod uwagę fakt, że w przypadku użycia Akiko i tak całą robotę musi robić procesor, to i z fastu nic nie korzysta wtedy.
Co do operacji na chip ramie, to (1) w stockowej CD 32 nie masz fast ramu, więc wszystko robisz na chip ramie, (2) użycie Akiko polega na wczytaniu danych do rejestrów (a skądś musisz te dane wziąć.... z chip ramu, bo nie masz nic innego), i potem odczytaniu ich prockiem i przeniesienie do.... chip ramu. Niestety.
[#1070] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@wali7, post #1068

Pewnie chodzi o to że rejestry Akiko są zapisywane przez data cache. Wpisujesz do akiko jakieś dane np 1,2,3,4,5,6,7,8. Odczytując dostaniesz wynik nie z akiko ale z data cache czyli z powrotem 1,2,3,4,5,6,7,8 zamiast skonwertowanych na bitplany danych. Potrzebne jest MMU żeby zablokować cachowanie rejestru akiko.
[#1071] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@wali7, post #1069

Raczej akiko nie korzysta z ramu, WyciorX ma rację. Mnie chodziło wcześniej o to że odczyt / zapis do akiko trwa tyle co do chip ramu.
[#1072] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Kefir_Union, post #1071

Jasne, że nie korzysta z ramu, ja zastanawiam, czy skoro korzystają z tej samej magistrali co chip ram, nie następuje blokowanie dostępu do magistrali chip ram/chipset.
Postudiuję schemat, to będę wiedział.
[#1073] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Kefir_Union, post #1060

Obraz w małym okienku i pikselach 2x2 jak na 8-bitowym Atari, to nie jest coś co można poważnie traktować.


Proszę się nie czepiać 8-bitowego Atari, bo potrafi rzeczy, jak mało który 8-bitowiec i jest właściwym przodkiem Amigi

[#1074] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Hexmage960, post #1048

To ja jeszcze podam wyniki dla 68020 (bez FAST) z WriteChunkyPixels(). Wychodzi ~1322275, czyli 1,8 sekundy.

Niestety BlazeWCP nie działa bez FASTu, więc tutaj nie podam wyniku (po uruchomieniu BlazeWCP dostaję ten sam wynik). Jak ktoś ma FAST to może sprawdzić.

Przyśpieszenie samej systemowej funkcji WriteChunkyPixels() na Amidze CD32 w stosunku do gołej Amigi 1200 jest rzędu ~35-krotne. Takie są empiryczne wyniki. W praktyce pozwala to na naprawdę wiele i sprawia, że CD32 ma zauważalną akcelerację grafiki.
[#1075] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Hexmage960, post #1074

Gdyby zastosowanie Akiko dało 35 krotne przyspieszenie, to mielibyśmy na CD32 gdy 3d o fantastycznych, jak na ówczesne realia, osiągach.
A nie mamy. O czym to świadczy?
Nawet zakładając, że developerzy nie byli zainteresowani dosyć niszową konsolą, to przecież jakieś dema by powstały. Przecież nie tylko w firmach softwarowych znają assembler 68k.
[#1076] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Jacques, post #1073

To co pokazles na Atari to samo demo bez logiki bez wrogow bez paska zycia bez dzwi ..od takie demko oskryptowane (ladne nie powiem)
Ale sa lepsze komputery 8 bitowe na szczescie niż żałosne ATARI




Ostatnia aktualizacja: 22.01.2021 12:27:57 przez HOŁDYS
[#1077] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Jacques, post #1073

Pierwsze sensowne raycastery byly na ZX Spectrum
[#1078] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Hexmage960, post #1074

A więc akiko nic nie przyspiesza, tylko de facto naprawia i sprowadza do rozsądnych wartości zmianę koloru piksela w 8-bitach. Akiko nie jest mocne, po prostu zmiana koloru w sytemie planarnym zajmuje już na starcie 8x dłużej.

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2021 12:40:10 przez marianoamigo
[#1079] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@wali7, post #1075

Gdyby zastosowanie Akiko dało 35 krotne przyspieszenie, to mielibyśmy na CD32 gdy 3d o fantastycznych, jak na ówczesne realia, osiągach.

Przyspieszenie samej konwersji c2p, a nie silnika gry. A więc tylko ograniczenie wąskiego gardła...
[#1080] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@wali7, post #1075

@Wali7

Gry 3D są dosyć wymagające co do logiki gry. Wklejanie grafiki to tutaj nie wszystko.

Deweloperzy wolą 060 bo ta pozwala na takie rzeczy.

@MarianoAmigo

Można w ten sposób to rozumować. Akiko naprawia tryb planarny by wklejanie grafiki chunky było tak samo szybkie. Można manipulować na pikselach.

Pamiętaj, że nadal są benefity z trybu planarnego - przesuw ekranu, dual-playfield itp. nadal są możliwe.

Ale przy samym wywoływaniu WriteChunkyPixels() na zmienione obszary, będzie działać ładnie.

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2021 12:55:47 przez Hexmage960
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem