Wątek zamknięty
[#1141] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@jubi, post #1137

Warto jeszcze wkleić ten fragment tej specyfikacji. Jak widać magistrala pamięci CHIP jest 32-bitowa w AGA.

2.5 AA Custom Chips

Briefly, the Advanced Amiga chip set greatly enhances the video
capabilities of the Amiga, while remaining upwardly compatible with
the Amiga ECS chip set and retaining all of the graphics features
characteristic of and unique to previous Amiga Systems. The AA chip
set consists of Alice, Lisa, and Paula.

2.5.1 Alice

Alice is based directly on the 2MB ECS Agnus chip, and it continues to
act as the main Amiga Chip bus controller. Although Alice retains the
same 16 bit data bus as the ECS Agnus, it can now direct 32 bit
and/or double-CAS page mode transactions on the Chip bus and has
a stripped down interface to a 32 bit Chip memory bus. External logic
is used for memory selection and decode.

2.5.2 Lisa

Lisa is a new full custom design replacement for Denise implemented
in 1.5um CMOS technology. In addition to a 32 bit Chip interface, Lisa
improves video output to 24 bits of digital RGB video. Coupled with
8Ons DRAM, Lisa can use double fetch cycles to obtain 64 bits of data
in a single Chip bus cycle resulting in an overall four fold increase in
Chip memory bandwidth for video.

AdvancedAmiga 1200 System 6

2.5.3 Paula

The same pre-ECS Paula chip rounds out the AA Chip set lineup.
Paula continues to perform the same functions such as 8 bit audio
with four voices configured as two stereo channels, floppy disk I/O,
RS-232 serial I/O, potentiometer inputs, and interrupt control.

Notes: Lisa requires the use of an industry standard, 30 MHz Triple
8-Bit Video DAC to generate analog RGB. See section 2.6.2
for further details.
[#1142] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@jubi, post #1137

Moje zdanie jest takie, że jego praca przyniosła przede wszystkim satysfakcję setkom tysięcy zadowolonych posiadaczy A1200


Sprzedało się równo dwieście tysięcy tych komputerów, więc najwyraźniej wszyscy nabywcy byli usatysfakcjonowani z zakupu :)
[#1143] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@recedent, post #1142

No ja na pewno. Nie wiem, jak pozostałe 199 999 nabywców. Ale warto pytać
[#1144] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@wali7, post #1143

Jest nas dwóchszeroki uśmiech
[#1145] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@recedent, post #1142

Sprzedało się równo dwieście tysięcy tych komputerów, więc najwyraźniej wszyscy nabywcy byli usatysfakcjonowani z zakupu :)

Ja kupiłem od Niemca który był tak zadowolony że zakupił A4000, tak że na tą Amigę przypadają dwie zadowolone osoby.
[#1146] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@recedent, post #1142

Fajny komputer, ostatnia Amiga którą miałem w tamtych czasach. Od 2,5 roku znowu na moim biurku.

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2021 22:37:23 przez Kefir_Union
[#1147] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Solo Kazuki, post #1101

Skoro wolf3d jest na c64, to c64 jest lepszy od Amigi 1200.
Tak samo jak Doom jest na pc386dx i dlatego pc386dx jest
lepszy od Amigi 1200.
Żelazna logika.

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2021 02:56:55 przez mmarcin2741
[#1148] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@marianoamigo, post #1114

Widzę, że pani jest cholernie dumna z nieudanego hardware'u...
Dobry jest też biznesplan - budujemy konsole! a nie, to będzie jednak komputer, tylko se dokupcie resztę... ni ładu, ni składu. Totalna improwizacja.
Najlepsza jest część o CD1200, jak to przypadkiem pojawia się tam socket pod 030... a bo było miejsce

Tak to można było sobie rzeźbić w latach 80.


No właśnie miałem to samo wrażenie. Przy CD1200 pojawiło się stwierdzenie, że to produkt składany pod Phillipsa, któremu Commodore chciało się przypodobać i ewentualnie sprzedać. Pewnie zdawali sobie sprawę, że sami nie mają takiej dźwigni aby wskoczyć na wyższy poziom i przetrwać, bo nawet do Apple'a nie doskoczyli. Skoro firmy typu Sony rozglądały się za możliwościami wejścia w rynek konsol, to Phillips również, a Commodore pewnie doginało profil swoich produktów w tym kierunku. I stąd te różne CD-cośtam.

Produkty Commodory w latach '90 były jakie były, ale nie były już nowatorskie, a cały rozwój pociągnęły firmy trzecie. Kto wie, może zamiast próbować wynajdować nowe układy specjalizowane trzeba było dostarczyć pustą, tanią płytę główną, którą użytkownicy zapełnialiby sobie dowolnymi komponentami, wedle własnych potrzeb.
[#1149] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@mmarcin2741, post #1147

A uwzględniłeś fakt, że ten C64 z filmu ma procek szybszy od A1200?
[#1150] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@wali7, post #1149

Łoo? Szybszy? Bo 20MHz zamiast 14? A może dlatego, że 16 bit zamiast 32? :)

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2021 11:59:36 przez abcdef
[#1151] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@nogorg, post #1148

Najbardziej wkurza mnie to, że nawet w 92 mogli wyjść z tego cało. Amiga, mimo 7 letniego zastoju technologicznego nadal nie odstawała audiowizualnie od realiów rynkowych.

AGA - plasowała się między super kartami ISA i kiepskimi VLB - w sensie transferów danych, nadal miała przewagę w koprocesorach i duszkach

Paula - popularne wtedy Soundblastery, miały dźwięk 8-bitowy, oparty na syntezie z wchodzącymi dopiero technologiami PCM. Każdy peceniarz, któremu pokazywałem Amigę, był zszokowany realizmem dźwięku. U nich cymbałki, trąbki i perkusja MIDI, w każdej grze to samo, a tu panie na wypasieOK

Jedynego czego potrzebowała Amiga to mocy i większego medium na dane: silna motorolla albo dodatkowy układ DSP/RISC, jak to miało za moment stać się w konsolowym świecie i CD-ROM. Nawet technologie 3D można było szybko dodać, na zasadzie kolejnej, niezależnej warstwy. Tak ratowała się SEGA w Saturnie, dodając w ostatniej chwili układ 3D, który pracował niezależnie od reszty bebechów i na koniec jego wypociny były miksowane z resztą obrazu.

Ale do tego trzeba mieć dwóch rzeczy: wizji i kasy

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2021 13:35:11 przez marianoamigo

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2021 13:35:39 przez marianoamigo
[#1152] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@recedent, post #1142

Sprzedało się równo dwieście tysięcy tych komputerów, więc najwyraźniej wszyscy nabywcy byli usatysfakcjonowani z zakupu :)


To są zachodnie nie potwierdzone statystyki. Kiedy komuna upadła w krajach socjalistycznych to Amiga miała wzięcie. Sprzedaż była 6x większa. Ta statystyka to mniej więcej przed i po upadku Commodore , czyli średnio do 1997 roku. Amig 1200 mogło się sprzedać ogółem do 1 500 000 jak i nie lepiej... .
[#1153] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@djpiotrs, post #1152

Ta statystyka to mniej więcej przed i po upadku Commodore , czyli średnio do 1997 roku.


A kto sprzedawał nowe Amigi po 1997, skoro Escom wziął i się rozpukł w lipcu 1996?
[#1154] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@djpiotrs, post #1152

No ale co z tego? W tym samym czasie w byłym CCCP mocną platformą było ZX-spectrum, z uwagi oczywiście na cenę i stosunkową łatwość wytwarzania rodzimych klonów.

Czy wynika z tego, że ZX (z całym szacunkiem) był do czegoś świetny w latach 90-tych?
[#1155] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@marianoamigo, post #1151

Tia... tylko te realia rynkowe to nie była Polska transformacja i napływ każdego sprzętu z zachodu, a elastyczność w dopasowywaniu komputera do swoich wymagań. Gdy ktoś potrzebował komputera-maszyny do pisania to na nic mu AGA i Paula, ani żadne AAA tylko wystarczy klawiatura i czarno-biały monitor bez interlace. Z Amigą dostawałeś "prezenty" czy ich chciałeś czy nie i one zostawały z Tobą na amen. Nawet gdy decydowałeś się na linię XX00. Trochę głupia sprawa gdy próbujesz ciąć koszty na każdym złączu, blaszce i plastiku w komputerze. Tak, że wątpię aby Amiga 1200 potrzebowała dorzucania nowych fantów, jeśli zamierzała trafić do szerszej klienteli niż ostatecznie trafiła. Czasy projektantów-czarodziei, którzy swoimi wizjami potrafili ogarniać komputery od A do Z (czyli od krzemu po system operacyjny) skończyły się w latach '80, bo w latach '90 to były już znacznie bardziej złożone maszyny, które wymagały specjalizacji i wejścia firm zajmujących się swoimi wąskimi działkami.
[#1156] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@nogorg, post #1155

Inna sprawa, że ludzie w świecie zachodni się wzbogacili, zaczęli mieć większe potrzeby (pomijam Polskę i kraje byłych demoludów, bo byliśmy biedakami). Byli skłonni wydać stosunkowo duże pieniądze na maszynę, która w istotny sposób była szybsza lub miała ciekawe dla nich możliwości. Pojawiła się też potrzeba kompatybilności z rozwiązaniami z pracy/szkoły. Może zwyczajnie, czas tanich, domowych, egzotycznych, mających problem kompatybilności softu nawet wobec własnej rodziny komputerów przeminął?
[#1157] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@marianoamigo, post #1156

W świecie zachodnim komputer był narzędziem pracy od lat 80-tych, w PL zaczął na poważnie być pod koniec 90-tych. Przedtem (każdy) służył w 99% do zabawy. To naturalne, że ludzie więcej są skłonni wydać na narzędzie, niż na zabawkę.
[#1158] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@mmarcin2741, post #1147

Amiga 500 była świetna.
Amiga 1200 to ulepszona A500.
Amiga 1200 jest świetniejsza od A500.
Żelazna logika.
[#1159] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@recedent, post #1153

A kto sprzedawał nowe Amigi po 1997, skoro Escom wziął i się rozpukł w lipcu 1996?

pomysł
Quikpak ?
No i jeszcze taki pan z nazwiskiem na T , ale mi przez klawiaturę nie chce przejść.
[#1160] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@cossack, post #1159

Pan T. żadnej Amigi już nie sprzedawał, bo Gateway miał inną wizję niż klepanie komputera z 1992 roku na przełomie wieków. Petro ostał się jeno jako konsultant.
[#1161] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@recedent, post #1160

https://www.ppa.pl/aktualnosci/petro-sprzedaje-a1200-magic.html

Ja nie kupowałem ale był taki fakt medialny.
[#1162] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@recedent, post #1142

Generalnie, każdy nabywca czegoś choć odrobinę lepszego jest usatysfakcjonowany z zakupu. Bardziej istotne jest pytanie - jak długo?
[#1163] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@mmarcin2741, post #1147

Skoro wolf3d jest na c64, to c64 jest lepszy od Amigi 1200.
Tak samo jak Doom jest na pc386dx i dlatego pc386dx jest
lepszy od Amigi 1200.
Żelazna logika.


Wywrotką STARa, mogę wozić żwir i piasek tonami, a Ferrari nie.
Czyli Star jest lepszy od Ferrari?

Doom był grą 3D. Lata całe PC nie potrafił tak dobrze i płynnie wyświetlać gier 2D jak Amiga. A to, że większości ludzi dostała wtedy jakiejś paranoicznej obsesji na 3D, przenosząc w ten wymiar nawet Wormsy i Mortal Kombat... to już inna kwestia.
[#1164] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Duracel, post #1163

Płynny trzeci wymiar na nowszych platformach był tym czym była płynność i bajeczna oprawa graficzna w Shadow of the beast na Amidze. Trzeba widzieć postęp. Równie dobrze można powiedzieć, że niektórzy mają jakąś paranoiczną obsesję na punkcie 2d.
[#1165] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Duracel, post #1163

3D to była nowość, 2D - stylistyka rozwijana od początku komputerów domowych i zamęczona do wyrzygu (przynajmniej wg mnie).

Poza tym - logika rozwoju gier idzie w kierunku realizmu. Więc dodanie kolejnego wymiaru to logiczny krok tegoż rozwoju.
[#1166] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Daclaw, post #1165

Ja z tego właśnie powodu nie traktuje Amigi jakoś szczególnie.
Proste gry 2d znudziły mi się zanim jeszcze Amiga pojawiła się w naszym kraju.
Owszem były ładniejsze na Ami niż na Spectrumie, Atari czy C64 (poza automatami z salonów), ale generalnie było to to samo tylko w lepszej oprawie.
Ile można tłuc w plarformery, itp?
[#1167] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@WojoS, post #1164

Doom i Quake były super ale kiedy zaczęto w 3D robić na siłę wszystko to na początku jakość tych gier była koszmarna. Ludzie z kwadratowymi głowami, rozmyte tekstury i wszystkie kolory tęczy na ekranie.
[#1168] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Daclaw, post #1165

Tylko co w tym aspekcie wprowadzała sama AGA, bo 2D z 1991 nie różni się za wiele od 2D z 1993, czy 1994, a w większości (nie licząc konsol) zupełnie wystarczają możliwości OCS.
To czego oczekiwano bardziej to coś w stylu Tom&Jerry z Jaguara - coś co rzeczywiście możliwości będzie miało zdecydowanie większe, a w razie czego uciągnie też jakoś 3D. I można by wrócić do 20 innych dyskusji na ten temat i zawsze dojdzie się ostatecznie do podobnego wniosku - że AGA to "gradual improvement" a nie "revolution" i że byłaby "w pytkę" gdyby wyszła 2 lata wcześniej. Wtedy mogłaby pozamiatać wiele maszynek. Projektując kolejne generacje konsol (i gier na nie) było oczywiste, że 3D w różnej formie to jest to co kusi (czy to rzut izometryczny i w pełni renderowane w 3D postacie, czy też widok z pierwszej osoby i uproszczone 3D czyt. niby 3D, ale płaskie jak naleśnik). Tutaj tego kuszenia ze strony Amigi za dużo nie było. Tylko automaty i nieco późniejsze konsole. Konsole z szybkimi RISCami. Amiga nie dostała żadnego nowego koprocesora.
[#1169] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Aniol, post #1166

I tu cie rozumiem, większa rozdziałka to nie powód by ponownie grać w coś w co już sie nagrałem. Lotus i Lemingi na CPC były kiepskie więc pograłem w nie dopiero na Amie, ale PrinceOfPersia, North&South, czy w SimCity nagrałem sie na CPC, i na Amie już mi sie nie chciało, choć były ładniejsze. A po paru latach gdy już miałem za sobą 5 lat przy PSX-ie, i kumple kupili PS2 stwierdziłem - O nie, nie zamierzam marnować kolejnych lat na graniu w to samo przy większej rozdziałce.
[#1170] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Aniol, post #1166

To jest nas już dwóch.
Ja się w 2D nagrałem na C64, na Amidze miałem ciekawsze zajęcia.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem