[#391] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@sopel, post #389

Faktycznie kiepsko, CD32 z Fastem wygrywa
1
[#392] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@amikoksu, post #367

Czyli według niego trzeba było mieć Amigę 4000 żeby pograć w doom.


No i co w tym dziwnego? W przypadku Maca była to Quadra (Doom wymagał 040 na Macu). Podstawowa A4000 to był adekwatny model Amigi na lata 93/94. Z 060 i RTG w 1996/97 miałem poczucie względnego dotrzymywanie kroku szkolnym kolegom z pecetami. Braki oprogramowania dało się załatać emulacją Maca.

A1200 nie powinna powstać.
Witam w realnym świecie.
1
[#393] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@Jacques, post #391

Ale Wolfenstein 3D to już bidnie działa. Gorzej niż na 286 16Mhz :)
[#394] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@sopel, post #393

Tak, a to i tak szybszy port niż AmiWolf od NovaCodera
[#395] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@Daclaw, post #390

aha, no to w takim razie pretensje do Carmacka.
A tak na serio, i tak by to nic nie dało, bo wtedy, dzięki światłym działaniom Zarządu C= był już nie do uratowania.
[#396] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@sopel, post #393

286 16MHz ma 4 MIPS

zapodaj film z wolniejszym 286

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2024 09:06:46 przez ] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [
[#397] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@wali7, post #395

Amiga to był fajny komputer, nawet w 1994 roku, gdy Commodore zbankrutowało. Technicznie nie ustępował w niczym innym platformom, szczególnie duże modele.

Małe modele były hermetyczne, ale wydajne.

Według mnie troszkę uparliście się na tego Dooma i Wolfensteina 3D. Gra jak gra. Wolf 3D powinien powstać na Amigę 1200, myślę że nawet bez pamięci FAST byłyby niezłe osiągi.

Z tego co wiem analogiczne CPU 680x0 i x86 są na korzyść procesorów Motoroli.

Gry 3D mają pewną dozę atrakcyjności, ale gry 2D bronią się zazwyczaj piękną, ręcznie rysowaną grafiką. Większość gier w 320x256 lub 320x200 działa na Amidze bez zarzutu.

Co do wyglądu komputerów, to według mnie najładniejszą Amigą jest Amiga 4000T. Moje niedoścignione marzenie.

IBM PC oczywiście też ma ogromne zalety, możliwości rozbudowy. Ale Amiga w latach 1995-2001 to piękne czasy.

Z zaciekawieniem śledziłem w tamtych czasach rozwój gier na IBM PC w Gamblerze. Szkoda, że tamte pisemka poupadały.
1
[#398] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #396

286 10Mhz



286 12Mhz

[#399] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@Hexmage960, post #397

Wolf 3D powinien powstać na Amigę 1200, myślę że nawet bez pamięci FAST byłyby niezłe osiągi.

Taaa, chyba Ubek co najwyżej.

Ja jestem bardzo ciekawy ile Commodore zaoszczędziło dając EC020/14 zamiast EC020/28... Do tego chociaż 1MB Fast na płycie i byłaby sensowna konfiguracja na start dla A1200/CD32.


Ostatnia aktualizacja: 04.06.2024 09:28:00 przez Jacques
1
[#400] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@Hexmage960, post #397

Nie tyle co powinien wolfenstein 3d powstać na Amigę, co mógł. Na 14MHz mógłby chodzić całkiem fajnie.
[#401] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@amikoksu, post #400

To gdybanie i to wątpliwe, bo gdyby mógł to by powstał już dawno temu. Moim zdaniem problemem w słabych/podstawowych konfigach jest sposób generowania grafiki przez Amigę.
[#402] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@Jacques, post #399

Amiga 1200 i CD32 mają indywidualny, bardzo potężny port rozszerzeń. Można podłączyć różne moduły w prosty sposób. Sama pamięć FAST za niewielkie pieniądze.

Tak więc ja nie widzę problemu ze stock konfiguracją, choć może Ty masz rację, że powinni w standardzie dać więcej. To jest mój punkt widzenia na kwestię podstawowej konfiguracji.

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2024 09:36:29 przez Hexmage960
[#403] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@sopel, post #401

Zobacz na Grind jak działa na Amidze 7MHz, a technicznie to to samo co wolf 3d. Na Amidze z 14MHz, wolfenstein 3d mógłby pomykać jakby tylko został dobrze napisany. A id software raczej nie odwaliło by maniany.
1
[#404] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@amikoksu, post #403

Grind czasem nie wyświetla obrazu co druga linię ? Tam jest pewnie mnóstwo sztuczek o których w 1993 roku nikt pojęcia nie miał. To samo można powiedzieć o Wolfensteinie 3D, że jakby się ID przyłożyło to by to śmigało nawet na PC XT ;)
[#405] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@sopel, post #404

A może id software napisałoby tak że by działo 20fps na Amidze 14 MHz czyli całkiem dobrze. Dobry programista to pomysłowy programista i te sztuczki mogłyby być znane już od lat.
1
[#406] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@sopel, post #404

Powstała ciekawostka o nazwie Wolfenstein CGA, która działa na XT i CGA właśnie. Odpaliłem na Amidze pod emulatorem KCS, (NEC V30 @ 10 MHz, więc szybszy niż @ 8086 4.77 MHz ).
Ale są też rekompilacje binarki zwykłego Wolfa dla VGA na XT
[#407] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@sopel, post #401

Amiga przechowuje piksele w pamięci graficznej w formie bitplanów, a nie bajtów. Jednym zapisem zapiszesz więcej pikseli ale mniej kolorów. Jednakże istnieją wydajne funkcje WritePixelLine8(), których celem jest zniwelowanie tego problemu i zapis tablicy pikseli bajtami.

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2024 09:52:39 przez Hexmage960
[#408] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@Hexmage960, post #407

Jednakże istnieją wydajne funkcje WritePixelLine8(), których celem jest zniwelowanie tego problemu i zapis tablicy pikseli bajtami.


I jakimś cudem nikt o tym nie słyszał w latach 90 ? :)
[#409] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@sopel, post #408

Słyszano już w latach 90. Do biblioteki graficznej systemu operacyjnego Amigi ta funkcja została dodana w wersji 2.0. Jednakże autorzy dem i gier dla Amigi zaimplementowali ją po swojemu.

Ja myślę, że na stock 68020/14MHz w 16 kolorach Wolf działałby dobrze na dużym ekranie. Dwa razy wolniej działałby w 256 kolorach.

Przy pamięci FAST oraz procesorze 68030 sytuacja oczywiście byłaby jeszcze lepsza.
[#410] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@Hexmage960, post #409

Śmiało :) Masz pełne pole do popisu :)

PS. Łap :
link

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2024 10:30:02 przez sopel
[#411] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@sopel, post #410

Dzięki za wiarę w moje możliwości. Chciałbym umieć pisać takie gry. Przyznam, że z kodu Wolfensteina 3D jak i innych gier id Software czytałem tylko obsługę obiektów. Nie czytałem jak rysowany jest obraz.

Aktualnie piszę silnik 2D z przesuwaną mapą - i takie tematy aktualnie mnie interesują.

P.S. Widzę tam oprócz kodu w języku C drobne wstawki asemblera x86. Nigdy tego asemblera się nie nauczyłem, choć książkę posiadam. id Software to firma od początku stawiająca raczej na x86.

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2024 10:42:07 przez Hexmage960
1
[#412] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@Hexmage960, post #411

Spoko :) Rób co tam lubisz, ale może przyjdzie dzień kiedy zweryfikujesz swoje tezy odnośnie tego czy Wolf3D działałby na A1200 czy nie. Ja twierdze, że nie i nawet jakby całe ID Software rzuciło wszystko i całość kodu została napisana w asemblerze to nie ma bata, żeby A1200 pociągnęła Wolfa3D :)
[#413] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@sopel, post #412

Masz przykłady portów różnych osób, że jednak się da. Ja nie muszę tego weryfikować. Przy obecnej pamięci FAST jest OK bez dodatkowych optymalizacji.

Są ludzie, którzy robili przy 3D na Amidze. Chociażby pewien Włoch: http://aminet.net/package/util/libs/graphics3d

Tak jak pisałem, Amiga w 320x200 obsłuży dużo gier. A tak działa Wolfenstein 3D i inne ciekawe tytuły (2D).
1
[#414] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@sopel, post #412

a twierdze, że nie i nawet jakby całe ID Software rzuciło wszystko i całość kodu została napisana w asemblerze to nie ma bata, żeby A1200 pociągnęła Wolfa3D :)

O Boże, jaka wyszukana prowokacja
1
[#415] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@BULI, post #414

Musiałby to być Wofenstein 3D odpowiednio zdreadowany/zgrindowany/zdegradowany
Natomiast bez choćby Fastu raycaster Wolfa bez straty w jakości grafiki też moim zdaniem nie ma szans działać tak dobrze jak na 286@16MHz. Dotychczas nie udało się to nikomu nawet z Fastem, bo Wolfenstein3D BSziliego pomimo redukcji obrazu do pikseli 2x1, nawet z Fastem nie działa tak płynnie. Trudno


Ostatnia aktualizacja: 04.06.2024 11:23:53 przez Jacques
[#416] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@Jacques, post #415

A na Amidze CD32 z Akiko i FAST jak działa Wolfenstein 3D?

Z moich obserwacji (pisałem i testowałem funkcję WritePixelLine8()), to na stock A1200 (bez pamięci FAST) obsłuży około 1/4 ekranu w 256 kolorach lub 1/2 ekranu w 16 kolorach w wysokim framerate.

Na Amidze CD32 (bez pamięci FAST), WritePixelLine8() obsłuży 1/2 ekranu w 256 kolorach. Ta funkcja jest bardzo szybka na tej Amidze, dzięki akceleracji.

Amiga to taki komputer, który jest bardzo oszczędny co do zużycia zasobów. Takie gry potrzebują ich dosyć dużo.

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2024 11:33:04 przez Hexmage960
[#417] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@Hexmage960, post #416

A na Amidze CD32 z Akiko i FAST jak działa Wolfenstein 3D?


Przecież pokazałem na poprzedniej stronie: https://www.ppa.pl/forum/strefa-gier/46736/doom-na-amidze-czyli-krotki-film-o-zabijaniu/13#m815820

Przy czym ten port BSziliego jak już wspominałem, ma zredukowaną grafikę do pikseli 2x1. Nadal wygląda dobrze, jest najszybszy, ale bez szału. Za to DoomAttack dał czadu jak na CD32 z Fastem


Ostatnia aktualizacja: 04.06.2024 11:39:39 przez Jacques
[#418] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@Jacques, post #417

Przepraszam, myślałem że wrzuciłeś tylko Doom.

Dzięki za informację. Rozumiem, że Wolf 3D na IBM PC działa w 1x1?
[#419] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@Hexmage960, post #418

Tak, 1x1.
[#420] Re: Doom na Amidze - czyli "Krotki film o zabijaniu"

@Hexmage960, post #397

ale gry 2D bronią się zazwyczaj piękną, ręcznie rysowaną grafiką. Większość gier w 320x256 lub 320x200 działa na Amidze bez zarzutu.


pod warunkiem że ta grafika jest "piękną ręcznie rysowaną grafiką" , bo z tym bywało różnie

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2024 12:04:49 przez Azakiel
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem