[#451] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@mmarcin2741, post #447

Wersja Flinka aga jest nieco słabsza od wersji SegaMD, która to
konsola ma paletę 512 kolorów, z czego 64 na ekranie.

Co to za bzdury? Że niby Flink wygląda gorzej na CD32
Bo? Bo możliwości graficzne SMD są delikatnie mówiąc słabiutkie w porównaniu z AGA (paleta 24bit, 256 kolorów na ekranie, tryby HAM8), kto grał na SMD i widział jak paskudnie wyglądają tam filmiki np z Batmana z (hamskim ditheringiem) ten takich bzdur nie pisze.
Flink pomimo, że był planowany jako gra na Amigę został najpierw wydany na SMD/SMCD (64 kolory) i wygląda identycznie na Amidze, co do dynamiki rozgrywki to można dyskutować, pamiętam, że na A1200 z FASTEM lub na CD32 z FASTEM jest podobnie jak na SMD (planuje porównać to sobie na żywych sprzętach w ramach przypomnienia) ok, racja
Wersja na Sega MEGA CD posiadała intro, którego wersja na CD32 z niewiadomych względów została pozbawiona, ale na szczęście na Amidze też można mieć to intro
[#452] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@BULI, post #451

Ale co tu porównywać, skoro na Amidze, Flink chodzi z połową klatek co na Sega?
1
[#453] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@mmarcin2741, post #447

Jakby był dodany 8-bitowy tryb chunky to wtedy by była ewolucja a tak to tylko podrasowanie chipsetu. W 1992 roku 256 kolorów to żadna nowość.
1
[#454] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@BULI, post #451

A jakie były różnice w cenach konsol SMD i CD32, oraz samych gier?
Mobygames podaje że była wersja w karcie na SMD i na CD dla SegaCD.
Rok wydania '94 czyli C= już po plajcie tak?
[#455] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@BULI, post #451

Nie grałem we Flinka na Amidze, bo jak kiedyś odpaliłem pod whdload
na A1200, to okazało się, że potrzebny był pad od cd32.
A że wersja na SegaMD jest nieco lepsza - oparłem się na komenta-
rzu, który twierdzi, że na Sedze jest jedna plansza paralaxu więcej.

[#456] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@niebuszewo, post #439

Oj, z tą doskonałą emulacją Amigi pod koniec lat '90 to chyba mocno naciągana opinia. Wtedy nie było jeszcze porządnej emulacji ośmiobitowców, a co dopiero Amigi czy innych 16 bit. Moim zdaniem emulacja Amigi została w miarę ogarnięta dopiero jakieś 10 lat temu. Czym innym jest załadowanie Workbencha, a co innego doskonała emulacja gier.


To nie jest opinia, tylko FAKT.
Wypowiedziałem się jako osoba, która w temacie emulacji na PC siedzi od samego początku, nieskromnie mówiąc.
A kolega od ilu lat interesuje się emulatorami, bo chyba od niedawna ?

Powtarzam to z pełnym przekonaniem, bo doskonale pamiętam - w 1998 roku amigowe gry bez problemu dawało się odpalić na PC klasy 233 MMX i były one w 100% grywalne.
Mam na myśli emulator Fellow, gdyż WinUAE rzeczywiście niektóre tytuły sporadycznie jeszcze lekko przycinał na takim konfigu (233 MMX).
Podobnie w 1998 bardzo dobrze już działał na PC emulator M.A.M.E. i takie gry, jak Punisher czy Cadillacs and Dinosaurs.
[#457] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@Motyl, post #456

Można bylo odpalić gry z A500 i nawet sensownie pograć to fakt, ale do dobrej, czy bardzo dobrej emulacji było jeszcze daleko o AGA już nie wspomnę ok, racja

Ostatnia aktualizacja: 04.09.2022 00:23:12 przez BULI
1
[#458] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@Aniol, post #452

Sprawdzałeś to, masz źródło takiej informacji? Sam chętnie się dowiem.

Ostatnia aktualizacja: 04.09.2022 00:22:30 przez BULI
[#459] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@BULI, post #458

Grałem we Flinka na Winuae i Misterze w wersji Amigowej i w wersji SegaCD.
Gra w wersji SegaCD, chodzi o wiele płynniej, natomiast Amigowa wygląda na 30fps.
W grze mało się dzieje i scroll jest dość skromny, wiec to się tak nie rzuca w oczy, jak ktoś nie jest wyczulony na framerate.
Nie sądzę, by na real hardware było inaczej, ale odszczekam, jeśli się mylę
1
[#460] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@Motyl, post #456

Amigowe gry czy wszystkie amigowe gry? Bo skoro ja w 2003 roku miewałem z niektórymi problemy na celeronie 1.2GHz Tualatin (rwanie dźwięku, nieprawidłowe synchro) to zakładam, że nie ma opcji by maszyna wielokrotnie słabsza w tych tytułach problematycznych działała prawidłowo. No chyba, że zakładamy, że WinUAE marnotrawi zasoby PC, a Fellow wyprzedza go wydajnością. A prawda jest ciut inna bo UAE zakłada maksymalnie poprawne odwzorowanie amigowego sprzętu przez co działa na nim więcej gier (tak jak powinno) ale kosztem wydajności. I zdaje się od początku uae poprawniej emulowało amigę niż fellow (i znów - kosztem wydajności), co nie zmienia faktu, że przez 20 lat gdyby prześledzić changelog to poprawek był ogrom. Więc jeśli teraz mamy "doskonałą emulację" po setkach poprawek to jak można nazwać coś sprzed ponad 20 lat "doskonałą emulacją"?

To co było pozwalało pograć w wiele amigowych gier. W wiele innych nie. Koło "doskonałej emulacji" to nawet nie stało.
[#461] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@abcdef, post #460

Motyl napisał:

Powtarzam to z pełnym przekonaniem, bo doskonale pamiętam - w 1998 roku amigowe gry bez problemu dawało się odpalić na PC klasy 233 MMX i były one w 100% grywalne.


Więc żeby nie gdybać, bo pamięć zawodzi po latach, to najlepiej gdyby ktoś z takim pc odpalił Fellow i nagrał jak to działa :).

Ja Fellow odpalałem, ale nie pamiętam czy na Pentium 133, czy 200, czy 233, i wtedy tylko bez dźwięku szło grać żeby było płynnie.
[#462] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@ligant, post #1

Widzę że temat strasznie urósł. Mam pewien pomysł na najlepsze porównanie szybkości tych dwóch procesorów.


Tutaj na filmiku jest przykład porównania tego samego programu liczącego liczby pierwsze, ale napisanego w trzech różnych językach programowania.

Proponuję napisać w Asemblerze identyczne programy. Jeden dla 68030 a drugi dla 80386. Odpalić na żywych maszynach i porównać. Nie ma tu różnic w wyświetlaniu grafiki. Nie ma też obsługi dźwięku. Nie ma sterowania klawiaturą myszą i joystickami. Sama czysta praca procesora. Przelicza i wypluwa na ekran wyniki.

Służę pomocą w kwestii sprzętu. Mogę działanie takowego programu nagrać na Amidze 600 z 030 50MHz, ale ktoś musiałby napisać ten programik. Co do drugiej konfiguracji to był mój drugi komputer w życiu z 386 DX 40 MHz i żal tylko pozostał po sprzedaży.
[#463] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@tukinem, post #462

W asmie takiego programu nie napisze. Ale mam taki w C. Prosty, konsolowy, ze standardowa biblioteka.
Kwestia tylko skompilowania pod 386.
[#464] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@abcdef, post #460

Sprawdzałem wtedy gry, które lubiłem i ceniłem, np. Nicky Boum albo Moonstone.
Było nas kilku emumaniaków, wszyscy zgodnie stwierdziliśmy, że skoro PC na ogół dobrze już emuluje Amigę (oraz MAME i dziesiatki innych maszyn!), to czas na zmianę platformy.
To był na 100% rok 1998, ale już od 1997 r szczena mi opadała, co potrafił PC w zakresie emulacji.

P.S.
Z pewnością nie testowałem żadnych amigowych FPP typu Gloom, bo to był i jest masochizm.
Mogłem też nie testować gier AGA, to fakt.
Być może że taki Banshee wówczas jeszcze się przycinał, albo w ogóle nie chodził.
Niektóre tytuły wymagały specyficznych utawień, np. pogorszenia dzwięku czy ilości klatek na sekundę.
Jednak większość gier działała dość dobrze, dało się na pewno grać i nie pamietam tytułu, który by nie był grywalny pod Fellow.
[#465] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@Phibrizzo, post #463

Miałem ten program napisany w C pod Amigę. Kwestia tego że tu na filmiku jest wersja na dzisiejsze sprzęty która przelicza znacznie większy zakres. Dla Amigi i Pc z DOSem nie potrzeba aż tylu przeliczeń.

W sumie identyczny kod można uruchomić na PC i Amidze. Tu nie ma dostępu do bibliotek systemowych. Kwestia znalezienia kogoś kto posiada komputer z 386 DX bez 387 (koprocesora). Na Dosbox i pochodnych emulatorach nie polegałbym. Szybkość działania może być przekłamana.
[#466] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@tukinem, post #465

Moj liczy tylko liczby mieszczace sie w 32 bitach. Mysle ze tyle wystarczy.
Moze byc tylko problem z funkcja sqrt() z math.h.
Mam nadzieje ze na 38x ona wystepuje.


Ostatnia aktualizacja: 04.09.2022 14:28:41 przez Phibrizzo
[#467] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@Motyl, post #464

"UAE was almost entirely unusable in its first releases, but slowly and step by step, it fleshed out its support of the Amiga chipset and by the end of 1997 was able to emulate an Amiga 500 at a quality and speed that were sufficient for productivity use and for many games."

https://thtsearch.com/content/UAE_(emulator)/
[#468] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@abcdef, post #460

Coś musiałeś mieć żle ustawione na bank
[#469] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@Motyl, post #467

Mniejsza o szczegóły najważniejsze, że byłeś szczęśliwy OK
[#470] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@djpiotrs, post #468

Coś? Np. co? 68000, 1MB chip, OCS, cycle-exact i kick 1.3 :) Co można było ustawić źle żeby mieć problem z dźwiękiem?
Jeśli spojrzeć na to:
https://www.lemonamiga.com/forum/viewtopic.php?t=1336
To okazuje się, że właśnie CYCLE EXACT może powodować takie objawy. Czyli opcja mająca zapewniać WIĘKSZĄ zgodność z oryginałem. Czyli - dokładnie tak jak pisałem - większość pary w gwizdek szła na zapewnienie większej kompatybilności co w niektórych przypadkach powodowało takie a nie inne efekty. I nadal powoduje! Na tych TheA500 i RPi3. A w niektórych sytuacjach poluzowanie ustawień psuje grę jeszcze bardziej (niż tylko lagujący dźwięk). Nawet jeszcze na Athlonie 64 bywały gry które w ustawieniach na max kompatybilność potrafiły zjeść całą moc procesora.
1
[#471] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@abcdef, post #470

Być może sam sprzęt na którym uruchomiałeś emulator. Ja z pentium 2 przeskoczyłem na pentium 4 więc się nie wypowiem . Na Pentium 4 emulator winuae śmigał bardzo dobrze.
[#472] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@abcdef, post #470

Tu pokazałem na screen'ie mój ówczesny system, który śmigał jak ta lala. To był rok 1998/9. Postanowiłem wtedy, że zrobię stronkę o WinUAE. Długo to nie trwało, bo mój zapał był słomiany, ale ze dwa lata to ciągłem. Jako ciekawostkę z tego projektu wrzucam fragment listy kompatybilności gier (używałem wtedy WinUAE w wersjach 0.6.9 r12 i 0.8.8 r5):


...i kilka benchmarków:


Dzisiaj z ciekawości odpaliłem WinUAE 0.8.8 r5 i tamten stary system.
Na procku AMD FX 8350 4GHz wyniki są następujące:
Dryhstones: 41674
Mips: 43.50
Mflops: 24.07
SpeedInfo: 49

1
[#473] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@Hexmage960, post #213

Napalm chodzi na 68030/50MHz i 16 MB FAST bez najmniejszych problemów. Posiadam oryginał na płycie CD zakupiony od wydawcy - firmy ClickBOOM.

Potwierdzam- właśnie odpaliłem na TF1230 50MHZ w loresie pod AGA i NAPALM zapitala aż miło OK
[#474] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@BULI, post #473

właśnie to jest dziwne w napalmie, że jest duża różnica między lores, a hires.
[#475] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@BULI, post #473

Grywam w ten sposob u siebie od momentu w ktorym wyszedl :)))))
[#476] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@Cezarykl, post #8

DX miał koprocesor,
a standard amiga NIE
wiec nie wiem skąd takie porównania.


386DX ma dokładnie tyle samo koprocesora co 020 w A1200, miejsce na płycie pod niego
Chyba Mylisz 386DX z 486DX ?
386DX od 386SX różni się magistralą danych, a koprocesor do tych CPU był osobnym chipem o symbolu 387SX/DX.

konwersja C2P ramki 320x200x8bit to około 0,5M instrukcji, czyli te 11Mipsów 030@50MHz wystarczy do konwersji około 22 FPS i to nie licząc transferu do CHIP (  te 11 MIPS-ów to tylko w FAST możliwe, bo w CHIP procek przede wszystkim to czeka na swoją kolejkę, musi dzielić pasmo z chipsetem ), a gdzie czas na wykonanie samego kodu gry ?!.
Sam kod Dooma nie jest też optymalny dla architektury Amigi, więc  to że nie ma dużej przepaści w płynności między Doomem na A1200 z 030@50MHz w porównaniu z 386DX@40MHz to bardzo dobry wynik, bo przepaść w ilości pracy dla obu procków jest duża.

no i sam MIPS nie jest do końca miarodajny, ponieważ w obu architekturach różne rozkazy wykonywane są w różnej ilości taktów zegara, dużo zależy od rodzaju kodu ( które instrukcje są intensywnie wykorzystywane), zależy też od ilości i szybkości pamieci cache, 020 ma tylko 256B cache, 386DX nie ma w ogóle w chipie L1, ale większość płyt miało miejsce na cache L2 i można było sobie wrzucić 256KB cache !


Ostatnia aktualizacja: 30.10.2022 21:00:32 przez UJP
2
[#477] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@ligant, post #1

Tu masz ciekawy temat:

040 >> Pentium 2

https://www.ppa.pl/forum/amiga/551/1200-040-szybsza-od-pentiumii

[#478] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@Hubez, post #477

Banialuki, ogólniki, uprzedzenia i żadnych konkretów. I to ma być ciekawe?
1
[#479] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@Phibrizzo, post #466

Ja kiedyś podczas uczenia się ASMa (nie to żebym się nauczył, ale coś tam potrafię nabazgrać) napisałem taki co sitem Erastotenesa to robi i wypisuje do konsoli. Tylko to akurat raczej niezbyt dobry benchmark dla procesora jest, bardziej do szybkości pamięci. Raczej kiepsko by się nadawało do porównania czystej mocy procesora. No chyba że przy okazji potestujemy szybkość wypisywania danych, gdzie PC z trybem textowym raczej będzie szybszy
[#480] Re: 68030 50mhz to wydajnościowy odpowiednik 386dx 40mhz?

@pisklak, post #479

No chyba że przy okazji potestujemy szybkość wypisywania danych, gdzie PC z trybem textowym raczej będzie szybszy

To nie jest zaden problem. Wynik obliczen moze leciec do NIL: za wyjatkiem ostatniego, ktory bylby byc podany po ok minucie.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem