[#1] Jay Miner wizjoner IT
http://www.amigau.com/aig/jayminerinterview.html

nie wiem czy czytaliscie interview .. Jay zaraz po 1986 r wymyslil nowy uklad graficzny Ranger (1024x1024 w 128 kolorach wymagalo to Amigi z 020 i 2 MB CHIP ..uklda mialby osobny VDRAM 2 MB ...Jay wszystko zrobil skonfigurowal i przetestowal nowy rewolucyjny chip graficzny ..Commodore odrzucilo projekt ..... dopiero w 1994 r po 8 latach wrocilo do niego projektujac mityczny AAA ..co za pajace byli w C= ???

mieli gotowy produkt miazdzacy konkurencje



Ostatnia modyfikacja: 01.06.2011 10:01:22
[#2] Re: Jay Miner wizjoner IT

@HOŁDYS, post #1

Może problem był z tym na czym taki obraz wyświetlać?

[#3] Re: Jay Miner wizjoner IT

@HOŁDYS, post #1

jak zawsze rozeszlo sie o koszty pewnie.
Nawet w przypadku PC, kiedy wyszly procki 1gh ludzie podkrecali je nawet do 3gh bo sie fizycznie dalo, ale firmy wypuszczaly najpierw 1,2 potem 1,4 gh itd. Pewnie bezpieczniej bylo przechodzic plynnie z ocs do ecs potem do aga a potem do aaa itd

[#4] Re: Jay Miner wizjoner IT

@Koyot1222, post #3

To co wtedy robili to się nazywa brak wyobrażni . :D

[#5] Re: Jay Miner wizjoner IT

@Koyot1222, post #3

Tak .. zbyt drogie pamieci w latach 80 tych zniweczyly ten pomysl
z tego co wygoglalem uklad nie przepadl .. zostal sprzedany (nie wiem czy przez samo Commodore czy przez tworce) Japonczykom.
Japonce uklad ulepszyli i umiescili w swoim komputerku Sharp w 1987 r
ktory mozliwosciami juz bil amige 1000

http://en.wikipedia.org/wiki/Sharp_X68000

system bardzo zgrabny X68k SX-Window

http://www.youtube.com/watch?v=al4E0CUrlFk

i gry wygladaly znacznie lepiej np Street Fighter II
na sharpie 68000

http://www.youtube.com/watch?v=SgyutOc5m7I&feature=related



Ostatnia modyfikacja: 01.06.2011 13:07:08
[#6] Re: Jay Miner wizjoner IT

@HOŁDYS, post #5

Chętnie poznałbym bliżej tego sharpa.
[#7] Re: Jay Miner wizjoner IT

@HOŁDYS, post #1

Pewnie wyprodukowanie czegoś z takim układem sprawiłoby, że produkt byłby niewyobrażalnie drogi i umarłby po kilku miesiącach ze względu na zerową sprzedaż. Tak jest i dzisiaj. Na pewno w laboratoriach są niesamowite rzeczy. Jednak muszą poczekać aż technologie z których korzystają stanieją. Przecież Apple poprzednika iPada miało kilka lat temu (Newton to się chyba nazywało). Jednak stwierdzili, że ówczesny świat nie jest na to gotowy. Może były problemy z bateriami, które były na pewno dużo gorsze niż dzisiaj, może czekali na sensowny mobilny internet, może czekali na lepsze wyświetlacze. Technicznie wtedy dało się dużo zrobić ale żeby osiągnąć sukces komercyjny trzeba było poczekać do odpowiedniego momentu. Moment ten wyczuli idealnie. Zresztą nie pierwszy ani nie drugi już raz. :)

A co do tego układu to pamiętam, że jak pisano o układach AAA to już wtedy pukaliśmy się w czoło mówiąc "po co?". No bo to było trochę bez sensu gdy na świecie były już sensowne karty graficzne, które można było wykorzystać. Karty robione przez firmy specjalizujące się w układach graficznych.

[#8] Re: Jay Miner wizjoner IT

@MDW, post #7

Newtona pamiętam. Bawiłem się nim trochę. Wrażenie robiło pisanie rysikiem -obecnie standard, wtedy szczekopad.
Kiedy to było? W 96 chyba :)

[#9] Re: Jay Miner wizjoner IT

@MDW, post #7

No bo to było trochę bez sensu gdy na świecie były już sensowne karty graficzne, które można było wykorzystać. Karty robione przez firmy specjalizujące się w układach graficznych.


ale karty wcale nie bylyby lepsze od ukladow AAA, bo niby w czym takie popularne S3 bylby lepsze ?. Karta graficzna to jest glownie RAMDAC (w S3 dosc kiepski), ktory mozna dzis miec w postaci osobnego wyspecjalizowanego ukladu o wysokiej jakosci z wyj RGB/DVI/HDMI..., reszte operacji na grafice zalatwia sie wyspecjalizowanymi koprocesorami operujacymi na wspolnej pamieci... np: blitter, boby, sprity, copper, bezposredni szybki dostep dla CPU... i 3D operacje w koncu.... W Amidze w centralnym miejscu zawsze byl system DMA, do ktorego podpinano poszczegolne koprocesory operujace na wspolnej pamieci CHIP i to jest dobra koncepcja. Puknac to sie trzeba w glowe, po jaki gwint podpinac do tego jakas karte graficzna ?:). Podpinano pozniej tylko dlatego, ze nie bylo AAA.

[#10] Re: Jay Miner wizjoner IT

@Ender, post #6

tu masz troche wiecej .. komp byl tylko na rynku japonskim (co wedlug mnie jest dziwne) ..

http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?c=298

niestety nigdzie nie moge znalezc jego ceny bo sprzetowo miazdzyl Ami i ST

heh ten Sharp 8 bit ma swietny Designe :) i ten wbudowany magnet ..ehh

http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?c=415

http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?c=173



Ostatnia modyfikacja: 01.06.2011 14:11:09
[#11] Re: Jay Miner wizjoner IT

@1989, post #9


ale karty wcale nie bylyby lepsze od ukladow AAA, bo niby w czym takie popularne S3 bylby lepsze


Tym że można je wyjąć ze slotów i w to miejsce włożyć szybszą kartę.
Układu OCS nie można było zastąpić ECS inaczej jak wymieniając cały komputer, potem to samo było z zastąpieniem ECS przez AGA.


Pozdrawiam
[#12] Re: Jay Miner wizjoner IT

@RadoslawF, post #11

Układu OCS nie można było zastąpić ECS inaczej jak wymieniając cały komputer,

Mylisz sie .. w podstawce DIP jest to trywialne

[#13] Re: Jay Miner wizjoner IT

@HOŁDYS, post #12

Mylisz sie .. w podstawce DIP jest to trywialne

Też się mylisz Hołdys. ECS to nie tyko nowy układ Denise, ale również 1MB CHIP.
A 1MB CHIP nie dołożysz tak prosto do starych A500 czy też A2000.
[#14] Re: Jay Miner wizjoner IT

@stachu100, post #13

Sam uklad ECS (Super Denis 8373 ) spokojnie zadziala z kazda amiga nawet A1000... i jest to trywialne

co prawda masz racje Super Agnus 8732B (2 MB CHIP) trudno dostac ale jest to mozliwe .. nie trzeba wymieniac calej plyty czy calego komputera

Tak ze sama wymiana ukladu Super Denis da wszystkie cechy ECS

1.obsługa 4-kolorowych trybów graficznych Productivity (rozdzielczość 640x480 pikseli) i SuperHires (1280x200 lub 1280x256)

2.zdolność do kopiowania obszarów większych niż 1024x1024 pikseli w jednej operacji

3.zdolność do wyświetlania obrazu w rejonie krawędzi (poza wszystkimi oknami)



Ostatnia modyfikacja: 01.06.2011 14:42:41
[#15] Re: Jay Miner wizjoner IT

@RadoslawF, post #11

Tym że można je wyjąć ze slotów i w to miejsce włożyć szybszą kartę.


tylko w praktyce potrzebny byl nowy slot zeby komunikacja przebiegala szybciej i karta dzialala szybciej, wiec nowa plyta glowna i procesor... nowy komputer zatem i nowy sterownik dla systemu.

Układu OCS nie można było zastąpić ECS inaczej jak wymieniając cały komputer, potem to samo było z zastąpieniem ECS przez AGA.


ale po co zastepowac jak i tak w praktyce potrzebny bylby caly nowy komputer. najwazniejsze, ze nowe uklady byly kompatybilne z poprzednikiem.

---
Ukladom AAA nie zagrozilby zarowno proste S3,Matrox,pierwsze akceleratory 3dfx... to sa praktycznie 3 kolejne generacje kart graficznych, az do 97 roku, po ktorych dopiero bylby sens wypuszczenia kolejnych uklad. spec. z nowym RAMDAC,nowa szybsza pamiecia i koprocesorami... Kluczowa sprawa dla wydajnosci koprocesorow jest wydajnosc pamieci (od rozwoju w tej dziedzinie uzaleznieni sa wszyscy, takze karty graficzne) oraz wydajnosc systemu DMA w Amidze - w AAA zapowiadano magiczne maks. 266MB/s.

Zamiast kart graficznych, lepszy jest slot na akcelerator tj. nowy koprocesor/y



Ostatnia modyfikacja: 01.06.2011 14:58:14
[#16] Re: Jay Miner wizjoner IT

@HOŁDYS, post #14

Z 512kB CHIP pożytek z nowych trybów graficznych żaden...
[#17] Re: Jay Miner wizjoner IT

@michalmarek77, post #8

Newton był już chyba w 1993 roku.

Był na okładce jednego z "Bajtków"

pzdr

[#18] Re: Jay Miner wizjoner IT

@stachu100, post #16

Tryby 15kHz powyżej rozdzielczości PAL (720x576 bodajże) są bezużyteczne.
Sztuka dla sztuki....

[#19] Re: Jay Miner wizjoner IT

@HOŁDYS, post #1

mieli gotowy produkt miazdzacy konkurencje



i samych siebie zarazem (efekt Osbourne'a).
[#20] Re: Jay Miner wizjoner IT

@michalmarek77, post #18

Są całkiem użyteczne jeśli masz odpowiedni scandoubler. Patrz recenzja Indivision ECS w ostatnim numerze papierowego PPA .

[#21] Re: Jay Miner wizjoner IT

@HOŁDYS, post #1

gdyby wtedy im się udało.. i mieli by sprzyjający wiatr w żaglach to dzisiaj pisalibyśmy na Polskim Portalu PC-towym

[#22] Re: Jay Miner wizjoner IT

@Ender, post #6

Od kilku lat z powodzeniem emuluję ten komputerek. W sumie fajowa maszynka, system chyba lepszy niż GEM od STfana.

[#23] Re: Jay Miner wizjoner IT

@waldiamiga, post #22

O to ciekawe. Muszę poszukać w wolnej chwili tego emulatorka, a jak to się zwie i skąd można zassać?
[#24] Re: Jay Miner wizjoner IT

@1989, post #9

S3 ma podstawowe funkcje 3D i akcelerację YUV -> RGB.
specyfikacja AAA przy S3 to śmiech na sali ale co się dziwić skoro i odstęp czasowy jest spory...

Dzielenie pamięci video z procesorem to zamulenie pamięci przez grafikę. Ma zalety ale ma i dużo wad a ostatatecznie najważniejsze jest to jakie są potrzeby aplikacji a te raczej nie potrzebują takiego podejścia bo to nie 198x... Takie np. NatAmi ma super szybki blitter i co z tego? Ważniejsze jest dzisiaj dekodowanie H264...

[#25] Re: Jay Miner wizjoner IT

@MDW, post #7

Pewnie wyprodukowanie czegoś z takim układem sprawiłoby, że produkt byłby niewyobrażalnie drogi i umarłby po kilku miesiącach ze względu na zerową sprzedaż.

A ten Sharp X68000 to co niby? Zerowa sprzedaż?

[#26] Re: Jay Miner wizjoner IT

@Pinto, post #25


Pewnie wyprodukowanie czegoś z takim układem sprawiłoby, że produkt byłby niewyobrażalnie drogi i umarłby po kilku miesiącach ze względu na zerową sprzedaż.
A ten Sharp X68000 to co niby? Zerowa sprzedaż?


A sprzedawano go masowo poza Japonią ?
Mam wrażenie ze jednak nie, a Japonia to jednak kraj gadżeciarzy lub jak ktoś woli fascynatów technicznych i na ich rynku było w sprzedaży sporo ciekawych urządzeń które nie trafiły do sprzedaży nigdzie indziej.


Pozdrawiam
[#27] Re: Jay Miner wizjoner IT

@XoR, post #24

S3 ma podstawowe funkcje 3D i akcelerację YUV -> RGB.


nie wiem o ktorej S3 piszesz, bo w Trio nie bylo 3D. Wydajnosci funkcji 3D w Amidze AAA mozemy sie tylko domyslac, jednak nie potrzeba wielkich meciolow zeby np: S3Virge zostawic w tyle, bo w tej karcie wszystko bylo do bani (lacznie z RAMDAC i sterownikami) i tylko dobrze to wygladalo na papierze.

Dzielenie pamięci video z procesorem to zamulenie pamięci przez grafikę.


to nie dziala przeciez nonstop, tylko w miare jak procesor potrzebuje bezposredniego dostepu. bezposredni dostep do pamieci jest duzo szybszym i elastyczniejszym rozwiazaniem niz dostep do pamieci karty graficznej przez szyne pci.

W NatAmi akurat pamiec jest wspolna (Fast i Chip fizycznie sa jednoscia, dlatego bedzie mozna regulowac wielkosc obu), ale to i tak jest zapas ogromny w DDR2-3200, skoro najlepsze rutynki przy najprostszych operacjach (czyli malo kiedy w realnym uzyciu) dla 070/150Mhz osiagna najwyzej 1/4 lub 1/5 tej przepustowosci, a 060 najwyzej 1/12 (i to wystarczylo na kiepski kontroler pamieci w G3/setMhz)... nawet jak procesor ma bezposredni dostep do pamieci, to nie gwarantuje pelnej przepustowosci tej pamieci, bo to juz wymaga odosobnionego podejscia zeby wycisnac wiecej niz "normalnie"... generalnie duzo w NatAmi bedzie zalezalo od systemu DMA - centrum dowodzenia w Amidze, czy dorowna pierwowzorowi to sie okaze :). Reszta pasma zostaje do podzialu dla koprocesorow SAGA...

akie np. NatAmi ma super szybki blitter i co z tego? Ważniejsze jest dzisiaj dekodowanie H264...


ale ten super szybki blitter bedzie ZAWSZE i caly czas odczuwalny, od samego poczatku jak wlaczy sie NatAmi, a dekodowanie H264 tylko jak oglada ktos akurat taki wlasnie film, czyli powiedzmy, raz na tydzien lub miesiac :). Nie czaisz jak zwykle zreszta i za wazniejsze uwazasz cos, co nie jest nawet istotne.



Ostatnia modyfikacja: 02.06.2011 00:00:14
[#28] Re: Jay Miner wizjoner IT

@1989, post #9

ale karty wcale nie bylyby lepsze od ukladow AAA, bo niby w czym takie popularne S3 bylby lepsze?

Cybervision64 (CV64), oparta na tym chipie, do dnia dzisiejszego jest jedną z najlepszych kart gfx wyprodukowanych dla klasycznej Amigi. Pracowałeś kiedyś na Amidze wyposażonej w tę kartę?
[#29] Re: Jay Miner wizjoner IT

@HOŁDYS, post #14

Tak ze sama wymiana ukladu Super Denis da wszystkie cechy ECS

1.obsługa 4-kolorowych trybów graficznych Productivity (rozdzielczość 640x480 pikseli) i SuperHires (1280x200 lub 1280x256)

2.zdolność do kopiowania obszarów większych niż 1024x1024 pikseli w jednej operacji

3.zdolność do wyświetlania obrazu w rejonie krawędzi (poza wszystkimi oknami)


Fajnie, tylko co z tego? Ten 4-kolorowy Productivity nadaje się głównie do klepania w CED-ie i podobnie zaawansowanych graficznie prac. Przy czym na 68000/7 można i w takich przypadkach znieść jajo. SuperHires w PAL-u/NTSC to jakaś sztuka dla sztuki, bez praktycznego zastosowania. Co wynika z punktów 2 i 3 dla użytkownika - nie mam pojęcia. O kant tyłka potłuc taki "upgrade".
[#30] Re: Jay Miner wizjoner IT

@Daclaw, post #28

Cybervision64 (CV64), oparta na tym chipie, do dnia dzisiejszego jest jedną z najlepszych kart gfx


AAA nie doczekaly sie szczesliwego finalu i tylko dlatego przyjely sie karty gfx.

Pracowałeś kiedyś na Amidze wyposażonej w tę kartę?


nie interesuja mnie karty graficzne, na Amidze.

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem