[#91] Re: Jay Miner wizjoner IT

@Wojox, post #90

Co do svhost to wirusy nie tyle siedzą w nim, co UDAJĄ go, i raczej prędzej czy później zauważysz że ten fałszywy svhost ma jakąś dziwną ścieżkę dostepu i dodatkowo siedzi na przykład w autostarcie.
Solucja? Przeskanuj się Malwarebytes' Anti-Malware. Gotowe.

[#92] Re: Jay Miner wizjoner IT

@Hareton, post #86

Z tego co napisal wali7 , jak zawsze, nic nie mozna wywnioskowac, poza tym, ze jest to TinyGL, o czym zapomnial dodac, a to ma sie tak do OpenGL jak silinkowiec do odrzutowca. Natomiast czy sterownik obsluguje HW T&L, kompresje tekstur, tekstury 3D, HyperZ, Dot3, EMBM, filtrowanie anizotropowe, FSAA, HW iDCT, wielopotokowsc... itd.. czy obsluguje TV-OUT i drugi RAMDAC?

[#93] Re: Jay Miner wizjoner IT

@Wojox, post #90

Oj to się zdziwisz ile złapałeś "gości". Windows jest nastawiony z zasady na wirusy i inny syf. Zassaj program SpyBot, jest po polsku i zeskanuj swój system. Są już wirusy które siedzą w plikach nie do ruszenia np :svchost..

Czysto

Nawet jeżeli jest coś czego nic nie wykrywa i to mam to nie wiem co by miało robić. Bo na bank nie korzysta z neta, a z systemem też nie ma problemów.

Może nie jestem "przodującym" użytkownikiem Windy(tak jak wspominałem-raczej siedzę na Linuksie), ale Windows przez parę ładnych kilkanaście godzin tygodniowo jest odpalony (czy to w coś gram, czy steam coś pobiera). Nie chodzę po dziwnych stronka, nie ściągam lewizny, firewall zapewnia mi router, pendrive który wykorzystuje na uczelni nie ma prawa wstępu(a tam często potrafią być cuda), aktualizuję system raz w miesiącu.

Pozdrawiam
[#94] Re: Jay Miner wizjoner IT

@wali7, post #89

ja nie będę deliberować, czy w tamtych czasach PPC byłoby lepsze, czy gorsze... po latach cieszę się z PPC


ale tu nie ma nad czym deliberowac, zadna firma produkujaca naprawde nowe Amigi nie dostalaby nowych PowerPC, bo wylacznosc mial tylko Apple na desktopach, jako wspoltworca AIM. Ten procesor nie mogl zostac wybrany jak nastepca/uzupelniacz 68k dla nowej Amigi, a ze firmie Phase5 udalo sie wyprodukowac iles tam set sztuk akceleratorow z PowerPC, to jeszcze nic nie znaczylo. Czy po latach trzeba sie z tego cieszyc, ale z czego sie tu cieszyc, ze powstalo kilka dziwacznych i drogich komputerow zupelnie niekompatyblinych z Amiga, a dzis jedyny sensowny wsrod tego grona to tani Maczek ze szrota ?

Mi sie akurat PowerPC nie podobal i wolalbym zeby Phase5 zrobil karte z mobilnym PentiumMMX, szczegolnie istotne jest to MMX, bo to nowe rejestry i nowe instrukcje, prawie nowy procek i tylko ten endian sie nie zgadzal :)



Ostatnia modyfikacja: 03.06.2011 01:07:34
[#95] Re: Jay Miner wizjoner IT

@1989, post #92

TinyGL w Morphosie i tak jest najbardziej najbardziej zaawansowaną technicznie implementacją OpenGL w ami i amipodobnym świecie.
Wystarcza mi to, że gry wymagające OpenGL (Quake I, II i III, Warzone 2100) śmigaja na Morphosie bez żadnych problemów, co dowodzi wystarczająco dobrej implementacji OpenGL.
Jeśli jesteś ciekaw szczegółów technicznych, to napisz do osoby odpowiedzialnej za sterowniki 3d dla Morphosa.

A najzabawniejsza będzie mina wszystkich oczekujących "tysiąca i jednego cudów SATA" gdy skonfrontują swoje wybujałe oczekiwania z brutalną rzeczywistością :)
[#96] Re: Jay Miner wizjoner IT

@Wojox, post #83

Moi synowie mają wypaśne 4 rdzeniowe PCzłomy i lapka na Win 7. Jak był pusty dysk wszystko chodziło w miarę. Po 3 miechach jak się na "srało" do dysku to i owo, to głównie miga czerwona lampka od dysku i kompy zachowują się jak te stare zgrzyty z Win 95. Wystarczy tylko wgrać antywirusa i innych parę "niezbędników" które wędrują na pasek po prawej stronie i z pecezłoma robi się już tylko zamulajzłom...

Jak się prawidłowo obsługuje kompa, to nie ma prawa nic zamulać.

[#97] Re: Jay Miner wizjoner IT

@1989, post #94

"ileś tam set sztuk akceleratorów z PPC" - cały 1989 - napisać wyssaną z palca bzdurę i podawać jako dowód dla dalszych fantazji. Wedle szacunków (na podst. numerów seryjnych) wyprodukowano nie mniej niż 10 000 kart z PPC dla Amig.
"ileś tam set" - czyli 100 - 900, a 10 000 to drobna różnica. Zaledwie 10 - 100 razy. Drobnostka.
[#98] Re: Jay Miner wizjoner IT

@wali7, post #95

TinyGL jest do Quake wystarczajaca implementacja, ale sterownik 3D do MorphOS nie wspiera w pelni Radka 7500, a co dopiero 9200. Karty graficzne o ktorych na PC malo kto dzisiaj pamieta

[#99] Re: Jay Miner wizjoner IT

@wali7, post #97

Daj spokój, nie warto z nim dyskutować. On to robi celowo. Popatrz ile postów dziennie produkuje.

Kiedyś Matthias Munch przeprowadził analizę z której wynika, że wyprodukowano przynajmniej 4000 szt. Blizzardów PPC i 2900 szt. CyberStormów PPC.

Oczywiście 1989 wie lepiej, że wyprodukowano kilkaset. Tak samo jak wie lepiej, że tylko Apple miał dostęp do procesorów PPC. Jego ulubioną rozrywką jest produkowanie postów, które mają wywołać reakcję emocjonalną (i uzyskać jakieś odpowiedzi na swoje pierdy). Powinien istnieć limit dzienny postów dla takich jak on. buuu!

[#100] Re: Jay Miner wizjoner IT

@wali7, post #97

Wedle szacunków (na podst. numerów seryjnych) wyprodukowano nie mniej niż 10 000 kart z PPC


ciekawe ile w tym prawdy, ale to nadal jest kilka% w porownaniu do ilosci wyprodukowanych Amig1200/4000 z 68k!!! i kart z 68k. Bledem bylo wyprodukowanie chocby jednej takiej karty z procesorem PPC od Apple-IBM-Mot... Taka karta nie czyni nastepcy 68k, bo to taka sobie propozycja jednej z firm tworzacej amigowe rozszerzenia, za bardzo niepodchwycona i od samego poczatku poroniona. Swojego zdania o PowerPC nie zmienie, bo to zdanie mam juz od 1996/7 roku, wtedy ten procesor byl na Amidze bezuzyteczny, a dzisiaj jest bez przyszlosci, bo zaliczyl lata temu klinicznego zgona na desktopach

[#101] Re: Jay Miner wizjoner IT

@strim, post #99

że wyprodukowano przynajmniej 4000 szt. Blizzardów PPC i 2900 szt. CyberStormów PPC.


Anliza nie powala iloscia , coz, jeden twierdzi, ze wyraznie ponad 10 tys, a drugi 6.9 tys, i ktory ma racje ?:) Furory to PPC nie zrobilo i juz nie zrobi.

--
ps. nie tylko, a wylacznosc, glownie na dostep do najnowszych cpu, zanim dostana kolejni, w pierwszej kolejnosci kloniarze posiadajacy odpowiednie licencje.



Ostatnia modyfikacja: 03.06.2011 03:36:39
[#102] Re: Jay Miner wizjoner IT

@strim, post #99

Jego ulubioną rozrywką jest produkowanie postów


z skad wiesz co jest moja ulubiona rozrywka ? Twoja na pewno jest strzelanie tutaj z pozycji mentora.

[#103] Re: Jay Miner wizjoner IT

@1989, post #100

Nie zamierzam cię do niczego przekonywać, co do Pentium MMX, to musiałbyś jeszcze zaopatrzyć się w jakąś śliczną blaszaną obudowę, albo zamontować rurę od piecyka w desktopie, bo Pentium MMX miał TDP 4x większy od PPC603e.



Ostatnia modyfikacja: 03.06.2011 03:40:00
[#104] Re: Jay Miner wizjoner IT

@1989, post #101

I jeszcze jest jeden taki, który twierdzi że było ich "kilka setek". Ale temu ostatniemu jakoś nie wierzę



Ostatnia modyfikacja: 03.06.2011 03:35:36
[#105] Re: Jay Miner wizjoner IT

@wali7, post #103

Pentium MMX miał TDP 4x większy od PPC603e.


wersja mobilna ok. 2x.

ps. mozna bylo nabyc wersje (166Mhz) z niskim tdp ok. 4W, ile ma PPC 603e ?



Ostatnia modyfikacja: 03.06.2011 04:32:20
[#106] Re: Jay Miner wizjoner IT

@1989, post #105

Już na 603e w A1200 brakowało prądu a w przypadku A1200 w desktopie po pokoju zaczynał snuć się smrodek palonego plastiku :)
[#107] Re: Jay Miner wizjoner IT

@wali7, post #104

który twierdzi że było ich "kilka setek".


strzelalem, jednak przy ilosci kilkuset, a ponoc kilku tysiecy to bez znaczenia na Amidze, ktorej sprzedaz szla w setki tysiecy, w porownaniu do ilosci 68k w Amigach i kart z 68k, takie PPC od Phase5 na Amidze mozna zmarginalizowac. A Maczki i klony Maczka do Amig nie bedziemy zaliczac, bo jedyne co maja wspolnego z Amiga, to kiedys dawno temu kilka tysiecy wyprodukowanych rozszerzen combo 68k/PPC :). Duzo za slaby argument zeby uznac PPC za nastepce 68k.

[#108] Re: Jay Miner wizjoner IT

@wali7, post #106

Brakowalo, bo PPC nigdy do Amigi nie pasowalo :). Najlepszy jest 68k i tylko 68k. Jak Amiga to tylko 68k :)



Ostatnia modyfikacja: 03.06.2011 04:11:39
[#109] Re: Jay Miner wizjoner IT

@1989, post #108

Oczywiście, że wydajny 68k byłby dla Ami najlepszy, tylko Motorola nie była zainteresowana dalszym rozwojem 68k. Skąd więc w 2 poł. XX wieku można było wytrzasnąć coś zgodnego z 68k, a szybszego od 68060?
[#110] Re: Jay Miner wizjoner IT

@1989, post #101

Uwazam (trudne slowo) ze pewna furore ppc zrobil.
Zasilil calkowicie rynek tych, korzy z amigi chcieli wyciskac cos wiecej. Jesli wrzucasz do worka dzieciaki ktore podostawaly amigi od wujkow na komunie to luz, tkwij sobie dalej w swoim swiatku, dwoch dzojow i pamieci pod klapke. Przypominam sobie, ze popyt na ppc byl tak duzy, ze czesc osob utopilo __PRZEDPLATY__ na karty, ktorych w pewnym momencie wyraznie __BRAKOWALO__. Ty sobie nie przypominasz, bo nie interesowaly cie mozliwosci rozbudowy amigi.
Powtorze co juz nie raz pisalem :) Moment, w ktorym wsadzilem do amigi bwizje uwazam za przelomowy w moich doswiadczeniach z komputerami. Od tej chwili motto pracy z amiga brzmialo "no more aga", cos co sie nie dalo wypromowac bylo niedorobionym bublem. Amiga na gfx w tamtych czasach urzekala! - wygladem, szybkoscia grafiki 2d, jakoscia graficzna usprawnionego systemu na glowe bila to co widzialo sie na monitorach pc, amigaos pokazal tutaj pazurki. System stworzony na komputerki dla gier typu male amigi, miazdzyl w polaczeniu z pecetowymi technologiami, do czasu gdy nadazal doskonale z nich korzystal. Niestety w pececie boom na karty graficzne nakrecily gry 3d i momentalnie blaszaki nam odskoczyly. Na amige w tym temacie zadne produkcje powazne juz niestety nie powstaly. System przestal sie rozwijac. Mozna tylko pomarzyc jak by to wszystko sprawnie wygladalo gdyby jakas prezna firma rozwijala podsystem graficzny 3d, gdyby firmy dedykowaly sterowniki. Dzis sie za to przychrzaniasz, ze amiga nie wykorzystuje w pelni mozliwosci nowoczesnych ukladow 3d. Pokory troche.

PPC moze tez furory nie zrobilo bo w tamtym czasie nie mial kto wydac na to oficjalnego systemu. Jak widac na dzien dzisiejszy jest mozliwosc uzywania jakichs tam technologi pod os4.x na tym samym wiekowym sprzecie. Kto wie jak wygladala by sprawa gdyby pojawil sie wtedy oficjalny system z blogoslawienstwem.. wlasciciela marki.

Twoje teorie o blaszanych kartach graficznych w amidze sa przesmieszne. Uwazasz ze hipotetycznie commodore do dzis powinno klepac swoja linie niepecetowcyh kart graficznych ? Commodore nigdy nie dawalo rady walczyc w zbyt wielu galeziach. Porownaj sobie karty turbo, karty gfx i jakiekolwiek inne peryferia by commodore do produktow firm trzecich. Kolosalna roznica jakosci na niekorzysc c=. Masakra. Nieamigowy 3dfx sie mylil, Ati sie myli, Nvidia sie myli, apple sie myli, ibm sie myli, aaa i wsady do fpga rulez :)



Ostatnia modyfikacja: 03.06.2011 04:50:36
[#111] Re: Jay Miner wizjoner IT

@MDW, post #7

A pamiętasz konsolkę Atari Lynx? Było to zasilane 6 bateriami, które wystarczały zaledwie na 3-5 godzin (ówczesne polskie "paluszki" padały ponoć na tej konsoli po 15 minutach grania). Użytkownik siłą rzeczy był zmuszony korzystać z zasilacza. Dzisiaj w epoce nowoczesnych ogniw coś takiego by było nie do pomyślenia.
Atari Lynx wyprzedzał swojego konkurenta Nintendo Game Boya o całą epokę. Ale co z tego? Kiedy Lynx wszedł do sprzedaży, niewielka partia trafiła na sklepowe półki, Nintendo zaś je "zalał". Do tego cena Lynxa 2x wyższa niż GameBoya skutecznie zniechęcała potencjalnych nabywców.



Ostatnia modyfikacja: 03.06.2011 06:09:30
[#112] Re: Jay Miner wizjoner IT

@Wojox, post #83

wszystko fajnie tylko piszesz jakoby to był jakiś spisek twórców software'u z twórcami hardware'u a tak naprawdę ciężkie programy to wynik tylko i wyłącznie tego że łatwiej, taniej i szybciej jest nie optymalizować niż optymalizować ok, racja

amigę gdyby była mainstreamem spotkałby ten sam los co PC. Poza tym ja osobiście nie zauważyłem tendencji spadkowej wydajności. Każdy kolejny PC jest wydajniejszy, mniej muli i więcej można zrobić. Systemy tak samo. Oczywiście taki XP był wolniejszy ale na komputerze jaki miałem w czasie. Nikt mnie nie zmuszał do przechodzenia na ten OS i Win98 długo jeszcze używałem. A jak miałem komputer z wielowątkowością to XP na nim chodził dużo lepiej niż 98 OK Teraz też uważam że Vista jest wydajniejsza od XP ok, racja

a amiga dzisiaj najszybsze komputery jakie ma to Mac G4 które są jakieś 10 lat za tymi z PC. Różnorakie G3 miały chipsety których wydajność pamięci była ma poziomie Pentium166 więc naturalne jest że oprogramowanie amigowe jest lżejsze niż pecetowe gdzie technologia idzie do przodu i komputery są 2x szybsze co 12-18m-c...

edit://
antywirusa nie trzeba używać. A jak się cracki odpala to ja polecam zainstalować Avirę. Wg. moich testów directx na athlonie 3000+ instalował się bez AV 30 sekund, z Avirą 31 sekund a z innymi av np. eset/avast ponad minutę. Przy AVG to prawie dwie minuty...



Ostatnia modyfikacja: 03.06.2011 11:26:37
[#113] Re: Jay Miner wizjoner IT

@1989, post #88

ło ja pitole
pierwszy raz się z Tobą w czymś muszę zgodzić

[#114] Re: Jay Miner wizjoner IT

@1989, post #100

(..)to nadal jest kilka% w porownaniu do ilosci wyprodukowanych Amig1200/4000 z 68k!!! i kart z 68k(..)

Fajnie, ale powiedz mi jedno, CZYM chciałbyś zastąpić w 1996 roku linię 68k .
Motorola nie produkowała nowych wersji 68k, najszybszy procek - 68060 - dostawał zadyszki w porównaniu z procesorami x86. Jakby się nie patrzeć PPC było dobrym wyborem, czy dobrze zrealizowanym to inna sprawa, ale Amiga dostała niezłego "kopa" .

Jeżeli chodzi o karty graficzne w Amidze. Pytanie pierwsze - masz jakąś . Ja nawet posiadając Zorro II i Picasso II + doznałem takiego szoku, że nie wyobrażałem sobie powrotu do AGA .

Commodore bawił się w projektowanie własnych układów graficznych, co było niczym więcej jak tylko głupotą i stratą pieniędzy. Owszem w 1984 OCS było rewolucją, te 5 lat później, już nie. Istniały już firmy, które były w stanie zrobić dobry układ graficzny, taniej niż C= . Zresztą , tak się robi do dziś, popatrz na Nintendo Wii, X360 czy PS3. Firmy te zleciły zrobienie układów graficznych ATi i Nvidii , bo było taniej i szybciej . Zresztą nawet C= robił karty w oparciu o zewnętrzny układ - Commodore A2410 .

[#115] Re: Jay Miner wizjoner IT

@1989, post #100

ciekawe ile w tym prawdy, ale to nadal jest kilka% w porownaniu do ilosci wyprodukowanych Amig1200/4000 z 68k!!! i kart z 68k.

Ale zdajesz sobie sprawę, że mówimy o zupełnie innych realiach? A1200/4000 i karty 68k do nich weszły na rynek, kiedy Amiga była u szczytu popularności. Karty PPC weszły w 1997 roku, kiedy Amiga ostro się już staczała. Po upadku Commodore, okresie bezkrólewia i niemrawych działaniach Escomu szerokie rzesze użytkowników raczej były skłonne pozbywać się tych komputerów, niż inwestować w ich rozbudowę.

bo to taka sobie propozycja jednej z firm tworzacej amigowe rozszerzenia, za bardzo niepodchwycona i od samego poczatku poroniona. Swojego zdania o PowerPC nie zmienie

Jeśli Amiga służy Ci do przesuwania ikonek, odpalania staroci i wspominania klimatu, to faktycznie możesz sobie tak myśleć. Do tego nawet A500 wystarczy, ewentualnie z jakimś MegaRamem HD dla wygody. Albo ZX-Spectrum z Kasprzakiem - też ma klimat. Moje doświadczenia są takie, że to dzięki PPC i karcie GFX mogłem jeszcze ładnych parę lat robić na klasycznej Amidze coś sensownego i jeszcze do niedawna używać jej jako jedynego komputera w domu. Nie twierdzę, że propozycja Phase5 to było moje wymarzone rozwiązanie, najlepsze z możliwych, ale przynajmniej było jakieś. Alternatyw nikt nie zaproponował. I chętnie bym powitał np. 060/200 MHz, albo jakiś następców tego procesora, ale tak z 10 lat temu. Teraz cała ta Natami mi lata...



Ostatnia modyfikacja: 03.06.2011 11:45:38
[#116] Re: Jay Miner wizjoner IT

@Olo, post #114

Commodore bawił się w projektowanie własnych układów graficznych, co było niczym więcej jak tylko głupotą i stratą pieniędzy.



Nie byłoby stratą pieniędzy gdyby bawił się dobrze, a że z AGĄ im jakoś specjalnie nie wyszło... ale to jest ocenianie post factum, więc obarczone błędem dzisiejszej perspektywy, której wówczas nie posiadano (tudzież można dyskutować czy nie wykazano się przewidywaniem trendów ale to inna bajka).

Wywiady z Minerem to modelowy przykład rozdźwięku między założeniami projektowymi, a rzeczywistością ekonomiczno-rynkową. Żadna firma w próżni nie działa.

Chciałem tu wrzucić dla porządku wywiad z Minerem, który był na video.google.com (http://video.google.com/videoplay?docid=-7079679221696887580#) ale wessało go :(. Dywersja pecetyczna ;)
[#117] Re: Jay Miner wizjoner IT

@grg, post #116

Nie byłoby stratą pieniędzy gdyby bawił się dobrze, a że z AGĄ im jakoś specjalnie nie wyszło..

celem bylo osiagniecie kolorowej grafiki jak na PC .. 256 kolorow z palety 14 bit .. a to chodzilo znosnie w grach (Lion King,Alladyn,SuperStarDust) w 320x256... i to sie udalo ukladom AGA
wiadomo ze nadal tryb planary byl ulomny do 3D oraz wada wolnego trybu INTERLACED zostala ..

AGA do grafiki 2D w grach bylo swietne do pixelowania w DPIV rowniez..
kolorowa tapeta w Workbenchu stala sie faktem .. calkiem do kitu w 1992 r nie byl zalozenial spelnial i dal to czego w OCS/ECS brakowalo.

Pamietam jak zobaczylem pierwszy raz prehistoryka na PC ..krzyknolem ..
ja p******e jakie pixle :))) Ami miala swietna grafe nawet w 320x256 .. tryb LowRes na PC to pixle jak krowy (setlersi,cannon fodder)

800x600x16 bit dopiero w 95/96 dogonil jakosciowo Amige w grach

[#118] Re: Jay Miner wizjoner IT

@HOŁDYS, post #117


Pamietam jak zobaczylem pierwszy raz prehistoryka na PC ..krzyknolem ..
ja p*e jakie pixle usmiech)) Ami miala swietna grafe nawet w 320x256 .. tryb LowRes na PC to pixle jak krowy (setlersi,cannon fodder)


Tyle że nie było to zasługą Amigi ani układów graficznych a "sprzętowego blura" występującego TV i starych monitorach.
Puszczenie obrazu z Amigi na monitor VGA przez dobry SD też dawało "pixele jak krowy".


Pozdrawiam
[#119] Re: Jay Miner wizjoner IT

@RadoslawF, post #118

eee no cos ty .. 320x200 a 320x256 to jednak roznica 40 % rozdzielczosci pionowej

nie wzbudzilo we mnie rozczarowania ze to 256 kolorw na PC a na ami 32 ..ale uwage i usmiech wzbudzily pixle jak krowy :)


Mialem 2 monitory jednen Commodore w A600 i Drugi Amigowy Multisync w A1200 .. i zaden takich pixlow nei dawal w lowresie jak pecetowe SVGA 320x200 .. byc moze rozmiar plamki tu zdecydowal ale to nie moj porblem :)
liczyl sie efekt koncowy dla mlodego czlowieka a nie co w kineskopie piszczy
Gry amigowe w lowresie wygladaja tak 800x600 w SVGA



Ostatnia modyfikacja: 03.06.2011 12:50:06
[#120] Re: Jay Miner wizjoner IT

@HOŁDYS, post #119

To raczej taki tryb byl na PC - gra miala tyle kolorów ile amigowa wersja.
Amigowy Prehistorik ma zajebistą muzę :)

Swoją drogą - Prehistorik 2 był świetną grą, a na Ami go nei ma /a jest na Amstradzie CPC i Snesie). Szkoda.

Co do pixli - tak jak przedmowca sie wyrazil, amiga na monitorze pc miala taka sama ich wielkosc.
Tryb 320x200 a 320x256 to w zasadzie to samo, tyle ze w raz NTSC a raz PAL.
W Amidze gry korzystały z tego trybu PAL, ale grafikę mialy w 320x200 - konwersje glownie, sporych rozmiarow niewykorzystana dola czesc screena byla :)

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem