[#91] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@karolb, post #86

To jest tekst jakiegos milosnika PC-tow. Wiec o monitorze jak i HD-ku , juz nie wspomnial. A bez tych 2 rzeczy PC-et byl nieuzywalny. Nie mowiac juz o tym, ze jakby byl 100% uczciwy to powinien doliczyc jeszcze cene systemu czyli DOS-a. Byc moze tez jeszcze cene karty dzwiekowej, dopiero wtedy mozna takiego PC-ta porownywac z A1200.
[#92] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@Don_Adan, post #89

czy ktoś jest w stanie określić ile by kosztowwało w 1991 roku:
- dodanie 1 mb fast ram
- dodanie stacji dyskietek HD
- dodanie HDD 20-40MB
- zmiana procesora z 020/14 na 020/25

zamiast podzespołów z A1200 ?

zakładając że A1200 ma wyjść w czerwcu 1991

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2023 16:26:54 przez luka
[#93] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@Don_Adan, post #87

Amiga to nie był składak, ale przecież mogli zrobić w obudowie slot na dysk jak w laptopach, tylko to by się wiązało z dodatkowymi kosztami, bo musieliby wkładać do środka coś droższego niż sanki. A1200 to była taka budżetowa wersja Amigi 4000 dla gracza, narzekamy, że nie ma tego i tamtego, a przecież kupowaliśmy najbiedniejszą wersję, dobrze, że te sloty w ogóle w tej Amidze są, dzięki czemu udało się wycisnąć z tego modelu naprawdę dużo.
[#94] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@san_u, post #93

Po pierwsze to skąd takie dane o ilości sprzedanych A1200 podane parę komentarzy wcześniej? Fewer than 1mln to nie 1mln. To może być 950k albo i 700... Po drugie właśnie że względu na bida wersję nie było tytułów startowych które by realnie pokazały zalety nowej platformy. A fast i HDD były propozycją tych developerów którzy na amidze wypłynęli na szerokie wody. I co? I pstro. To skąd zarzuty dla twórców gier gdy to samo commodore robiło wszystko by nie było lepiej...
[#95] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@snifferman, post #83

Modluator był dodawany później. Nie wiem czy przez C= czy przez sprzedawców.


Wg tej strony zestawy A500 posiadały modulator.
The standard A500 system released in 1987 cost roughly £499. It came with the A520 modulator, mouse, 1/2Mb memory and disk drive, Workbench and Amiga Extras disk plus the basic manuals. It also featured a number of software titles including Starglider, Deluxe Paint, Goldrunner and Defender of the Crown.


http://ftp.bambi-amiga.co.uk/amigahistory/stand500.html

Bogatsze zestawy, np. Batman i inne na pewno posiadały
modulatorek.

[#96] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@san_u, post #93

Tyle ze to rozwiazanie by nic nie zmienilo, a nawet mocno pogorszylo pozycje A1200. Bo o ile mi wiadomo w laptopach tylko 2.5 calowe HD-ki sie montowalo, ale moze sie myle. Oryginalnie takie HD-ki mialy byc tez montowane w A1200, ale oczywiscie prawie wszyscy montowali 3.5 calowe bo tak bylo taniej. W slot z laptopa raczej 3.5 calowy HD-ek sie nie zmiesci. Ogolnie tylko przez stosunkowa niska cene A1200 mogla konkurowac w 1992 roku z PC-tami, i jak widac ceny byly wtedy porownywalne. Wszystko co zwiekszalo cene A1200 raczej tylko jej szkodzilo, a nie zwiekszalo sprzedaz. Ze sprzedazy komputerow utrzymywane bylo przeciez wiele dzialow Commodore typu produkcja, R&D, sprzedaz, PR itp. Nie mowiac o zarzadzie czy zyskach firmy.
[#97] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@Marcin27411, post #95

Wg tej strony zestawy A500 posiadały modulator.

Możliwe, że w PL handlarze wywęszyli zysk sprzedaży modulatora osobno. Dla kogoś z czarno-białym TV i tak bez różnicy czy jest w pudełku.

Dlatego lepiej porównywać ceny "światowe" niż polsko-giełdowe. Nasz rynek był mały i nie miał takiego wpływu na świat komputerów. Znajdę ceny w USA,DE,UK z 1992, to wtedy można coś porównać. Może w "
The Computer Chronicles" będzie trochę info, bo pamiętam odcinki o wojnach platform i tam podawali ceny.

Tak jak pisał Don Adan dyski HDD i monitory SVGA były drogie. Amiga miała przewagę, bo dało się jej używać bez tych rzeczy. PC bez monitora i HDD był nieużywalny. Mowa oczywiście o 386 i wyżej. W czasach CGA i małych gierek można było się obejść z CGA z wyjściem composite i stacją dyskietek.

Co do argumentu 1MB FAST na start. jeśli cena 1MB w granicach 25$ się potwierdzi, to śmiem twierdzić, że przyspieszenie Amigi 2x za 4% ceny byłoby dobrym posunięciem


Wklejam cennik giełdowy z Bajtka 10/92
[#98] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@abcdef, post #78

Wyjście mono było dla tych co potrzebowali wyraźnego tekstu we wyższej rozdziałce. Modulator nie był dla nich żadną alternatywą.
[#99] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@snifferman, post #97

Nie mogłem już edytować. A więc znalazłem w Computer Shopper August 1992 na stronie 180 cenę 4MB SIMMa 70ns. Kosztuje tam 125$. Wcześniej podawałem 105$, ale możliwe, że ten z gazety nie jest najtańszy, bo nie sprawdziłem wszystkich 948 stron Jest też SIMM 1MB za 35$. Przy okazji wklejam ceny małych dysków.

Później poszukam może cen w PL z tego okresu








Ostatnia aktualizacja: 25.12.2023 18:37:05 przez snifferman
[#100] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@Don_Adan, post #85

Czy to ceny z VATem?
[#101] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@ZorrO, post #100

W Polsce VAT wprowadzono 5 lipca 1993
[#102] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@ZorrO, post #98

Jak ktoś potrzebował wyraźnego tekstu w wyższej rozdziałce to do tego miał monitor (i w ECS oferowane tryby high res), a nie telewizor w mono. Nie oszukujmy się, modulator mógł być częścią zestawu - zależnie od edycji, ale nie był domyślną jego częścią w przeciwieństwie do myszy, zasilacza i dyskietek z workbenchem.

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2023 19:13:32 przez abcdef
[#103] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@snifferman, post #97

Ja się tak zapytam, czy aby na pewno dobrze pamiętacie tamte czasy??? Amiga 1200 czy 600 z dyskiem oryginalnie była dostępna w Anglii w Niemczech nie uświadczyłem takiej nawet w salonie. Dyski 2.5 to były tak egzotyczne, że praktycznie ich nie było a jak już się je zamówiło to trzeba było czekać o kosztowały dużo więcej od 3.5 - wiem bo kolega miał laptopa z USA i padł mu dysk, tanie nie było. Monitor do Amigi kosztował więcej niż pensja minimalna i też nie było łatwo z zakupem. Co do przewagi Amigi, cena, cena, cena i możliwości w stosunku do ówczesnych blaszaków. PC były drogie, głośne, a gier było mało i były mało atrakcyjne w porównaniu do Amigi czy Atari. Co do konfiguracji Amigi, z tego co pamiętam w Łodzi jak sprzedawano A500 to na miejscu informowano, że trzeba dokupić rozszerzenie pamięci i tak naprawdę praktycznie wszyscy, których znałem z A500 mieli dodatkową pamięć. Podobnie było z A600, większość miała ją z 2MB chip. Inaczej było z A1200 tutaj sprzedawcy wręcz wyróżniali ja podczas prezentacji, że nie trzeba dokupować pamięci, jest nowsza od A500, ma lepszą grafikę i nie dopłacasz do pamięci i wszystko będzie śmigać. I gołych A1200 było sporo. Praktycznie dokupowało się zewnętrzna stacje dyskietek i było miodzio. Mnie trafił się dysk inpo zamontowaniu okazało się, że jednak pamięć by się przydała to jakoś namówiłem tatę i kupił mi Elboxa 1204, komfort nieporównywalny. Niedługo później siedział już Blizzard 1230 a później Apollo 040. Ale do grania starczała A1200 z dodatkową stacją i była kilka razy tańsza od PC.
3
[#104] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@snifferman, post #97

W teori brzmi dobrze. Ale czegos takiego jak A1200 nie tworzy sie z dnia na dzien. Podejrzewam, ze z rok czasu nad nia pracowali w Commodore albo i dluzej, i zalozenia kosztowe i wydajnosciowe dla A1200 musieli przyjac z tego okresu, a nie z 1992 roku, bo tych nie znali. Ja tam ekspertem sprzetowym nie jestem, ale w jakim obszarze pamieci mial by byc ten 1MB pamieci fast widoczny? Czy nie blokowalby normalnych podklapkowych rozszerzen 8MB fast? W 1991 roku raczej gier 3D nie bylo, a do gier 2D wystarcza gola A1200 czego najlepszym przykladem jest Hyperborea, gdzie Daytona specjalnie pokazuje na filmikach, ze odpala silnik gry (WIP) bez zadnego rozszerzenia A1200, bo pewnie by mu niektorzy nieuwierzyli, ze sie da tyle osiagnac bez zadnego fastu. A1200 miala byc tania i raczej byla, kazdy kto chcial mogl ja pozniej sobie rozbudowac o fast. W momencie wypuszczenia A1200 fast ram byl raczej do niczego niepotrzebny, przynajmniej jesli chodzi o gry na Amidze. Wiec to byl by tylko dodatkowy koszt dla Commodore, zmniejszajacy zyski firmy z kazdej sprzedanej A1200.

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2023 08:49:47 przez Don_Adan
2
[#105] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@Don_Adan, post #104

Weźmy jeszcze pod uwagę, że A1200 wcale nie była dla Commodore czymś co miało być maszynka do zarabiania kasy czy miało uratować Commodore tym czymś miało być CD32, które było mocnym niewypałem i w związku z kilkoma innymi błędami popełnionymi przez Commodore spowodowało jego upadek. Trzeba jeszcze brać pod uwagę to, że sytuacja w Polsce a na świecie to też była duża różnica. Zobaczcie co dzieje się teraz, coraz mniej jest komputerów stacjonarnych wypychanych przez laptopy.
[#106] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@KAN2000, post #103

Problem z rozszerzeniami do A500 i 600 był taki, że w A500 miałeś z reguły 512KB chip i 512KB slow. Inne ustawienie to już ingerencja w płytę. Nie było za to większego problemu z Fast - w znaczeniu, że fast można było dodać bez ingerencji w komputer (rozkręcanie obudowy, ekranu, wyciąganie scalaków z podstawek) za pomocą A590 lub podobnych wynalazków. W przypadku A600 jedyna realna opcja bez rozkręcania na dodanie fastu to była ultra droga pcimcia na SRAM. To jest powód dla którego twórcy gier nie zakładali obecności fast - za mało ludzi takowy posiadało w A500/600. Teraz druga sprawa - fast w A1200 - tutaj już lepiej, ale nadal najmniejszy wspólny mianownik to była goła A1200 - 2MB chip owszem, ale bez fastu i bez twardego. I to w 93 nadal była najpopularniejsza opcja. Nie można oczekiwać innych gier na A1200 gdy domyślnie sprzedawało się upośledzony komputer, którego fabryczna specyfikacja to był zaciągnięty ręczny. Czy A1200 z HDD i 4MB fast domyślnie byłoby zbyt drogie? Niby czemu? Nadal zdecydowanie tańsze niż PC z 486, SB Pro i SVGA 1MB. Przy zdecydowanie lepszych możliwościach na start tytuły, które by na niego wychodziły mogłyby nadal zadziwiać co oznaczałoby nadal skuteczną walkę z PC na polu gier (w innych aspektach niestety różnicy w wydajności CPU się przeskoczyć nie da, patrz gry 3D)

@Don_Adan - wystarczyło zarezerwować 4MB na FAST, 4MB na pcimcia a jak ktoś chciał rozszerzenie pod klapkę to już tylko w formie turbo z pełny 020 (32b adresy) wzwyż. I FAST w formie modułów SIMM albo kostek ZIP. Automatycznie ogarnęłoby to dramę jaką mieli użytkownicy 8MB rozszerzeń i niekompatybilności z PCMCIA

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2023 09:37:17 przez abcdef
[#107] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@abcdef, post #106

Nie za bardzo wiem jak chcial bys to 4MB fast zarezerwowac? Montujac 1MB SIMM czy 4 MB SIMM, czyli zwiekszajac koszty A1200. A1200 mialo byc tanie, drogim mialo byc A4000. Juz pisalem Commodore sprzedawalo/produkowalo A1200HD. Nie sprzedawal sie ten model, byl za drogi. Wiec twierdzenia, ze jeszcze jakby A1200 miala 4MB fast to by sie lepiej sprzedawala sa co najmniej dziwne. Ja tam ekspertem od biznesu nie jestem, ale duzo mniejsza ilosc sprzedanych A1200 przy duzo wiekszych kosztach, oznacza duzo mniejsze zyski dla Commodore. Ta droga poszlo Atari ze swoim Falconem. Falcon byl lepszy od A1200. I co z tego? Za slabo sie sprzedawal, mial bardzo malo gier, ktore wykorzystywaly jego mozliwosci. Nawet porownujac tylko do A1200, gdzie gier bylo duzo wiecej. Bez uzytkownikow sprzet jest martwy.
1
[#108] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@Don_Adan, post #107

No jak, a jak masz rezerwowaną pamięć normalnie? Dekoder i przestrzeń Z2? 3 scalaki na krzyż w tym jeden PLD, nie rób dramy.
Juz pisalem Commodore sprzedawalo/produkowalo A1200HD. Nie sprzedawal sie ten model, byl za drogi.

No to akurat skutek stosowania dysku 2,5''. A użytkownicy jeśli już brali dysk to z reguły montowali 3,5''. Łatwiej dostępny i zdecydowanie tańszy przy tej samej pojemności.
Wiec twierdzenia, ze jeszcze jakby A1200 miala 4MB fast to by sie lepiej sprzedawala sa co najmniej dziwne.

Soft sprzedaje sprzęt. Soft pisany na platformę, która ma w standardzie fast i hdd może być:
a) wydajniejszy - bo jest fast więc nie jedziesz na zaciągniętym ręcznym w przypadku dostępu do pamięci przez 14MHz CPU
b) większy - bo masz HDD na który można zainstalować i doczytywać szybko i skutecznie w trakcie działania.
Twoje argumenty przeciw są co najmniej dziwne. Przecież jeśli chodzi o grafikę i audio to PC o możliwościach Amigi był 4-5x droższy. Uważasz, że absolutnie trzeba było utrzymać taką różnicę cenową kosztem ograniczeń bazowej platformy? Bo? Dalej - Amiga miała paru wiernych developerów dobrych i rozpoznawalnych gier. Oni chcieli fastu i chcieli twardego. Nie dostali więc jak tylko Commodore wyciągnęło kopyta zupełnie zniknęli z amigowego rynku. Deal with it.

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2023 10:14:53 przez abcdef
[#109] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@abcdef, post #106

90% ludzi Amigę traktowało jako zabawkę do gier, to, że na niej robiono wesela i pracowała w TV to inny temat. Głównymi płatnikami byli rodzice, którzy mieli nikłe pojęcie o komputerze a reklamy w TV jako profesjonalny komputer pokazywały PC, dlatego rodzice byli skłonni wydać na Amigę jakaś część kasy nie musząc kupować PC ale jak już mieli kupić profesjonalny komputer, którym mogliby błysnąć np. w pracy to był to PC i nie ważna, że np. był gorszy od Amigi. Sam pamiętam jak przyszli znajomi do rodziców i podczas imprezy powiedzieli dumnie, że kupili synowi profesjonalny komputer, który w przeliczeniu kosztował 2 małe fiaty z rynku wtórnego. Jak ojciec kazał mi pokazać Amigę 1200 z dopałką dyskiem 1.28 GB, drukarką i fajnie ustawionym kolorowym Workbenchem to im szczęka opadła ale dalej tkwili w przekonaniu, że mają profesjonalna maszynę oczywiście bez Windowsa.
[#110] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@abcdef, post #106

Tanio fastram w standardowej A1200 mogli zrobić dając np. 0,5MB. Pytanie tylko, co by to dało? Szybciej działające demka? Kilka gier? Z marketingowego punktu widzenia to na pewno lepszy konfig bo można było pokazać ładny wynik SysInfo. W dalszym ciągu jednak jest sprzęt nienadający się do poważnej pracy ani do gier 3D. 14MHz 020 i grafika planarna to jest epoka kafelkowych gier, nie da się nawet zrobić 25fps Wolfensteina.
[#111] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@abcdef, post #108

Nie wiem jak sie rezerwuje 4MB fast, nigdy tego nie robilem. Ale cos takiego oznacza pofragmentowanie 8MB obszaru Z2 na 2 mniejsze 4MB obszary. I oczywiscie zwieksza koszty.

No patrz, ludzie woleli tanszy 3.5 calowy HD niz drozszy 2.5 calowy HD, ktore sprzedawalo Commodore. Zadziwia mnie wiara, ze A1200 z fastem by sie sprzedawalo lepiej tylko dlatego, ze jest szybsze. Jesli cena bylaby taka sama, albo tylko minimalnie wyzsza to tak, byloby to realne. Wystarczy zobaczyc ile wtedy kosztowal 4MB fast pod klapke do A1200, nawet podzielic cene na pol (ze mniej czesci byloby potrzebne) to i tak wychodzilo drogo.

Nie wiem skad wziales ta 4-5 krotna roznice w cenie. Dalem wczesniej tekst od milosnika PC-ta, ktory udowadnial, ze cena jest TAKA SAMA. Nie liczyl HD, ale Twoja A1200 miala by miec HD, wiec to nie ma znaczenia. I nie liczyl monitora. Tutaj by 4MB fast w jakiejs czesci to kompensowal. Systemu czyli DOS- a nie liczyl, ale wtedy wszyscy piracili system na PC-cie. No i karty dzwiekowej nie liczyl, Covox mu wystarczal. Ni jak nie wychodzi, zeby taka A1200HD z 4MB fast byla jakas konkurencja cenowa dla PC-ta.
[#112] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@Don_Adan, post #111

I koniecznie taką A1200 w obudowie typu wieża żeby profesjonalnie wyglądał i dysk 3.5 cala miał dobre chłodzenie. Ale to by się sprzedawało.

Ktoś chętny?

1. amikoksu - 2 sztuki.

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2023 10:59:22 przez amikoksu
[#113] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@Kefir_Union, post #110

Cos takiego mogloby sie sprawdzic tylko w przypadku CD32, i pewnie Commodore moglby tak zrobic bo to byl zamkniety sprzet. W przypadku A1200 tylko 0.5 MB fast jest raczej bezcelowe, chyba ze nie byl by to obszar Z2. Tak mi sie przynajmniej wydaje.
[#114] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@Don_Adan, post #111

Ten obszar JUŻ JEST pofragmentowany ze względu na rezerwację 4MB na PCMCIA (stąd konflikty z rozszerzeniami fast 8MB gdy używamy PAMIĘCI na PCMCIA). Jak nie wiesz jak się adresuje fast to nie bardzo rozumiem na jakiej podstawie chcesz się o to wykłócać? Realnie to jest zbudowanie dekodera adresów i układu odświeżania pamięci. Kubek w kubek to co ma KAŻDE rozszerzenie fast. Czy to na A1200, czy do A500. Do tego autoconfig by pamięć była dodawana automatycznie w systemie. Nic co ZNACZĄCO zwiększyłoby koszty. I tak większość kasy to byłyby kości ram.

Nie wiem skad wziales ta 4-5 krotna roznice w cenie.

Ceny na rynkach światowych... 486SX25 z SB i SVGA na VLB 1MB, rozsądną ilością pamięci i twardym dyskiem, monitorem to koszt rzędu 2000$ w tamtych czasach. Cokolwiek na ISA oprócz tego, że może WYŚWIETLIĆ więcej kolorów i/lub wyższą rozdzielczość niestety odpada w przedbiegach, bo przepustowość szyny jest tragiczna. Stąd wziąłem najsłabszą platformę na VLB jako bezpośredniego konkurenta do A1200. Uważasz, że niesłusznie? To udowodnij. Ja jestem w stanie prostu udowodnić, że właśnie tego typu możliwości jakie oferowała A1200 w połączeniu z kilka MB fast i 80 czy 120MB HDD 3,5'' spokojnie dorównywałyby w/w platformie w praktycznie wszystkim, a nadal byłoby to zdecydowanie taniej. I znów powtórzę - jeśli taka byłaby specyfikacja fabryczna A1200 to na start można by przygotować zdecydowanie inne, lepsze gry i spokojnie wiele kolejnych gier, które na Amigę nie wyszły (a na Maki owszem) mogłyby jednak na Amigę wyjść. Soft sprzedaje sprzęt. Udowadniając, że A1200 to nie jest tylko konsola do gier, ale pełnoprawny komputer z systemem ładowanym z dysku twardego i bogactwem aplikacji sytuacja Commodore na pewien czas mogłaby się poprawić. Nie na tyle by rozwiązać wszystkie problemy finansowe, ale z pewnością pójście w ultra konserwatywnie tanie maszynki pomóc nie mogło i nie pomogło. To wiemy. Pytanie jest takie - czemu uważasz, że jakiekolwiek inne rozwiązanie z góry byłoby jeszcze gorsze?
[#115] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@abcdef, post #114

Obszar Z2 w A1200 nie jest pofragmentowany jako taki. Da sie korzystac z calego 8MB fast jako pamiec pod klapke i z kart PCMCIA rownoczesnie. Problem jest taki, ze niektore karty PCMCIA maja tez fast. I samo to w sobie nie jest problemem. Problemem jest procedura obslugujaca te karty, a konkretnie sprawdzajaca czy jest fast na karcie PCMCIA, ona po prostu w inicie zapisuje w ciemno obszar w pamieci Z2 i odczytuje go z powrotem. Czyli po prostu zasmieca obszar Z2. Troche sie tym zajmowalem jak kicka przerabialem, i cos tam juz lepiej dzialalo (staralem sie pominac alokacje pamieci z karty PCMCIA, o ile jest juz pamiec spod klatki w tym obszarze widziana), wrzucilem zrodla na EAB. Potem ktos to dokonczyl, o ile dobrze pamietam. I to chyba dzialalo, wiec jesli dziala to nie ma zadnego konfliktu. Po prostu pamiec spod klapki ma priorytet a pamiec z karty PCMCIA jest ignorowana.

Milosnik PC-tow na pewno sie z Toba nie zgodzi. On podal ceny z GazWyb. I uwazam, ze sie mylisz. Taka A1200 bylaby zbyt droga, zdaje sie ze normalna A1200 kosztowala wtedy okolo 600 USD, jak juz tak ceny w dolarach chcesz, z HD i fastem to byloby pewnie minimum 800-900 USD. I po co? Dla przyszlych gier 3D?
Dla wiekszosci uzytkownikow o zakupie sprzetu decyduje cena.
[#116] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@Don_Adan, post #113

Wszystkie te zmiany mają sens tylko gdy zrobi się je razem. Twardy dysk, fast ram, normalny monitor bez interlace. Inaczej zawsze jest element, który powoduje że komputer będzie postrzegany jako zabawka do gier i dla entuzjastów.
2
[#117] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@Kefir_Union, post #116

Nawet w najsilniejszej możliwej konfiguracji Amiga jest absurdalnie drogą zabawką dla entuzjastów.

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2023 11:53:46 przez rbej1977
[#118] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@abcdef, post #114

Ceny w czasie premiery A1200
Amiga 1200 599$
4MB SIMM 105$
HDD 3.5" 120MB 350$

Daje to ponad 1054$. To jakieś 14 300 000 PLZ.
Dla porównania golas 599$ to było 8 000 000 PLZ
A600 z tego co znalazłem kosztowała na premierę 499$ (6.7MLN PLZ)

Za 1000$ miałeś już 386 z monitrorem.


Ostatnia aktualizacja: 26.12.2023 11:59:26 przez snifferman
[#119] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@Don_Adan, post #115

Heh, pisać, że nie ma konfliktu, bo można ubić pamięć z PCMCIA i dać tylko tą z pod klapki... lol ;) Właśnie pewnie dlatego rozszerzenia z tamtej ery mają zworkę ograniczającą do tych 4MB które nie nachodzi na obszar PCMCIA ;) Oh, wait!
Taka A1200 bylaby zbyt droga, zdaje sie ze normalna A1200 kosztowala wtedy okolo 600 USD, jak juz tak ceny w dolarach chcesz, z HD i fastem to byloby pewnie minimum 800-900 USD. I po co? Dla przyszlych gier 3D

Nadal taniej niż PC. I teraz uważasz, że zarąbiście, że Amiga była tania. Zupełnie ignorując, że ta taniość nie pozwoliła i tak utrzymać firmy przy życiu, a za to spowodowała odwrócenie się developerów od tego rynku... za małego i ze zbyt ujową bazą sprzętową by prezentować nowe fajne produkcje. Ostatecznie użytkownicy A1200 i tak musieli wyłożyć hajs by dostosować sprzęt do warunków rynkowych (i to łącznie drożej niż te 800-900USD). Gdzie tu sens, gdzie logika!?

@snifferman - i konkretnie co ten 386 sobą prezentował ? ;)

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2023 12:08:04 przez abcdef
[#120] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@snifferman, post #48

Koprocesor graficzny w Amidze ma też specjalny tryb rysowania grafiki wektorowej i wypełniania obszarów. Wektory mogą być dowolne, zatem nadają się do grafiki 2D i 3D.

Planarną architekturę zastosowano celem szybkiego wypełniania.

W rzeczywistości jak rysujesz na Amidze przykładowo co 8 pikseli w poziomie to masz dokładnie taki sam zapis, co w Chunky (od 1 do 8 zapisów na 8 pikseli).

Problem w tym, że te piksele leżą w jednym słowie pamięci, więc wewnętrzna niezależna modyfikacja jest utrudniona.

Możemy jednak wpływać zarówno na następne jak i poprzednie piksele. Sam opracowałem technikę, w której obieramy sobie szerokość tekstury (od 1 do 16 pikseli) oraz maskę łączenia z istniejącymi danymi graficznymi.

Oczywiście im szersza tekstura tym lepiej dla architektury Planarnej, ale możemy pomieszać sobie przy pomocy maski piksele w taki sposób, że będzie to ładnie wyglądało.

  • Albo dodajemy piksele o jakiejś pośredniej barwie,
  • Albo łączymy po wzorcu (pattern).

Przykład: Chcemy utworzyć sobie kolumnę grafiki. Możemy utworzyć 8 pikselową maskę, np:

***-*---

Gwiazdki oznaczają, które piksele modyfikujemy, a minusy - które zostawiamy. Oczywiście maska może być dowolna.

Teraz wklejamy jedno lub wielobarwny zestaw 8 pikseli. Następnie obieramy drugi zestaw i łączymy z tym pierwszym za pomocą negatywu maski:

---*-***

Wpływamy zatem na poprzednie piksele. Łączenie możemy wykonać przed wklejeniem grafiki do pamięci graficznej lub po.

W wysokiej rozdzielczości 640x256 wygląda to jeszcze lepiej. Uzyskujemy rozdzielczość maksymalnie półtora piksela Lores (lub nawet pół piksela Lores), więc dowolna tekstura Lores będzie rysowana z pełną jakością.

Jeżeli chcemy dodatkowo przyciąć grafikę wystarczy zmodyfikować maskę.

Jeżeli chcemy zmapować kolor, to robimy to przed utworzeniem maski koloru. Jeżeli chcemy rozciągnąć piksele w poziomie, obieramy odpowiednią maskę.

Podsumowując, to powiązanie pikseli w obrębie słowa możemy obejść na kilka sposobów. Podałem sposób, który nie wymaga kosztownych operacji i może je wykonywać też koprocesor graficzny (w przypadku 16 pikseli).

W przypadku skalowania grafiki w pionie, oczywiście nie ma utrudnień, bo są w różnych słowach, więc stosujemy tę metodę.

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2023 12:17:17 przez Hexmage960
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem