zamieścił: mailman
Amiberry-Lite to specjalna wersja emulatora Amigi przeznaczona dla słabszych sprzętów opartych na układach ARM. Wersja 5.8.11 to wciąż wydanie oparte na WinUAE 4.4, które skupia się wokół poprawek błędów, jak również drobnych usprawnień w postaci aktualizacji plików ROM z AROS-a, obsługę tzw. "nieprawidłowych" plików CUE dla obrazów płyt oraz lepsze wyświetlanie obrazu w trybie NTSC.
 głosów: 4  tagi: Amiberry, emulacja Amigi
dodaj komentarz
zamieścił: mailman
Frode Solheim przygotował aktualizację emulatora Amigi FS-UAE. Zawiera ona mniejsze zmiany i usprawnienia będące przygotowaniem do kolejnej "dużej" wersji. Program dostępny jest dla platform pracujących pod systemami Windows, Mac OS X, Linux, BSD, lecz aktualizacja dotyczy wyłącznie Windowsa, Mac OS X oraz Linuksa.
zamieścił: mailman
Amiberry to emulator Amigi oparty na WinUAE i przeznaczony dla sprzętów opartych na układach ARM, takich jak Raspberry Pi czy Odroid XU4. Dostępna jest jego aktualizacji do wersji 7.1.1 dla Linuksa i Mac OS X, która skupia się na poprawkach błędów oraz usprawnieniach, z których kluczową funkcją jest opcjonalna możliwość zmiany mapowania dla klawisza R-Amiga.
zamieścił: mailman
Cameron Armstrong przygotował nową wersję programu wykorzystującego technologię chatbota ChatGPT. W tej wersji autor między innymi wprowadził możliwość uruchamiania programu bez GUI, działającego w tle, co może być przydatne podczas komunikacji z programem za pomocą ARexxa. Dodatkowo usprawniona została obsługa błędów, zwiększony zakres komunikatów dla użytkownika oraz trzyminutowy okres oczekiwania na odpowiedź z API, po którego upływie następuje komunikat błędu zamiast blokada programu. Bezpośredni odnośnik do archiwum zawierającego wersje dla systemów AmigaOS 3.1, AmigaOS 4.1 oraz MorphOS dostępny jest na GitHubie oraz Aminecie.
zamieścił: mailman
MUIBaseBeeBase (dawniej MUIBase) to relacyjna baza danych autorstwa Steffena Gutmanna. Prace nad programem prowadzone są od 1994 roku. Opiera się on na otwartym kodzie źródłowym i jego kompilacje powstają nie tylko dla wszystkich amigowych systemów, ale także dla systemów Windows, macOS czy Linux. Wersja 1.2 to wprowadza między innymi nowe funkcje w obszarze pobierania linii z tekstów memo oraz w zakresie obsługi schowka, dodanie obsługi wirtualnych pól memo, wprowadzenie okienka z kalendarzykiem dla pól w typie daty. Archiwum dostępne do pobrania z Aminetu.
zamieścił: mailman
W ofercie wydawnictwa Retronics dostępna jest gra przygodowa "Sołtys". Oryginał powstał w 1995 roku dla MS-DOS nakładem firmy L.K. Avalon. Za przeniesienie tytułu na Amigę odpowiedzialny jest Paweł Tukatsch. Nie jest to klasyczny port, lecz napisanie gry od nowa w oparciu o pierwowzór. W porównaniu z oryginałem gra oferuje pięć wersji językowych (polską, angielską, niemiecką, hiszpańską i włoską) oraz specjalnie przygotowaną przez Bartłomieja "BARTESEK" Niedźwieckiego muzykę. Gra do działania wymaga Amigi z chipsetem AGA, 1 MB pamięci Fast oraz dyskiem twardym.

Tytuł dostępny jest do nabycia zarówno w wersji cyfrowej (w cenie 79 złotych), jak również w dwóch rodzajach wydania fizycznego: standardowe (w cenie 159 złotych) oraz premium (w cenie 249 złotych + wysyłka). W przypadku wersji cyfrowej nabywca otrzymuje do pobrania pliki ADF z grą oraz pliki PDF z instrukcją oraz rozwiązaniem gry. Wersja fizyczna standardowa w pudełku zawiera kartę USB z wersją instalacyjną gry dla Amigi (wymagany napęd Gotek lub sprzęt umożliwiający zapis tej wersji na dyskietki - Greaseweazle, Kryoflux, SuperCard Pro itp) oraz drukowaną postać instrukcji i rozwiązania. Wersja premium w stosunku do standardowej wzbogacona jest dodatkowo o sześć fizycznych dyskietek z wersją instalacyjną gry oraz kasetę magnetofonową z muzyką z gry z wersji amigowej.

Zainteresowani tytułem mogą również wypróbować wersję demo.
zamieścił: mailman
Darren Coles opublikował wersję 3.9.0 kompilatora E-VO dla języka programowania AmigaE. W najnowszej wersji pojawiło się sporo poprawek, ale również i nowych komponentów oraz aktualizacja istniejących. Pełna lista zmian oraz nowa wersja dostępne są na Githubie oraz Aminecie.
 głosów: 9  tagi: Amiga E, kompilator
1 komentarz07.09.2025 09:49
zamieścił: mailman, nadesłał: Amiga Future
Ukazał się 176. numer magazynu Amiga Future. Przeczytać w nim można między innymi recenzje gier "Krogharr - The Beerserker", "Pjusk", "Gemdalus", "AmiSeaFox", "Space Patrol", "Space Station", pudełkowego wydania gry "Dr. Dangerous" oraz porównanie amigowej i planszowej wersji gry "Genesia". Ponadto recenzja Amiga Forever 11, nowej wersji WinUAE, artykuł dotyczący wymiany danych przez sieć za pomocą SMB2, kącik Trevora Dickinsona, powrót Commodore, trzecia część wywiadu z Jonem Bohmerem - autorem programu Scala, artykuł na temat serii gier "Rings of Medusa" oraz "The Return of Medusa", raport z ARC 2025. Spis treści numeru dostępny jest tutaj. Czasopismo jest drukowane w pełnym kolorze w wersji niemieckiej oraz angielskiej i możliwe jest do nabycia m. in. u wydawcy.
zamieścił: mailman
Zgodnie z zapowiedzią, po wersji dla AmigaOS 4 Steffen Häuser przygotował dla MorphOS-a kompilację modułowego systemu emulacji o nazwie RetroArch. W odróżnieniu od innych emulatorów nie jest to narzędzie emulujące jakiś jeden system, lecz bardziej aplikacja zarządzająca różnymi silnikami emulacji, które dostępne są w jednym miejscu, z jednego GUI. Idea działania RetroArch opiera się na implementacji czegoś na wzór wtyczek, które autor określił mianem "rdzeni". Nie istnieje wówczas potrzeba każdorazowo uwzględniania w nich wielu powtarzających się elementów, takich jak obsługa wyświetlania obrazu, dźwięku czy narzędzi sterujących, gdyż te są ogólne dla wszystkich emulatorów. Obecnie stworzone są już rdzenie dla takich systemów jak Supergrafx16, Atari 5200, NES, Atari Jaguar, SNES, NeoGeo+Various Arcade i Sega (w tym Megadrive CD i 32x), które dostępne są w osobnym archiwum.
zamieścił: mailman
Firma 7-BIT udostępniła aktualizację oprogramowania dla interfejsu Ryś BlueLink. Najnowsza wersja o numerze 0.54 oferuje eksperymentalną obsługę pada od CD32 oraz funkcję resetu konfiguracji WiFi z poziomu menu urządzenia.
zamieścił: mailman
BeWorld i BSzili przygotowali dla systemu MorphOS port silnika chorwackiego studia Croteam, który został wykorzystany w pierwszych dwóch grach z serii Serious Sam: The First Encounter i The Second Encounter. Są to strzelaniny FPS, gdzie gracz wcielając się w postać Sama "Serious" Stone'a przemierza historyczne krainy (starożytny Egipt w części pierwszej oraz kraj Majów, Babilon oraz średniowieczną Europę w części drugiej). Gry cechują się między innymi dużą liczbą przeciwników, z którymi będzie trzeba się zmierzyć podczas pojedynczych starć, jak również całkiem spory obszar mapy gry. Autorzy portu przygotowali osobne wersje przeznaczone dla poszczególnych części gry. Ich wymagania są jednak identyczne i zamykają się w zakresie najnowszej wersji bibliotek SDL2, TinyGL oraz plików z oryginalnych wersji gier. Porty nie obsługują rozgrywki sieciowej oraz modów opartych na plikach DLL.
zamieścił: mailman
Steffen Häuser przygotował dla AmigaOS 4 modułowy system emulacji o nazwie RetroArch. W odróżnieniu od innych emulatorów nie jest to narzędzie emulujące jakiś jeden system, lecz bardziej aplikacja zarządzająca różnymi silnikami emulacji, które dostępne są w jednym miejscu, z jednego GUI. Idea działania RetroArch opiera się na implementacji czegoś na wzór wtyczek, które autor określił mianem "rdzeni". Nie istnieje wówczas potrzeba każdorazowo uwzględniania w nich wielu powtarzających się elementów, takich jak obsługa wyświetlania obrazu, dźwięku czy narzędzi sterujących, gdyż te są ogólne dla wszystkich emulatorów. Obecnie stworzone są już rdzenie dla takich systemów jak Supergrafx16, Atari 5200, NES, Atari Jaguar, SNES, NeoGeo+Various Arcade i Sega (w tym Megadrive CD i 32x), które dostępne są w trzech osobnych archiwach (należy szukać po frazie "retroarch").

Wersje dla systemu AmigaOS 3 (68k oraz WarpOS), systemu MorphOS są obecnie w trakcie powstawania. Planowana jest również wersja dla systemu AROS.
 głosów: 15  tagi: RetroArch, emulacja, NES, SNES, AmigaOS 4
dodaj komentarz
zamieścił: mailman
RaveDaniel Jedlicka przygotował dla AmigaOS 4 aktualizację swojego autorskiego programu Rave - edytora plików dźwiękowych. Program jest konsekwentnie rozwijany, a autor stale dodaje do niego nowe funkcje i możliwości. W najnowszej wersji dodano wykorzystanie biblioteki sndfile w zakresie wczytywania i zapisywania sampli, obsługę plików dźwiękowych z zastosowaną kompresją ADPCM, obsługę plików o nazwach do 255 znaków. Zaszły również zmiany w menu edycji, gdzie pojawiła się nowa pozycja, a jedna z już istniejących zmieniła nazwę i dostała dwa nowe tryby działania. Ponadto autor usunął kilka błędów, który wkradły się wraz z poprzednią wersją, a także wprowadził kosmetyczne usprawnienia. Program do działania wymaga AmigaOS 4.1 FE Update 2 oraz komponentów z Enhancer Core.
zamieścił: mailman
Marcin Spoczyński stworzył bibliotekę, na bazie której powstały dwa programy służące do sterowania z poziomu Amigi poprzez sieć urządzeniami Ultimate 64 oraz Ultimate II (oparte na FPGA klony komputera Commodore64 i stacji dysków 1541). Pierwszym programem jest u64ctl, który pozwala na montowanie i odłączanie obrazów dyskietek w formatach C64, wczytywanie plików PRG/CRT, zapis i odczyt z i do pamięci i ogólne sterowanie urządzeniem w zakresie włączenia, wyłączenia czy resetowania. Z kolei drugim programem jest u64SidPlayer, czyli odtwarzacz plików muzycznych SID. Obsługuje on listy odtwarzania, nawigowanie po subsongach, różne tryby odtwrzania (shuffle/repeat), wyszukiwanie utworów na liście, pobieranie bazy czasów oraz integrację z bazą długości HVSC (Songlengths.md5) czy też wykrywanie plików wymagających dual-SID. Oba programy wykorzystują interfejs MUI i dostępne są do pobrania z Aminetu.
 głosów: 10  tagi: u64SidPlayer, u64ctl, SID, Ultimate 64
dodaj komentarz
zamieścił: mailman
W połowie lipca Chris White udostępnił port gry OutRun, nad którym pracował przez ponad dwa lata. Oryginalna produkcja firmy SEGA została odpowiednio zoptymalizowana i zaadaptowana do amigowych realiów. Autor nie spoczął jednak na laurach i przygotował nową wersję, która obejmuje następujące elementy:
  • została przygotowana osobna wersja pliku wykonywalnego skompilowana pod procesory 68040 i wyżej, która powinna działać szybciej niż pierwotna wersja dla 68030
  • dodano obsługę układu Akiko, dzięki czemu wersja pierwotna będzie działać szybciej na CD32
  • dodano obsługę jednoprzyciskowego joysticka
  • drobne poprawki i optymalizacje
  • możliwość ustawień konfiguracji za pomocą pliku config.txt

Ze strony projektu można pobrać archiwum, które zawiera plik wykonywalny, ścieżkę dźwiękową oraz instrukcję w jaki sposób skonwertować oryginalne pliki ROM z grafiką (przy pomocy skryptu Pythona) i gdzie je odpowiednio umieścić. Minimalne wymagania portu to chipset AGA, procesor 68030/50 MHz, 2 MB pamięci Chip, 8 MB pamięci Fast oraz dysk twardy. Do wiernej oryginałowi prędkości gry zalecany jest procesor 68040 z szybką pamięcią Fast. Port dostępny jest do pobrania za darmo, lecz warto docenić ilość pracy, którą autor w niego włożył i wesprzeć go kwotą wedle własnego uznania.
  • Pierwszy raz na stronie

  • Menu PPA.pl

  • Forum

Kilka pytań o PiStorm ... (31) »
W jaką amigową grę gra... (2573) »
Projektory do Amigi po...
' ' O D K L E J E N I ... (31) »
MOD ' yfikacja - A600 ... (26) 
CPU-M (dla MorphOS) (12) 
Nowy sprzęt spod znaku... (38) »
Testy AA3000+ (35) »
Mój nowy film - minimi... (32) »
Moja ostateczna Amiga ... (71) »
  • Użytkownicy online

  • Graffiti

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem